בניית אתרים בחינם
 




 
הגי'רפות תופסים גובה.............
 
תומר אביטל
 
 
 
חצות ב'מעבדה'. לאחר שחיכו יותר משעה בקור של תחילת החורף לכרטיס לג'ירפות נדחסים 300 ירושלמים מיוזעים במיני-אמפי של המועדון. המוזיקה הפסיכדלית המוכרת מתנגנת בחושך ולפתע גלעד כהנא מגיח מצללי הבמה ומניף את ידיו אל על בתנועה כריזמטית עליה יחזור כמעט לכל אורך המופע (איך לא כואבות לו הידיים??). "אני רוצה לספר לכם על משהו מאוד יפה שראיתי השבוע, ואני לא מדבר על התספורת של אולמרט", הוא צווח והקהל נקרע מצחוק, אבל כהנא, סטנד אפיסט לשעבר ממשיך לדבר בעוצמה ושליטה מלאה בקהל: "הייתי בעמק החולה", הגיטרות והתופים משתוללים, פירוטכניקה מסנוורת, "טיילתי בעמק וראיתי.." אפשר לחתוך את המתח בסכין "..עגוריםםםם!", הקהל יוצא מגדרו וכהנא פותח בסיפור הזוי על הקרב שהתחולל במקום בינו לבין להקת עגורים אימתנית לאחר שנגמרו לו הבוטנים. הסיפורים המוזרים האלה שכהנא מפליא בהם בין השירים המוזרים לא פחות הם מה שהופך את ההופעה לבלתי נשכחת. הקהל מתמוגג מהסיפורים והשנינויות של כהנא שזוכים לתיאום מוזיקלי מושלם מצד הלהקה, ולמרות האבסורדיות וחוסר הרלוונטיות קשה שלא להקשיב מהופנט. אחרי המופע כהנא מספר לי שכל הסיפורים מאולתרים במקום.

אתם לא עושים שום חזרות?

כהנא:"כלום. אני לא חושב על שום דבר מראש, רק באותו רגע".

יאיר קז, הבסיסט של הג'ירפות, ראיתי אותך מתפוצץ מצחוק במהלך הנאומים של כהנא.

"נכון", הוא מחייך, "אין לי מושג מה הוא יגיד והוא קורע אותי. דרך אגב גם המוזיקה בזמן הסיפור מאולתרת לחלוטין. הפעם יצא הכול מגניב, לפעמים זה גם מתרסק. הג'מים האלה בין השירים נותנים לכל הופעה ייחודיות".

עבור מי מכם שהפסיד את האירוע אני אזרוק כמה פירורים שניתזו משפתיו היצירתיות של כהנא: נאום מתייפח כי מדונה לא אימצה אותו, ערגה לאנג'לינה ג'ולי הכוללת פנטומימה מביכה, תיאור הזוי של משה קצב בתור איש חסין כדורים שהורג את גילה בשוגג, ועוד ועוד..

כהנא, מאיפה מגיע כל הסיפורים על אנג'לינה ג'ולי ומשה קצב?

"לצערי אני כל הזמן מתעסק במה שקורה, אז אין רגע שאין מה להגיד. זה לא אני זה המדינה".

"להסתכל על הקהל זה לא מעניין"

זאת שמועה עתיקה כמו השמועה שדודו טופז סוף - סוף מפסיק לעשות טלוויזיה. הופעה של הג'ירפות היא משהו מיוחד. ואכן, כל פעם שהג'ירפות חוזרים לסיבוב הופעות (מדי כמה שנים, מאז הפריצה עם "'וואו", ו"רמי מואשם באחזקת סמים קלים"), מבקרי מוזיקה שולפים מהשק את המחמאות הגדולות ביותר שיש להם, הכרטיסים נגמרים תוך דקות, והלהקה מוצאת הזדמנות להשתכר כל לילה ולקבל על זה כסף. בין השירים כהנא מרוקן כוסות בירה שמופיעות משום מקום ולפעמים אף פוצח במופע אינטימי עם הכוס ומלקק אותה לתדהמת הקהל.

אתה משתכר כל הופעה?

"מה פתאום, אני נגד אלכוהול! אבל שתיתי הרבה בירות"

כמה?

