בניית אתרים בחינם
 
    בית
    מי אני ולמה אני
    עבודות עם אמנים
    דיסקוגרפיה
    קליפים שאהבתי
    עיבודים והפקות
    תמונות
    עיתונות
    פורום
    הגיטרות שלי
    סיפורים מהדרך
    צור קשר
    קישורים
 

מי אני ולמה אני?

כתב- יואב קוטנר.
עידכונים-גרי אקשטיין.
בשנות ה-80 נראתה הקריירה המצליחה של גרי אקשטיין כדוגמה להשתלבות נאה של יוצא להקות קצב בממסד המוסיקלי. הוא היה כוכב, הוציא אלבומים מקוריים וגם חידש שירי ארץ ישראל ישנים. כגיטריסט ומפיק שיתף פעולה עם מיטב הזמרים והפך לחלק מהמוסיקה הישראלית "הלגיטימית", וזאת מבלי לוותר על אהבתו לרוק ולגיטרה חשמלית. אך תקופת השיא של אקשטיין נמשכה זמן קצר ודעכה דווקא בשנים בהן הפך הרוק הישראלי מקובל יותר. הוא אומנם ממשיך לפעול, בעיקר כנגן, מפיק וטכנאי הקלטות, אך עיקר תרומתו הייתה בשלב ההבקעה של הרוק הישראלי. בשנת 2005 התעורר, הוציא אלבום ("גרי אקשטיין 9") ובאוקטובר 2006, התחיל לעבוד על אלבום חדש.
 
גרי אקשטיין נולד ברחובות, ב- 18 לאוגוסט 1948. בגיל 16, בקריית שלום, החל לנגן בגיטרה. ב-1965 הקים את להקת "כובשי הקצב" עם חברים מהשכונה. יותר מאוחר הצטרפו בעז שרעבי בתופים ומיקי גבריאלוב בבס.
 אחר כך היה ב"מטפסים" וב"להקת תל אביב". בצבא סירב להצטרף ללהקה צבאית והעדיף את ה-"מטריות", "הכוכבים הכחולים" ו-"הנסיכים" ששמה שונה ל"PHOENIX" בה ניגן עד התפרקותה בגרמניה ב-1972. הוא ניגן באירופה עד מלחמת יום הכיפורים ואז חזר ארצה אל להקת "האצבעות" עם שמוליק ברעוז (שירה, מפוחית) שמוליק "הסוס" (בס), אמיר ברונשטיין (תופים) ודריו מלכי (קלידים). בין מעריציהם היה הקלידן משה לוי, שהפך לימים חבר בהרכב.

ב-1975 הקים אקשטיין את "קליידוסקופ" עם יוסי מנחם בבס ויעקב אגת בתופים. הם ניגנו רית'ם אנ'בלוז, רוק כבד, הנדריקס וחומר מקורי של אקשטיין. ב-1976 הקליטה הלהקה בעידודו של אשר ביטנסקי שני קטעי רוק כבדים של אקשטיין מימי האצבעות: "היה לי טוב" ו"יש לנו זמן". לואי להב הקליט, גרי אקשטיין הפיק, ומתוך תחושה שעבר זמנן של להקות הקצב ניתן הקרדיט בהקלטות לאקשטיין כסולן. כך היה גם כעבור שנה בלהיטו הראשון, "קפטיין ג'ק" (מ' ברונשטיין, ל' אקשטיין). באותה שנה יצא אלבומו הראשון, מחזור א' תשל"ז, ובו "קפטיין ג'ק", "היה לי טוב", "יש לנו זמן" ועוד שבעה קטעים במגוון סגנונות, מבלוז ורוק ועד סמבה. בהקלטות אקשטיין שר וניגן בגיטרה ואיתו חבריו מימי הלהקות, שסייעו לו ליצור את אחד מתקליטי הרוק העברי הבולטים של התקופה.
 
באולפן "קוליפון" ביפו למד אקשטין אצל הטכנאי יהודה זיתוני את אמנות ההקלטה והחל להקליט, למשל בתקליט להקת גן עדן. הוא גם הצטרף למפיק יאיר שרגאי בהקלטות האלבום "גבר הולך לאיבוד", בהן רוענן הצליל של שלמה ארצי, והפך לנגן מבוקש. בין השאר ניגן עם מאיר אריאל, שלום חנוך וזהר ארגוב. ב-1978 הוא נחשב לגיטריסט הרוק הישראלי החזק והטוב ביותר, כפי שמעידה הקלטת הופעתו ב"פסטיבל נביעות" ונגינתו עם צביקה פיק בהקלטות והופעות מוסיקה. בהופעות אלה, אגב, חיבר אקשטיין את "אני הולך לבית שאן" מרעיון שצץ במוחו כשניגן לפיק את "אני הולך לאן שאן".

