בניית אתרים
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

   סיפור קצר-המפתח    סיפור קצר-חיזו בטטה    תפסן-אפיזודות    תפסן-רקע_מוטיבים    שיר- אני שומע משהו נופל    שיר- מעשה ביונה
   סיפור קצר-פראדל    שיר זוהרה אלפסיה
 
    דף הבית
    סיפור קצר-המפתח
    סיפור קצר-חיזו בטטה
    תפסן-אפיזודות
    תפסן-רקע_מוטיבים
    שיר- אני שומע משהו נופל
    שיר- מעשה ביונה
    סיפור קצר-פראדל
    שיר זוהרה אלפסיה

                "המפתח"  -מאת בשביס זינגר

 

ספור מתורגם :                                                           כתבה בודנשטיין רבקה

הספור נקרא המפתח,אילו ציפיות יוצרת  כותרת זאת?

הכותרת יוצרת ציפיות  לשינוי , לארוע ש"פותח" דלת חדשה, תקופה חדשה בחייה של הדמות המרכזית בסיפור. ובאמת ,בסי פופקין, הדמות המרכזית בסיפור שהיא אשה אלמנה כבר עשרים שנה מאז מות בעלה סם,עוברת במהלך הסיפור חוויה קשה כשהיא נותרת מחוץ לביתה לילה שלם ברחובותיה של ניו- יורק, באותו לילה  היא עורכת חשבון נפש עם עצמה וזוכה ל"הארה" כלומר לתובנות חדשות ולהסתכלות מחודשת ואחרת על עצמה,על העולם ועל חייה והשקפת עולמה משתנה מקצה לקצה.

סוג הספור- הסיפור הוא ספור ריאליסטי והוא מתאר כ-12 שעות בחייה של בסי פופקין אלמנה זקנה וערירית (אין לה קרובי משפחה) הסיפור מתאר באופן מציאותי ומפורט את רחובותיה של ניו יורק,שכונת ברודווי, ה"סנטרל – פארק" של ניו- יורק, נהר ההאדסון החוצה את העיר  ותאור מפורט של הפרברים ושכונות העוני של העיר: ילדים מתרוצצים עירומי גוף,זונות,שכורים וריחות ביוב.תאורים אלה מאוד ריאליסטיים ומתארים את סביבת מגוריה של בסי הדמות המרכזית.

סוג המספר- המספר הוא מספר חיצוני "כל יודע" ,כלומר ,הוא איננו דמות בתוך הסיפור אלא מתאר את רצף האירועים מהצד מזווית הראייה של בסי.

תוכן הסיפור בקצרה- בסי פופקין אלמנה יהודייה זקנה מתגוררת לבד בביתה בשכונת עוני בפרברי ניו יורק, לאחר מות בעלה חל בה תהליך של ניתוק מהחברה עד כדי כך שהיא מתבצרת בביתה,מכסה את חלונותיו בווילונות אטומים, לא פותחת את מעטפות הדואר,לא מבקרת את קברו של בעלה,לא מקיימת את מצוות התורה,חושדת בכל האנשים סביבה ומאמינה שרוחות ושדים רודפים אותה ומטריפים את דעתה (מחביאים את המשקפיים בנעלי הבית שלה).הדבר היחידי שהיא עושה הוא קניית מוצרי מזון בסופרמרקט מאחר שהיא  חייבת לאכול על מנת לשרוד.הסיפור מתאר ערב בו היא יוצאת לאחר הכנות ממושכות לקניות אך עם שיבתה לביתה המפתח נישבר במנעול  והרע מכל קורה לה, היא שכל כך פוחדת מהעולם,נותרת בלילה החשוך מחוץ לביתה.  באותו לילה,ברחוב,כשהיא יושבת על מדרגות הכנסייה,היא עורכת חשבון נפש עם עצמה ומבינה שלאחר מות בעלה היא הפסיקה בעצם לחיות את החיים האמיתיים והזמן עצר אצלה מלכת היא מתפכחת ומבינה שעשרים משנות חייה עברו לשווא.בסי חוזרת  לביתה ואיש התחזוקה פותח עבורה את הדלת ,בסי נשכבת במיטתה,חשה כאב בליבה היא חשה שהיא הולכת ומתנתקת מהעולם וברקע נשמעים קולות איש התחזוקה והשכנה המשוחחים ביניהם והיא רואה אור דמדומים מוזר,לא ברור אם בסי חולמת חלום על בעלה המת סם ועל יום נישואיהם או אם היא מתה ופוגשת אותו בעולם הבא,הסיפור מסתיים בצמד המילים "מזל טוב" כאילו בסי מתאחדת מחדש עם בעלה בחלומה או בעולם הבא,אם אכן בסי מתה היא עוברת זכה וטהורה מוצפת אור ואושר לעולם הבא.

