סגולותיהם הבריאותיות של 16 מזונות ירוקים    מצוות שכתובות בספר בראשית    מצוות שכתובות בספר שמות    לאוכל בשבת יש טעם מדוע?
   פרשת השבוע על פי הרב יואב שוכר    השביעיות המדהימות ביהדות
 
    דף הבית
    פרשות השבוע
    סגולות
    סגולות שבצמחים
    סגולה למצוא אבידה
    דת
    הלכות
    נרות חנוכה
    חודשים
    שבועות
    כיפור
    פרשת המן
    פרשת התשובה
    קישורים ודרשה
    מעשה ניסים
    חיים לאחר המוות
    ברכה על תופעות טבע
    צור קשר

ברוכים הבאים לאתר 

http://avigv55.com

דת ויהדות
של אברהם גבריאל

אשכולות המלכא 
הגות , מוסר , הלכה ופרשת השבוע - הרב שאול מלכא
פרשת לך לך י"א חשון תש"פ פטירת רחל אימנו זיע"א

מסעות האדם הינם התיקון
"לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך".
מבאר רבינו יוסף חיים זיע"א, ע"פ מעשה בחכם אחד, מקובל גדול
שהעלילו עליו עלילה גדולה, מצד הממשלה ומושל העיר.

והחליטו להכניסו לבית האסורים בתא בודד לבד. ויצו המושל שלא
יהיה לרב המקובל שום מגע וקשר עם בני אדם, ואחר שנחבש בבית
הסוהר שלושים יום יצא לחופשי, וזכאי בדינו. בהיותו נתון בבית
הסוהר, נתן לו הקב"ה ישוב הדעת והיה לומד את פרד"ס התורה
וזכה לחדש חידושים נפלאים, אשר אוזן לא שמעתם. כאשר חזר
לביתו, לא הצליח לנמנם או לישון מתוך מחשבות, מדוע היה בבית
האסורים שלושים יום? ולמה היה לו צער הגוף והנפש, למרות
החיבור והחידושים שחיבר שם? ויישן ויחלום אותו הלילה חלום,
והנה הוא מהלך במדבר גדול לבדו, והנה לקראתו מגיע זקן מהודר
הנראה כמלאך מן השמיים. וייגש אליו וישאלהו, מה הסיבה אשר
נחבשתי בבית הסוהר שלושים יום, עם צער גדול ומר?

ויאמר לו הזקן: הסתכל מאחוריך, ויסוב הרב ראשו, והנה שלוש
סיעות של ילדים אשר מכילים מספר רב של ילדים. וכולם
פרצופיהם דומים זה לזה, וכולם דומים לפרצופו של הרב, וכולם יפי
תואר ומראה. ויאמר הזקן בעבור הילדים האלה נכנסת לבית הסוהר.
כי אלו הילדים, היו נשמות קדושות מגולגלים בדומם שבחדר ההוא
הקטן בו נאסרת, והינם משורש נפשך ונשמתך, ולכן כולם דומים לך.
וכמו"כ הינם מחולקים לשלוש סיעות, מכוון שכל סיעה וקבוצה
תיקנת כל עשרה ימים. ומפני שאי אפשר לתקנם ע"י לימוד שתלמד
בביתך מרחוק, אלא ע"י לימוד שתלמד באותו מקום בו שהית וישבת,
ואי אפשר לתקנם ע"י אדם אחר זולתך.

לכן גילגלו מן השמיים, שתהיה עלילה של שקר וזדון עליך, בכדי
שתכנס לבית הסוהר, ותלמד שם את סודות התורה, וכן נתן הקב"ה
בלב המושל שיגזור שתהיה שם לבד, ולא יפריעוך מלימודך, כי היום
קצר והמלאכה מרובה. בכדי שתוציא ממאסר את הנשמות הנמצאות
שם. ומכוון שלו הנשמות היו מצפים לביאתך, כי היו שם נוכרים
טמאים העוסקים בניאוף, והיו מוסיפים טומאה וצער לנשמות
הילדים שם, ובביאתך יצאו לחירות, הן הם בניך בעוה"ב.

