בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

אתגר השילוב: חזון מול מציאות-תמונת מצב

 
   פורום דרושים עבודה    וועדת דורנר דו"ח סופי    מדברי החברים    סיבת הקמת האתר    קישור לתחרות האתרים    הסרט לשלב את סמואל
   סקרים    סטטיסטיקה גלישה באתר    עיתונות    התחום המחקרי    חדשות ועדכונים    שילוב בעבודה
   לימודים אקדמאים ותוכניות לימודים    ההצגה "עולמו של אלון
 
    מטרת האתר
    חוק חינוך מיוחד
    חוזרי מנכ"ל
    דו"ח מבקר המדינה
    פסק דין ית"ד
    פורום דרושים עבודה
    פסק דין מרציאנו
    פסק דין ית"ד השני
    ישיבות וועדת דורנר
    פורום התייעצות והחלפת מידע
    וועדת דורנר דו"ח סופי
    צור קשר
    מדברי החברים
    קישור לתחרות האתרים
    הסרט לשלב את סמואל
    סקרים
    סטטיסטיקה גלישה באתר
    עיתונות
    התחום המחקרי
    חדשות ועדכונים
    שילוב בעבודה
    לימודים אקדמאים ותוכניות לימודים
    ההצגה "עולמו של אלון
 
מי שמעוניין לקבל את האתר בקובץ של WORD, נא לפנות אל עורך האתר באמצעות המייל
שלום לכולכם,
 
במסגרת פינה זו אתם יכולים לשתף אותנו בסיפורים מניסיונכם האישי.  המטרה היא בסופו של דבר שנלמד זה מזה ונפרה זה את זה בידע מניסיוננו כהורים. מוזמנים לכתוב גם כאלה שהתחום מעניין אותם, ושרוצים לעדכן אותנו בכל דבר, שיכול להוסיף ולתרום לנו. פניות יש להעביר לכתובת הבאה: SHILUVCHILD@WALLA.COM.
 
תודה,
עורך האתר.
 
פנייתכם לפינה זו היא חשובה מאין כמותה לקידום הנושא. הפרסום, במסגרת אתר זה ייעשה, כמובן, תוך שמירת הפרטיות של הנוגעים בדבר וללא פרסום שמות או פרטים מזהים כלשהם של הפונים.
 
לצערי הרב אנשים רבים לא מודעים לפוטנציאל האדיר, שטמון בשיתוף במידע, אז אנא מכם אל תשאירו את הפינה הזו ריקה וגלמודה לאורך זמן.
 
דבריה של הגברת שלי מרקסון, מורה מוסמכת בדבר ניסיונה המוצלח בשילוב ובאמונתה באשר לסיכויי הצלחתו
 
 
 שנים של התנסות בשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה הוכיחו עצמן מעל לכל צל של ספק מבחינתי.

שמי שלי מרקסון, מורה מוסמכת בכירה בהכשרתי. עבדתי במשרד החינוך בתפקידים שונים – מנהלת גנים בחטיבות צעירות, מחנכת כיתה משולבת גן וא' בחטיבה צעירה, מחנכת כיתות א' ב' וג' ומנהלת גן עירוני. בכל השנים של עבודתי נהגתי לשלב ילדים במסגרות החינוכיות אותן ניהלתי. ראיתי בכך שליחות וכן היה לי ברור שהצדדים כולם נתרמים מכך. מלבד הילדים המשולבים שעל תרומת השילוב עבורם אפרט מיד, נתרמו שאר ילדי הכיתה/הגן, נתרמו כמובן משפחות המשולבים ונתרמה המערכת כולה.

עליי לציין שילדים צעירים אינם תופסים שונות כמונו המבוגרים. מבחינתם ילד הוא ילד הוא ילד. לצערי נטיית המבוגרים להתבונן על שוני כעל קושי, כעל משהו שרצוי להרחיק או להתרחק ממנו. תחושות ומחשבות מעין אלה עוברות הישר לילדינו.

בכל המסגרות בהן עבדתי גם עם ילדים משולבים, קבלתם על-ידי שאר הילדים הייתה מושלמת. כל עוד לא ייצרנו תחושה שמדובר במשהו חריג, מוזר או שונה, כך קיבלו זאת הילדים - בטבעיות מוחלטת המאפיינת אותם כל-כך.

