סגולותיהם הבריאותיות של 16 מזונות ירוקים    מצוות שכתובות בספר בראשית    מצוות שכתובות בספר שמות    לאוכל בשבת יש טעם מדוע?
   פרשת השבוע על פי הרב יואב שוכר    השביעיות המדהימות ביהדות
 
    דף הבית
    פרשות השבוע
    סגולות
    סגולות שבצמחים
    סגולה למצוא אבידה
    דת
    הלכות
    נרות חנוכה
    חודשים
    שבועות
    כיפור
    פרשת המן
    פרשת התשובה
    קישורים ודרשה
    מעשה ניסים
    חיים לאחר המוות
    ברכה על תופעות טבע
    צור קשר

ברוכים הבאים לאתר 

http://avigv55.com

דת ויהדות
של אברהם גבריאל

בס"ד גיליון 194 ג' אדר התשס"ט (27.2.09) פרשת תרומה
 
נצור לשונך
"שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו"
ובאמת מי שיש לו לב נבון, צריך לברוח מחברות אנשים בעלי קרנות כבורח מן האש, דלמה לו להכנס לכתחילה בחבורת אנשים שיתחייב אחר כך להוכיחם על דיבוריהם האסורים? דאם ישמע לדבריהם וילאה לענותם, גם הוא יענש, כמו שכתב ב"שערי תשובה" (שער ג' במאמר קצז) וזה לשונו: איש אשר ישמע את דברי בני אדם מדברים לשון הרע, או כי ישמע כל פה דובר נבלה, או יושב בסוד משחקים בוזי תורה ומצוות, וידוע כי הם סרבנים וסלונים, ואם יוכיחם לא יקשיבו אל דבריו, על כן ישים יד על פה – גם זה יענש כי לא יענה כסילים כאיולתם, פן יאמרו כי הוא כמוהם וכי הודה על דבריהם; אף כי יתחייב לענות ולגעור בהם, לתת גודל לתורה ולמצוות אשר בזו ולעגו להם, ויקנא לכבוד נקי וצדיק אשר ישיחו בו. וזה אחד מן הדברים אשר יתחייב האדם לעזוב בעבורם חברת הרשעים, כי יענש בשמעו את דבריהם הרעים וילאה לענותם. וזה הדבר מפורש בדברי שלמה, שנאמר וגו', עד כאן לשונו. (שמירת הלשון לחפץ חיים זיע"א)
 
נתינת הצדקה בשמחה
 
"ויקחו לי תרומה" (כה-ב)

מדוע השתנתה מצוות צדקה והחזקת תלמידי חכמים עניים מכל מצוות התורה, שבכל המצוות "שכר מצווה בהאי עלמא ליכא" – בעולם הזה לא מקבלים את השכר שנאמר "היום לעשותן ומחר לקבל שכרן" – ואילו במצוות צדקה נאמר בנביא (מלאכי ג-י) "ובחנוני נא בזאת" ודרשו חז"ל: "עשר בשביל שתתעשר" (תענית ט.)?

שאלה זו הקשה האדמו"ר רבי יואל מסטמר זצ"ל, ותרץ באופן נפלא: התורה אסרה על הפועל העובד בכרם לאכול מענביו של בעל הבית, והתירה לו רק אם הדבר נעשה בעת עבודתו.

מסביר רש"י, שההיתר הוא בעת הבציר בלבד, אך כאשר עושה הפועל עבודות אחרות בכרם, אין לו רשות ליהנות מפירות הכרם. רק כאשר הוא בוצר את הענבים ומניחם בתוך כליו של בעל הכרם, התירה לו התורה לאכול ענבים כאוות נפשו.

נמצא, כי בשעה שנותנים לכליו של בעל הכרם, יכולים גם הפועלים ליהנות ולאכול לשובע נפשם. וזה ההבדל שבין מצוות צדקה לבין יתר המצוות. בכל מצוות התורה – שכרנו מזומן לעולם הבא. אך במצוות צדקה, כאשר מסייעם בידי תלמידי חכמים עניים, הרי אלו כליו של הקב"ה ממש! ומי שנותן אל תוך הכלים, בדין הוא שיקח גם לעצמו. ולכן השכר שלו הוא גם בעולם הזה.

האדמו"ר מסטמר זצ"ל בעצמו היה ידוע כאחד ממחלקי הצדקה הגדולים בדורו, וכל הכספים שהגיעו אל שולחנו חולקו עוד באותו יום לעניים

ולנצרכים.

פעם הגיע אליו עני, שהתלונן על מצוקותיו הגדולות, וביקש את סיועו של הרבי. הוא סיפר בברי על כך שהתאלמן מאשתו ונותר לבדו עם מספר יתומים. עוד סיפר, כי רגלו האחת קטועה – ופשט את ידו כדי לקבל צדקה מהרבי.

הרבי נתן לו, כמו לכולם, סכום כסף גדול.

לאחר מספר דקות נכנס המשמש-בקודש אל הרבי וכולו סוער ורוגש.

"מה קרה?" שאל הרבי.