ב-1979 הלחינו אקשטיין ומשה לוי מוסיקה למחזה "טרמפ למוות" שכתב עידן סובול וביים פנחס אלעזרי על צעירות חרדיות שהתאבדו. אקשטיין ולוי עיבדו וניגנו עם יוסי מנחם בבס, איקי לוי בתופים ונגנים נוספים. מני בגר ואמירה פולן כיכבו במחזה ובגר גם שר רבים משיריו. עם זאת, בתקליט המחזה שר אקשטיין כחצי מהשירים, ביניהם "שן כוכב", "היום זה היום" ו"זריחה".

בסוף השנה הוחתם אקשטיין ל"הד ארצי" והוציא תקליט ("גרי אקשטיין"), שכלל גם חומר מוכר כ"היה לי טוב", "קפטיין ג'ק", "היום זה היום" ו"שן כוכב", וגם חידוש ל"אני ישן בסלון" ששר מיקי גבריאלוב ושירים חדשים שהלחין: "רק הקטנים", "לגופו של עניין", "רוח סתיו", "בוגי אתי הלילה", "כמו עץ במים" ו"אני הולך לבית שאן". אקשטיין הפיק והקליט עם יהודה זיתוני.

באלבום "דרכים" של שלמה ארצי אקשטיין ניגן ושר עם ארצי את "פתאם כשלא באת" ובתוכנית הטלוויזיה "שירים בצוותא" שר ארצי שיר על המפגש ביניהם. לעוזי פוקס הוא הפיק את השיר "הלילה האחרון" והוא גם ניגן והקליט בתקליט הילדים של אבנר קנר ויהודה אטלס "והילד הזה הוא אני".

1980 נפתחה לאקשטיין בהפקה מוצלחת של אמרגניתו החדשה, טמירה ירדני: להקת "סתיו" בה שר וניגן עם יאיר שרגאי בגיטרות, מוטי דיכנה בבס, שלמה חממי בתופים ודריו מלכי בקלידים. הם שרו  שירים של אקשטיין ורוק ובלוז קלאסי וזכו להצלחה נאה. באותה שנה ניגן אקשטיין גם ב"חמוש במשקפיים" של אריק איינשטיין ובאלבום הבכורה של אריק סיני, בו גם הלחין את "מסתובב ושר".

בשנה שלאחר מכן יצא אלבומו לא לשידור, שהיה אוסף שירים מכל מיני הפקות, ביניהם "איה ודן" מקדם אירוויזיון, "שוב מנגן" שכיסה את "Do It Again" של סטילי דן, "לא לשידור" מסרטו של יעוד לבנון, "מי מפחד מרוק'נ'רול" מהסרט "פצעי בגרות" של זאב רווח, "עוד שלום אחד" מפסטיבל "שיר היונה" של "השומר הצעיר", "הלילה השניים עשר" מהמחזה בבימויו של עמרי ניצן ועוד.
 
"פטה מורגנה", התקליט השני של אקשטיין באותה שנה, היה שונה. הוא כלל שירים עבריים ישנים בעיבוד קאנטרי-רוק של אקשטיין ולוי, ביניהם "למדבר שאנו", "שיירת הרוכבים", "כיבוי אורות", "אדמה אדמתי", "למדבר", "טיול לילי", "מעבר לנהר", "ליפא העגלון" ועוד. התקליט סימן ריכוך מהרוק בו דגל עד אז. הוא עשה את זה בהצלחה רבה ו"פטה מורגנה" הפך לאלבומו הנמכר ביותר.
 
אקשטיין הלחין את המוזיקה ל"פצעי בגרות 80" של זאב רווח ול"עם ישראל חי" של אסי דיין שם ביצע את שיר הנושא עם ריקי גל. הופיע הופעות אורח בסרטים הנ"ל. הפיק את המוזיקה ל"בחינת בגרות" של דיין ונפתלי אלטר
  ושר את שיר הנושא עם מזי כהן.

