בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

 

תוכי

 האתר הגדול במדינה על תוכים
   דף הבית    תמונות של תוכים    גזיזת נוצות    מידע על התוכי    צרו איתי קשר    פורום
 
    דף הבית
    תמונות של תוכים
    מהוא התוכי הגדול בעולם?
    תוכון
    ארה יקינטונית
    קונור
    האם גידול תוכים מסכן את בריאותנו?
    מזמר
    ציפורי אהבה
    טורקיזן
    אקלקטוס
    פסיפיק פרוטלט
    לורי דוּבֶנבּוד
    קאקיריקי כחיית מחמד
    ג'קו
    דררות
    קוקוטיל
    רוזלה מזרחית
    תיקון התנהגות ציפורים נושכות.
    האם כדאי לגזור את נוצות הכנפיים של התוכי או להשאירן במצבן הטבעי?
    מריטת נוצות
    גזיזת נוצות
    תור יהלום
    פינק זברה
    פינקים
    מידע על התוכי
    קקדו קורלה
    להבין כיצד ציפורים מתרבות
    מביצה לגוזל
    למד את התוכי שלך לדבר
    אילוף התוכי - טיפים ותריכים
    צרו איתי קשר
    פורום
למד את התוכי שלך לדבר
 
 
ציפורים הן הזן הלא-אנושי היחיד בעל יכולת הדיבור. פוטנציאל הדיבור הקיים אצל הציפורים בשבי הוא שהוביל לאהדה הרבה ליצורים מיוחדים אלה ולקשר המיוחד שנרקם עמם. כיום, בין המינים הידועים יותר ביכולתם לדבר נכללים תוכונים, קוקטילים (זכרים), אקלקטוסים, ג'אקו, אמזונות, קוואקרים ולורי קשת. בכל אופן, חשוב לציין שלא כל ציפורי המחמד ילמדו לתקשר מילולית בשימוש שפה אנושית, ולפיכך בעת בחירת הציפור הרצויה אסור בשום פנים ואופן להתבסס אך ורק על יכולת הדיבור. אף-על-פי-כן קיימות מספר דרכים אותן ניתן ליישם על מנת לעודד ציפור לדבר.

להתחיל עם תוכי צעיר

המצב האידיאלי להתחיל ללמד את התוכי לדבר הוא כאשר התוכי עוד צעיר. זהו הזמן בו בטבע הציפורים מגיעות לשיא יכולת הלימוד שלהן. בטבע ילמדו הציפורים הצעירות לחפש אוכל, לתקשר עם חברי להקה ולהימלט מטורפים. לפיכך, ללמוד לדבר הנו תמריץ מעולה ולעיתים רבות קורה שכאשר תוכי נמצא לבדו ניתן לשמוע אותו מבדר את עצמו בהשמעת קולות מצחיקים או תרגול מילים חדשות.

חשוב מאוד לדבר הרבה אל התוכי. ככל שנדבר איתו יותר, ככה הוא ילמד לדבר יותר. בתחילה מומלץ ללמד מילים ופראזות בעלות 1-2 הברות, לדוגמא: "שלום", "ביי", "ילד טוב", את שם התוכי וכן הלאה. ברגע שהווקאליזציות הפשוטות הללו נלמדו היטב, תגלו שהיכולת ללמוד מילים חדשות תשתפר במידה ניכרת. האמירה "לא ניתן ללמד כלב זקן תרגילים חדשים" אינה תקפה בעולם התוכים. תוכים, בדומה לבני-האדם, מסוגלים ללמוד לאורך כל חייהם. לפיכך יש גם ביכולתם של תוכים בוגרים יותר ללמוד לדבר ואף פעם לא מאוחר מדי להתחיל לתרגל.