"מעל שלושה ליטר, לא הרבה"

אבל בסוף, שעלית על עמדת ההגברה והתחלת לצעוק על הקהל, היית די שיכור..

"הייתי סחי. בשכרות אתה עובר מעגל שלם. התחלתי את ההופעה שיכור שזה דרך אגב דבר קשה, כי להסתכל עליכם, הקהל, זה לא מעניין, ואז עברתי מעגל עד שבסוף שוב הייתי שיכור וצעקתי עליכם".

הפלרטוט עם הקהל מתווסף לאלמנטים המייחדים את הג'ירפות לטוב ולרע. בעוד אצל אמנים כמו אהוד בנאי הכול מתוכנן לפרטי פרטים הג'ירפות לא משאירים אף קריאה ללא תשובה. "תעשה לי ילד", שצעק בחור מגודל זכה ל"אתה יודע שזה בלתי אפשרי פיזיולוגית, בחור מוזר". "תשיר  את רמי מואשם!", קיבל "אני בן זונה אם אני עושה את רמי. אני נשבע לכם שאמא שלי זונה ואני מניאק אם אני שר את רמי". רמי, אגב, היה ההדרן האחרון.

ולמרות זאת, איך הקהל הירושלמי?

"כיף גדול, קהל מאוד טוב ולא פראייר. אני עושה להם כבוד יותר מקהל אחר כי הם אינטליגנטיים. יותר מדי אינטליגנטיים".

אבל צעקת לקראת סוף ההופעה, שאולי האנשים בקהל חכמים אבל יחד הם הופכים לגוש טמטום אחד גדול.

"נכון, בתור אינדיבידואלים הם חכמים, אבל יחד הסכום הוא פשוט כלום".

אתה יכול בבקשה לאכול על הצלחת שלך אתה מטנף לי את הראיון עם מלפפון.

"למה? יש לך בעיה עם מה שאני אוכל? אתה לא יכול לאמץ את המלפפון הזה?".

בשלב הזה אני מתחיל לפקפק במעגל השלם של השכרות אותו תיאר כהנא.

"אי אפשר לדעת מה יאהב הקולקטיב "

הג'ירפות הם להקה שונה מאוד בנוף הישראלי. גלעד כהנא ויאיר קז הם טיפוסים שבמבט ראשון נראים כמו שני חנוני היי טק. אבל לאחר דקה במחיצתם אתה מבין שמדובר בפרפומורים מזן נדיר. השירים שלהם מצד אחד נכתבים על נושאים כל כך בנאליים כמו "תפתח חלון, תסגור חלון. אני מקיאה, לא באוטו!". זוכים להבלטה ומשמעות בתוספת המוזיקה ההרמונית והעוצמתית של הלהקה (שגם אותה הלחין כהנא), קולות הרקע שתורמים קז ורותם דרור מוסיפים נופך מתוק וממש על-טבעי למילים. שורות הזויות כמו "אותו מקרר בגישה כל כך שונה" , ,ו"אני מדבר בסטריאו, אמא שומעת רק במונו, אבא שומע דיסק קלאסי" רק מוסיפים לחידתיות של מקור היצירתיות של כהנא. הדיסק האחרון שלהם, "גג" זוכה להצלחה גדולה. הסינגל הראשון מתוכו 'גג' שעל שמו קרוי האלבום כבר נטחן בכל תחנות הרדיו.

הופתעתם מההצלחה של "גג"?

כהנא:בהחלט. ממש לא ציפיתי להצלחה. 

יאיר קז:"אני הייתי מפוכח והבנתי שעדיף לא לצפות. גם אם זה היה מתרסק זה לא היה מפתיע אותי, אבל ידעתי שזה יכול להצליח. פשוט אי אפשר לדעת ולפצח מה יאהב הקולקטיב".

היום, כשאתם כותבים, אתם מתחשבים יותר בשיקולי פלייליסט, כלומר האם השיר יכנס לרדיו?

לא, אנחנו לא שולטים בזה. 'מהר מדי' למשל הפך ללהיט בגלגל"צ מבלי שהתכוונו. אפילו לא ניסינו להכניס אותו, גלגל"צ גילו אותו והתחילו לשים אותו ולמעשה הפכו אותו לסינגל, אז ממש אי אפשר לנחש מה יהיה להיט".