מבנה הסיפור-

האקספוזיציה : הסיפור פותח בתיאור הכנותיה של בסי לקראת יציאתה לקניות בסופרמרקט.בסי מתוארת באופן גרוטסקי ( מראה עלוב,מעורר גיחוך) שערה צבוע בשלל צבעים,זקנקן לבן על סנטרה,שמלתה ישנה ודהויה,נעליה קטנות ולוחצות ועל ראשה כובע מרופט.לצד המראה המוזנח שלה מתוארת דירתה שאי סדר שולט בה :בגדים ומכתבים סגורים מושלכים בכל מקום וריח עובש עולה מן הבית.גם התנהגותה ומחשבותיה של בסי מתוארות באופן שמעורר בקורא גיחוך:היא בטוחה ששדים ורוחות "מעלימים" חפצים בביתה ( את סיר החמיצה ש"הלך לאיבוד" היא מוצאת בארון הבגדים) .האקספוזיציה חושפת בפנינו דמות מוזרה,יוצאת דופן ומפגיש אותנו עם הקשיים הגדולים בשגרת החיים שלה. ברור לנו שלבסי קשה להתמודד עם חייה,בסי לוקה בשכחה ובבלבול,היא זקנה בודדה ומוזנחת בעולם מאיים ומפחיד.אין קרן אור בחייה והכל בעולם מפחיד ומאיים.יחד עם זאת אנו יודעים שבעלה הוריש לה נכסים והיא אינה ענייה אך היא לא עושה שימוש בכספה.  הפחד והחשדנות בסובבים אותה הם הרגשות המרכזיים שהיא חשה ולכן היא אינה בוטחת באיש וחשה בתחושה שכולם אויביה.

האקספוזיציה חושפת אווירה מאוד פאסימית  בה חיה הגבורה ללא קרן אור בחייה,כאילו "קברה" עצמה בביתה לאחר שבעלה הלך לעולמו.

 

העלילה- בסי יוצאת לרחוב,כאילו שיצאה לשדה קרב,היא דוחפת מרק למנעול שאיש לא יוכל לפרוץ את דירתה ,הרחוב מתואר מזווית הראייה של בסי באור מאוד שלילי ומאיים:מכוניות דוהרות וכמעט רומסות אותה ולחצות את הכביש זה סכנת מוות עבורה,גברים צועקים ומתקוטטים ,ילדים עירומים ונשים בהיריון מתרוצצים ,ריחות של דלק ועשן באוויר והסופרמרקט הוא בעיניה מקום שהשטן המציא: דלתו כל כך קשה לפתיחה ועלולה למחוץ אותה,אנשים מתרוצצים עם עגלותיהם והמדפים נמוכים או גבוהים מדי,והאור כל כך מסנוור כמו מבחר המוצרים שמבלבל אותה, בסי לא הסתגלה לקידמה ולהתפתחות הטכנולוגית קור המזגן מקפיא אותה והיא חוששת מדלקת ריאות. בדידותה של בסי,שברירותה ופחדיה מועצמים ומוכפלים על רקע העיר הגדולה ניו יורק שהיא סמל הקידמה  ולכן היא חשה ניכור זרות ופחד בעולם המודרני הטכנולוגי .

