בניית אתרים בחינם
 
     אתר גריזים !!!
 
   דף הבית    תמונות    מידע על הר גריזים    השומרונים    יום השבת הקדוש    חגים ומועדים
   עדכונים נוספים    לוח השנה השומרוני    צור קשר    אורח חייהם של השומרונים
1.ברית מילה
השומרונים מלים את בניהם ביום השמיני להיוולדם, וזאת בצמוד לטקסט המקראי. שלא כמו אחיהם היהודים, השומרונים אינם דוחים ברית מילה בשום מקרה, אלא אם כן מצבו הרפואי של הילד לא מאפשר זאת. במקרה קל של צהבת מעדיפים השומרונים שלא לדחות את ברית המילה, שכן מאמינים השומרונים כי אין הצהבת דוחה ברית מילה אלא הברית היא זו שדוחה את הצהבת. מנסיונם, מאמינים השומרונים כי ברית המילה עוזרת לילדו להבריא ממחלת הצהבת. את ברית המילה מבצע מוהל דתי יהודי, ולא שומרוני היות ולא נמצא בין השומרונים אדם המוסמך רפואית לביצוע ברית מילה ועל כן מזמינים מוהל שאינו שומרוני. ברית המילה נערכת כבר בתחילתו של היום השמיני להולדת הבן, בשעה 7:00 בבוקר. שעה מוקדמת זו ניתן להסביר בכך שהשומרונים מעדיפים לא לקחת סיכון בכך שמשהו עלול להשתבש במהלך היום, וחלילה הברית תיאלץ להידחות מסיבה כלשהי. סיבה נוספת לכך היא שברית מילה היא מצווה גדולה, ועדיף להתחיל את היום במצווה זו.
 
2.בר מצווה (חתם תורה)
המושג בר מצווה אינו קיים אצל השומרונים מאחר וכל נפש בכל גיל ברת מצווה מלידה. דהיינו האדם מחוייב לקיים מצוות כבר מיום לידתו ולא מגיל 13 כמו בהלכה היהודית.דוגמא לכך הוא צום יום הכיפורים בו מחוייב אף תינוק בן יומו.
המושג המקביל בשומרונות לבר מצווה הינו 'חתם תורה'. כבר בהיותם בני 5 או אפילו פחות, הולכים הילדים השומרונים אל אחד מכהני העדה על מנת ללמוד את הכתב השומרוני, קריאתו וכמובן את חמשת חומשי התורה וחוקיה. בתום לימוד זה שנמשך כשנה-שנתיים, ילמד הילד בעל-פה את ברכת משה הכתובה בסוף ספר דברים. ברגע שמסיים הילד את קריאת התורה הוא נקרא "חתם תורה" או באם זו ילדה "חותמת תורה". טכס חתימת התורה מקביל לטכס בר המצווה היהודי. שיאו של הטכס יהיה כשיעמוד הילד או הילדה מול קהל המוזמנים ויקרא בקול רם וברור את כל הברכה של משה בסוף ספר דברים (דברים לג' + לד') באוזני המוזמנים. בסיום הקריאה יחל טכס חילוני לכל דבר - מוזיקה, אוכל וריקודים.
 
3.הכתב השומרוני הוא למעשה הכתב העברי הקדום והוא בן למעלה מ-4,000 שנים, אשר הפך לימים לכתב של ימינו, הכתב העברי המודרני. האלף-בית השומרוני בנוי מעשרים ושתיים אותיות, כמו הכתב העברי של היום, ללא אותיות סופיות. גם בכתב השומרוני, כמו בכתב המודרני, קיימים שני סוגי כתב:דפוס-אותיות גדולות, וכתיב -אותיות קטנות. האותיות הגדולות מופיעות בספר תורה, ואילו האותיות הקטנות משמשות בד"כ לסידורי התפילה. לשומרונים ספר תורה עתיק בן מעל ,3600 שנה (13 שנה לבואם של בני ישראל לארץ כנען). ספר זה נכתב על גבי עור מעובד של בהמה ובאמצעות תערובת דיו אופיינית לתקופה הספר נכתב באותיות העבריות הקדומות - הכתב השומרוני.
 
4.בתורה השומרונית קיימים מספר הבדלים בין הנוסח השומרוני לנוסח היהודי. אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר הוא למעשה "במקום אשר בחר אלוהים לשכן את שמו שם", במקום הנוסח היהודי שמציע: "במקום אשר יבחר".
הבדל משמעותי לא פחות מופיע בעשרת הדברות אשר מצווה אלוהים את בני ישראל. בנוסח השומרוני הדיבר העשירי הוא להקים מזבח בהר גריזים, דיבר אשר לא קיים כלל בנוסח היהודי, שמציע את דברי הפתיחה "אנכי יהוה אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים" כדיבר, לעומת הדעה השומרונית כי אין מדובר בדיבר אלא בדברי פתיחה בלבד כאמור. הדיבר העשירי מהנוסח השומרוני מובא כאן לפניכם:
"והיה בְּעָבְרְכֶם אֶת-הַיַּרְדֵּן, תָּקִימוּ אֶת-הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם, בְּהַר גריזים; וְשַׂדְתָּ אוֹתָם, בַּשִּׂיד. וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ, לַה' אֱלֹהֶיךָ: מִזְבַּח אֲבָנִים, לֹא-תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל. אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה, אֶת מִזְבַּח ה' אֱלֹהֶיךָ;"
 
