סגולותיהם הבריאותיות של 16 מזונות ירוקים    מצוות שכתובות בספר בראשית    מצוות שכתובות בספר שמות    לאוכל בשבת יש טעם מדוע?
   פרשת השבוע על פי הרב יואב שוכר    השביעיות המדהימות ביהדות
 
    דף הבית
    פרשות השבוע
    סגולות
    סגולות שבצמחים
    סגולה למצוא אבידה
    דת
    הלכות
    נרות חנוכה
    חודשים
    שבועות
    כיפור
    פרשת המן
    פרשת התשובה
    קישורים ודרשה
    מעשה ניסים
    חיים לאחר המוות
    ברכה על תופעות טבע
    צור קשר

ברוכים הבאים לאתר 

http://avigv55.com

דת ויהדות
של אברהם גבריאל

הדלת ואנחנו

"וישמע יתרו" (יח-א)

יש בספר משלי פסוק מתוק מדבש: "הדלת תיסוב על צירה, ועצל על מיטתו" (משלי כו-יד). מוכר כל כך וחביב כל כך. כשמעירים ילד לאחר ליל שימורים, שיקום וילך לבית הספר – כן, כן, הוא קם מיד. הוא אפילו פוקח עין, הנה הוא מרים את הראש. עוד שתי דקות והוא לבוש. בעוד חצי שעה הוא יתרעם  מדוע לא העירו אותו, בעוד חמישים דקות הוא יאמר שבעוד רגע הוא יקום. ובאמת, הוא אמר זאת במו פיו, סימן שלא ישן, אבל לא היה זה יותר מאשר ברק רגעי של ערנות, שחלף בשמי הליל של השֵּׁנָה הערבה... ולשלמה המלך היה על כך משל, שהרי זה ספר משלי: "הדלת תיסוב על צירה". אין דבר מטלטל יותר מדלת זו, עשרות פעמים בשעה נפתחת היא ונסגרת, נטרקת וננעלת ושוב נפתחת. דא עקא, שתפוסה היא בציריה, סבה לכאן ולשם וממקומה אינה משה... כיוצא בכך העצל: יכול הוא למלמל, להצהיר להבטיח, אפילו להתהפך ולשנות תנוחה, אבל מן המיטה לא יצא, כבול הוא אליה...

רק שאלה אחת דורשת מענה: הציור הזה הרי לקוח מן החיים, מוכר כל כך ומוחשי כל-כך, האם בעבורו חייבים היינו לנצל את חכמתו העמוקה מיני ים של שלמה המלך, החכם מכל אדם – והוא חייב היה להתאזר לשם כך ברוח הקודש ממרום, שבה נאמרו פסוקי ספר משלי?

מסתבר, שיש כאן רעיון הרבה יותר עמוק ממה שנראה על פני השטח. מסתבר שלא רק הדלת היא משל, אלא גם העצל...

וכאן מגיעים אנו לפרשתנו. "וישמע יתרו" – וברש"י: מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק. והכל שואלים: הן לא בכדי התגלגלה שמועה זו עד למדיין הרחוקה: "שמעו עמים ירגזון, חיל אחז פלשת, אז נבהלו אלופי אדום, אילי (תקיפי) מואב יאחזמו רעד, נמוגו כל יושבי כנען". כולם שמעו. ולא רק שמעו, אלא גם נבהלו, גם רגזו, גם נמוגו. אז מהו "וישמע יתרו"? האם רק הוא שמע?

לא, לא רק הוא שמע. אבל רק הוא שמע – ובא. והשאר? השאר היו כאותו עצל, פקחו עין, מלמלו משהו, והתהפכו לצד השני...

רבים שואלים במה זכה יתרו, שנקראה על שמו פרשה בתורה. אבל התשובה לפנינו היא: אדם ששמע ובא ראוי לכבוד זה, ראוי לציון מיוחד! כי בינינו, עד שאנו דנים את יושבי פלשת ואלופי אדום, אילי מואב ויושבי כנען, נתבונן נא על עצמנו. כמה מאיתנו שומעים – ובאים? הרי לכל אחד מאתנו ידועות אמיתות נצח, והוא מכיר בנכונותן. יודע, למשל, שחייב כל אדם לקבוע עיתים לתורה, ויודע שזו השאלה הראשונה אותה נשאלים במרום. ויודע שאין אדם המפסיד מלימוד תורה, ואפילו כן הדבר – ראויה היא התורה להקרבה. יודע הוא כל זאת, ובכן, מה? כמה יודעים – ובאים לשיעורי תורה?

כל אחד יודע, כי אסור לדבר בבית הכנסת בשעת התפילה וקריאת התורה, יודע שזה בית מקדש מעט, וחייבים בו על "מורא מקדש". יודע אילו דברים נוראים כתב הזוהר הקדוש, ה' ירחם! יודע, אז מה?...