וייקץ החכם משנתו והנה חלום, וישמח על הדבר ויעש חיבור
מחידושי תורתו שם ויקראהו: "מתיר אסורים". נמצא מהלך אדם
וטלטולו ממקום למקום ומעיר לעיר, הכול בהשגחה פרטית מאת
השי"ת לטובת האדם לקבץ נדחיו המפוזרים והמגולגלים בדומם
וצומח ובע"ח. וכן היה באברהם אבינו אשר נסע במסעות חייו
(עוד יוסף חי דרשות, לך לך)

"ומלכי צדק מלך שלם הוציא לחם
ויין"... (יד, יח) הדבר הראשון שעשה מלכי
צדק שלפי המדרש היה שם בנו של נח וכן
מובא ברש"י, היה להוציא לחם ויין, כדי
שאברהם ינוח מהמלחמה. ורק לאחר מכן
הוא מתחיל לדבר ולברך: "ויאמר ברוך
אברם לא-ל עליון, וממשיך ומברך: "וברוך
א-ל עליון ....
מעשה באחד מתלמידי "החפץ חיים" זצ"ל
שהזמין את רבו להתארח בביתו לסעודת
ליל שבת. התלמיד סיפר לרבו כי, בכל ליל
שבת מתארחים אצלו שלושה עניים, וכולם
שרים זמירות שבת בהשתפכות הנפש, ואת
סעודת שבת מתבלים בדברי תורה. כאשר
שמע זאת "החפץ חיים" נעתר לבקשה, אך
תנאי התנה עם מארחו: "אני מנהל את
הסעודה". התלמיד, כמובן הסכים. ליל
שבת הגיע, "החפץ חיים" התלווה אל
מארחו מבית הכנסת הביתה.
כשנכנס הכריז מיד: "קידוש"! בלי "שלום
עליכם" , בלי "אשת חיל"...כשסיים
לקדש, הורה להביא מיד את הדגים,
בסיומם להביא את המרק והבשר, בלי
"זמירות שבת", בלי "דברי תורה".
כשסיימו, ביקש "החפץ חיים" לקרוא
למשרתת. משהופיעה לפניו אמר לה: "אני
מבקש את סליחתך על כך שהטרחנו אותך
באופן מיוחד, להגיש את כל הסעודה
בזריזות ובמהירות".
נענתה המשרתת ואמרה: "רבי! ברכות
יחולו על ראשך! אישה אלמנה אנוכי, בכל
ליל שבת אני חוזרת הביתה בשעה
מאוחרת, והילדים כבר ישנים. הם עושים
קידוש לבדם ואוכלים לבד, וכשאני שבה
הביתה, אני עושה קידוש לעצמי ואוכלת
לבדי. השבת זוהי הפעם הראשונה שאוכל
לשבת בצוותא עם ילדיי לסעודת שבת!
הלוואי שהרב יבוא בכל שבת להתארח
כאן! לאחר שהמשרתת הלכה לביתה, פצח
"החפץ חיים" בשירת "שלום עליכם",
"אשת חיל" וביתר המזמורים והפיוטים,
כשהם משולבים באמירת דברי תורה לרוב.
ואז פנה "החפץ חיים" לתלמידו ואמר:
מלאכי השרת לא ממהרים הם לא רעבים,
הם יכולים לחכות. אבל האישה האלמנה
ממהרת לסעוד עם יתומיה. את הדבר הזה
למדנו ממלכי צדק, קודם כל הוציא לחם
ויין, ואחר החל לדבר עם אברהם ולברך
אותו. אדם רעב תן לו סעודה להשיב את
נפשו, אחר כך דיבורים וברכות. (דורש ציון)

מרן רבי יוסף קארו זצ"ל - לפעמים הפירוד מביא ברכה

בספר "פי יספר" מביא הרב אפרים חדאד שליט"א
סיפור, מכתב ידו של הגאון רבי אברהם כלפון זצ"ל
מטריפולי, לפני כשלוש מאות שנה. הוא מספר בו, כי מרן
הבית יוסף זצ"ל התגורר תחילה בעיר ניקופול שם אירע
עימו מעשה מופלא. הואיל ובפרשתנו מסופר על "פירוק
השותפות" בין אברהם אבינו ללוט, יש לסיפור שייכות לפרשה.

למרן הבית יוסף הייתה שותפות עם יהודי אחד, ושניהם
ניהלו חנות והתפרנסו ממנה, אף כי לא ברווחה רבה.
לשותף היו טענות אין ספור על הגאון הקדוש שמחשבותיו
שוטטו בעולמות עליונים, הגיגיו נתונים לסוגיות עמוקות
ושפתיו מדובבות כל היום תורה ותפילה. לא זו בלבד, אלא
שהיה מגיע בשעה מאוחרת מבית הכנסת, כי תפילתו
התארכה, ועוזב בשעה מוקדמת לתפילת מנחה וערבית,
למרות שהתנה כך עם שותפו מראש. בקצרה, השותף
הודיע שכך לא ניתן להמשיך. הפרד נא עלי, אם הימין –
ואשמאילה, לך-לך לבית המדרש, אני אנהל לבדי את
החנות, וכל הרווחים יפלו בחלקי.