תרגול

שיעורי תרגול יכולים להיות מאוד אפקטיביים כדי לעודד אצל תוכים יכולות חיקוי וכגירוי מחשבתי כל עוד הם קצרים- מומלץ למשך כ- 10 עד 15 דקות ולא יותר. עדיף לבצע אימונים אלה בסביבה ניטרלית- אזור שקט בבית בו לא יהיו שום הסחות דעת. על מנת שהאימונים יניבו תוצאות מוצלחות, על המאמן לשמור קשר עין עם התוכי. הזמן הטוב ביותר לקיים שיעורים אלה הוא מוקדם בבוקר או בערב (שעות בין-ערביים), בגלל שבטבע בשעות האלה הציפורים נפגשות לשם אינטראקציה חברתית ובשביל לחלוק ארוחות. כדי לעודד תוצאות חיוביות מומלץ לעודד את התוכי במילות חיבה, ליטופים, הבעת תרגשות ושמחה ועידוד על הצלחותיו. סיימו תמיד בנימה חיובית כך התוכי יצפה לאימון הבא.

שירה ושימוש בריתמיקה

שירה, מוזיקה וריתמיקה יעודדו את התוכי שלנו לבטא וללמוד קולות חדשים. שירה היא פעילות מלאת חיים ומהנה מאוד לנו לחברינו התוכי כשם שהיא מועילה בלימוד פעוטות בדיבור. ניתן להשמיע לתוכי מנגינות עדינות שונות וציפורים אחרות ישמחו להצטרף לחגיגה. מאותה סיבה התוכי מגלה עניין גם בתוכניות טלוויזיה שונות לילדים. שירה היא דרך מצוינת לעודד פעילות ולשחק עם חיית המחמד שלנו, תוכים רבים יצטרפו ואף ילמדו לרקוד.

הג'אקו נחשב לדברן הטוב ביותר בממלכת התוכיים אולם במקום שני צמוד נמצאים זנים רבים אחרים בניהם האקלקטוס מספר זני אמזונות, הקוואקר מספר זני לורים והתוכון.


ניצול ווקאליזציות טבעיות

כשהתוכי עושה קול כלשהו שנשמע כמו מילה או משפט מסוים, אפשר לנצל זאת כיתרון- לחזור על המילה שנשמעת זהה ולשבח את חזרתו של התוכי על המילה עד שיבטא אותה כראוי. שיטה זאת נקראת מיפוי הקשרים והיא נדונה בהרחבה במחקרה של ד"ר פפרברג עם התוכי אלכס. באמצעות השיטה הנ"ל, ניתן ללמד מילים רבות בקלות יחסית. כאשר התוכי שלנו ממלמל משהו דומה בעת משחק יש לחזק זאת בתשבחות ואחר כך לבטא את הצורה הנכונה לאמירה ולשבח את התוכי כל פעם שהוא אמר זאת, עד אשר תתפתח לאמירה מובנת.

להיות נלהב ולשלב משחק אינטראקטיבי

תוכים הם יצורים חברתיים – הם נהנים מרעש והתלהבות. רבות קורה שמילים שנאמרות בהדגשה צריכות להיאמר לא יותר מפעם אחת כדי להפוך לחלק מהרפרטואר של התוכי. דוגמא טובה לכך מביאה כותבת המאמר טיילאי או'בראיין: "משפט שנאמר ע"י בעלי לאחרונה; אחר-צהריים אחד שבתי הביתה מהעבודה וגיליתי את ג'ורג'י אקלקטוס בן שלוש יושב בחדרו וממלמל לעצמו. להתאמן על דברים חדשים כשאף אחד לא נמצא אינו דבר יוצא דופן אצל ג'ורג'י, אך המילוליות המסוימת הזו היא שמשכה את תשומת לבי...- הוא השמיע צווחה ואז שינה את קולו לקולו של בעלי, ובטון נמוך וצורמני אמר: "תשתוק, תשתוק ג'ורג' ". צחקתי בשקט לעצמי, כי לא רציתי שג'ורג'י ימשיך להשתמש באמירה חדשה זו והלכתי לחפש את בעלי. מתאפקת לא לצחוק אמרתי: "איך עבר עליך היום? ג'ורג'י סיפר לי מה אמרת לו...". עיניו של בעלי נפקחו לרווחה, ואז סיפרתי את מה שג'ורג'י אמר. בעלי ידע שאין שום דבר שיעזור לו להתחמק מזה ולכן רק חייך. טוב, לפחות עכשיו בעלי יודע שג'ורג'י מספר לי הכל ולכן אני בטוחה שלהבא הוא יהיה זהיר יותר. הדוגמא הבאה על איך שג'ורג'י משחק 'מסירות' וזורק את הצעצועים שלו, שמה דגש על הצורך במשחק על-מנת לעודד דיבור; ג'ורג'י שילב את המשחקים הללו בקריאה "bombs away" תוך שהוא זורק צעצוע וקורא: "לך תביא את זה", ואז מכוון אותי למסור את זה לו. ולרוב לאחר שאני עושה זאת הוא משבח אותי באמירה מודגשת של: "ילד טוב!!!".

