בניית אתרים
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

   סיפור קצר-המפתח    סיפור קצר-חיזו בטטה    תפסן-אפיזודות    תפסן-רקע_מוטיבים    שיר- אני שומע משהו נופל    שיר- מעשה ביונה
   סיפור קצר-פראדל    שיר זוהרה אלפסיה
 
    דף הבית
    סיפור קצר-המפתח
    סיפור קצר-חיזו בטטה
    תפסן-אפיזודות
    תפסן-רקע_מוטיבים
    שיר- אני שומע משהו נופל
    שיר- מעשה ביונה
    סיפור קצר-פראדל
    שיר זוהרה אלפסיה

"אני שומע משהו נופל" נתן זך         לקטה   הוסיפה וערכה בודנשטיין רבקה

 

הקדמה לשיר

בקריאה ראשונה של השיר ואף בקריאה שנייה שלו, השיר נותר אניגמתי,חידתי מעורפל ולא ברור לקורא,דבר זה אינו מקרי אלא מכוון, מאחר שהשיר עוסק בתופעה קיומית בלתי פתורה,הוא עוסק במהותו של המוות ,בנסיון להבין את המוות ולהתמודד איתו ובעצם להבין את מהות החיים ואת החוקיות על פיה מתנהל העולם ונשלטים חייו של האדם.

השיר הוא לא רק שיר פילוסופי העוסק בנושא המוות אלא  הוא עוסק בחוויה אותנטית,אישית איתה מתמודד הנער שחווה ,כנראה, מוות של אדם קרוב אולי אביו.

השיר מקיים "דיאלוג" כאילו מתכתב עם שיר אחר ,שיר ילדים והוא "רוח,רוח,רוח רוח בפרדס נפל תפוח" וגו'.אמצעי אומנותי זה אשר  בו יש  אילוזיה (אזכור ) של שיר אחר הוא מרכזי בשיר מאחר שהוא יוצר אנלוגיה בין שני השירים,אנלוגיה (הקבלה,השוואה) שיוצרת פער אירוני,מצד אחד שיר ילדים נאיבי ותמים המתאר רוח המפילה תפוח מהעץ,ומצד שני שיר בו ילד שואל שאלות כואבות על  מהות המוות.

קיים פער בין השאלה שהילד שואל כשהוא מבקש להבין את מהות המוות לבין התשובות הסתמיות שהמבוגרים הסובבים אותו עונים לו ובעצם לא עונים,ולא יכולים לתת תשובה על מה שהם עצמם לא מבינים ולא מצליחים להתמודד איתו :עם המוות.

התשובות הסתמיות והלא  מספקות של המבוגרים יוצרות תחושה שהקיום האנושי והחיים עצמם הם בלתי מובנים,אין בהם חוקיות מובנת והם מתנהלים באופן שרירותי ולא לפי קוד או שיטה ברורים ,חיים אבסורדיים.

מבנה השיר

לשיר מבנה מיוחד,תפקיד המבנה שלו לשרת את המסר והמשמעות שלו,המבנה יוצר תנועה מעגלית מן  הפנים אל החוץ,כשכלפי חוץ נוצרים מעגלי –תשובות של המבוגרים השונים העונים על  שאלת הילד.שימו לב למבנה,בשיר 6 בתים הבית המרכזי ,הנמצא פיזית במרכז השיר ,הוא הבית השלישי,ובו שואל הנער את השאלה החוזרת על עצמה "מדוע " (למה האדם הקרוב מת,הוא נדהם ואינו מבין מדוע, אינו מבין את החוקיות הקובעת מדוע ולמה האדם ימות),הבית ה 2 וה-_4

 דומים במבנה שלהם הם כוללים 3 שורות ובהן שלוש סמכויות מבוגרות עונות לילד באופן החלטי על שאלתו.

הבתים ה-1 וה-5  מתייחסים לתשובותיה של האם  ובהם מופיעים גם הרוח והתפוח ,והבית ה-6 בן שורה אחת והוא נותן את התשובה הסופית,מסכם וקובע שבעצם אין תשובה ,אין פתרון לשאלות הקשות והכואבות שהמוות מעלה בילד ובנו,בני האדם שהרי כולנו בני תמותה.

לכן,אני מציעה  להתייחס לבתי השיר לפי הסדר הזה:

בית שלישי

הבית היחידי המנוסח כשאלה ושאר הבתים המנוסחים כתשובה. ןהשאלה היא מדוע ,הילד שואל נדהם והמום מדוע מת האדם הקרוב לו,השאלה חוזרת על עצמה ומעצימה את הכאב והתדהמה ואת אי קבלת הדין האכזרי של מות האדם הקרוב.