סבר מרן וקיבל, הן לה' הישועה, ובידו מפתח של פרנסה
(תענית ב ע"ב). אם ננעלה בפניו דלת אחת, תפתח אחרת
במקומה. ערך השותף חשבון הסחורות שבחנות ונתן חצי
הסכום למרן. נטלו מרן, חשב ללכת לשוק לקנות סחורה,
אולם רגליו הוליכוהו לבית המדרש. כששב לביתו שאלתו
אשתו. במה סחרת היום? הודה שלמד תורה ושכח לסחור.
אולם מחר, הבטיח, לא ישכח. ואכן למחרת הלך לשוק
ופגש באדם שהציע לו לקנות מכתש יד שחור משחור. מרן
לא הבין בטיב סחורות שילם לו כפי שדרש והביא לביתו
את המכתש. ראתה האישה וחשכו עיניה. אבל לא אמרה
דבר. הוא פנה לבית המדרש והיא פנתה למרק את המכתש
אולי תוכלל לייפותו ולמוכרו ברווח מועט. מה נדהמה
משגילתה שמבעד לשכבת השחרות הוא עשוי זהב טהור!

בלילה, נגלה המוכר אל מרן ואמר לו: "דע לך, שאני הוא
מזלך הטוב. והמתנתי לך זמן רב עד שתיפרד משותפך!"...

שכר הריצה והמאמץ

"וירק את חניכיו ילידי ביתו" (יד,יד) בגמ' בנדרים (לב.)
נחלקו רבותינו בפירוש הפסוק, רב אומר: "שהוריקן בתורה". 
מבאר רש"י: שלימדם תורה, כאדם שמריק מכלי
זה לכלי זה, כך הוא לימדם תורה.

בסיום כל מסכת אנו אומרים אנו רצים והם רצים,
אנו רצים לחיי העוה"ב, והם רצים לבאר שחת.

שואל הרב יהודה צדקה זצ"ל, מדוע לא נאמר שהם רצים
לעבודה? מבאר הרב כי פועל שהקדים לעבודה אינו מקבל
שכר אלא רק לפי שעות העבודה. ואצל הקב"ה: אם אדם
השכים קום, או הקדים לבוא לביהמ"ד, או התאמץ ורץ,
הינו מקבל שכר על הכול, לא רק על עצם הלימוד או התפילה.

הסנגוריה של רחל אימנו

מיד פתח אברהם לפני הקדוש ברוך הוא ואמר: רבש"ע
למאה שנה נתת לי בן, וכשעמד על דעתו והיה בחור בן
שלשים ושבע שנים, אמרת לי: "העלהו עולה לפני",
ונעשיתי עליו כאכזרי ולא ריחמתי עליו, אלא אני בעצמי
כפתתי אותו, ולא תזכור לי זאת ולא תרחם על בניי.

פתח יצחק ואמר: רבש"ע כשאמר לי אבא, "אלהים
יראה לו השה לעולה בני", לא עכבתי על דבריך ונעקדתי
ברצון לבי על גבי המזבח ופשטתי את צווארי תחת
הסכין, ולא תזכור לי זאת, ולא תרחם על בני.

פתח יעקב ואמר: רבש"ע לא עשרים שנה עמדתי בבית
לבן, וכשיצאתי מביתו פגע בי עשו הרשע ובקש להרוג
את בניי, ומסרתי עצמי למיתה עליהם, ועכשיו נמסרו
ביד אויביהם כצאן לטבחה, לאחר שגדלתים כאפרוחים
של תרנגולים, וסבלתי עליהם צער גידול בנים, כי רוב
ימי הייתי בצער גדול בעבורם, ועתה לא תזכור לי זאת
לרחם על בני.

פתח משה ואמר: רבש"ע לא רועה נאמן הייתי על
ישראל ארבעים שנה, ורצתי לפניהם כסוס במדבר,
וכשהגיע זמן שיכנסו לארץ, גזרת עלי במדבר יפלו
עצמותי, ועכשיו שגלו שלחת לי לספוד ולבכות עליהם,
באותה שעה אמר משה לירמיה, לך לפני שאלך ואביאם
ואראה מי מניח ידו עליהם, אמר לו ירמיה אי אפשר
לילך בדרך מפני ההרוגים, א"ל אעפ"כ, מיד הלך משה
וירמיה לפניו, עד שהגיעו לנהרות בבל, ראוהו למשה
ואמרו זה לזה: בא בן עמרם מקברו לפדותינו מיד צרינו,
יצאה בת קול ואמרה גזירה היא מלפני, מיד אמר להם
משה בניי להחזיר אתכם אי אפשר, שכבר נגזרה גזירה,
אלא המקום יחזיר אתכם במהרה, והניח אותם. באותה
שעה הרמו קולם בבכייה גדולה עד שעלתה בכייתם
למרום:"על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו".

