ידוע שששת אלפים ברא הקב"ה בעולם והאלף השביעי קודש לה'.עליו נאמר "ונשגב ה' לבדו ביום ההוא" ,ואותו זמן שישמח הקב"ה וישמחו משום דבאותו זמן נתבטלה הסטרא אחרא כמ"ש "בלע המות לנצח,ואותו הזמן אינם צריכים ישראל לא לחרש ולא לזורע ולא לעובד אדמה כלל כל מה שירצו מוכן ומזומן לפניהם,ובאותה שעה נראה בן צדיק לרשע בין עובד אלוקים לאשר לא עבדו,שאותו הזמן הוא זמן התגמול האמיתי ואפשר שגם לזה כיוונו רז"ל באומרם מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת דכל ששת אלפים נקראים ערב שבת ואלף שביעי הוא יום שבת גמור,לפיכך צריך אדם בעודו חי יצטער על עניין זה.וכל אשר תמצא ידו לעשות בכוחו מצד הקדושה יעשה כדי שיהיה מהכתוב לחיים בירושלים דאלף השביעי לא נשארה בו עבודה כ"א תשלום השכר דוקא
(פיתוחי חותם לאביר יעקב רבי יעקב אביחצירא פרשת בהר)
ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי שבת לה' ,קשה ששת ימים תעשה מלאכה, מה קמ"ל בזה אם יעשה או לא הרי הכל תלוי ברצון האדם ומה צורך לומר שיעשה מלאכה? ועוד למה כתב תעשה שמשמעה שנעשית מאליה?.ונראה לפרש בהקדים מה שאמרו חז"ל מדוע נסמכו פרשת המשכן לפרשת השבת לומר לך שאין מלאכת המשכן דוחה את השבת ולכאורה קשה דאיך סלקא דעתך שיהיה כן דוחה והרי שבת היא איסור חמור של כרת ובודאי שלא ידחה ע"י ציווי בעלמא של בנית משכן,אלא יש לפרש ע"ד שאמרו רבותינו איך אפשר שעם ישראל ידע לבנות את המשכן? והרי לא היה לו מומחיות בכל כלי הזהב והכסף וכו' דברים הנצרכים לבנין המקדש,וגם כל מה שעבדו בעבודות מצרים היה בפרך בטיט ובלבנים ולא בסוג כזה של מלאכת מחשבת בכסף ובזהב, אלא מוכרח שהקב"ה שלח מלאך שיעשה ביחד עם ישראל את העבודה.
וידועה ההלכה ששתים שעשו מלאכה של אחד כגון ששתים הוציאו מרשות אחת לשניה הרי הם פטורים כי אין זה הדרך לעשות כן... אז כיון שכך היינו חושבים שיהיה לעם ישראל מותר לבנות את המשכן בשבת כיון שהוא עושה זאת ביחד עם מלאך והתורה פוטרת,משמיעה התורה ששבת אינה נדחה עם כל זאת בשביל המשכן .והטעם הוא שאין המלאכים עושים מלאכה בשבת.
ולכן יתפרש הפסוק ששת ימים תעשה מלאכה כלומר המלאכה של המשכן תעשה ששת ימים על ידך וע"י המלאך וזה שאמר "תעשה" שמשמעותה שנעשית מאליה דהיינו בעזרת המלאך, וביום השביעי שבת לה' דהיינו שהמלאכים שובתים בשבת דמה שבת לה' כל שכן גם המלאכים צריך לשבות,ואז ממילא חל איסור לבנות את המשכן בשבת.