בניית אתרים בחינם
 

חינוך ערכי -יהדות אורט קרית מוצקין

 
                              חומרים לקראת בחינה,שאלות אישיות ופורומים
 
    דף הבית
    שאלות כלליות
    צור קשר
    אלול
    סליחות
    ראש השנה
    חגי תשרי
    אמונה
    חשוון
    תפילה
    גבורה-חנוכה
    צומות
    שבת
    נספח לנושא שבת-ראיון עם טל ברמו
    שליחות- פורים
    חירות-פסח
    פסח-עיוני
    ספירת העומר
חגי תשרי
 
1. עשרת ימי תשובה
א. עשרת ימי תשובה הם הימים שבין ראש השנה ויום כיפור. בראש השנה נחתם מיד דינם של הרשעים הגמורים ושל הצדיקים הגמורים. דינם של הבינוניים (שהם רוב האנשים..) נחתם רק ביום כיפור, ולכן בעשרת ימי תשובה יש לנו הזדמנות לשפר את עצמנו ולעשות כמה שיותר מעשים טובים ומצוות, כדי שכשנגיע ליום כיפור ניחתם בספר החיים.
 
ב. "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה".
תשובה- משמעות המילה "תשובה" היא "חזרה". כל אדם נולד טוב, ועם השנים אנחנו לפעמים מתקלקלים (בעקבות השפעות של החברה, למשל). בעשרת ימי תשובה אנחנו רוצים לחזור בתשובה- כלומר, לחזור בחזרה אל עצמינו, אל האנשים הטובים והמוסריים שאנחנו באמת!
תפילה- מעבר לתפילות ולבקשות הרגילות, אנחנו מבקשים מה' שיסלח לנו ושיעזור לנו בתהליך ההשתפרות שאנחנו מנסים לעבור.
צדקה- אפשר לעשות צדקה בכסף (לתרום) או במעשים (להתנדב, לעזור). הצדקה עוזרת להעביר את רוע הגזירה בגלל "מידה כנגד מידה". אם אנחנו פותחים את הלב ומרחמים על אחרים- ה' ירחם עלינו ויכתוב אותנו לחיים טובים.
 
---
רשעים גמורים= אנשים שבמהלך כל השנה לא עשו אפילו מעשה אחד טוב
צדיקים גמורים= אנשים שבמהלך כל השנה לא עשו אפילו מעשה אחד רע
מעבירין את רוע הגזירה= מבטלים את הגזר דין הרע והופכים אותו לגזר דין טוב. 3 הדברים שמוסברים בסעיף ב' הם 3 דברים שאם מישהו עושה אותם בלב שלם, הגזר דין שלו משתנה לטובה בזכותם.
מידה כנגד מידה= באותו אופן שאדם מתנהג- כך יתנהגו אליו. באותו אופן שאדם מתנהג- כך ה' ישפיע עליו.
 
2. יום כיפור
א. יום כיפור הוא היום הקדוש ביותר בשנה. זהו היום בו נחתם דינם של כל ה"בינוניים", היום בו נחרץ גורל העולם לשנה הקרובה. ביום הזה האדם צריך להיות הכי-הכי מחובר לעצמו ולאלוקים. ביום כיפור יש תפילות ארוכות, וגם באמצעותן מתחבר האדם לעצמו ולאלוקים.
ב. הסיבות לאיסורים של יום כיפור:
> ישנו ציווי בתורה לגבי יום כיפור: "ועיניתם את נפשותיכם". אנחנו מצטערים ומענים את הגוף שלנו כדי להראות שאנחנו מתחרטים על החטאים שלנו ורוצים לכפר עליהם.
> אנחנו חיים בעולם שכולו חומר וגוף, ולכן לפעמים קשה לנו להתחבר לאלוקים (כי הוא לא מוחשי..). ביום כיפור יש מספר איסורים שעוזרים לנו להתנתק במידה מסויימת מהחומר, כדי שנוכל להתמקד ברוחניות ולהגיע לקירבה מירבית עם אלוקים.
ג. בין האיסורים:

> אכילה ושתיה

> רחיצה

> סיכה (התמרחות בשמנים)

> נעילת נעלי עור
 
---
בינוניים= מי שהוא לא "רשע גמור" או "צדיק גמור" (פירוט- בהערות של סעיף 1) נחשב "בינוני".
 
 
3. סוכות
א. סוכות הוא חג שנמשך 7 ימים.
במהלכו אנחנו יושבים ואוכלים (ויש אנשים שגם ישנים) בסוכה.
נהוג ליטול במהלך החג את ארבעת המינים.
ב. חג סוכות הוא חג שמסמל את האמונה והשמחה. אחרי שביום כיפור הגענו לקירבה כל כך גדולה לאלוקים אבל יחד עם זאת גם לפחד עצום, בסוכות אנחנו מתחברים מחדש לאלוקים מתוך אהבה ושמחה. אנחנו יוצאים מהבית המוגן והבטוח, עוזבים את כל העושר החומרי, ומתמקדים רק בעושר הרוחני שלנו- במשפחה, בעצמנו, באלוקים. זוהי השמחה האמיתית! שמחה שלא תלויה בחומר, שלא תלויה בדברים חיצוניים.
כשאנחנו יושבים בסוכה, מתחת לשמיים, אנחנו מרגישים שאנחנו לא לבד בעולם הזה- ושיש מישהו למעלה ששומר עלינו.
 
 
5. שמחת תורה
שמחת תורה (נקרא בתורה "שמיני עצרת") הוא היום שלאחר היום האחרון של סוכות (כלומר, היום השמיני).
בחג הזה אנחנו מסיימים לקרוא את התורה ומתחילים מחדש (במהלך השנה כל שבת קוראים בבית הכנסת פרשה לפי הסדר, ובשמחת תורה מגיעים לקרוא בפרשה האחרונה- ומיד אחר כך מתחילים לקרוא בפרשה הראשונה).
זוהי הזדמנות בשבילנו לחגוג ולשמוח על כך שיש לנו תורה.
במסגרת התפילות של שמחת תורה יש הקפות (בערב ובבוקר). בהקפות אנחנו רוקדים ושרים לכבוד התורה. ברוב בתי הכנסת עושים את ההקפות בפנים, ואת ההקפה האחרונה בחוץ.
 
---
פרשה= חלק מתוך התורה. התורה מחולקת לפרשות לפי מספר שבתות השנה, וכל פרשה מכילה מספר פרקים מתוך התורה.