באותה שעה קפצה רחל אמנו לפני הקדוש ברוך הוא
ואמרה: רבש"ע גלוי לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה
יתירה, ועבד בשבילי לאבא שבע שנים, וכשהשלימו
אותן שבע שנים, והגיע זמן נשואי לבעלי, יעץ אבי
להחליפני לבעלי בשביל אחותי, והוקשה עלי הדבר עד
מאד, כי נודעה לי העצה, והודעתי לבעלי ומסרתי לו
סימן שיכיר ביני ובין אחותי, כדי שלא יוכל אבי
להחליפני, ולאחר כן נחמתי בעצמי וסבלתי את תאוותי,
ורחמתי על אחותי שלא תצא לחרפה, ולערב החליפו
אותי באחותי לבעלי, ומסרתי לאחותי כל הסימנין
שמסרתי לבעלי, כדי שיהא סבור שהיא רחל, ולא עוד
אלא שנכנסתי תחת המטה שהיה שוכב עם אחותי והיה
מדבר עמה והיא שותקת, ואני משיבתו על כל דבר ודבר,
כדי שלא יכיר לקול אחותי, וגמלתי חסד עמה, ולא
קנאתי בה, ולא הוצאתיה לחרפה, ומה אני שאני בשר
ודם עפר ואפר לא קנאתי לצרה שלי ולא הוצאתיה
לבושה ולחרפה, ואתה מלך חי וקיים רחמן, מפני מה
קנאת לעבודה זרה שאין בה ממש והגלית בניי, ונהרגו
בחרב, ועשו אויבים בם כרצונם, מיד נתגלגלו רחמיו של
הקדוש ברוך הוא ואמר: בשבילך רחל אני מחזיר את
ישראל למקומן: "כה אמר ה' קול ברמה נשמע נהי בכי
תמרורים רחל מבכה על בניה מאנה להנחם על בניה כי
איננו (ירמי' לא יד), וכתיב: "כה אמר ה' מנעי קולך מבכי
ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעולתך, ויש תקוה
לאחריתך נאם ה' ושבו בנים לגבולם". (מדרש איכה כד)

בס"ד גיליון 178 ט' בחשוון התשס"ט (7.11.08) פרשת לך לך
 
רישיון למסחר בחיטים
"והיה ברכה" (יב-ב)

חובת הציות לרב ומרא דאתרא, גם אם היא כרוכה לפעמים באי-נעימות ואולי גם בעונש כספי, ברכה מרובה יש בה.

רבי מכלוף עידן, רב הקהילה היהודית בג'רבה שבתוניס, עבר פעם ברחוב ושמע את אחד הילדים מקלל את חברו בקללה נמרצת. הדבר לא מצא חן בעיניו, והוא ניגש לילד ושאלו לשם אביו.

הילד נבהל ופניו חוורו, והתנצל על שהקללה יצאה מפיו בלא כוונה, רבי מכלוף לא התרשם מדבריו, ואמר שאדרבה כאשר הקללה יוצאת בלא כוונה, אין כמוה כדי להוכיח על מהותה של נפש האדם.

לא הייתה לילד ברירה אלא למסור את שם אביו. כשהגיע הרב לבית הכנסת קרא לאבא וסיפר לו על התנהגות בנו, תוך שהוא גוער בו על החינוך קלוקל שהוא מעניק לילד.

האבא ניסה להתחמק וטען 'מה הרב רוצה ממני, הרי הילד קילל ולא אני', אבל רבי מכלוף הטיל על האבא את כל האחריות, ואמר שאם הבן נראה כך, אות ברור שזה החינוך שהוא מקבל בבית.

המרא דאתרא הטיל על האבא קנס כספי גבוה מאד, והורה לו לתרום את הכסף לישיבת "אור תורה" בג'רבה.

בשלב זה נכנע האב וקיבל את גזר הדין, ושיגר את הכסף לישיבה. את הקבלה

שקיבל מהמשרד שלח ביד בנו אל רבי מכלוף, כדי שיראה שדבריו קוימו במלואם.

רבי מכלוף ראה את הילד המקלל שהביא את הקבלה, וליטף אותו באהבה ובחיבה, כראוי למי שחזר בתשובה, ואמר לו: 'שמור את הקבלה הזו בכיסך. עוד תזדקק לה ברבות הימים'...

