בניית אתרים בחינם
 

חינוך ערכי -יהדות אורט קרית מוצקין

 
                              חומרים לקראת בחינה,שאלות אישיות ופורומים
 
    דף הבית
    שאלות כלליות
    צור קשר
    אלול
    סליחות
    ראש השנה
    חגי תשרי
    אמונה
    חשוון
    תפילה
    גבורה-חנוכה
    צומות
    שבת
    נספח לנושא שבת-ראיון עם טל ברמו
    שליחות- פורים
    חירות-פסח
    פסח-עיוני
    ספירת העומר
שליחות
 
1. שליחותו של האדם
א. (מתוך "ימי זיכרון", מאת הרב יוסף דב סולובייצ'יק):
"האדם נברא בתור שליח, עצם היצירה, הלידה, מכילה בתוכה בהכרח את דבר מינוי השליחות...
את העובדה שמישהו חי בזמן מסוים, בתקופה מיוחדת ובמקום מוגדר, ולא נולד בתקופה אחרת ובנסיבות אחרות, נוכל להבין אך ורק אם נקבל את עצם הרעיון בדבר שליחותו של האדם. ההשגחה יודעת היכן וכיצד יכול הפרט היחיד על כל חסרונותיו וכוחות הנפש האצורים בו לקיים את שליחותו, באילו נסיבות ותנאים ובאיזו חברה יהא זה בכוחו של האדם למלא את שליחותו"
שליחות היא לא דבר שניתן רק לאנשים מיוחדים וגדולים. כל אדם, בעצם היוולדו, קיבל שליחות מסויימת שעליו לבצע בעולם. שליחות זו מותאמת בדיוק לתכונות וליכולות של השליח- ה' לא מצפה מאף אחד לבצע משהו שהוא לא מסוגל לעשות. כל אדם מקבל שליחות שדווקא הוא זה שהכי מתאים ונכון לקיים אותה, ודווקא העובדה הזאת ממחישה לנו מדוע כל אחד מאיתנו נברא בתקופה ובסביבה שבה נולדנו- כל אחד נוצר בתנאים בהם השליחות שלו היא הנחוצה ביותר!
 
---
שליחות= תפקיד, משימה, מטרה
 
 
2. מגילת אסתר

* בתחילת המגילה אנו פוגשים את אחשוורוש. אחשוורוש מולך על 127 מדינות- מהודו ועד כוש. בשנה השלישית למולכו הוא עושה משתה במשך 180 יום לשרים ולעבדים, ואח"כ עושה משתה נוסף של 7 ימים. אנחנו נחשפים לתרבות מאוד ראוותנית- יש שפע עצום, וכל המטרה היא להחצין אותו ולהראות בפני כל הממלכה את עושרו של המלך.

אחשוורוש שולח משרתים לקרוא לאישתו, ושתי, שגם היא עורכת במקביל משתה לנשים, כדי להראות אותה בפני הנוכחים במשתה. ושתי מסרבת. השרים של אחשוורוש מייעצים לו מיד לגרש את ושתי ולמצוא לו מלכה אחרת- בממלכה שכל כולה סובבת סביב התדמית, המלך לא יכול להרשות לעצמו אישה מרדנית! אחשוורוש מסכים.

* אחרי שנרגעת המהומה, שולח המלך פקידים בכל הממלכה לאסוף את כל הבחורות היפות בממלכה לבית הנשים בשושן הבירה- שם הן יטופחו במשך כשנה, ובסופה יבחר מביניהן המלך את מי שתמצא חן בעיניו להיות אישתו.

* תוך כדי החיפושים, אנו פוגשים דמות חדשה- מרדכי היהודי. ההורים של בת דודו- אסתר (בשמה העברי- הדסה) נפטרו, ולכן מרדכי לוקח חסות עליה ומגדל אותה. אסתר, שהייתה בחורה יפה, נלקחת לבית הנשים- ולפי הנחייתו של מרדכי, היא לא מספרת שהיא יהודיה. כשמגיע תורה לבוא אל המלך, היא מוצאת חן בעיניו יותר מכל שאר הנערות, והוא מחליט מיד שהיא תהיה המלכה במקום ושתי.

* אחרי המשתה שאחשוורוש עורך לאסתר, אנחנו קוראים במגילה על תקרית שנראית די שולית ולא קשורה- מרדכי שומע את שומרי המלך- בגתן ותרש- מתכננים לרצוח את המלך. מרדכי מעביר את הידיעה לאסתר, ואסתר מעבירה אותה לאחשוורוש בשם מרדכי. אחשוורוש מוציא את בגתן ותרש להורג, והדבר נכתב בספר דברי הימים של המלך.