ואז, רחמנא לצלן, האם אינו נכלל חלילה במה שאמרו חכמים, שהלומד שלא על מנת לעשות – נוח לו שלא בא לעולם? אבל מה, הוא היה רוצה לעשות, לקיים, לשנות דרך. אבל כאותה דלת, קשור הוא לצירו, אינו יכול להתנתק...

נמצא, שלא בכדי קרויה פרשת מתן תורה על שמו של יתרו. על שמו של האדם ששמע – ובא! (מעין השבוע)

 

שבת שלום ומבורך!
 
בס"ד
רואים את הקולות
הנה התיאור המרהיב של מעמד הר סיני  כפי שהוא כתוב בתורה:

"ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר והיה קולות וברקים וענן כבד על ההר וקול שופר חזק  מאוד ויחרד כל העם אשר במחנה...

והר סיני עשן כולו מפני אשר ירד עליו ה' באש ויעל עשנו כעשן הכבשן ויחרד כל ההר מאוד. ויהי קול השופר הולך וחזק מאוד... וידבר אלוהים את כל הדברים האלה לאמור:

אנוכי ה' אלוהיך...

וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר ואת ההר עשן"

(שמות יט, ט-טז)

 

על הנאמר "וכל העם רואים את הקולות", מבואר בדברי חז"ל כי אבותינו אכן ראו קולות, משום שכל דיבור שיצא מפיו של הקב"ה היה נראה לעיניהם בצורת אותיות הפורחות באויר כברקים (פירוש כלי יקר על שמות, יט, טו; וילקוט שמעוני, תורה, פרת יתרו רמז רצט.)
 

מה הייתה צורתן של אותיות אלה?

בספר יצירה (ספר הקבלה הקדום ביותר, מיוחס לאברהם אבינו) מבוארת מהותן הפנימית של האותיות שספרי התורה כתובים בהן. אותיות אלה, המעוצבות בידי הבורא (ולא כאותיות השפות האחרות שצורתן נקבעה על ידי בני אנוש), מהוות אותות וסימנים לכוחות הרוחניים  (ובמונחים מודרניים: לאנרגיות השונות) הזורמות בכל אחת מהן. והן גם מהוות את הכלים הרוחניים בהם ברא האלוקים את העולם בדברו, כגון באומרו "יהי אור". משום כך, אף על פי שחכמי התלמוד (סנהדרין כא.) נחלקו בשאלה באיזה כתב הייתה כתובה התורה בשעת נתינתה בסיני, לחכמי הקבלה ברור שהתורה נתנה כפי שהיא כתובה כיום, באותיות המרובעות ששמן "כתב אשורי". שמו של כתב זה ניתן ללא קשר לארץ אשור, אלא משום שצורת אותיותיו מאשרת ומוכיחה את מהותן הפנימית, ובגלל האושר שהן גורמות למבין את סודן.

כאשר נודעו דברים אלה ליעקב גוגנהיים, מהנדס מומחה לאלקטרו-אופטיקה  שהשתתף בפרויקט ה"לביא" בתעשיה האוירית, עלה בדעתו רעיון: בזמננו הרי מכשירים חדשים הופכים גלי קול למראות, כפי שניתן לראות על גבי מסך המחשב. האם ניתן יהיה למצוא באמצעותם בדבר יצירת צורת אותיות על ידי דיבור?

הוא ניגש לברר את העניין מלא ספקות, בפרט לאור העובדה שאופן הגיית חלק מהאותיות השתבש אצלנו ואינו נהגה כמו בעברית המקורית. ובכל זאת, למרבה הפלא התברר כי גלי הקול של 17 מתוך 22 אותיות האלף בית יוצרות על המסך צורה הדומה לצורת האות הכתובה (את המאמר המלא על הניסוי ניתן למצוא בספר המהפך עמוד 89).
 

העלון מוקדש להצלחת

רוברט ושושנה גזיאל הי"ו

ובני ביתם

 

בכל אשר יפנו ישכילו על מרומי ההצלחה, ברוב אושר, עושר וכבוד, לאורך ימים ושנים והשי"ת ישמור צאתם ובואם לחיים טובים ולשלום. אכי"ר.
 

דבר מו"ל אשכולות:

1.                  העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין ערוב.

2.                   כתובת המערכת: משפ' מלכא, ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860. טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217

 

בס"ד

נסים בזכות למוד התורה
 

המבוגרים שבין הקוראים זוכרים בודאי את נחמן שי, "המרגיע הלאומי", האיש שדיווח במלחמת המפרץ: 'זה עתה נשמעה אזעקה ברחבי הארץ' (כשכולם שמעו...), ולאחר מכן: 'הנה נשמעת צפירת הרגעה' (כשכולם שמעו...). קשה לשכוח את הבחור הסימפטי. ובכן, לאחר המלחמה הופיע נחמן שי ב"עצרת הודיה" שנערכה בישיבת "נחלים", חבוש בכיפה. כשכבדוהו בנאום אמר: "אתם רואים אותי חובש כיפה ובטוחים שזה לכבוד המאורע המתקיים במקום דתי. אבל האמת היא שאם הייתי מסוגל לכך – לא הייתי מסיר את הכיפה מהראש".