עברו שנים, ובימי מלחמת העולם השני שיגר הרב עידן את האב ובנו להביא חיטים מכפר מרוחק. בדרכם חזרה עוכבו השניים במחסום צבאי, והתבקשו על ידי החיילים להציג רישיון המתיר להם לסחור בחיטים.

האב החוויר כסיד וחשב שהנה הגיע קיצו. בימי המלחמה, מי שלא החזיק רישיון תקף, אחת דינו למוות, או לגלות ארוכה.

אבל, לפתע הנזכר הילד ב...קבלה שקיבל מישיבת 'אור תורה' ובהוראתו של רבי מכלוף לשומרה בכיסו, כי הוא עוד יזדקק לקבלה זו.

והילד מחליט לעשות דבר שהיה עלול לעלות לו בחייו ובחיי אביו, בתנועה זריזה הוא מוציא את הקבלה מכיסו, ומגיש אותה לחיילים....

אלה הביטו בנייר ובודאי שלא הבינו מה כתוב בו. ומשראו את הביטחון העצמי הנסוך על פני הילד, לא חשדו במאומה, והיו בטוחים שנייר זה הוא הרישיון למסחר בחיטים ושחררו את האב ובנו לדרכם... (ברכי נפשי)
 

סם החיים

הלכות לשון הרע

 יש להזהר ביותר, ובפרט בשבת, משיחה בטלה בבית הכנסת ובבית המדרש, בשעה שמתפללים או לומדים ובמיוחד כשעל ידי זה נגרם שמצטרפים לשיחתם אנשים נוספים.

 איסורי לשון הרע ורכילות הם גם בדיבורי אמת ובדיבורי שקר נוסף איסור מוציא שם רע.

 איסור רכילות פרושו, שאומר לחברו מה שאחרים אמרו עליו או עשו לו, כל דבר שמעורר שנאה או מחלוקת.

 איסורי לשון הרע ורכילות חמורים גם למספרם וגם לשומע ומקבלם.

 אסור לספר לשון הרע על איש או אשה מישראל, בין על גדולים ובין על קטנים.

 גם אם אביו או אמו או רבו מפצירים בו לספר דבר ויודע שבתוך הסיפור יבוא לידי סיפור לשון הרע, או אבק לשון הרע לא יספר.

 אפילו אם על ידי מניעת הסיפור יביישו אותו, או ישנאו אותו, ואפילו יבוא לידי הפסד פרנסה, גם כן אסור לספר לשון הרע.

 האיסור הוא לאו דוקא בדיבור, אלא גם בכתיבה או ברמז.

אין כל התר לספר לשון הרע על אחרים, ואפילו כולל בסיפור גנאי על עצמו.
 
בס"ד עמוד 2
 
חי בין המתים
 

"ויקח אברם וכו' ויצאו ללכת ארצה כנען ויבואו ארצה כנען" (יב-ח)

החפץ חיים מציין כאן נקודה חשובה עד מאוד, שמי שמתבונן בה ייווכח שהיא ציון דרך יסודי בכל עבודת השם.

אברהם אבינו, מכיוון שהיה בדעתו ללכת ארצה כנען, הגיע לבסוף לארץ כנען! ואילו אצל תרח כתוב בפרשה הקודמת (יא-לא), 'ויצאו איתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען, ויבואו עד חרן ויישבו שם'. רצו ללכת ארצה כנען,אבל הגיעו רק עד חרן.

ללמדך, אומר הח"ח, שעל האדם ללכת בדרכי אברהם אבינו, ואם הוא מקבל על עצמו לבצע משימה מסוימת, שלא ישבר בדרך, שלא יבצע רק חצי משימה ולא ייסוג ממנה, אלא ילמד את עצמו להגיע לאן שביקש להגיע.

את עניין ההמתנה בסבלנות אפשר ללמוד גם מתוך מה שסיפר רבי יצחק וייס זצ"ל שנפטר בשנת תשס"ו בבני ברק. יהודי זה סבל רבות בתקופת השואה, ועבר ייסוריי תופת ב-5 ממחנות המוות הקשים ביותר, ולמרות הכל התאזר באמונה-רבתי, לא נתן לייאוש לכרסם בו, ואף חיזק את חבריו הנכאים.

כאשר משקלו ירד ל-35 ק"ג, נאלץ לחפש לעצמו מזון מחוץ למחנה, אבל לא ידע כיצד לעשות זאת, שהרי מי שניסה לברוח מבעד לגדרות, אחת דינו למוות בירייה.