"העני שהיה זה עתה בחדר והציג את עצמו כמי שנקטעה רגלו, אינו חיגר בכלל... ראיתיו יוצא מן החדר והולך על שתי רגליו כאחד האדם..." סיפר הגבאי.

והרבי – רק שמע את הדברים – קם מכיסאו, אף הוא נסער עד מאד. הגבאי חשב שהרי יצווה עליו לתפוס את העני ולקחת ממנו את כל הכסף שנתן לו. מה גדלה פליאתו כאשר שמע, שהרבי משמיע אנחת רווחה ואומר: "אה, איזו שמחה! איזו שמחה גרמת לי בדבריך! ברוך השם, שהעני הזה אינו חיגר"...

לאחר דקות נוספות נכנס הגבאי בשנית, ובפיו הודעה נוספת: העני גם אינו אלמן. "ראיתי את אשתו בחוץ"... ושוב מביע הרבי את שמחתו העצומה על כך.

כך נראים גדולי ישראל, החפצים בטובת בניו של הקדוש ברוך הוא. (עלינו לשבח).

בס"ד עמוד 2

המשרת והדגים

הרב "ישועה ורחמים" זצ"ל חיבר משל נאה:

משל לשר שבנה ארמון לתפארת, צריחי שחם ופיתוחי שיש, וגינה נהדרת משתרעת לפתחו, ובמרכזה – ברכת דגי נוי ססגוניים, מרהיבים עין כל רואה. אהב השר לשבת על הספסל, לגדת הברכה, והייתה שורה עליו שלוות נפש והרחבת דעת, בהתבוננו באשד המזרקה ובשיוט האצילי של הדגים במים התכולים.

החליט בליבו: סוכן הבית אחראי לתחזוקת הארמון, הגנן אחראי לטיפוח הגינה – ואני אהיה האחראי להזנת הדגים בברכה.

בצהרים, לאחר שסעד את ליבו, פנה אל המשרת ונתן בידו פת לחם משולחנו: "לך אל הברכה", אמר לו, "ותפורר את הלחם לתוכה, מזון לדגים".

נטל המשרת את הפרוסה ויצא.

קם השר וניגש אל חלון הטרקלין. הגינה השתרעה לפניו בכל יפעתה. ראה את המשרת חוצה את שביליה והולך אל הברכה, מתיישב על הספסל בהרחבת הדעת, משלב את רגליו – ואוכל את הפת...

הזדקף השר וקרא לעוזרו: "רוץ", אמר לו "וקרא אלי את המשרת!".

מיהר העוזר ושב בלוית המשרת הנפחד.

"לשם מה נתתי לך פת לחם?" חקר השר.

"לתתה לדגים", לחש המשרת.

"ואתה, הרעב היית?" שאל השר.

"לא", ענה המשרת, "אכלתי כל שובעי בחדר המשרתים".

"שבע היית, אפוא. ומה עשית בפת שנתתי לך?"שאל השר.

"א...אכלתיה" לחש המשרת, "ט..טעימה הייתה..."

ולמה לא פוררת אותה לדגים, כאשר ציויתי?" רעם קולו של השר.

"א... אני אומר לך.. ה... הדגים רבים היו, ו... לא ידעתי למי מהם לתת... וגם.. הפרורים אינם מספיקים לכולם, וגם... לא יהיו שבעים מכמה פרורים... גם ראיתי שכאשר נותנים להם פרור, כולם מתקבצים ובאים, חוטפים ונוגסים, בלי סדר ומשטר... אז חשבתי, שמוטב כי אני אוכל ואשבע..."

העבד דיבר וגבותיו של השר התרוממו בתמיהה. בקושי כבש את זעמו, והתאפק מלקטוע את דבריו. עתה נענה ואמר: "הסיימת את דבריך?"

המשרת הנהן מצפה לבאות.

"אם הדגים חסרי נימוס הם, ואינם ראויים בשל כך להאכילם, ראוי אתה אפוא שירעיבוך עד מוות", אמר לו השר, "ואם אין הפרורים מספיקים לכולם – הן לא יחסרו פרורים על שולחני, שלוש פעמים ביום. אבל מעבר לכך – מי שמך למחשב חישובים ומחליט החלטות? קיבלת פרוסת לחם בצרוף הנחיות ברורות. באיזו זכות הפרת את הפקודות?"...

הנמשל מובן מאליו, והלקחים ברורים. נצטווינו לתת צדקה לעניים ורבים בוחרים לפזר את רכושם למותרות ראוותניים ולקפוץ את ידם בכל מיני תירוצים: יש עניים רבים, ופרוטותינו לא יועיל רבות, ויש ביניהם חצופים ורמאים... לכל הטענות יש גם תשובות, אבל בראש ובראשונה – מי הסמיכנו לחשב חשבונות? עלינו לעשות את שלנו, וה' יעשה את שלו. ואם יש בפינו טענות כנגד העניים – הרי גם בשמיים יש טענות כנגדנו.. הבה נפתח ידינו לעניים, ובשמיים יפתח ה' ידו לנו, לרוב טובה וברכה, חיים ושבע ושלום
(יוסף דעת, ישועה ורחמים)
 
גאולה ועוד

שאלה:

א. מהן הסגולות של התיקון הכללי?
ב. אם יש פסוקים שמעידים על הגאולה בשיר השירים?
ג. מתי תבוא הגאולה?השנה שנה הבאה?