ב-1981 הצטרף אקשטיין להרכב ההופעות כלים שלובים עם יצחק קלפטר, יגאל בשן ודני ליטני.
ל"ערב שירי משוררים" של גלי צהל הוא הלחין ושר את "קשה להיות ים" (מ' נתן אלתרמן).
באותה שנה הוא הלחין והפיק לדיכנה את "מישהו בטח אוהב אותה עכשיו" ולסיני את "בשעה שכזאת" וניגן גם ב"חצות" של ארצי.

בשנה שלאחר מכן הלחין אקשטיין מחזמר לילדים על פי ספרו של דוקטור סוס "גדליהו והמיסטוק" עם שירים כ"איזה יום יפה", "משעמם", "מה זה" ו"המיסטוק". הוא שר עם יגאל בשן, גדעון זינגר, יענקלה בן-סירא, רותי הולצמן, לאה לופטין, חני אלקיים, יואל לרנר וטמירה ירדני.
הוא גם ניגן ב"מקום" של ארצי, בהקוסקוס והסרפן של חנן יובל ודודו אלהרר, הקליט את 40:06 של גידי גוב, הפיק וניגן ברדיו אקטיבי של דני גרנות והלחין בו את "תנו לי יד" ו"יושב בצל".

ב-1983 אקשטיין הקליט את האלבום "זמן ומקום" של נתן כהן, ניגן ב"על פני האדמה" של שלום חנוך, ב"לעבור את הגבול" של הכל עובר חביבי, ב"תרקוד" של ארצי ובסרט "הפנימייה" עם ריטה ורמי קליינשטיין. לריקי גל הוא הלחין ועיבד את "תן לי מקום" ו"אל תוך הלילה" לאלבום בכורה שלא הושלם.

כעבור שנה הצטרף אקשטיין ללהקת "סרט" עם משה לוי בקלידים, מיכה מיכאלי בבס ומאיר ישראל  בתופים. הם אהבו פיוז'ן-ג'אז-רוק אמריקאי ושמעו זאת היטב בתקליטם היחיד, שרוב שיריו הולחנו, עובדו והופקו על ידי הלהקה. בין השירים היו "בוא לראות", "איש משטרה", "ג'וקים", "כמו בשיר ההוא" ו"היא אבודה". בהקלטות סרט השתתפו ירוסלב יעקובוביץ ובובי בראיינט ג'וניור בכלי נשיפה.

באותה שנה אקשטיין גם הפיק מוסיקלית או השתתף בעיבודים ובהקלטות, שר וניגן באלבומים "דרך המשי" של יהודית רביץ (הפקה, נגינה וסאונד), "משמרת לילה" של בנזין (סאונד, סינטי, קולות), "מחכים למשיח" של שלום חנוך (סאונד, גיטרה) ועוד.
 להצדעה של גלי צה"ל לסשה ארגוב הוא עיבד ושר את "ערב במסחה" (מ' חיים חפר, ל' ארגוב).

ב-1985 הוא הקליט ובישל (ובחלק גם ניגן בגיטרות וסינטיסייזרים ושר) לחנן יובל את "דור", לשלמה יידוב את "עכשיו הזמן", לאריק סיני את "שלום לך תקווה עצובה", לו גם הלחין את "אם לא את". הוא גם הלחין לשרי צוריאל את "שד" ולגבי שושן שירים שיצאו רק בתקליטי שדרים.

ב-1986 ניגן אקשטיין בתקליטו "עבודת יד" בכל הכלים האלקטרוניים במקום נגנים. זאב אולמן הפיק ל-"CBS", אקשטיין הפיק מוסיקלית ועיבד, ופרט ל"ג'וני ביגוד והלבשה" שהיה בדיחה על "Johnny B. Goode" של צ'ק ברי הוא גם הלחין את כל השירים, ביניהם "כמו אתמול", "איפה את עכשיו", "מישהו אוהב אותך", "אני עוד בסביבה" ו"מלכודת השמלה האדומה".

בסרטו של נפתלי אלטר "השגעון הגדול" שר אקשטיין את שיר הנושא עם מזי כהן. הוא ניגן ותיכנת ב"באמצע החיים" של חנן יובל, הקליט, בישל ותיכנת ב"שוחד" של שם-טוב לוי, הפיק עם עופר אקרלינג אלבום שנגנז ושרק שיר אחד מתוכו יצא בתקליט שדרים: "תביאי את הלילה". לחני לבנה הפיק וניגן את "מקלט ללילה", עם אבי טולדנו ניגן והשתתף בעיבודי "תרקדי את הלילה".