עוד, זאת. מי שהיה נעדר מן העבודה המפרכת, היה נשלח מיידית אל המשרפות. כיוון שלא היה לו כח להמשיך לעבוד, ידע שעליו לאמץ את מוחו להעלות רעיון מתוחכם על מנת להישאר בחיים.

כיהודי מאמין, האמין בכל ליבו בדבריהם של חז"ל שאמרו (ברכות דף י' עמ' א) 'אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים', ולכן המטרה שלו הייתה להרוויח זמן, דהיינו להסתתר במידת האפשר מאימת הגסטאפו עד שירחם השם.

הוא חשב וחשב, עד שמצא רעיון מתוחכם. הנאצים היו אוספים מדי יום את הגוויות שהיו במחנה ומניחים אותן בערימה. ומדי כמה ימים הוצאו הגוויות לקבר אחים באחד מיערות הסביבה.

ר' יצחק החליטו לעשות עצמו כמת, ולהכנס אל תוך הגוויות שנאספו במחנה. ביום שכב בין המתים ובלילה יצא ללקט שאריות מזון.

ואגב, צריך רק לתאר לעצמנו מה פירושו של סבל כזה, וכיצד עובר עליו יומו של אדם הנמצא בין גוויות, שרבים מהם היו חבריו וידידיו הקרובים.

לאחר כמה הימים, כשהגיעה המשאית שהייתה אמורה לפנות את הגוויות, החל כבר לומר ווידוי ביודעו שעכשיו לכאורה אין לו כבר כל סיכוי, ובעוד רגע הוא יוצא להורג.

אבל כשראה את החייל הנאצי מתחיל לאסוף את הגוויות אל המשאית, ניעור בו לפתע כוח החיים והוא קם ועמד על רגליו.

החייל הופתע מאד לראות את האדם המתרומם מתוך ערימת הגוויות, ומרוב הלם לא הרגו, אלא חבט בו בחזקה בקת הרובה וצעק עליו 'ז'יד, ארוייס פין דו"

(יהודי, הסתלק מכאן)! כתוצאה מהמהלומה הכבדה, פרץ דם רב מראשו, ומאז התקשה ר' יצחק בשמיעה באוזן ימין.

כדי לא לעורר את זעמו של הנאצי, התרחק ר' יצחק מעט מערימת הגוויות ולאחר שהחייל הלך משם, והמשאית התרחקה אף היא, ולמקום הובאו גוויות חדשות, שב לשכון ביניהן.

בשלב זה הרגיש הרב וייס שכלו כל הקיצין, אבל למרות הכל המשיך להתחזק באמונתו העזה בהש"ית.

ולמחרת, הגיע יום השחרור!

ללמדנו, שצריך להחזיק באמונה עד תום, ולא להישבר באמצע הדרך. כי יתכן שהישועה והגאולה מצויות כבר ממש-ממש מאחרי הדלת, וצריך רק לפתוח את הדלת, ולאפשר להן להיכנס.

וללמדנו עוד, שהאמונה האמיתית יכולה להפוך אותנו לאנשים אחרים, ולנטוע בנו מנוחה ושלוה גם במצבים הקיצוניים ביותר. הכל לפי דרגת האמונה המקננת בליבו של אדם.

כדאי לזכור שלבד מכך שהדבר הזה הוא אמת לאמיתה, גם 'כדאי' לחיות בצורה כזו. פשוט כדאי. כי יהודי מאמין, החי באמונתו, ומוכן ללכת בה עד הסוף, חי חיים אחרים, ומנוחת הדעת מקננת בתוכו עד זקנה ושיבה.
 
בס"ד עמוד 3
 
טיל הטילים
 
"אנוכי מגן לך" (טו-א)

במלחמת לבנון השנייה בקיץ תשס"ו התעופפו טילים באזורים נרחבים של ארץ ישראל והביאו לטלטולם של כמיליון יהודים שגלו מבתיהם שבצפון הארץ לעבר המרכז.

נכון שזה היה קשה, מאוד מאוד קשה, לשמוע ולראות את הטילים המתעופפים מעל ראשנו, אבל מה אפשר לעשות אם השי"ת הוכיח לנו באופן זה, ובצורה שאינה משתמעת לשני טילים, שהוא השליט היחיד בעולם, ומבלעדיו אין אלוקים.

והראיה, ילד בן 7 מנהריה מחפש מקלט מאימת הקטיושות ומוצא את הרוגע לנפשו תחת סינרה של סבתו במירון. הוא בא לשהות אצלה בשבת, כדי להרגיש בטוח יותר, אבל הקב"ה רוצה אחרת.

