בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

אתגר השילוב: חזון מול מציאות-תמונת מצב

 
   פורום דרושים עבודה    וועדת דורנר דו"ח סופי    מדברי החברים    סיבת הקמת האתר    קישור לתחרות האתרים    הסרט לשלב את סמואל
   סקרים    סטטיסטיקה גלישה באתר    עיתונות    התחום המחקרי    חדשות ועדכונים    שילוב בעבודה
   לימודים אקדמאים ותוכניות לימודים    ההצגה "עולמו של אלון
 
    מטרת האתר
    חוק חינוך מיוחד
    חוזרי מנכ"ל
    דו"ח מבקר המדינה
    פסק דין ית"ד
    פורום דרושים עבודה
    פסק דין מרציאנו
    פסק דין ית"ד השני
    ישיבות וועדת דורנר
    פורום התייעצות והחלפת מידע
    וועדת דורנר דו"ח סופי
    צור קשר
    מדברי החברים
    קישור לתחרות האתרים
    הסרט לשלב את סמואל
    סקרים
    סטטיסטיקה גלישה באתר
    עיתונות
    התחום המחקרי
    חדשות ועדכונים
    שילוב בעבודה
    לימודים אקדמאים ותוכניות לימודים
    ההצגה "עולמו של אלון
מי שמעוניין לקבל את האתר בקובץ של WORD, נא לפנות אל עורך האתר באמצעות המייל
פסק דין ית"ד השני

עתירת ית"ד השנייה (7443/03) ועתירת הורים לילדים אוטיסטים ועם תסמונת דאון

(7448/03) הוגשו ב-17/8/03, אוחדו, ופסק הדין בהן ניתן ב-2/6/04.

בעתירות נטען כי:

א) נמשכת האפליה בין הילדים המשולבים לבין הילדים הלומדים במוסדות לחינוך מיוחד.

 

ב) לא הוקצו המשאבים הדרושים לשילוב.

ג) יש לחלק את תקציב החינוך המיוחד בשיוויוניות לכל הנזקקים לו.

ההחלטות שהתקבלו בעתירות הללו:

א) הזכאות לסיוע לילד המשולב תיקבע (ומכאן גם תמומן) ע"פ צרכיו וזאת ע"פ החלטה של הוועדה הבית ספרית הרלוונטית (במקום גורם מרכזי אחד, שלרשותו סכום כסף מוגבל העומד לחלוקה).

ב) יש לחלק את תקציב החינוך המיוחד באופן שוויוני, ולצורך כך יש לגבש הסדר מלא וממצה המבוסס על קריטריונים שוויוניים.

דברים חשובים נוספים בפסק הדין:

א) הגורם המחליט על היות הילד מתאים לשילוב, הוא זה שגם צריך לקבוע אלו שירותים נחוצים כדי להיענות לצרכיו המיוחדים.

ב) ללא קבלת השירותים הדרושים השילוב ייכשל, והילדים הללו ימצאו את עצמם בחינוך המיוחד. מכיוון שעלות החזקת ילד בחינוך המיוחד היא גבוהה בהשוואה לילד משולב, הרי שהצלחת השילוב יכולה לשרת גם את האינטרס התקציבי.

 

הפרק הבא והאקטואלי ביותר הרלוונטי לענייננו יעסוק בוועדת דורנר, שמונתה ע"י משרד החינוך בסוף שנת 2007 על מנת לבדוק ולבחון ביסודיות הראויה את נושא הילדים בעלי הצרכים המיוחדים באופן כללי תוך הקדשת חלק נרחב ביותר בדיוניה לנושא השילוב.

 

וועדה זו הספיקה לקיים עד כה 17 ישיבות. מטרתנו היא, כאמור, להתמקד בדברים הרלוונטיים והחשובים ביותר, שנאמרו ונכתבו בוועדה בהקשר לנושא השילוב, שתופס, כאמור, חלק נכבד ביותר מדיוניה ולהביא את תמציתם בפניכם.

 

הצורך בכינוס הוועדה ממחיש לנו עד כמה סוגית השילוב נותרה על כנה ללא מענה הולם הן מבחינה תקציבית, הן מבחינת הערכות ארגונית ומערכתית לשינויים הנגזרים והנדרשים, והן מבחינת כמות ואיכות שירותי החינוך המיוחד הניתנים כיום לילדים המשולבים. במילים אחרות מי שסבר שבאמצעות הקצאה של תוספת בת 120 מיליון ש"ח לשנה (או פחות) לטובת השילוב, ניתן לקנות "שקט תעשייתי" ולהוריד את הנושא מסדר היום הלאומי, הרי שהוא טעה ובגדול, כלומר, עצם הצורך בכינוס הוועדה הזו הוא הוא ההוכחה הניצחת לכך, שהמציאות "בשטח" היא יותר חזקה מכל דבר אחר.

 

עם זאת חשוב להדגיש, כי אין כל ערך לוועדה, לאנשים המכובדים, שיושבים בה, למומחים, שהתייצבו בפניה על מנת למסור בפניה את חוות דעתם המקצועית ולדיוניה המלומדים, וכן חבל על הכסף הרב, שנשפך כדי לממנה,במידה ובסופו של יום מסקנותיה והמלצותיה יתמוססו ויתפוגגו באויר הפתוח, הדו"ח שלה יעלה אבק באחד ממרתפי הארכיון, וייקבר כלאחר כבוד יחד יחד עם דו"חות של וועדות נוספות ורבות, שהמלצותיהן לא יושמו, ובסופו של דבר נשכחו. במילים אחרות אין כל ערך לוועדה מבלי שהמלצותיה ייושמו ככתבן וכלשונן.

אתגר השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה- תמונת מצב

 אתגר השילוב חזון מול מציאות: תמונת מצב.