5.דיני שחיטה וכשרות
בני הקהילה השומרונית רשאים לאכול בשר ועופות אך ורק משחיטה שנשחטה על ידי שוחט שומרוני שהוסמך לכך. על השוחט להיות טהור בנפשו (נגיעה במת או קרי לילה) 24 שעות לפני שחיטה. השחיטה השומרונית נעשית בעזרת סכין שחיטה קרמית מיוחדת ונבדקת מספר פעמים לפני שחיטה שאינה פגומה, וזאת על מנת לצמצם כל סיכוי של סבל לבהמה או לעוף הנשחטים. בפעם אחת בלבד יעביר השוחט את להב הסכין על צוואר הבהמה תוך כדי תפילה חרישית של השוחט, ויפנה את ראש הבהמה לכיוון הר גריזים.
את גיד הנשא בני הקהילה אינם רשאים לאכול, ואילו את רגל ימין של הבהמה אך ורק משפחת הכהנים רשאית לאכול. על-כן, כשאדם חפץ לשחוט צאן או בקר, ייתן את שוק רגל ימין לבני משפחת הכהונה כתרומה.
 
 
6.שומרונים בצה"ל
שומרונים, כמו כל אזרחי ישראל משרתים בצבא סדיר במשך 3 שנים. השומרונים משרתים בבסיסים שונים ובתפקידים שונים. חלקם בשירות קרבי וחלקם בבסיס קרוב לבית. בהתאם להסדר עם הרב הראשי של צה"ל, ישנן מספר הקלות להן זוכים השומרונים כמו לינת בית ושירות קל"ב. כמו כן, שומרונים ממשפחת הכהונה אינם מחוייבים לשרת בצה"ל.
בדור הנוכחי, ניתן לראות כי המודעות לשירות בצה"ל בקרב צעירי הקהילה רק גובר עם השנים, וכיום, שומרונים ממשפחת הכהונה אף מוותרים על זכותם לא לשרת ומתגייסים בכל זאת בלב שלם. כמו כן, ישנם שומרונים המוותרים על תנאי השירות הנוחים ומעדיפים לשרת ביחידות קרביות ומובחרות בצה"ל.
חיילים משוחררים מחוייבים אף לשירות מילואים, ומספר אנשים בקהילה אף משרתים בקבע כקצינים וכנגדים בבסיסים שונים בארץ.
 
7.חתונה שומרונית
תהליך קשירת חייהם של גבר ואשה בקהילה השומרונית שונה במקצת מהמנהג היהודי הרגיל שכן קודמים לו שני טכסים. הטכס הראשון הוא טכס הקידושין שבו נשאלים כל מעורבי החתונה משני הצדדים לגבי הסכמתם לחתן את בני הזוג. גולת הכותרת של הטכס היא הסכמתם הפומבית של החתן והכלה לקשור את חייהם. באם הסכימו והיו לכך שני עדים או יותר, יכולים כולם לנשום לרווחה. באם לא הסכים אחד מהצדדים להינשא קרוב לודאי כי לא תתקיים החתונה.במידה שהסכימו וחזרו בהם מהחלטתם לאחר מכן, עדיין קיימת האפשרות לבטל הכל אך זה בד"כ כרוך באי נעימות למשפחות.
הטכס השני לפני החתונה הוא טכס האירוסין ששקול ביהדות לטכס החתונה עצמו. טכס זה מתרחש במעמד הזוג הצעיר, המשפחות, וכוהן העדה שמארס את הזוג. בד"כ בטכס האירוסין מחליפים בני הזוג טבעות. אחרי טכס נחשבים הזוג כנשואים לכל דבר והתרת האירוסין אפשרית רק באמצעות גירושין. לכן נוהגים לערוך טכס זה זמן קצר לפני החתונה עצמה.
מנהגים נוספים הקודמים לחתונה השומרונית הם ה"חינה" וה"משכרה", מעין מסיבות רווקים ורווקות שנערכים טרום החתונה. ה"חינה" היא מסיבת הרווקות, שאליה מוזמנות חברותיה של הכלה ובנות משפחתה, בד"כ לסוג של מסיבה עם הרבה שמח ותקליטן. בד"כ מוענקות לכלה ע"י חברותיה מתנות שונות וחוגגות את הפיכתה בקרוב לאישה נשואה.
ה"משכרה", מסיבת הרווקים השומרונית אהובה במיוחד על רוב הגברים שכן מוצעים בה מיני אלכוהול משובחים, סיגרים, סיגריות, והרבה אוכל. המנהג מאפשר לחתן המיועד להיפרד מרווקותו ולהתכונן לחיי המשפחה. במהלך המשכרה, קוראים המוזמנים את פרשת ההיכרות של יצחק ברבקה ועל סיפור אהבתם. אירוע השיא מתרחש כאשר חתן האירוע עומד וקורא את הפסוקים בהם יצחק רואה לראשונה את רבקה ומתאהב.
בטכס חתונה השומרונית שבד"כ הינו אירוע מפואר ומשוקע המתקיים באולם אירועים, נערך טכס הכתובה במעמד כל מוזמני החתונה ושיירת כהנים. הכתובה נחתמת ע"י הכהן, החתן ואביה של הכלה ונמסר למשמרת אצל אביה של הכלה. ואז מתחילה השמחה הגדולה. אוכל טוב, ריקודים, זיקוקים והרבה שמח תמצאו בחתונה השומרונית. החתונה השומרונית היא אירוע משמח במיוחד היות ומסמלת לידתה של משפחה שומרונית חדשה שתמשיך את מנהגי הקהילה.
היות והשומרונים נישאים בטכס דתי שומרוני, יש בידי כהני העדה סמכות לחתן ולגרש בני זוג. סמכות זאת מוכרת ע"י משרד הפנים בישראל.
 

 

  Mount Grizim