תשובה:

א. לפי הידוע ומפורסם בכל הספרים הקדושים, אמירת תהילים בכוונה ובהכנעה, כוחו רב לכפרת עוונות ולדחות כל מיני פורענויות ופגעים רעים מהאומר ומעל אנשי ביתו ומשפחתו, ולפתוח שערי ברזל

נעולים ולקרוא לאסירים דרור.

בתלמוד מבואר כי דוד המלך התפלל כי כל האומר את התהילים שהוא היה אומר שייחשב להקב``ה כדבר החשוב ביותר, וכמובן שנענה בתפילתו.

רבי נחמן מברסלב זצ``ל סידר עשרה פרקים מתוך כלל הספר שלפי דעתו הם סגוליים יותר וכוללים יותר, משאר הפרקים, וזהו מה שנקרא על ידו בשם 'התיקון הכללי'.

יש לציין כי לפני רבי נחמן וגם אחריו, היו הרבה מגדולי ישראל שבחרו בפרקים שונים ויחודיים מספר תהילים וקבעו לאומרם בכל יום, כסגולה לכל דבר, כל אחד וסדרו הוא, כל אחד מטעמו הוא, ואף רבי נחמן שמסר את

עשרת הפרקים התחיל לגלות קצת את ביאור הפרקים היחודיים האלו, ולא הספיק לגלות את הכל עד שנפטר מן העולם.

ב. כל ספר שיר השירים הוא שיר געגועים מכנסת ישראל המבקשת לראות את השראת השכינה בעולם שתהיה לעת הגאולה ברמהכפי שהיה ביציאת מצרים ומתן תורה.

ג. לא יודע. אחכה לו בכל יום שיבוא.

(מתוך אתר הידברות – הרב מנשה ישראל).

בס"ד עמוד 3

תורתנו הקדושה היא מקור המדעים והחכמות

זכריה ליטף את זקנו ברוך, הנה עומד חלומו הגדול להתגשם. תמיד היה סקרן לדעת מה נעשה בשעריו של מפעל אדיר ורחב הידיים, הנמצא בסמוך לביתו. המפעל ההוא, כך אומרים כולם, מייצר טונות של אריגים. על פי הרעשים העולים מכיוונו, הוא יכול להסיק בנקל, כי ללא ספק, פועלים בן כתליו עשרות מכונות. משוכללות מאד, כך נראה. עוצמתיות ומחושבות, הוא מעריך.

יום אחד גם עולה הדמיון בידו, סוף סוף ניתנה לו הזכות במציאות להכנס ולראות בפלאי המפעל, בשיטות החדשניות, בטכניקות המשכוללות.

רק דורך הוא על סף המפעל, מקבל אותו בעל המפעל בזרועות פתוחות, ובסבר פנים יפות. מכניס אותו ראשית אל אולם הפרוזדור המוביל אל אולם המכונות.

"סליחה, רק רגע קט", הוא אומר לו, "חכה רק דקה, אני כבר חוזר".

מסוקרן, מביט הוא כה וכה, והנה מה הוא רואה בחדר התחזוקה? לוח מעניין מאד. הוא עמוס בכפתורים

מכפתורים שונים, יש אשר אורות מהבהבים מעליהם, כאלו שאורותיהם אדומים או ירוקים, ואפילו גם כאלו שהם צהובים. זה בהחלט נראה משעשע. מה יש לו לעשות יותר טוב מאשר לשחק בכפתורים הללו. נחמד, הלא כן?

מסובב הוא כאן, מדליק אור כתום, מכבה ירוק, חגיגה!

"אויה!" נשמעות לפתע זעקות שבר, המכונות החלו לקרוע לחתיכות סחורה משובחת וחדלו לפעול, החורבן היה נורא.

והמבקר הנבוך? הוא לא ידע את נפשו, מדוע צועקים עליו? מה פתאום מאשימים אותו? מה הוא כבר עשה? הוא רק הזיז כפתור? רק שיחק באורות מעניינים?

"אבל" הם עונים לעומתו באצבע מאשימה, "איך לא תחשוב שמעבר לכפתורים הללו עומדות מכונות משוכללות, כל הזזת כפתור, הרמת מתק, סיבוב שעון, מאחורי כל דבר כזה תלויים עולמות?

בדיוק כמו אותו סכל, שאינו מאמין כי לכפתורים אותם הוא מזיז בזה החדר,

יש השפעה באולם הסמוך. ממש באותה תאוריה עלולים לטעות גם כל אלו המדברים בשפת התורה, לומדים את מילותיה, כותבים את אותיותיה בתור סופרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות)

יבוא אולי, חס וחלילה, איזשהו סופר שאינו ירא שמיים דיו, יקפיד הוא רק על התוכן כי ישאר כמות שהוא, ואילו התגים, האותיות? הרווחים? והצורה? - מה זה כבר משנה, הוא יטען.

אבוי! הנה הוא הורס במחי יד "מכונות משוכללות", שאיננו יודעים אפילו, פשטן, וכמובן שלא רמזיהן או סודותיהן, הספונים בכל אות, ואפילו בכל תג שבספר.

