את נרות החנוכה אנו מדליקים על נס הקשור במנורת המקדש. אך במנורה הודלקו רק שבעה 7 נרות.
ואילו אנו מדליקים בחנוכייה שמונה 8 נרות. הכיצד ?????????
בתורת החסידות מובאים דברי הרשב"א - שמסביר שהמספר 7 מייצג את המעגל השלם של המערכת הטבעית
שבעולם.כלומר, 'חוקי הטבע'.
ואילו 8 מסמל את המימד העל- טבעי. שמעל חוקי הטבע הקבועים. ושאעפי'כן שהוא מעל הטבע הוא בא ומתגלה בתוך הטבע של העולם הגשמי.
העולם נברא ב- 7 ימים . מכאן ש- 7 הוא בבחינת הקוד של תבנית העולם. 7 מבטא את העולם הגשמי, החומרי.
אך גם את הקדושה - את יום השבת שהוא קודש לה'. דווקא יום רוחני.
מכאן מובן שב- 7 נכללת הקדושה האלוקית כאשר היא מלובשת בתוך גדרי הטבע. בגשמיות.
ניתן לראות זאת גם במוחש :::::::::::::::
החומר עצמו מורכב מ- 6 שישה צדדים : מזרח - מערב - צפון - דרום - מעלה - מטה. כשם שימות החול אף הם שישה.
השביעי הוא הבורא המתלבש בתוך ששת הצדדים של החומר, כמו יום השבת הסוגר את מעגל ימי החול.
השביעי מסמל את הקדושה שבתוך העולם הגשמי.
היום השביעי הוא שבת, החודש השביעי הוא משופע בחגים - תשרי., וכן השנה השביעית היא שנת שמיטה וכו'
מספר 8 שמונה :::::::: מבטא את העל - טבעי. את הקדושה האלוקית שאינה מלובשת בתוך העולם .
אין פירוש הדבר שהיא מנותקת מהעולם, אלא הכוונה היא שהיא אינה חלק מהמערכת הטבעית , היא מע ל הטבע. מתגלה בעולם כ- נס כתופעה על - טיבעית. כדבר שבא מבחוץ למסגרת הרגילה, שאנו רגילים אליה השיגרתית.
בימי החנוכה אנו מדליקים את הנרות על שום הנס הקשור במנורת המקדש, אך במקדש היו מדליקים במנורה
רק שבעה נרות. ואילו אנו מדליקים שמונה הכיצד ???????
מנורת המקדש מבטאת את אור השכינה שמתלבשת בתוך העולם ומאירה אותו ולכן היא בת שבעה נרות.
ואולם ימי החנוכה קשורים בנס על טבעי של " מסרת גיבורים ביד חלשים, ורבים ביד מעטים ".
לכן אנו מציינים את הנס בהדלקת שמונה נרות, שמסמלים את העל - טבעי.
ימי החנוכה נוצרו דווקא תוך התגברות על הפרעות וקשיים בעקבות גזירות היוונים והמלחמה הבלתי מתפשרת
כנגדם.
כך גם הגאולה העתידה תבוא בזכות מסירות נפש של עם ישראל, בזמן הגלות. כדי להתרומם למעלה ממגבלות
הטבע, =7 , ולהגיע אל העל - טבעי = 8 , יש צורך במאמץ מיוחד ובהתמודדות נגד הפרעות העולם.
לכן כתוב שימי חנוכה ל א יתבטלו גם בבוא הגאולה, שכן הם קשורים במהותם לעניין הגאולה.
למרות שהיוונים יצאו להילחם ביהודים, מטרתם העיקרית לא היתה הרג היהודים וגם לא כיבוש אדמות.
כפי שאנו רואים,
הם אפילו לא החריבו את בית המקדש, הם נכנסו לביהמקדש אך רק ט י מ א ו את המזבח, ואת השמנים
שנועדו להדלקת המנורה.
הם היו יכולים להחריב את המקדש כמו שעשו הבבלים או הרומאים, אך הם לא עשו זאת.
הם היו מרוצים מכך שהם טימאו אותו הם אפילו לא לקחו איתם את כלי הזהב של ביהמקדש.
אם היו רוצים למנוע את הדלקת המנורה, הם יכלו לשפוך את כל השמנים. אך הם השאירו את השמנים בפכים
ורק טימאו אותם.
כאשר נלחמו היהודים ביוונים וניצחום הם הוכיחו שלרוחניות יש ע ל י ו נ ו ת על החומריות.
היוונים האמינו שהחומריות עולה על הרוחניות.
עדים טובים לכך הם המשחקים האולימפיים - פרי המצאתם. הם סגדו לגוף . הם חשבו שרק בגלל מספרם
הרב הם יכולים לדכא את העם היהודי ולעקור את האלוקות, .
תגובתם של היהודים היתה שאמנם אנו מעטים במספר, ובוודאי חלשים יותר בגופינו אך כמות וכוח פיזי
אינם הכל. א י כ ו ת וכח ר ו ח נ י עולים עליהם בהרבה !!!
ב ב ר כ ת חג אורים מ א י ר ו מ ז ה י ר !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
מעובד משיחותיו הקדושות של הרבי מליובאוויטש מה'מ .
שיעור תורה זה לזכות משה בן מינדלה לבריאות איתנה וברכות מאליפות מנפש ועד בשר אכי'ר.
כמה תמונות לשמייייייח את החג :::::::::::::::::::::
|