ב-1987 הפיק מוסיקלית, ניגן,  תיכנת ושר בתקליטו של משה בקר "חפצים אישיים", משירי נעמי שמר בעיבוד עדי רנרט. הוא גם הפיק תקליטי שדרים אחדים של להקת "קו 8". בשנה שלאחר מכן בישל את האלבום "מחזיק מעמד" של יצחק קלפטר, עיבד, הפיק ניגן ושר בתקליט של רמי ברזל "משהו בפנים".

ב-1989 כתב הלחין ועיבד את "חולף לו עם הזמן" ששר ניסים גרמה בקדם אירוויזיון. בתקליטו של גרמה "מי אנחנו? מה אנחנו?" אקשטיין עיבד, הפיק מוסיקלית, ניגן, כתב מילים ל"מה קורה לך" והלחין שירים נוספים. לאנדלה ניר הוא ניגן, תיכנת, עיבד והפיק מוסיקלית את שירי אלבומה "יש מים כאן" והלחין בו את "אשת לוט", "יש מים כאן" ו"בעקבות כוכב זוהר".
 
 
 
ב-1990 הצטרף אקשטיין לאיחוד "עוזי והסגנונות" והקליט ל"בלוז ים המלח" דואט עם מרגלית צנעני.
ב-1991 הוא הפיק מוסיקלית, עיבד וניגן בתקליט "זה לא אותו הבית" של הדודאים, בו גם הלחין את "איתך" ו"דבקה מדבקת". באותה שנה הפיק וניגן ללהקת "קו-4" עם דוד ד'אור. בשנה שלאחר מכן הפיק, עיבד, שר וניגן בתקליטה של שירלי יובל "לחשוב כמו מצלמה".

 ב-1993 הוציא אקשטיין תקליט שכולו אהבה לגיטרה, "בלי מילים", ובו בעיקר עיבודים אינסטרומנטליים לקלאסיקות ישראליות כ"בשדה תלתן", "עיר לבנה", "שיר השוק", "חורשת האקליפטוס", "לילה בחוף אכזיב", "הסלע האדום", "שיר הקטר", "החליל", "עין גדי"
וגם השירים "פראג" של שלום חנוך ושניים שכתב והלחין אקשטיין: "בלי מילים" ו"טרזן".
כמעט כל צלילי התקליט היו סולו אקשטיין: הוא עיבד, ניגן, הפיק והקליט באולפנו הפרטי.

עוד באותה שנה, לתקליטו של בני אמדורסקי, "במצב של לתת", אקשטיין הלחין את "שהכל יעבור ממול" ו"מגיע לנו קצת לנוח", השתתף בעיבוד ובהפקה עם אסף ובני אמדורסקי, ניגן בתופים, גיטרות וקלידים וגם הקליט ובישל באולפנו הביתי. בסוף 1993, בעקבות המגעים לשלום עם אש"ף, הקליט אקשטיין שיר שלום בהפקת חברו המתופף מלהקת קליידוסקופ, יעקב אגת: "כל יום" (מ' אקשטיין ואגת, ל' אקשטיין). אקשטיין ניגן בכל הכלים ואגת השתתף בקולות רקע ובתכנות התופים.

ב-1998 באלבום עבודה עברית חידש ירמי קפלן את שירו של אקשטיין "רוח סתיו" ואקשטיין השתתף בהקלטה בנגינת גיטרה.
בשנת 2002, לאחר כ-10 שנות דממה אלבומית, הוציא אקשטיין סינגל בשם "נשקיני נא", אותו כתב והלחין, עם דיויד חטב בקלידים.
 
ב- 2005 יצא אלבומו התשיעי  "גרי אקשטיין 9",  בהוצאת הלייבל החדש UNDERDISC בניהולם של ראובן חיון ואייל בר-עוז.
בימים אלה מתחיל אקשטיין בהקלטות אלבומו העשירי שייקרא
"נולדתי בלידת עכוז", שסגנונו הוא חזרה לרוק, בלוז ו- R&B.
 
   בית    מי אני ולמה אני    עבודות עם אמנים    דיסקוגרפיה    קליפים שאהבתי    עיבודים והפקות    תמונות
   עיתונות    פורום    הגיטרות שלי    סיפורים מהדרך    צור קשר    קישורים