אין זה פשוט כלל וכלל, לדבר באותן מילים מקודשות המרכיבות את תורתנו הקדושה, אותן אותיות המרכיבות את לשון הכותבת, שעליהן נאמר: "והמכתב מכתב אלוקים". (שמות לב-טז).

וכך מובא, בספר "יסודות נאמנים" (במעלת אותיות ולשון הקודש – עמוד לב) בשמו של השל"ה הקדוש (תולדות אדם – בית אחרון דף י:) דברים אשר מעלים את מילות התורה הקדושה, והאותיות המרכיבות את שפתה טפחים מעל גבי הקרקע החולית בה אנו מפלשים אותה בלי משים: "ויש לאותיות רוחניות הן מצד תמונתן, הן מצד מספרן... וכל מה שיש למטה בגשמיות הוא התפשטות והשתלשלות השפע מלמעלה, שהשתלשל ממדרגה למדרגה אלף אלפי פעמים עד שנתגשם בעולם הזה הגשמי, והנה הדבר הזה הנקרא בשם הזה הוא שמו באמת למעלה משורשו, כי שם מקו אלו האותיות וחיבורן..."
 
העלון מוקדש להצלחת רוברט ושושנה גזיאל הי"ו ובני ביתם שיזכו לשפע פרנסה,
הצלחה והרווחה, בריאות אושר וכבוד וכל מילי דמיטב ברוחניות ובגשמיות.
 
בס"ד עמוד 4

מצוות צדקה לשמה

סח הגאון רבי חנינה זוהר ממרוקו: מעשה ברב אחד, שגידל בביתו יתום. מפיתו אכל ומכוסו שתה, והרב לימדו תורה והדריכו בדרך הישר, עד שגדל והיה לאיש. ברבות הימים, היגר לארצות הברית והרב למד ממכתביו שמצא שם עבודה נאותה, וממשיך הוא לקבוע עתים לתורה. סיפר שבנה ביתו, בית נאמן בישראל, ומצליח הוא במסחרו. בינתיים, הורע מצבו של הרב וחובותיו השתרגו על צווארו. אמר בלבו: אסע לארצות הברית ואספר לתלמידי – ודאי יתמוך בידי בכבוד ויכלכל את שיבתי! אמר ועשה. נטל חובות נוספים לצורך הנסיעה, ובא לבית תלמידו. שמח לראותו בבית רחב ידיים, מרוהט בפאר והדר. לא קל היה לו לפתוח את סגור ליבו בפני תלמידו כבנו ולהתוודות בפניו על עניו ודלותו. אבל "ההכרח לא יגונה". בשפל קול סיפר על מצבו.

שמע הלה, השתתף בצערו באנחה ובתוגה, ואמר: אכן, לימדתני בשעתו שאיוב העדיף יסורים עצומים מעניות ומדלות, שיסוריה מדכדכים נפש. וזוכר אני, שלמדנו את דברי הגמרא, כיוון שנצטרך אדם לבריות, משתנות פניו ככרום – אבל אני, מה בידי לעזרך? כל הוני מושקע

בסחר. ואם אוציאו בפתע פתאום יוציאו עלי קול שהרע מזלי, והכל יעוטו עלי לבקש מעותיהם – יודע אתה דרכו של מסחר... אבל אוכל לתת לך מאה זהובים, שיש תחת ידי במזומן..."

"לא, תודה לך", רעד קולו של הרב, ועצם עיניו לבל יעלו בהן דמעות. אכן, לשווא השליך יהבו על בשר ודם, שמתנתו מעטה וחרפתו מרובה. "ה' יעזרני, עליו אשליך יהבי!" הפטיר.

"ודאי" הסכים עמו התלמיד, הרי כך לימדתני, שהבוטח בה' חסד יסובבנו. בטוח אני שה' יאר פניו אליך ויחונך!"

הפעם, לא עצר הרב בעד דמעותיו, דמעות שמחה: "מאושר אני לשמוע, כי לא שכחת תלמודך, ופיך מלא פסוקי בטחון ועידוד!"

קרנו גם פניו של התלמיד, ואמר: "ודאי! הרי גם זאת לימדתני, שגדול המפייס את העני בדברים, דברי עידוד ונחמה, מהנותן לו צדקה!"

אמנם כן, חשב הרב בליבו – אך מדוע אינך ממשיך ומסיים את אשר לימדתיך, שגדול משניהם מי שמנחם וגם נותן?...

שם הרב פניו לבית הכנסת, ושפך צקון לבו לפני קונו. שווא תשועת אדם, ואשרי הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו. דמעות רבות הגיר, כי רבות אנחותיו ולבו דווי, ושם פניו לאכסנייתו, ללינת ערב.

לא עברה שעה, והאכסנאי הודיע שמישהו מחפש אחריו. ירד לטרקלין האכסניה וראה

נער זר.

"האם כבודו הוא הרב האורח?" שאל הנער.

"כן", ענה הרב, "ומי אתה?"

"אין הדבר משנה", אמר הבחור. "האם ראה הרב בבית הכנסת אדם המוכר לו?"