הוסיף ואמר: "קראתם לעצרת 'הודיה'. השאלה היא, האם אתם יודעים על מה להודות! עכשיו כבר מותר לגלות. אין לכם מושג כמה ניסים היו במהלך מלחמת המפרץ".

הוא סיפר על מספר נסים, ובין השאר גילה: "כאשר הקצב מבגדד איים לשרוף את חצי מדינת ישראל, הוא ידע מה הוא אומר.. מסתבר, שחלק מן הטילים היו מטווחים היטב ופגעו במטרה בדיוק של מטר...

"באתר מסוים באזור א' נמצא מצבור הגז של כל גוש דן, בעומק של כמה מטרים מתחת לפני האדמה. והעירקים ידעו על כך! בדיוק באותו שבוע התקלקל באתר הצינור הראשי, וכל המערכת יצאה זמנית מכלל פעולה. לפיכך, סגרו את כל הצנרת באזור לרגל תיקונים – ובדיוק בימים אלה פגע טיל סקאד 'בול' בצינור הראשי...

"אין ספק, אילו הייתה זרימת גז רגילה בצינור המפוצל, הייתה כל תל-אביב עולה באש! אין מילים לתאר את האסון שהיה עלול לקרות. לכן, תבינו, שאני יודע על מה צריך להודות".. סיים את דבריו.

ובכן, נחמן, דבר ראשון: תהיה אמיץ ותישאר עם הכיפה לראשך! ולא רק אתה, יש מספיק כיפות לכולם. תהיו שלמים עם עצמכם!

דבר שני, והוא חשוב לא פחות: לא די להכיר בכך שהיו  נסים, צריך גם להבין מדוע הם קרו ובזכות מי. ואז נדע איך לגרום לכך שהנסים  ימשיכו לקרות, ואף יתעצמו!
 

נסים קרו גם בימי חזקיהו המלך. מאה שמונים וחמישה אלף חיילי סַנְחֵרִיב מתו בפתאומיות בשערי ירושלים, באישון לילה. בזכות מי קרה הנס? בזכות בני הישיבות שעסקו בתורה! וכך דורשת הגמרא (סנהדרין צד:) את הכתוב "וחובל (נשבר) עול – מפני שמן", חובל עולו של סנחריב מפני נרות השמן שדלקו בבתי המדרש.

"עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלם". דורשת הגמרא (מכות י.): מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? שערי ירושלים, שהיו עוסקים בתורה!

"תורה מגנה ומצלת", קובעת הגמרא (סוטה כא.). ולא זו בלבד, אלא מי שאינו מאמין בכך הוא אפיקורוס, כך מכריזה הגמרא (סנהדרין צט:), ואף כופר בתורה, שנאמר: "ונשאתי לכל המקום – בעבורם" (בראשית יח-כו), בזכות הצדיקים!

הפסוק "ונשאתי לכל המקום בעבורם" מדבר על סדום ועמורה! כלומר, הצדיקים מגינים גם על הגויים שאינם זכאים.  ואמנם, המדרש אומר (ילקוט, חגי תקסז) שאילו היו הגויים יודעים סוד זה – היו מעמידים שני חיילים על כל בן ישיבה, שילמד בהתמדה...!

כאשר הקב"ה ציוה על משה רבנו עליו השלום, לתת חלק מהשלל ללויים, שומרי משכן ה', כדי להראות ולהודיע שבעבודתם ובתפילתם עזרו לנצחון המזהיר! שניים עשר אלף איש נצחו עם שלם והרגו בו כל זכר, מבלי שיפול מהם אחד!

יש שואלים: אם כך, אם כולם ילמדו בישיבות – מי ילך לצבא? זוהי שאלה קנטרנית, משום שהשואל יודע שאנו רחוקים לצערנו ממצב כזה. אבל התשובה האמיתית (כמו כל התשובות לכל השאלות!) כתובה בגמרא.

בזמן שלמה המלך היו כולם דתיים. זו הייתה תקופת זוהר, ושלמה מלך על אימפריה שלמה וניהל צבא אדיר. ואז קבע יחס בין הצבא לישיבות: "האלף לך שלמה – ומאתיים לנוטרים את פריו". ומסבירה הגמרא (שבועות לה:), שעל כל אלף שלקח לצבא, שלח מאתיים ללמוד תורה ולנטור את כרם ה' עדיין אנו רחוקים – רחוקים משיעור זה. לטובת הצבא ולטובת העם כולו, יש להגדיל את מספרם של לומדי התורה, כדי שבזכותם יקרו עוד ועוד נסים – עד בלי די.

