בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

אתגר השילוב: חזון מול מציאות-תמונת מצב

 
   פורום דרושים עבודה    וועדת דורנר דו"ח סופי    מדברי החברים    סיבת הקמת האתר    קישור לתחרות האתרים    הסרט לשלב את סמואל
   סקרים    סטטיסטיקה גלישה באתר    עיתונות    התחום המחקרי    חדשות ועדכונים    שילוב בעבודה
   לימודים אקדמאים ותוכניות לימודים    ההצגה "עולמו של אלון
 
    מטרת האתר
    חוק חינוך מיוחד
    חוזרי מנכ"ל
    דו"ח מבקר המדינה
    פסק דין ית"ד
    פורום דרושים עבודה
    פסק דין מרציאנו
    פסק דין ית"ד השני
    ישיבות וועדת דורנר
    פורום התייעצות והחלפת מידע
    וועדת דורנר דו"ח סופי
    צור קשר
    מדברי החברים
    קישור לתחרות האתרים
    הסרט לשלב את סמואל
    סקרים
    סטטיסטיקה גלישה באתר
    עיתונות
    התחום המחקרי
    חדשות ועדכונים
    שילוב בעבודה
    לימודים אקדמאים ותוכניות לימודים
    ההצגה "עולמו של אלון
מי שמעוניין לקבל את האתר בקובץ של WORD, נא לפנות אל עורך האתר באמצעות המייל
חוזרי מנכ"ל משרד החינוך

בשעה שהסעיפים הרלוונטיים לשילוב בחוק החינוך המיוחד כתובים בצורה תמציתית ביותר, הרי שחוזרי המנכ"ל מנסים להסביר בפרוט את חשיבות רעיון השילוב ואת ההיגיון, שעומד מאחוריו, ובכך למעשה הם גם מבהירים את היותו נדבך מרכזי בעל משמעות גדולה בחוק. להלן מקבץ של ציטוטים חשובים בהקשר לכך:

א) יש להעדיף שילוב על פני מסגרות של החינוך המיוחד: "אחת מאבני הבוחן של מערכת החינוך בישראל היא יכולתה ונכונותה לתת מענה לצרכים המיוחדים של תלמידים חריגים..... במסגרת החינוך הרגיל ולהימנע ככל האפשר מהפנייתם למסגרות החינוך המיוחד. אין חולק על כך שיש תלמידים חריגים הנזקקים בשל חומרת לקויותיהם למסגרת חינוכית- טיפולית המיוחדת להם, אולם אלה מעטים למדיי. רוב רובם של התלמידים החריגים יכולים להשתלב במסגרת של הכיתה הרגילה ולהפיק תועלת רבה מכך הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית").

ב) סובלנות כלפי השונה ואתגר חינוכי נעלה: "..... קו זה מבוסס על ההנחה שילדים כתלמידים וכבני אדם שונים זה מזה, ושומה על המורה להכיר בשונות זו ואף לחנך את תלמידיו להכיר בה ולהוקירה. התמודדות עם התלמיד השונה והחריג בכיתה הרגילה מהווה אתגר חינוכי למורה ומופת לקהילה, שבה הוא אמור להשתלב בשעות שלאחר הלימודים וכאדם בוגר".

ג) שרותי העזרה והתמיכה של החינוך המיוחד צריכים להינתן במסגרת החינוכית, שבו שוהה הילד:" החינוך המיוחד..... מאפשר לתלמידים אלה לקבל את שירותיו במהלך הלימודים בכיתה הרגילה במסגרת תוכנית השילוב".

ד) שיתוף ההורים, הקהילה והסביבה בהפיכת השילוב למציאות חדשה טובה יותר.

ה) הכרת בטעות והפקת לקחים לעתיד (האומנם?)- יותר מידי תלמידים, שיכלו להיות משולבים הושמו בחינוך המיוחד: ".... נתונים אלה מצביעים על כך שעיקר המאמץ צריך להיות מכוון למנוע את הפנייתם של תלמידים בני שילוב אל וועדות ההשמה" (ההדגשה שלי).

אכן, חוק החינוך המיוחד הוא חוק נאור ומתקדם ביותר, אך לצערנו המציאות בשטח אינה תואמת את גודלו של החזון הניבט לנו מבין דפיו , ובשל כך חלק ממרכיביו הם עדיין נחשבים בימינו אלו "לאות מתה" או למילים ריקות מתוכן, שלא עומד מאחוריהן דבר. על מנת להמחיש את הפער בין החזון למציאות בהקשר זה נביא בפניכם את ממצאי מבקר המדינה בנושא ואת דבר ביהמ"ש העליון (פסק דין י.ת.ד).

אתגר השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה- תמונת מצב

 אתגר השילוב חזון מול מציאות: תמונת מצב.