טיל שנורה ממרחק רב, יצא למירון, עם כתובת ביד. ביתה של הסבתא. ושם בליל שבת, אחרי הקידוש, פוגע הטיל פגיעה ישירה בבית, והסבתא והנכד נהרגים יחדיו. דמים בדמים נגעו. יקום השם דמם.

ומאידך, כשהשי"ת רוצה, הוא מסיט את הטיל בטבריה, כדי שינחת על בית ישן, שאיש לא התגורר בו, ושהיה ממוקם בין שני בניינים רבי קומות. לא קשה לתאר מה היה קורה אילו הייתה סטייה של חצי מטר, ואחד הבניינים היה נפגע.

ובכלל, איזו סטטיסטיקה צבאית

היתה מאמינה לכך שמספר כה מצומצם מתוך אלפי טילים, יפגעו באנשים, וכל השאר יפלו בשטחים פתוחים?! הרי זה באמת לא יאומן!

כל מקום עם הנסים ונסי הנסים שלו. אבל מי שרשם את הדברים במוחו, ראה והבין בעליל שדווקא מתוך הטילים אפשר היה לראות את חסדי השם בצורה בל תתואר.

רבה של מירון, הגאון רבי מאיר שטרן, אמר לנו ש'על פי המספר העצום של הטילים שהתעופפו במרחב מירון, היה זה אך נס שרק טיל אחד הצליח לפגוע באנשים'. למען האמת, 2 טילים נוספים פגעו בישוב, האחד בלול תרנגולות שעלה כולו באש, והשני בחצר הבתים.

היה זה ממש בבחינת 'ייפול מצידך אלף ורבבה מימינך'. אמר המרא דאתרא דמירון, וסיפר שמחלון ביתו אפשר היה לראות את מאות הטילים 'משייטים' באזור, ונוחתים במקומות שונים, ולא פוגעים באיש.

ומתוך זה שאנחנו רואים שהקב"ה מכוון כל טיל ליעדו, אפשר לקבוע בוודאות גמורה שהוא נמצא איתנו בתוך הצרה. ואם כן, מה לנו לפחד מהטיל? עלינו לפחד ולירא רק מלפניו יתברך!

ופנים רבות לה, להבטחת 'עימו אנוכי בצרה'.

ומי שמתעמק בה ורואה את ביטוייה, לא יכול שלא להתרגש, ולעמוד נפעם אל מול האהבה היתירה של השם יתברך לעמו ישראל, ממש כמו אב לבן. (ברכי נפשי)

משני צדי המתרס

"ויבוא הפליט ויגד לאברם העברי" (יד-יג)

במדרש (בראשית רבה, פרשה מב פסקה ח') נאמר: 'אברם העברי - כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד'.

כל העולם כולו, ממש כל העולם, מן העבר האחד, ואני מן העבר השני. המושג הזה, שנשזר והשתבץ בשמו של אברהם אבינו, נחוץ הוא ומתבקש אצל כל יהודי, בכל דרגה שהיא.

אדם צריך להרגיל את עצמו שלא להתרגש מן העובדה ש'כל העולם עושה כך'; בדרך כלל הקביעה הזו אינה נכונה, ומה שנראה לנו ש'כל העולם עושה כך', מתברר בסופו של דבר כעורבא פרח, ולא מדובר בכל העולם, וגם לא בחצי עולם; אולי בכמה בודדים.

אבל גם אם נכון הוא הדבר, ואכן כל העולם נמצא מן העבר האחד של המתרס, עדיין אין זה מחייב אותי במאומה.

ומיותר יהיה להדגיש שאין כוונתנו למעשה של מצווה או מנהג טוב, שאז פשוט וברור שכדאי מאוד להתחשב בדעתו ובמעשיו של הכלל. אנחנו מדברים על דבר שאמנם אינו פסול מעיקרו, אך מי שרוצה להיקרא 'עבד השם', ומעוניין להסיר ממנו את כל המחיצות המבדילות בינו לבוראו, לא ראוי שיעשה כך. (ברכי נפשי)
 
העלון מוקדש להצלחת רוברט ושושנה גזיאל הי"ו ובני ביתם שיזכו לשפע פרנסה, הצלחה והרווחה,
אושר וכבוד וכל מילי דמיטב ברוחניות ובגשמיות.
 