לא, לא ראה ולא נתן לבו. כל מעייניו נתונים היו בצערו וביגונו.

"ובכן", אמר הנער, "אחד המתפללים זכר את הרב מאז, ושלח בידו תשורה – לא. הוא אסר עלי לגלות את שמו. מבקש הוא להשאר אלמוני". והנער הושיט לרב מעטפה קטנה, קלה מאוד. נטלה הרב, והנער הלך לדרכו.

עלה הרב לחדרו תוהה ומשתומם. פתח את המעטפה – והחדר האיר מזהרורי היהלומים שבתוכה. "אוצר ממש", לחש לעצמו, עצם את עיניו וברך בדבקות: "ברוך אתה ה', אלוקינו מלך העולם, הטוב והמיטיב" – אכן, אמר לעצמו, הבוטח בה' חסד יסובבנו, ושווא תשועת אדם!

ואותו שליח חזר למשלחו, וסיפר שמילא את שליחותו. אורו פניו של המשלח, תלמידו של הרב, והעניק לנער את שכרו בעין יפה... (יוסף דעת, אור חזון).
 

1.       העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין עירוב.

2.       אין לקרוא בעלון בזמן התפילה.

3.       כתובת המערכת: משפ' מלכא ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860 טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217 דוא"ל:
 
ב' אדר א'  התשס"ח (8.2.08) פרשת תרומה
 

סיבת חורבן בית המקדש

"ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (כה-ח)
 

"בתוכו" לא נאמר, אלא "ושכנתי בתוכם", ומכאן למדנו שעיקר השראת השכינה היא באדם עצמו. בתוך ליבו של כל אחד ואחד. וכתב האלשיך הקדוש זצ"ל, שהאחד תלוי בשני.

והיינו, שכאשר השכינה שורה בקרבנו, שורה השכינה גם בבית המקדש. ועל כן אמר ירמיהו לבני דורו שלא יאמרו: "היכל ה', היכל ה'" כלומר, הלא ביתו הוא ואיך יחריבו. אבל באמת: "היכל ה' המה" (ירמיה ז-ד). הם אלו שאמורים להיות היכל ה' ולהשרות את השכינה בקרבם. ואם אינם עושים כן, מסתלקת השכינה אף מבית המקדש. וכשם שאמרו בגמרא (סנהדרין צו:), שכאשר שרף טיטוס את בית המקדש, יצאה בת קול ואמרה: היכל שרוף שרפת. וזה פשר הכתוב: "ועשו לי מקדש", ואימתי תשרה בו שכינתי? כאשר יתקיים "ושכנתי בתוכם".

והמגיד מדובנה זצ"ל הסביר את סיבת חורבן בית המקדש במשל:

משל למלך, שמשל על מחוזות רבים. בני מדינתו הוקירוהו ואהבוהו, וערכו מגבית בין כל התושבים כדי לעשות למלך כתר זהב משובץ אבנים טובות ומרגליות. במלאכת מחשבת עצבו בכתר את כל ערי הממלכה ואת מחוזותיה, שתושביהם נדבו מכספם לעטרה היקרה.

בטקס חגיגי הוגש הכתר, המלך ענדו לראשו והשמחה הייתה רבה.

לימים, מרדו התושבים במלך. שלח המלך את חיילותיו ודיכא את המרידה ביד קשה. אז שלח לקרוא לכל ראשי הערים והמחוזות. כשבאו לפניו, הוריד את הכתר מראשו ושברו לפניהם.

שאלוהו: אדוננו המלך, הרי מלכותך מבוססת. מה ראית לשבור את כתרך?"

ענה ואמר: "אין אני חסר כתרי מלכות. כתר זה היה חביב עלי כי ניתן לי מנדבת לב בני מדינתי. ועליו חקקו את ערי מושבותיהם ומחוזות מגוריהם. לכן, נהניתי בכל יום שהתבוננתי בו, ושמחתי כשענדתיו לראשי. אבל עתה, כשמרדו בי התושבים, הריני כועס בראותי את הכתר, זועם על בני מדינתי שאינם נאמנים לי כביום עשיית הכתר.

על כן, לטובתם שברתיו, לבל יהיה הכתר למזכרת עוון!"

והנמשל: הקב"ה ציווה לבנות את המשכן מנדבת לב בני ישראל והייתה זו המטרה העיקרית. כל השאר היה טפל. וכך נאמר: "מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי", זה העיקר, ובנוסף: "וזאת התרומה אשר תקחו מאיתם, זהב וכסף ונחושת". וכך נאמר אף בשיר השירים: "אפריון עשה לו המלך שלמה", זה הקב"ה, שהשלום שלו. "עמודיו כסף, רפידתו זהב" – כל זה חיצוני וטפל. אבל "תוכו רצוף אהבה מבנות ירושלים" – וזה העיקר. ובכל עת עלו לפני הקב"ה לרצון נדבת לבנו ורצוננו לעבדו. אבל כאשר העיקר חסר, ולבנו נסוג לאחור, היה המקדש למזכרת עוון, חלילה וקטרג על מצבנו הירוד. לפיכך, חרב בית המקדש ושוברה העטרה (שערי ארמון, קול ישורר).