במשך השנים הללו זכיתי לראות מקרוב ולקחת חלק פעיל בשילובים מוצלחים מאין כמותם. הילדים המשולבים עשו צעדי ענק והשתחררו בהדרגה מתלות במשלבים ובסיוע אינטנסיבי. מקרים בהם הגיעו אליי ילדים נטולי יכולת תקשורתית, החוששים אף לייצר קשר עיין עם אחר, למדו והתנסו באינטראקציות בונות שקידמו אותם יותר מכל טיפול שקיבלו באופן פרטי או אישי. בשיתוף פעולה עם הוריהם ועל-אף קשיים מול המערכת, הפחתנו שעות שילוב בהדרגה כי כבר לא היה בהן צורך.

המשמעות האמתית של שילוב ילדים במערכת הרגילה היא באינטראקציה הבלתי פוסקת עם ילדים שונים ומגוונים. שם מתבצע הסיוע האמיתי, שם מתבצעת הלמידה, שם מתרחשת ההתנסות ומתוכן הולכות וגוברות חוויות של הצלחה.

אני מודעת היטב לכל הקשיים בהם נתקלים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שמאמינים בשילוב. אין לי ספק שבאמצעות הנחייה נכונה גם של הצוות החינוכי השמיים הם הגבול. עבדתי מספר שנים בכיתות רגילות מול מורות לחינוך מיוחד שחינכו כיתות קטנות. מדי פעם היינו מחליטות אילו ילדים מהכיתה הקטנה יכולים להשתלב בכיתתי ובאילו שיעורים. בדיעבד אני יכולה להגיד שזה היה מעט מדיי ולא השיג מטרות אמתיות. כיתה קטנה אינה קרקע פורייה להתפתחותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. שעת שילוב שוות ערך בעיניי לאינספור טיפולים וימים שלמים במסגרת מיוחדת. בשעת שילוב הילדים יכולים להשיג כל-כך הרבה יותר. הם חווים חוויות עם מגוון רחב של ילדים, מתבוננים בהם, יוצרים אינטראקציות מופלאות ולומדים. אז רק תארו לעצמכם מה קורה לילד שמשולב בקביעות במסגרת רגילה. זוהי דרך מושלמת ללמידה והתפתחות. זוהי בעיניי הדרך היחידה שיכולה לתרום להם באמת.

אני מגלה למרות הכל שקיימת התנגדות בשטח לא רק מצד המערכת אלא גם מצד ההורים לילדים אלו. אני מניחה שהתנגדות זו באה בשל חששות ופחדים וכן בשל העובדה שאין די אנשים בשטח המוכשרים לנושא.

יחד עם זאת, אני מאמינה יותר מהכל באינטואיציה ההורית. הורה יודע הכי טוב מה נכון עבור הילד שלו.

עצרו רגע את המרוץ ושאלו את עצמכם:

מה אומרת האינטואיציה שלכם אם לרגע תנטרלו את הפחדים שאולי צברתם בשל האופן שבו המערכת מתייחסת לנושא השילוב?

מה אתם חושבים שיהיה נכון יותר עבור ילדיכם?

האם נכון שיהיה בכיתה עם "ילדים כמותו" או שיקבל את הזכות להימצא במסגרת שבה יש שונות ומגוון ילדים?

 מזמינה אתכם להתייעץ, לשאול ולברר לעומק בטרם תחליטו כיצד יראה עתיד הילד שלכם. השענות יתר על המערכת עלולה לחסום את דרכו של הילד להצלחה ולביטוי יכולותיו.

 

שלי מרקסון

 להלן קישורים מאתרה של שלי מרקסון העוסקים בנושא השילוב:
 תודה רבה מעומק הלב לשלי מרקסון, שסוף כל סוף  הוציאה את הפינה הזו מבדידותה. כולי תקווה שעוד אנשים יאזרו אומץ לפרסם דברים מניסיונם כהורים או כמורים. הדברים יפורסמו תוך שמירת פרטיות אלה שיחפצו בכך.
עורך האתר.
 
 

 

 

 

אתגר השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה- תמונת מצב

 אתגר השילוב חזון מול מציאות: תמונת מצב.