ב'גג' אתם מכוונים יותר למיינסטרים מאשר התקופה של 'רמי מואשם'?

"אנחנו אפילו לא יודעים מה זה מיינסטרים. צריך להבין שבתור מוזיקאים אין לנו מושג מה זה אומר. רק בדיעבד לאחר ששיר נכנס לרדיו אנחנו אומרים וואלה.

יאיר:"גם לבחור את 'גג' בתור הסינגל הראשון זה היה מעין תחושת בטן. לא האמנו שזה באמת יצליח".

מה היה מצב הצבירה שלך שכתבת את הדיסק "גג"?

כהנא: "מצב הצבירה הבסיסי זה שבור. התקליט נכתב שחשבתי שהבסיס שלי נעלם, האמנתי שהרצפה שאני עומד עליה התפרקה והגג שמעלי התמוטט.

אז משם בא הרעיון למילים של "גג" (שיר שמדבר על בחורה שמנסה להתאבד. ת.א)?

בבסיס הייתי אז עם בחורה והרגשתי שהיא עומדת לעזוב אותי. אמרתי לעצמי שתלך להזדיין אבל גם חשבתי שהיא תגלה שזו טעות חייה. אז התחלתי לפחד שאחרי שהיא תבין שזו טעות היא תעלה על הגג של הבית שלה ותעשה שטויות ותנסה להתאבד".

ו..?

"נפרדנו והיא עשתה שטויות אבל לא התאבדה".

ועכשיו אתה פתוח להצעות?

"לא, יש לי מישהי", אומר כהנא ולא מרחיב.

הדיסק הבא יהיה דומה ל'גג'?

מבחינה טקסטואלית הוא יהיה שונה לחלוטין.

כלומר?

זה יהיה שירי מיקרוקוסמוס עצמאיים.

אהה..

הג'ירפות הוקמו על ידי גלעד כהנא וחברו יאיר קז לפני עשור בתל אביב. עיקר החידוש המוזיקלי שלהם מתבטא בשילוב כלי נגינה מאקורדיון ועד חליל, וערבוב סגנונות בצורה חסרת תקדים בסצנת המוזיקה הישראלית. כהנא עצמו מתרוצץ בהופעה בין גיטרה קלידים חליל וכוס הבירה. הטקסטים הביזאריים והאבסורדים יכולים להיות מפורשים לכיוונים רבים אך הכי חשוב זה שהם פשוט נעימים לאוזן. האלבום הראשון של הלהקה נקרא "משוחח עם כיסא" מ-99' כלל את הלהיטים "ואוו" ו-"רמי מואשם בהחזקת סמים קלים" שחולל מהומות רבות בחוגים השמרנים. מאז כהנא הוציא תקליט סולו, כתב ספר, ונשאר בתעשייה למרות שהוא מעיד על עצמו שכל פעם הוא חושב שהוא 'גמור' ואז מופתע מהעדנה המחודשת.

אתה יודע שמבקרי מוזיקה מכנים אותך גאון.

"המילה גאון מופרכת. בסוף, היצירה היא לא של אנשים. ככל שאתה פתוח יותר זה זורם דרכך, אתה צריך להיות פתוח ולתת לזה לעבור. אז ככל שאתה יותר גאון אתה בעצם לא גאון. האגו שלי נרדם מזמן על איזה ספסל בפארק.

.איפה אתה רואה את עצמך עוד 10 שנים?

אני אשמח להיות ראש הממשלה אולי שר החוץ. שר חברתי זו תהיה אכזבה.

אתה בטוח שאתה לא שיכור?

"כן! אני סחי"

אז למה פוליטיקה?

אני רוצה לשלוט במוקדי הכוח, לשלוט בכל היהודים שמתרוצצים ברחבי הארץ.

בהופעה זה באמת נראה שאתה נהנה מהכוח שיש לך על הקהל.

"כן אבל זה רק 300 איש אני רוצה לשלוט על ששת המיליון שחיים פה". כהנא מוכיח לי את פיכחונו ומחשב, "..זה אומר שנשאר לי רק חמש מיליון תשע מאות תשעים ותשע אלף ושבע מאות איש".

צודק, וואלה אולי הוא באמת סחי.

בניית אתרים - טואול