 

שבת שלום ומבורך!
 

העלון מוקדש להצלחת עודד אדיבי ומשפחתו, הרב שלמה אסולין ומשפחתו

שתזכו לכל מילי דמיטב ברוחניות ובגשמיות אכי"ר.
 
בס"ד
 
הכתר הקשור
 

"וציפית אותו זהב טהור ועשית לו זר זהב סביב"

(כה-כד)

"שלושה כתרים הם", אמרו חז"ל, "כתר תורה, כתר כהונה וכתר מלכות". ובגמרא (יומא עב:) למדו מפרשתנו: הזר שעל מזבח הזהב – כתר כהונה הוא, זכה אהרן ונטלו. הזר שעל שולחן לחם הפנים – סימן לעושר המלכים, כתר מלכות הוא, זכה דוד ונטלו. הזר שעל ארון הברית – כתר תורה הוא: "כל הרוצה יבוא ויקח". מה עניינם של כתרים אלו?

בספר "ארון הברית" כתב שהמדובר בכתרים רוחניים, קרני אורה מופלאות, וסיפר את הסיפור הבא:

בעיר איזמיר הייתה צדקת אחת, ישישה ושמה שרה, שהייתה מחזרת על משענתה על פתחי נדיבים, אוספת תרומות ומחלקת אותן לנצרכים ונזקקים.

הכל הכירו את האלמנה הצדקת, והעניקו לה ביד נדיבה.

יום אחד, פגע בה נוכרי מתושבי המקום. ביקש להתקלס בה, ועשה עצמו כמבקש לתת לה נדבה. עצרה, ופשטה ידה. מיד גחן, הרים חופן אבני חצץ ונתן בידה.

לא כעסה, אף חייכה, ואמרה לו: "נתת לי אבנים כצדקה – הריני מברכת אותך שכאשר תפשוט אתה יד, יתנו לך היהודים מעות, ולא אבנים". חוורו פניו, וקיללה. אבל היא אמרה בנועם: "יכולה הייתי להשיב בקללה, אבל הואיל ועתיד אתה להיות ליהודי צדיק, הריני מבליגה"...

חרק שיניו והמשיך בדרכו. מאותו היום, שלטה מארה בעסקיו והלכו הלוך וחסור. עד שכעבור חמש שנים איבד כל הונו ונאלץ לחזר על הפתחים לבקש אוכל להחיות נפשו. בני עמו קפצו ידם, ויום חמישי אחד מצא המון עניים יהודים משתרכים בתור ארוך. שאל לפשר הדבר, ואמרו לו שגבאי הצדקה מחלק

לכל העניים מצרכי שבת ביד נדיבה. תמה ועמד בתור. הגיע אל הגבאי וביקש לחם להחיות נפשו.

אמר לו הגבאי: "איני רשאי לתת מקצבת העניים, אבל אתן לך מכיסי"...

שב העני לביתו וערך חשבון נפשו: אם זה היחס של היהודים לענייהם, לעומת הניכור של בני עמו לאביוניהם – כדאי להתגייר.

בא לפני הרב, וביקשו שיאות להכניסו תחת כנפי השכינה. סרב הרב, כי היה הדבר אסור באיסור חמור בחוקי המדינה. בתוך כך, נכנסה שרה הישישה, כדי למסור לידי הרב את הכסף שאספה. כשראתה אותו, אמרה: "ברוך השם, הגיעה עת נבואתי להתגשם".

אמר: "כן, אבל הרב מעכב".

אמרה אל הרב: "גיירהו, כי ברכה בו!"

שמע לקולה וגיירו, ומסר לו רב שילמדו תורה. שנתיים שקד על תלמודו, ועשה חיל בידיעותיו.

כעבור שנתיים יצא מחוץ לעיר, ומצא אוצר טמון. כד מלא דינרי זהב. נסע לעיר קושטא, ובכסף שמצא פתח בית מסחר לאריגים. פעם מכר לסוחר אלף אמות בד משי, וקיבל מחירן. כעבור שעה החזיר הסוחר את הסחורה, וטען שחסרו בה חמישים אמות. תבע את כספו, וזימן את הגר לדין בפני רבה של קושטא, הגאון הקדוש רבנו אליהו מזרחי זצ"ל. כשהגר נכנס לבית הדין, קם הרב בחרדה וכיבדו כבוד גדול.

קרא התובע: "רבי, אדם זה רימני בחמישים אמה בד!"

מיד שלח הרב את שוטרי בין הדין לחנותו של התובע, ומצאו בה את האריג שגזר לפני שהחזיר את גליל המשי, חמישים אמה... קנסו הרב ושלחו בנזיפה.

הכניס הרב את גר הצדק לחדר פנימי ואמר לו: "רואה אני כתר אורה מתנוסס על ראשך – אמור לי מה מעשיך!"

פתח וסיפר, כי גר צדק הוא, וכל מעשיו באמונה. ומרבה הוא לתן צדקה, כי כל מעשה גיורו התגלגל בגין צדקתה של אותה אלמנה, ומעשי הצדקה של הקהילה עם עֲנִיֶּיהָ. קרבו הרב וכבדו לעין כל, והיה לאחד מנכבדי הקהילה, ראש וראשון לכל דבר שבקדושה ובצדקה.