המספר מתאר באופן מפורט ומעורר רחמים את תלאותיה ודרך היסורים שהיא עוברת עד שהיא מגיעה סוף סוף לבניין מגוריה ,מכניסה את המפתח למנעול...והוא נשבר...זהו רגע שיא בסיפור רגע של משבר,הרע מכל קורה לה: היא שביתה היה מבצרה,נעולה מחוץ לביתה,כל מערכות ההגנה שבנתה לעצמה נפלו,היא מבקשת למות ומרגישה שסופה הגיע, אט אט היא מתחילה לחשוב בהגיון ומנסה למצוא פתרון : לרדת לרחוב ולחפש בעל מקצוע,אלא שכל החנויות סגורות.בסי מתיישבת חסרת אונים על מדרגות הכנסייה ונרדמת.באופן אירוני דווקא בזמן שהיא חווה מצב שמבטא את הפחד הנורא מכל: להיות לבד ללא כל הגנות בלילה ברחוב,דווקא אז חלה נקודת תפנית בחייה היא עורכת חשבון נפש עם עצמה ,מתפכחת ומבינה שכל תפיסת החיים שלה היתה מוטעית ,כשהיא מתעוררת על מדרגות הכנסייה היא מגלה שארנקה נשמט מידיה והיה מוטל על המדרגה ואיש לא גנב אותו, כושי שכור שעבר לידה לא פגע בה בניגוד לכל חששותיה היא מגלה שבני האדם אינם אויביה ,גם בעלי החיים שכה חששה מהם (יונים מעבירים מחלות  וחתול שחור הוא שטן בעיניה) מתגלים פתאום בעיניה כיצורים מעוררי חמלה ורחמים ולא שנאה.בפעם הראשונה מזה עשרים שנה היא מרימה עיניה למעלה לשמיים ומגלה ירח מלא אור וכוכבים (השמיים והכוכבים מסמלים אמונה ואופטימיות) היא חשה רגשי אשמה על כך ששפטה באופן כל כך קיצוני את בני האדם וחשה בושה על התנהגותה,כמו כן היא חשה  תחושת החמצה מאחר שעשרים שנה התנתקה מהחיים האמיתיים והחמיצה אותם היא חושבת אף על האפשרות להנשא שנית ,מרגישה כאדם חדש מתנתקת מעברה וחשה כאילו דיבוק (שד) נכנס בה וגרם להתנהגותה החשדנית כלפי העולם.

כך ברגע של "הארה" של התפכחות בסי מטהרת מכל רגשותיה השלילים כלפי העולם ומשתנה.

בסי חוזרת הביתה אשה שונה לחלוטין,במהלך הלילה תהליך השינוי הגיע לסיומו פחדיה של בסי מפני העולם, מפני האנשים הסובבים אותה ובעקר פחדיה מפני המוות  נעלמים היא מגלה אמפטיה (אהדה והבנה ) כלפי בעלי החיים מפניהם כל כך חששה,כשהיא מבחינה בחתול שחור רעב המשוטט ברחוב או ביונה המנסה לדלות מזון מתוך שלולית הבוץ  העכורה היא חשה פתאום  הזדהות עם הסבל וחסר האונים של חתולי הרחוב השורדים בעולם האכזר,אם בעבר היו מחשבותיה נתונות לכוחות הרשע שבעולם,לכוחות רוחניים שטניים ומזיקים כעת מחשבותיה נעימות וחיוביות, פרפר לבן שחולף על פניה מזכיר לה נשמה טהורה (קיימת אמונה מיסטית שפרפר הוא נשמתו של אדם ) היא שבה ונזכרת בקרובי משפחתה המתים ובעקר באמה ולפתע היא אומרת "שמע ישראל" ומתפללת לבורא עולם שיסלח לה על שהתרחקה ממנו,התרחקה מהאמונה ,התרחקה מעברה  ושכחה מי היא היא מבקשת מהאל שימחל לה על האופן המוטעה בו שפטה את העולם ואומרת :"ראויה לכל מה שבא עלי" זוהי תפנית משמעותית בחשיבה שלה כי בעבר האשימה את כוחות הרשע בגורלה מר וכעת לאחר חשבון הנפש שערכה עם עצמה היא לוקחת את גורלה ואת האחריות על גורלה לידיה.