* בהמשך אנחנו פוגשים את המן- בן טיפוחיו של המלך, שהוא השר החשוב ביותר בממלכה. על פי צו המלך, כולם צריכים להשתחוות בפני המן- ורק אדם אחד בממלכה לא מוכן להשתחוות- מרדכי. המן כל כך כועס, ובעוצמת הכעס שלו- הוא מחליט להרוג את כל העם היהודי!

* המן מפיל פור ליום ולחודש שבו יושמדו היהודים- והתאריך הנבחר הוא י"ג אדר. המן מסביר לאחשוורוש שיש עם שונה וחריג- יש לו דת ומנהגים שונים, והם לא מקיימים את כל הציוויים והמנהגים שנהוגים בממלכה. ובנוסף- אם העם יושמד, הכסף יועבר לממלכה! בעזרת טיעונים כאלו, המן מצליח לשכנע את אחשוורוש לאשר את הגזירה. נשלחות איגרות לכל 127 המדינות, ובהן ציווי להשמיד את כל היהודים בי"ג באדר.

* היהודים צמים, בוכים, ואבלים. מרדכי קורע את בגדיו לאות אבלות ולובש שק ואפר ברחובות העיר.

* מרדכי מספר לאסתר על הגזירה, ואומר לה שהיא חייבת ללכת אל המלך ולבקש רחמים על העם. אסתר עונה למרדכי, שמי שמגיע אל המלך בלי הזמנה- מוצא להורג! והיא לא הוזמנה אל המלך כבר 30 יום- זה בטוח לא סימן טוב...

* התגובה של מרדכי: "אל תדמי בנפשך להמלט בית המלך מכל היהודים. כי אם החרש תחרישי בעת הזאת- רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר, ואת ובית אביך תאבדו- ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות". כלומר, אל תחשבי שהגעת לכאן סתם! אל תחשבי שבגלל שבמקרה את יפה- את נמצאת כרגע בבית המלך. את צריכה לחשוב- אולי בדיוק בשביל מצב כזה הגעת למלכות! לא מדובר כאן על הגורל האישי שלך- שיצא לך מזל שאת המלכה ואת יכולה להנצל מהאסון. אלא, את קשורה בגורל העם היהודי! אם את נמצאת בכזה מקום משמעותי ומשפיע- יש לך את האחריות לעשות הכל כדי להציל את העם.

* אחרי שאסתר מפנימה את עניין השליחות, היא מקבלת החלטה, ומבקשת ממרדכי שיאסוף את היהודים ויבקש מהם לצום עליה שלושה ימים- לפני שתלך אל המלך.

* לאחר ימי הצום, אסתר מגיעה אל המלך- והוא מושיט לה את שרביטו ואומר שהיא יכולה לבקש מה שתרצה. אסתר מבקשת להזמין את המן והמלך למשתה. במשתה, שואל אחשוורוש את אסתר מה תרצה. אסתר מבקשת מהמלך שיבוא עם המן גם ביום הבא למשתה שתערוך.

* המן יוצא שמח מהארמון, אבל רואה את מרדכי בשער המלך ושוב מתעצבן. הוא מספר לאשתו זרש ולאוהביו על כל הצלחתו הגדולה, ומסביר להם שכל העושר והאושר הגדולים שיש בחייו לא שווים לו כשהוא רואה את מרדכי היהודי עומד ולא משתחווה בפניו. זרש וחבריו מייעצים לו להכין עץ בגובה 50 אמה, ובבוקר להציע למלך לתלות עליו את מרדכי. המן שמח ומקבל את ההצעה.

* באותו לילה מסופר שהמלך לא הצליח להרדם, וביקש שמשרתיו ישבו בפניו ויקראו לו מספר הזכרונות שלו. הקטע שמוקרא לפני המלך (ב"מקרה"..) הוא הקטע המספר על כך שמרדכי הציל את המלך מבגתן ותרש. המלך שואל איך תוגמל מרדכי, ומשרתיו עונים לו שלא נעשה לו שום דבר. המלך רוצה למצוא רעיון מה לעשות למרדכי- ומבקש מהמשרתים לבדוק מי נמצא בחצר. וב"מקרה" המן בדיוק הגיע לחצר המלך, כדי להציע לו לתלות את מרדכי על העץ. המלך שואל את המן מה כדאי לעשות לאדם שהמלך רוצה בטובתו, והמן- שחושב שמדובר עליו- מציע להלביש את האדם הזה בבגדים היקרים ביותר ובכתר, להרכיב אותו על סוס שיובל ע"י אחד מחשובי השרים, ולקרוא לפניו "ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו". המלך שמח על הרעיון, ופוקד על המן לעשות זאת למרדכי.