בס"ד

וטהר ליבנו לעובדך באמת...

מאת הרה"ג אליהו עמר שליט"א

רב אזורי עולש=בארותיים
 

בעשרת הדיברות אותם נקרא השבת אנו מוצאים שני דיברות לכאורה זהות, לא תנאף ולא תחמוד אשת רעיך אשר הינם שני דיברות שונות לכאורה אך עניינם אחד הוא, נכון שנראה לכאורה כי לא תנאף היינו במעשה ממש ולא תחמוד היינו רק במחשבה שאדם רוצה וחפץ באשת רעהו זו עצמה עבירה חמורה, אך בביאור הגמרא את דברי הפסוק מסבירה הגמרא שעיקר איסור לא תחמוד הינו במעשה כאשר אדם נוטל את אשת רעהו, ואם כן צריך להבין מה ההבדל בין "לא תנאף" לבין "לא תחמוד" אם שניהם משתייכים לאותו מעשה,

ובכדי להבין זאת נחזור חזרה אל אברהם אשר הולך עם שרה אשתו אשר הייתה יפת תואר ויפת מראה והיא נלקחת בשני הזדמנויות שונות אל בית המלך פעם אל מלך מצרים ופעם אל אבימלך מלך פלשתים, ובשני הפעמים נעשה לה נס שלא יכלו המלכים לטמאה ושיחררוה עם שחר חזרה לביתה עם מתנות ומגדנות על עוגמת הנפש ובלבד שיבקשו עליהם רחמים היא ובעלה, אך בכל זאת אנו מוצאים הבדל בין שניהם, במצרים מספרת התורה איך מתחנן מלך מצרים הנה אשתך קח ולך שמא יבוא עליה אחד העם וחטאנו לא-להים, לעומת זאת באבימלך מלך פלשתים אנו מוצאים כי הוא נותן לה פיצוי ואומר ואברהם הנה ארצי לפניך והוא אינו פוחד שמא יבוא עליה אחד מבני עמו, וזאת מההבדל בין שני המקומות, במצרים כוונת המלך וכוונת העם היו זהות הינם עם שפל שטוף זימה וכשתאוותו באה לפניו הוא אינו בודק אם היא פנויה או בעולת בעל אלא מחפש הוא אך ורק למלא תאוותו ללא התחשבות בזולת כלל, מה שאין כן אצל אבימלך שהוא ועמו היו עם "נאור" ואינם שטופי זימה כל כך

אלא עריצותו של אבימלך הייתה כה רבה עד שכל רצונו להשפיל את זולתו, וזאת על ידי שהנה אני לוקח לך את אשת חיקך והיא איננה רק שלך... ואין זה משנה אם יפה או כעורה היא אלא המטרה להשפיל את בעלה גדולה מתאוותו לאישה, (וכפי שמצינו בתקופות מאוחרות יותר שכל אישה קודם שתינשא הייתה נבעלת להגמון תחילה דהוא כאומר לו הנה האישה היא קודם שלי ואין לך שום תחושת בעלות אפילו לא על אשתך כי בכל יש לי חלק ונחלה)

וזו היא כוונת התורה, לא תנאף היינו תאוות בשרים פשוטה של תאוות אדם לאישה יפה ומזהירה התורה לא תנאף, אך "לא תחמוד אשת רעיך ועבדו ואמתו" התורה מזהירה מפני יצר אפל של מידות מושחתות שכל תאוות האדם הינה "אשת רעיך" הוא רוצה להשפיל את חבירו יותר ממה שהוא רוצה את אשתו,

ואם כן ההבדל אינו במעשה.  גם בלא תנאף וגם בלא תחמוד המעשה זהה, אך ההבדל הוא במחשבה המניעה את האדם לעשות את המעשה.

ומזה נלמד כוחה של מחשבה ועד כמה אנו צריכים להשתדל ולהתאמץ בבואנו להתפלל ולקיים את מצוות ה' יתברך שנעשה זאת מתוך מחשבה של קדושה וטהרה, מתוך כוונה לעשות רצון ה' ולא סתם כי אין לי בררה או מלחץ חברתי כי הלא "רחמנא ליבא בעי" ה' רוצה את כוונת הלב יותר מאשר את המעשה, וכל נוסח התפילה ומנהגיה הינם בבחינת חיצוני מעורר את הפנימי דהיינו שעל ידי הפעולות החיצוניות נמשכות הלבבות וכך אנו נרתום גם את מחשבתנו לעבוד את ה' בשמחה ובטוב לבב, מתוך נחת ושמחה. אמן.
אתר זה נבנה על ידי יוסף גבריאל 0502839992