נשאלת השאלה מדוע התנתקה בסי עשרים שנים תמימות מהעולם ? (התנתקה גם מהעבר כשלא פקדה את קברות יקיריה בכלל והתנתקה מההווה ומהמציאות הסובבת אותה  כאשר התבצרה בביתה  והתנתקה מהחיים ) התשובה נמסרת בטקסט  "מיום מותו של סם (בעלה) ,ניו-יורק אמריקה ואולי העולם כולו החלו מתמוטטים" כלומר העולם נהרס,נגמר הוא לא קיים מבחינתה של בסי,כאן מתחילה התדרדרותה הנפשית והתפקודית של בסי,היא נותרת לבדה בעולם (כנראה שבעלה סם היה איש עסקים מוצלח אשר תמך בה וטפח אותה ) נשארת עם מטען רגשי קשה ואולי חשה שבעלה"נטש" אותה לבד בעולם הבדידות,הזקנה וחוסר האונים גורמים להתדרדרות הרגשית והנפשית שלה פחדיה כלפי העולם וחשדנותה כלפיו הופכים אותה לפרנואידית (מרגישה רדופה על  ידי כל העולם  ) והעולם עצמו באמת משתנה,מתפתח, מתעצם נעשה טכנולוגי יותר והיא מתקשה לשרוד בו,העולם נתפס כמזוהם כרעשני וכמאיים ומבחינה זאת יש בסיס לסלידתה ולפחדיה של בסי מפניו מאחר שניו-יורק העיר המודרנית היא עיר שהאדם מרגיש בה בודד ומנוכר  מול הטכנולוגיה המתקדמת המאיימת לרמוס אותו בין גלגליה. מבחינתה של בסי הנכור והבדידות בעיר הגדולה מועצמים כי אין לה משפחה והיא לגמרי לבד בעיר הגדולה ( זה מזכיר מעט את הולדן "חסר הבית" בניו- יורק ).

והשאלה השנייה הנשאלת,מה גורם לה להתפייס עם העולם ולשנות את השקפת עולמה כלפיו וכלפי האנשים מפאסימית לאקטיבי? מה גורם לאשה זקנה להשתנות אחרי 20 שנה?

החוויה שהיא חווה לבדה בלילה,החוויה שמאלצת אותה מחוסר ברירה לחיות את החיים ולהרגיש אותם גורמת לה לשוב והתבונן בחיים מהם ברחה,להרים עיניה לשמיים אותם לא ראתה עשרים שנה כי הייתה נעולה  בביתה ובנפשה  המפתח שנשבר "נעל" אותה באופן אירוני מחוץ לביתה והיא למרות רצונה נאלצה לצאת לרחוב ולחוות ולהרגיש אותו,להרים עיניה בלילה לשמיים ולגלות את האור מחדש גם את אור הירח והכוכבים וגם את אור האמונה ,התקווה והאהבה לאדם ולעולם. באופן אירוני דווקא בלילה החשוך,כשהיא כמעט עוורת ולא מצליחה לראות את הדרך הפיסית היא רואה פתאום את העולם כפי שלא ראתה אותו עשרים שנה , המפתח השבור גורם לה למשבר, היא חווה את אחד הרגעים המפחידים ביותר בחייה,ודווקא אז בתוך המשבר והפחד היא עורכת חשבון נפש עם עצמה ומגיעה למסקנה "דבוק נכנס בי,כלל לא הייתי אני"  היא חשה כאילו המפתח השבור פתח דלת במוחה,דלת שננעלה מאז מותו של סם בעלה.