עידוד דיבור קוגניטיבי

חשוב להודיע לציפור שלנו מראש מה אנו הולכים לעשות. מנהג זה בונה אמון ומעודד את התוכי לרצות לדבר ולתקשר ווקלית איתנו. כשאנו מציעים לתוכי לאכול משהו מהיד שלנו, תמיד נאמר את שמו של המאכל. כשחוזרים על תרגיל זה פעמים רבות, התוכי לומד לקשר את השם לאוכל או לחפץ. בדרך זו ישנם תוכים שמהר לומדים לבקש עצמים מסוימים שברצונם לקבל. מילים הנאמרות באופן כללי בקרב דיירי הבית לעיתים קרובות נלמדות בהקשרן, ולרוב הרבה יותר מהר ממה שנלמד בשיעור תרגול, היכן שלא בהכרח משתמשים במילים עם הקשר. לדוגמא המילה "שקט" הנה לרוב המילה הראשונה הנלמדת ע"י ארות מסיבות מובנות כמובן...

תוכים יודעים לאלתר. דוגמא טובה לכך מביאה המחברת כשהיא מספרת כציד היה כאשר היא הציגה בפני ג'ורג'י האקלקטוס את הקורלה החדש שלה. "לאחר תקופה ארוכה של בידוד, זו הייתה הקלה שהתוכים יכולים היו להיפגש סוף-סוף, שכן זה בהחלט שם קץ לתקופה הארוכה של קריאות ההידברות מחדר אחד למשנהו. העברתי את הקורלה, שניתן לו השם קיפי, למיקום ניטרלי והלכתי להביא את ג'ורג'י. כשהיינו בדרך לחדר-המחשב נתתי לג'ורג'י "נאום דרבון" קטן. אמרתי לו להיות נחמד לאחיו ושלא צריך לפחד. קיפי נופף בכנפיו משתוקק לצאת וג'ורג'י נראה מעט לא בטוח. אמרתי לג'ורג'י: "זה קיפי". הוא אמר: "שלום ג'ורג'". אמרתי לג'ורג'י: "לא, זה אחיך". ג'ורג'י אמר: "שלום אחה". אמרתי שוב: "זה אחיך, קיפי". ואז ג'ורג'י אמר בקול מתקתק: "שלום איש קטן". נדהמתי, כי לא שמעתי אותו משתמש במשפט זה קודם לכן."

לסיכום, חשוב לבסס קשר חזק עם התוכי, קשר המבוסס על אהבה, סבלנות ואמון. ללמד את התוכי שלנו לדבר צריך להיות מהנה אחרת זה פשוט לא ילך... חיוני לספק אינטראקציה יומיומית בין התוכי ו"להקת" בני-האדם היות והתוכי שלנו חייב ליהנות מחברתנו טרם ירצה לדבר איתנו והכי, הכי חשוב, להתמיד ואף פעם לא להיכנע - יום אחד זה עוד עלול להפתיע אותך.

האתר שיך לאורי לבאן ואין להעתיק ממנו כלום כל הזכויות שמורות©