עד כאן הסיפור, וגם בו מצינו את המושג: "כתר אורה".

מובן, שכתר זה וכתרים אלו לא ככתרי מלכים הם, שמונחים על הראש – כאן, "עטרותיהם בראשיהם", כביכול חלק מן הראש הם, שייכים לאדם במהותו! כי בן תורה, הרי כתר התורה הוא מעצמותו! בעל צדקה – הצדקה חלק מישותו!

הבה נבחן עצמנו, איזה כתר בראשנו? מה גדלו – וכמה חזק קשורו? (מעין השבוע)
 

העלון מוקדש להצלחת

רוברט ושושנה גזיאל הי"ו

ובני ביתם

 

בכל אשר יפנו ישכילו על מרומי ההצלחה, ברוב אושר, עושר וכבוד, לאורך ימים ושנים והשי"ת ישמור צאתם ובואם לחיים טובים ולשלום. אכי"ר.
 

דבר מו"ל אשכולות:

1.                  העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין ערוב.

2.                   כתובת המערכת: משפ' מלכא, ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860. טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217

 
בס"ד
 
                             משנכנס אדר מרבין בשמחה
 

מגילת אסתר

רבי יוסף חיים (הבן איש חי) זצ"ל


"ובמלואת הימים האלה עשה המלך לכל העם הנמצאים בשושן הבירה למגדול ועד קטן משתה שבעת ימים בחצר גינת ביתן המלך"
 

כאשר שאלו תלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי את רבם מפני מה נגזרה על ישראל שבאותו דור כְּלָיָה? השיב להם רבם: כי סיבת הדבר היא מפני שהשתחוו לצלם בימיו של נבוכדנאצר, ועל כן נגזרה עליהם כְּלָיָה. שבו תלמידיו ושאלוהו, אם כן, היאך זכו לנס? וכי משוא פנים יש חלילה לפני הקב"ה?! השיב להם ר' שמעון בר יוחאי, כי מכיוון שכל מה שהשתחוו ישראל לצלם לא היה אלא מיראה ולא באמת מרצון, על כן הקדוש ברוך הוא הביא גזירה זו עליהם רק בדרך של יראה, ולא באמת.

ולכאורה קשה, כי לפי טעמו זה של ר' שמעון בר יוחאי, היה הקדוש ברוך הוא אמור להביא על ישראל את הגזירה כבר בימיו של נבוכדנאצר, בעת שהשתחוו לצלם? ומדוע נתאחרה עד לימי אחשורוש?

ונראה לומר שעד לימי אחשורוש  לא היה השטן יכול לקטרג על ישראל שהשתחוו לצלם, כי מליצי היושר היו אומרים שבשמים יכולים לטעון שכל מה שעשו ישראל – לא עשו אלא מתוך אונס, מפחדם הגדול מפני כבשן האש, ואיך אפשר להענישם? הרי הם חשבו שמתוך אונס מותר לעבוד עבודה זרה כלפי חוץ ולמראית עין בלבד.

אולם לאחר שנהנו מסעודתו של אחשורוש הרשע אליהו באו מרצון  ולא מתוך כפיה, שוב לא היו יכולים לטעון מליצי היושר טענה זו, כי הוברר הדבר למפרע שגם ההשתחוויה לצלם לא נעשתה מתוך כפיה ואונס כי אם מרצון, וכמו שאמרו חז"ל שנהנו מסעודתו של אותו רשע. לכן התאחר ענשם בעבור עוון והשתחוויה עד לימיו של אחשורוש. (בניה)
 
דאגת המן לבתו
 

ממוכן הוא המן, אשר מייעץ למלך אחשורוש להרוג את ושתי ולקחת לו אישה אחרת.

מה הייתה כוונתו של המן בהצעה זו?

במדרש אסתר רבה (ד' ו') מובא ההסבר: לפי אחת הדעות, תכנן המן את העניין כדי להשיא את בתו לאחשורוש, ולדאוג בכך לבתו, וגם לביסוס מעמדו.

מה הרוויח המן מהשתדלות זאת?

הוא גרם להבאת אסתר לבית המלוכה, והיא זו שגרמה למותו ולחיסול משפחתו. כי "הגזרה אמת והחריצות שקר". כך גם "הצליחה" השתדלותו של המן בעשיית העץ לתליית מרדכי, ובתכניתו לרכב על סוס המלך.

(זיווג משמים)
 
בן שמונה-עשרה לחופה
 

אמר רבינו ה"חזון איש" זצ"ל לבן ישיבה: צריך אתה לעשות שידוך – בן י"ח לחופה. כשיצא מחדרו אותו בן ישיבה שאל הרב ישראל זינגר ל"חזון איש": יתכן שמה שאמרו בן י"ח לחופה – במה דברים אמורים בזמניהם, אבל בזמננו בגיל זה עדיין "אינו בוגר דיו"? והשיב לו: אם כדבריך אז גם מה שאמרו "בן י"ג למצוות" תאמר שזה רק היה בזמניהם אבל בזמננו עדיין "אינו בוגר דיו"? ולא כן הוא.