הבקר עולה והרחוב מתמלא אנשים,בסי כעת שמחה לראות אותם, הם כבר לא נראים בעיניה שודדים או זונות אלא אנשים הממהרים לעבודתם היא אפילו מנסה לחייך לעברם (מנסה,כי כבר שכחה כיצד מחייכים) היא שבה לביתה ופוגשת את איש התחזוקה ,שבעבר חשבה שהוא אויב שלה והוא נדהם לראותה מוקדם בבקר בחוץ,מכנה אותה סבתא ופותח עבורה את הדלת,ליד הדלת היא מגלה את שקית המזון שהשאירה ליד הדלת ולהפתעתה איש לא גנב אותה,שכנה מציצה מאחת הדלתות ומביאה מוצרי חלב שלקחה משקית המזון ואחסנה עבור בסי במקרר בביתה שלא יתקלקלו,הקורא וגם בסי לומדים לדעת שבני האדם טובים מיסודם ולא רק רוע שולט בעולם , וגם בעיר הגדולה יש יחס חם ואהבת אדם עולמה של בסי מתהפך נוצר ניגוד בולט  בין האופן בו שפטה את העולם לפני ואחרי שבירת המפתח.בסיום הסיפור בטי נכנסת הביתה שוכבת מותשת על מיטתה וחשה כאב בחזה המציאות הולכת ומטשטשת והיא מתנתקת שוב מהעולם אלא שהפעם היא "נכנסת" לעולם נעים, ברקע נשמעים קולות השכנה ואיש התחזוקה  נפגשת עם סם ,הם נודדים יחד בשמים וכאילו מתאחדים מחדש הסיפור מסתיים במילים "מזל טוב". בסי מתה (או נרדמת) מפוייסת עם העולם,מטוהרת מכל רגשותיה השליליים, אחרי שאמרה "שמע ישראל" ואחרי שעשתה "תיקון" והתפייסה עם העולם,אלוהים ועם עצמה.

מבנה העלילה-

העלילה בנוייה על פי המבנה המוכר והוא:

א.  אקספוזיצייה החושפת את עולמה המדכא של בסי האומללה תוך תאור הכנותיה ליציאה .

ב.  התפתחות העלילה המתמקדת במסע הקניות של בסי עד נקודת המפנה והיא שבירת         

     המפתח (זהו"הסבוך"  של העלילה ).

ג. נקודת המפנה מובילה אל השיא של העלילה ולהתפכחות שבסי עוברת במהלך הלילה כתוצאה מחשבון הנפש שלה.

ד.הסיום-"ההתרה"  של הסיבוך מתרחשת כשבסי חוזרת לביתה מפוייסת עם עצמה ועם העולם,זכה ונקייה               מהמטען הרגשי השלילי שנשאה בלבה עשרים שנה כלפי העולם.

הסיום הוא סיום סגור מאחר שבסי משלימה את תהליך השינוי שהיא עוברת ומתפייסת עם עצמה ועם העולם היא עוברת תהליך של השתנות שמסתיים בסיום הספור ( יש הטוענים שהסיום פתוח מאחר שלא ברור בוודאות אם בסיום בייסי מתה או נרדמת).

הערה: בסי היא דמות עגולה ,דמות מתפתחת מובהקת מאחר שהיא משתנה מקצה לקצה במהלך העלילה.

 

מוטיב המפתח 

 

אנו מזהים כמה מוטיבים בסיפור: מוטיב הבדידות ,מוטיב הפחד ,מוטיב הניכור,הטירוף,מוטיב בעלי החיים ומוטיב המפתח.המפתח הוא המוטיב המרכזי ביצירה ולכן ניתן לומר שהוא מוטיב מנחה (לייט מוטיב) מוטיב זה עובר כחוט השני מתחילת הסיפור עד סופו למוטיב זה כמה תפקידים והם:

א.  במישור הגלוי של הסיפור הוא נזכר כמה פעמים בספור כחפץ טכני שבסי משתמשת בו לסגירת או פתיחת הדלת. לחפץ זה יש חשיבות רבה בעיניה מאחר שהוא נועל או פותח את ביתה המקום המגן עליה-המפתח הוא חפץ שמצד אחד מעניק לה בטחון, ומצד שני פותח את דלתה כשהיא יוצאת החוצה למלחמת הקיום שלה.

