בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

אתגר השילוב: חזון מול מציאות-תמונת מצב

 
   פורום דרושים עבודה    וועדת דורנר דו"ח סופי    מדברי החברים    סיבת הקמת האתר    קישור לתחרות האתרים    הסרט לשלב את סמואל
   סקרים    סטטיסטיקה גלישה באתר    עיתונות    התחום המחקרי    חדשות ועדכונים    שילוב בעבודה
   לימודים אקדמאים ותוכניות לימודים    ההצגה "עולמו של אלון
 
    מטרת האתר
    חוק חינוך מיוחד
    חוזרי מנכ"ל
    דו"ח מבקר המדינה
    פסק דין ית"ד
    פורום דרושים עבודה
    פסק דין מרציאנו
    פסק דין ית"ד השני
    ישיבות וועדת דורנר
    פורום התייעצות והחלפת מידע
    וועדת דורנר דו"ח סופי
    צור קשר
    מדברי החברים
    קישור לתחרות האתרים
    הסרט לשלב את סמואל
    סקרים
    סטטיסטיקה גלישה באתר
    עיתונות
    התחום המחקרי
    חדשות ועדכונים
    שילוב בעבודה
    לימודים אקדמאים ותוכניות לימודים
    ההצגה "עולמו של אלון

ההצגה "עולמו של אלון"

בימים הללו מועלית ברחבי הארץ הצגה בשם "עולמו של אלון", שבה אנו מתוודעים לעולמו של ילד אוטיסט בגיל ההתבגרות, שאימו מנסה לשלבו בחיי המשפחה, הקהילה ובית הספר מתוך תפיסה, שזה המקום שאליו הוא שייך, ושיש לו זכות להיות חלק בלתי נפרד מהסביבה הטבעית שלו כמו כל ילד אחר. אימו של אלון נאלצת להתמודד עם אתגרים לא פשוטים, כאשר היא מחליטה להוציא את אלון מהמקום הסגור, שבו הוא היה עד כה, להחזירו הביתה ולנסות לשלבו בחיי הקהילה, החברה ובית הספר וזאת למרות כל האמירות הפוגעניות והקשות, שנאמרות בסביבתה הקרובה ושמפקפקות ומטילות צל כבד על הצעד האמיץ שהיא נקטה.

בהצגה יש עירוב של צחוק ודמע, ואף אחד לא יוכל להישאר אדיש מול כל סצנה וסצנה, שמתרחשת על הבמה ושמתארת את האינטראטקציה בין אלון לאימו, אחיו, שכנתו ובתה כמפגש בין עולמות שונים, שמנסים בהרבה מאמץ ורצון טוב להשתלב זה בזה למרות כל הפערים ואי ההבנות.

ההצגה מעלה לפתחנו את האתגר הלא פשוט בשילובו של ילד בעל צרכים מיוחדים בסביבה הטבעית שלו וכן מציגה את התפיסה הערכית של קבלת השונה תוך שמירת זכותו לקבל מאיתנו כבוד כמו כל אחד אחר ומתוך נקודת מבט מחבקת ועוטפת ולא שיפוטית או כופה עליו להתאים את עצמו אלינו (יש לו מקום אצלנו בעולמו הוא כפי שהוא).

האינטראקציה בין הילד השונה לבין סביבתו אומנם מפתחת אותו ומקדמת אותו הרבה יותר מאשר המקום הסגור והמופרד, שבו הוא היה נתון עד כה, אך יותר מכל היא תורמת ומפרה באופן משמעותי את הסביבה, שלא רק לומדת לקבל את השונה ולכבדו אלא גם לומדת בדרך זו על עצמה בתהליך של התבוננות עצמית מעמיקה, ובכך היא הופכת לחברה יותר מוסרית וערכית. יש להמשיך במגמה זו במלוא המרץ.

בימים אלו, הגישה החינוכית הולכת ומשתנה לנגד עינינו. כפועל יוצא מכך יהיו יותר ויותר ניסיונות להיכנס לעולמם של האוטיסטיים, ולחקור אותו באופן מדעי ללא משקפיים שיפוטיים וסטיגמות של חריגות, ורק אז נוכל סוף להתחיל להבין באיזה עולם נפלא ועשיר הם חיים. בדרך זו נוכל גם להבין את הפוטנציאל העצום האצור בילדים האלה, שניתן לנצלו לטובת החברה כולה וכן על מנת לקדמם באופן משמעותי, וכשנגיע לנקודה הזו אז נתכסה בבושה וכלימה על האופן שבו התייחסנו אליהם עד כה כחריגים, דבר שמנע מאיתנו להגיע לתובנות הללו, שכן היינו שקועים עמוק בבוץ ובמדמנה של סטארוטיפים ודעות קדומות.

האם שאלתם את עצמכם לרגע מדוע האוטיסטים מעדיפים את הבועה שלהם על פני העולם שלנו? אולי מפני שהעולם הפנימי שלהם יותר מרתק ויש בו יופי של צבעים, ריחות, צורות וקולות, ואילו העולם שלנו נתפס בעיניהם כמשעמם, אפור, חד גוני ורדוד? האם שני העולמות לא יכולים להתקיים במקביל תוך הפריה הדדית? האם אנו חייבים להכניס אותם בכוח לעולמנו, בשעה שהם מתנגדים לכך בתוקף? אולי אנו ננסה במקום זאת להיכנס לעולם שלהם, לבחון ברצינות ולחקור אותו מכל צדדיו ולהיות פתוח לקבלו כפי שהוא במקום להגדירו כלקות או כחריגות, שיש לטפל בהם? לדעתי, כל כניסה שלנו אל עולמם הקסום תסייע לנו לא רק להבין אותם ולקבלם אלא גם תסייע גם להם להיפתח אלינו ואל עולמנו יותר ויותר (אני קורא לכך עולמות משולבים ולא עולמות מקבילים, שחיים בשלום זה עם זה, אך כלל לא נפגשים). אני מודע לכך, שהדברים שכתבתי כאן הם מהפכניים ולא יתקבלו על דעתם של רבים מסביב מצד אחד, אך מצד שני ראוי גם לזכור, שהרבה מהפיכות בהיסטוריה האנושית ,שלוו בשינוי תודעה ציבורית, החלו מתוך חתירה "נגד הזרם". סיומה של ההצגה ממחיש, לדעתי, את דרך הפעולה הנכונה.

סיום ההצגה היה מרגש במיוחד, כי הוא מסמל את החברה, המקבלת את עולמו של אלון לא רק כעולם מקביל לשלנו אלא כעולם שגם משתלב בו ללא כל הפרעה.

ההצגה הנ"ל מתקיימת בחסות משרד החינוך ואלו"ט, ויש לברכם על היוזמה הנהדרת להעלותה בכל רחבי הארץ בפני הורים, מורים ותלמידים. הייתי ממליץ בחום שבמסגרת הצגות עתידיות תועלה גם הסוגיה הרלוונטית והמאתגרת של שילוב ילדים בעלי צרכים במוסדות חינוך ברחבי הארץ.

 

 



אתגר השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה- תמונת מצב

 אתגר השילוב חזון מול מציאות: תמונת מצב.