מכאן ניתנות לנער תשובות

בית שני ורביעי  "מספקים"  את התשובות ממבוגרים הנחשבים " בעלי תשובות" רופא,שופט ומורה , אך למרות  הטון הפסקני וההחלטי של שלושתם תשובותיהם סתמיות ומתחמקות.בבית השני  מופיעה דמות השופט באופן נילעג כי הוא אינו מסוגל לפסוק מי האשם ואומר " גם אתה וגם אתה אשם" הזהות בין הפוגע ,הנאשם,לניפגע למאשים  מבטלת את  האבחנה המוסרית ואת ההצדקה של העונש יש תחושה של ערפל,של אבסורד  ושל מצב בו האדם תמיד אשם ותמיד נענש  ( אולי בגלל החטא הקדמון של אכילת התפוח בגן העדן), השופט בעצם לא נותן תשובה לשאלת הנער,הוא עונה בשם החוק היבש והאכזר. הרופא המופיע אף הוא בבית השני עומד מול משפחתו של החולה שניפטר ושואלת שאלות ואין לו תשובה לתת למשפחה  הוא אומר"אדם הוא אדם" דבר שיש לו משמעות כפולה, מצד אחד אני הרןפא רק אדם ולא אלוהים ואין ביכולתי להציל תמיד את  החולה, כלומר, לחוקי הרפואה אין תשובות לכל החולים וסופם למות,והפרוש השני הוא ,אנחנו כולנו רק בני אדם וסופנו למות,כך שגם לרופא בעצם אין תשובה חד משמעית לנער על מהות המוות.שימו לב,גם משפחת הנפטר וגם הנער מאופיינית כנדהמים,המוות של האדם הקרוב מותיר אותם נדהמים וחסרי אונים.

בבית הרביעי מייצגת תשובת המורה,סמכות נוספת מבחינתו של הנער,סמכות העונה על שאלות התלמידים,אך המורה מואר גם הוא באופן נלעג,המורה לידיעת הארץ,שאמור לדעת על פי איזה חוקיות מתנהל הטבע והעולם עונה תשובה סתמית:   "מי שאינו גר בעמק גר בהר" והוא עונה אותה ללא קושי וללא התלבטות,דבריו רומזים אולי  לזה שמי שלא נמצא למעלה,כלומר ,מי שלא חי,נמצא למטה ,כלומר הוא מת  ,שימו לב שהפער בין ההר הגבוהה לעמק הנמוך,"מאפשר" את הנפילה של התפוח מהעץ בשיר,נפילה שמבחינה מטאפורית מסמלת את המוות.

בית  ראשון וחמישי

לאחר כשלון כל נציגי התרבות לתת תשובה ולפתור את חידת המוות, השאלה עוברת למעגל אינטימי יותר ,לאימו של הילד, והיא מתוך מטרה להגן עליו ,מנסה להסתיר עובדות קיומיות,במקום לומר לו את האמת היא אומרת לו בבית הראשון זה  " שום דבר ,זה רק הרוח" הוא הגורם לרעש שאתה שומע,הילד אומר לאימו "אני שומע משהו נופל"  הנפילה היא מטאפורה ומתארת מוות,אך האם  מכחישה את המוות ומנסה להסתירו מבנה.בבית החמישי  הרוח אשר הוא בעצם זה שגרם לנפילת התפוח, הרוח אשר מסמל באופן מטאפורי את האמת, הוא יודע את האמת על המוות, המוות הוא ודאי אך האם מגינה על בנה ומתכחשת למוות.

בית ו

הבית האחרון קצר ובו שורה אחת ובו נאמרת בקצרה ובפסקנות כל האמת על המוות,והאמת היא שאין תשובה למוות והוא נותר כחידה לא  פתורה ,וכל הנסיונות לפרש את מהות המוות נידונים לכשלון  (" לעולם לעולם לעולם לא יהיה מנחם ")  מצד אחד, אך מצד שני  המוות הוא הדבר היותר וודאי שקיים בעולם כי סופו של כל בן אנוש למות שהרי כ ולנו בני תמותה.

 

אמצעי העיצוב בשיר

 1.השימוש באירוניה  ובארמז (אילוזיה) לשיר הילדים,ראה פירוט בשיר.

2. מבנה  מיוחד של השיר, מבנה המשרת את התוכן,במרכז השיר בבית ה-3 השאלה של הנער וסביבה במעגלים התשובות השונות,כשהבית האחרון הקצר מסכם שבעצם אין לבני האדם פיתרון לחידת המוות.

3.  חזרות לצורך הדגשה  והעצמת האמירה (מדוע,ולעולם,ראה פרשנות בשיר)

4.שמוש במטאפורות, רוח ונפילה כמטאפורה,כמסמלות מוות.

5.רוח מופיעה במשמעויות שונות: כרוח,כאחד מאיתני הטבע, כמוות וכגורם למוות,ובבית הראשון יש תחושה שהרוח מייצגת את מה שנפשו,רוחו  של הנער מרגישה ושואלת,שמשהו נופל,משהו רע קורה בחוץ .,

 

 

 

  היכנס לעריכת כותרת תחתונה לשינוי טקסט זה  
האתר נבנה במערכת 2all   בניית אתרים