 

ב.מבחינת העלילה- המפתח מופיע לכל אורך העלילה ויוצר אחדות  בעלילה מבחינה רעיונית(יוצר אחדות תימטית-רעיונית).

 

ג.במשור הסמוי- כלומר מבחינת המשמעות של הסיפור למפתח יש גם ובעקר  משמעות סמלית

  מטאפורית, המפתח מסמל את השתנותה של בסי ואת השינוי בהשקפת עולמה המפתח שנשבר גורם לה לערוך חשבון נפש עם עצמה,והתוצאה : "דלת" דמיונית נפתחת בתוכה אל העולם,היא יוצאת מהמצור שלה מהבידוד שלה מהעולם,לבה נפתח לחוש ולהבין גם אנשים  אחרים היא משתחררת מהאטימות הלוחצת בה חיה עד כה. פתיחת הדלת מסמלת גם פתיחת דרך חדשה ,חיים אחרים חדשים,גם אם היא מתה בסיום הסיפור היא הולכת לעולמה זכה ומופוייסת  לאחר תיקון חייה.

 

ד.המפתח כחפץ מאפיין של הדמות המרכזית- המפתח מאפיין את דמותה של בסי ואת התהליך שהיא עוברת בו היא  נפתחת לעולם.

 

ה.כותרת הסיפור- המפתח הוא גם כותרת הסיפור  ולאחר קריאת הסיפור אנו מבינים שמשמעותו,השינוי שפתח את עולמה של בסי לסובב אותה.

 

 

תפקיד תיאורי הסביבה והטבע בסיפור-

 

בדרך כלל הסיפור הקצר אינו מרבה בתיאורים בגלל מימדיו המצומצמים . אם יש תיאורים בסיפור הקצר יש להם תפקיד משמעותי בעיצוב המשמעות ,וכך גם בסיפור זה. ניתן להכליל ולומר כי מרבית התיאורים בסיפור תפקידם לתאר באופן מיטונימי את המתרחש בלבה או במוחה של בסי.

לדוגמה שכונת ברודווי שם נמצא הסופרמרקט מתוארת לפני ההתפכחות של בסי כשכונה דוחה,מזוהמת גם מבחינה פיסית (ריחות שלביוב ודלק) וגם מבחינה אנושית( זונות ושודדים מסתובבים ברחוב ,לפי פרשנותה של בסי), לאחר התפכחותה היא רואה ברחוב אנשים תמימים ,חרוצים,הגונים שממהרים לעבודתם. חתול שחור שבעבר סימל בעיניה דמות שטן הוא בעיניה כעת חיה רעבה מעוררת רחמים (באופן מיטונימי היא מסמלת את בסי הבודדה והרעבה) היונה שבעבר נראתה בעיניה בעל חיים מסוכן המעביר מחלות,כעת ניראת בענינה שברירית,קטנה וחסרת אונים בדיוק כמו בסי עצמה. הכוכבים והירח בהם היא מבחינה פתאום בלילה מסמלים את השינוי שמתחולל בה ,את תהליך "ההארה" שהיא עוברת כשהיא רואה את האור והתקווה שבעולם. אותה שכונה אותו עולם אותם בעלי חיים ניראים אחרת בעיניה בגלל השינוי שחל בה לא בהם.

 

הערה-   שימו לב למסר האופטימי של הסיפור אף פעם לא מאוחר להשתנות, ועוד עניין קטן! שימו לב ! איך אותו העולם ניראה אחרת בעיני בני האדם במצבי רוח ובמצבים נפשיים שונים שלו מה שמלמד שגם כשהאדם נמצא בדכאון וביאוש תמיד יש אור בקצה המנהרה. ( יש.. !)

  היכנס לעריכת כותרת תחתונה לשינוי טקסט זה  
האתר נבנה במערכת 2all   בניית אתרים