בס"ד עמוד 4
 
אברם בכבשן האש
 

ויהי בשנת נ' לחיי אברם (אלף תתקצ"ח) יצא אברם מבית נח וילך בית אביו וירא את אלוהי אביו שתים עשרה אלהות ויחר אף אברם (ואיך הוכיח את אביו ואיך שבר האלילים ניתן לעיין באריכות בפרשת נח ובילקוט). וירא תרח אשר עשה בנו אברם וילך ויגדל נמרוד ויאמר ילד יולד לנו זה נ' שנה וזאת אשר עשה לאלוהי על כן שפטהו למען נינצל מרעתו, וישלח שלושה אנשים ויביאו את אברם.

ואברם הוכיח את נמרוד כי בחרפה תמות אתה וההולכים בדרכיך. וישא אברם את עיניו השמימה ויאמר ירא ה' הרשעים האלה וישפוט. ויצו המלך ויתנו את אברם אל בית הסוהר ויהי שם עשרה ימים ויקבוץ המלך את כל השרים והחכמים ויאמר השמעתם אשר עשה אברם בן תרח. ויאמרו אשר ביזה את המלך ואלוהיו באש ישרף, על כן יבערו את כבשן הלבנים אשר בכשדים שלושה ימים ושלושה לילות ולהשליך את אברם לתוכו, ויאספו כמו תשע מאות אלף איש וכל השנים וטף נאספו אל הגגות לראות, וכאשר ראו חרטומי המלך הלא זה האיש אשר דיברנו אל המלך זה נ' שנים והנה גם

אביו מרה דבריך ויהתל בך והביא לך ילד אחר ותהרגהו, ויחר אף המלך וירא תרח כי חרה אף המלך ויאמר אמת דיברו החרטומים ויאמר המלך איך עשית הדבר הזה. ויען תרח כי נכמרו רחמי על בני ואקח בן השפחה, ויאמר המלך מי יעץ לך דבר זה ויירא מאד ויאמר הרן בני הגדול הוא יעצני בזה, והרן היה בן ל"ב שנה כשנולד אברם, והרן לא יעץ את אביו מאומה רק תרח דיבר להציל את נפשו מן המלך כי ירא מאד.

ויאמר המלך הרן בנך אשר יעצך דבר זה ימות באש עם אברם, והרן נטה בעת ההיא אחרי אברם אך הסתיר הדבר בלבו, ויאמר הרן אל לבו המלך תפס את אברם והיה אם יגבור אברם מן המלך והלכתי אחריו, ואם יגבור המלך והלכתי אחרי המלך.

ויצו המלך ויפשיטום מכותנותיהם ומכל בגדיהם רק מכנסים היו עליהם ויאסרו ידיהם ורגליהם בחבלי בוץ וישליכום לכבשן אש. וירד ה' ויציל את אברם מן האש ולא נשרף. אך כל החבלים אשר אסרוהו בהם נשרפו. ואברם התהלך באש שלושה ימים ושלושה לילות ויראו אותו כל עבדי המלך, והרן בהשליכו אותו נשרף ויהי לאפר כי לא היה לבבו שלם את ה' והאנשים אשר השליכו אותם על האש עלה עליהם להב האש ונשרפו שנים עשר איש.

ויבואו עבדי המלך ויגידו למלך כי אברם מתהלך באש וגם המכנסים שעליו לא נשרפו אך חבל מאסרו נשרף ולא האמין להם המלך וישלח שרים אחרים נאמנים לראות ויעידו גם

הם למלך וילך המלך לראות וירא את אברם הולך ובא בתוך האש, וירא גווית הרן שרופה ויתמה המלך, ויצו המלך להוציא את אברם ולא יכלו כי שביב ולהב עולה לקראתם וינוסו.

ויגער המלך בכל עבדיו לאמור מהרו והוציאו את אברם ולא תמותו ויגשו להוציאו ויעל הלהב וישרוף את פניהם וימותו מהם שמונה נפשות.

ויקרא המלך אל אברם צא אברם עבד ה' אשר בשמים ובוא הנה, ויצא אברם ויעמוד לפני המלך ויאמר לו המלך איך לא נשרפת ויאמר אברם אלוהי השמיים והארץ אשר בטחתי בו ואשר הכל בידו הוא הציל אותו. (סדר הדורות)
 
להצלחת גילי כהן ובני ביתו (פיצה בריבוע – כפר יונה) פרנסה בשפע, בריאות,
נחת מכל יוצאי חלציו וכל מילי דמיטב.
 

1. העלון אסור בהוצאה וטלטול בשבת, במקומות בהם אין עירוב.

2. אין לקרוא בעלון בזמן התפילה.

3. כתובת המערכת: משפ' מלכא ת.ד. 240 מושב בורגתה 42860 טלפקס: 09-8941781, נייד: 054-5432217 דוא"ל:
אתר זה נבנה על ידי יוסף גבריאל 0502839992