* לאחר שהמן מבצע את צו המלך, הוא מגיע למשתה השני של אסתר. המלך שואל את אסתר מה תרצה, ואסתר מסבירה שישנו אדם שרוצה להשמיד את כל עמה, והיא מבקשת אפשרות להצלה. אחשוורוש שואל מי זה האדם הרע הזה, ואסתר עונה לו שזה המן. המלך כועס מאוד, ויוצא להרגע בחצר. בינתיים, המן נופל בתחנונים על המיטה שעליה יושבת אסתר, וכשהמלך חוזר ורואה זאת- הוא רותח מזעם שהמן מנסה גם לחמוד את אישתו. אחד מהשרים של אחשוורוש מספר למלך על העץ שהכין המן, ומייעץ לו לתלות את המן עליו. המלך מסכים, והמן נתלה.

* אסתר מבקשת מהמלך שישלח איגרות לבטל את הגזירה, אך המלך מסביר לה שאי אפשר לבטל גזירה שנחתמה בטבעת המלך. הוא נותן לה רשות לשלוח כל גזירה חדשה שתרצה. מרדכי כותב איגרת, בה רשום שמותר לכל היהודים להילחם בחזרה במי שמנסה לפגוע בהם, ולהרוג את כל אויביהם.

* כשמגיע התאריך המיועד, י"ג אדר, נוצר מהפך- האויבים של עם ישראל מפחדים לפגוע בהם, ועם ישראל הורג בהם. אסתר מבקשת מהמלך שיהודי העיר שושן- שמוקפת חומה- יוכלו להלחם באויביהם גם בי"ד אדר, והוא מאשר זאת.

* היהודים חגגו ביום שלאחר הלחימה, וקבעו זאת כחג גם לדורות הבאים.
[פירוט- בסעיף 3]
 
---
פור= גורל, הגרלה
מקרה= "מקרה" בחילוף אותיות- "רק מה'". כלומר, כל מצב שנדמה לנו שנוצר במקרה- בעצם תוכנן והגיע לנו מה'.
50 אמה= גובה של בערך 7 קומות
ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו= ככה יעשה לאיש שהמלך רוצה בטובתו
 
 
 
3. תאריכי החג
בי"ג באדר נלחמו היהודים בכל הערים בממלכת אחשוורוש, וביום לאחר מכן (י"ד אדר) הם חגגו את הניצחון.
בשושן הבירה קיבלו היהודים רשות להילחם עוד יום- אז הם נלחמו גם בי"ד באדר, וביום לאחר מכן (ט"ו אדר) הם חגגו את הניצחון.
לכן, י"ד באדר נקרא "פורים דפרזים", ובו חוגגים תושבי הערים הרגילות.
ט"ו באדר נקרא "פורים דמוקפין", ובו חוגגים תושבי ערים מוקפות חומה.
 
---
ד= קידומת שמשמעותה "של"
פרזים= ערים רגילות (ללא חומה)
מוקפין= ערים מוקפות חומה
 
 
4. השליחות במגילת אסתר
 בכל המגילה לא מופיע אפילו פעם אחת שמו של אלוקים. המגילה לא מתארת מצב של נבואה, אותות או ניסים גלויים. זוהי מגילה שבה החוכמה היא להבחין כיצד ה' מנהל את העולם גם כשזה לא נראה ככה באופן מוחלט.
בשונה למשל מהסיפור של משה- שה' התגלה אליו בסנה הבוער ואמר לו בפירוש מה עליו לעשות- מגילת אסתר מזכירה לנו הרבה יותר את החיים הרגילים שלנו- ה' לא מתגלה אלינו כיום, כפי שלא התגלה אל אסתר, ועלינו להרגיל את עצמנו לחיות בתודעה של שליחות. עלינו להבין שאנחנו תמיד צריכים לשאוף למקסימום, תמיד לנסות לחפש מה אנחנו יכולים לעשות יותר ואיך אנחנו יכולים להשפיע יותר.
גם אם לא נראה שהשליחות שלנו היא להציל את כל העולם- כל מעשה שלנו, קטן כגדול, משפיע ומשאיר חותם על העולם. אנחנו צריכים להיות מודעים למשמעות של המעשים שלנו, ולהשתדל תמיד לעשות את מה שאנחנו מסוגלים- להיות הכי איכפתיים, הכי טובים שאפשר.
 
---
הסנה הבוער= ה' נגלה אל משה רבינו בסנה (שיח קוצני) בוער, ואמר לו שעליו ללכת אל פרעה ולדאוג שיוציא את עם ישראל ממצרים.