אם חז"ל קביעות זמן הוא!
(מעשה איש)
בס"ד
                            משנכנס אדר מרבין בשמחה
 
עקבות בחול

אדם חלם חלום. בחלומו מטייל הוא לאורך החוף והקב"ה עמו. בפאתי הרקיע  הבזיקו לנגד עיניו מאורעות חייו. ובצמוד לכל מאורע הבחין בשני זוגות  עקבות בחול. זוג אחד היה שייך לו, ואילו השני להקב"ה.

כאשר תמונות חייו האחרונות הבזיקו מול עיניו, פנה במבט לאחור להתבונן בעקבות שבחול. הוא הבחין שפעמים רבות במהלך חייו נראו רק זוג עקבות אחד. הוא גם הבחין שאותן תקופות היו התקופות העצובות בחייו. הדבר הציק לו, הוא שאל את הקב"ה אודות כך:

אלוקי, הלא בישרתני, שמיד כשאחליט לצעוד בנתיבך תצעד עמי לאורך כל הדרך. אולם הבחנתי, רק בזוג עקבות אחד בתקופות המצערות והמיוסרות ביותר בחיי, דווקא כשהייתי זקוק לך ביותר נטשתני ועזבתני?

והקב"ה משיב מן הדממה:

"בני, היקר לי מאד, אני אוהבך ולעולם לא אנטשך, במשך אותן תקופות של נסיון וסבל בחייך, כשהבחנת בזוג עקבות אחד, היה זה משום שנשאתיך על כפי"...
 

בספר שער בת רבים

אדם רצה לבנות בית, והזמין קורות ארוכים, יפים וטובים, שכר נגר אומן מומחה, מסר לו את תכנית הבנין וביקש שיבנה לו. ביום הראשון של עבודת הנגר, ירד בעל הבית לראות את עבודת הנגר, ונדהם שהנגר מנסר את הקורות.  נתמלא רוגז, והרעים בקולו שלא תעז לנסר ולחתוך את הקורות. הנגר הסביר לו שאי אפשר לבנות מבלי לנסר, הרי צריך להתאים את אורך הקורה לפי הקיר והתקרה.

אך האיש לא אבה שמוע לו, והתעקש באומרו: בשום אופן לא תנסר. כמובן שהנגר הסתלק, הקורות נשארו מונחות, הגשם ירד עליהם ונרקבו והשאר תולעים כרסמו והנותר ילדים לקחו למדורה ולא נותר מהם מאומה. ולא היה לו, לא בנין ולא קורות.

הנמשל: הקב"ה רוצה לבנות, ולצורך זה צריך לנסר לקטוע ולחתוך – אם האדם מקבל את רצונו, הרי בס"ד יבנה מזה בנין עדי עד. שיגיע הזמן ונראה ונבין.

אבל אם אדם מתמרד, הקורה כבר נחתכה, הקרשים ירקבו והבית לא יבנה.

ובשו"ע אור"ח (סימן רכב סעיף ג'): חייב אדם לברך על הרעה בדעת שלמה ובנפש חפצה כדרך שמברך בשמחה על הטובה, כי הרעה לעובדי ה' היא שמחתם וטובתם, כיון שמקבל מאהבה מה שגזר עליו ה', נמצא שבקבלת רעה זו, הוא עובד את השם שהיא שִׂמְחָה לו.
 

תשובה לשאלות

מעשה המיוחס לרמב"ן, שנתן לתלמידו שעמד בשערי מוות קמע, ואמר לו שבקמע זה יפתחו לך כל שערי ההיכלות שברקיע, וכשתגיע להיכל העליון, שם תשאל את השאלות העצומות שיש לי בנוגע לכלל ישראל, ונתן לו את השאלות בכתב, וביקשו שיתגלה אליו בחלום, ויאמר לו את התשובות שישמע שם.

התלמיד נפטר. ביום אחד הרמב"ן עוסק בתלמודו והנה מופיעה דמותו של תלמידו, והתלמיד אמר: ידע רבינו שבכל מקום שבאתי עם הקמע, נפתחו בפני השערים, אך כאשר הגעתי להיכל העליון ורציתי לשאול את השאלות שנתן לי רבנו, ראיתי שכאן בעולם האמת הקושיות אינן קיימות. הכל ברור, מובן, נכון וצודק...
 

לא שאלתי ולא קראו לי

כששאלו את הצדיק הישיש ר' שמעון מירוסלב במה זכה לאריכות ימים, היה מעלה חיוך על קצה שפתיו ואומר: בנוהג שבעולם כאשר נופלת על אדם צרה, הוא מתמרמר ותוהה ומשתומם, מדוע מגיע לו זאת,  ולא אחת הוא פונה לשמים כשליבו מלא טרוניה מדוע מדוע הגיעה אלי צרה זו.

ואז עונים לו מהשמים, בוא אלינו השמימה ונסביר לך...

אני, למרות כל הצרות הנוראות שבאו עלי מעולם לא שאלתי ולכן לא לקחוני קודם זמני...

(אוהל שמעון עמ' יז)
אתר זה נבנה על ידי יוסף גבריאל 0502839992