<<< פרשת נח >>>
"בשנת שש מאות שנה לחיי נח............. נבקעו על מעיינות תהום רבה
וארובות השמיים נפתחו ". [ בראשית ז' יא' ].
על הפסוק הנ'ל שנאמר בפרשתינו, נאמר בספר הזוהר [זוהר חלק א' קי'ז א' ].
כך ::: "במאה השישית לאלף השישי ייפתחו שערי החוכמה למעלה ומעיינות
החוכמה למטה, והעולם יתתקן להיכנס אל האלף השביעי ".
הזוהר מדבר אפוא על שני סוגים של התגלויות שיתרחשו בתקופת המאה השישית
לאלף השישי, האחד - הוא התגלות "שערי החוכמה למעלה", כשהכוונה היא לחוכמת
התורה, והשני - הוא התגלות "מעיינות החוכמה למטה" = שהן חוכמות הטבע והעולם.
ואכן, בתקופה זו שעליה ניבא הזוהר [ תקופה שהחלה במאה השישית של האלף השישי
למניינינו ] חלה התפתחות עצומה בגילוי החוכמה בעולם.
בחוכמת התורה - נתגלתה ונתפשטה אז תורת החסידות ,פנימיות התורה.
בחוכמת העולם - החלה באותה תקופה התפתחות מהירה ביותר של חוכמות ומדעים.
אלא שעלינו להבין ::: הזוהר אומר שבאמצעות התגלותן של חוכמות אלה מתתקן העולם
לקראת כניסתו אל האלף השביעי. = אל ימות המשיח.
אפשר להבין בפשטות שגילוי פנימיות התורה הוא בבחינת הכנה לימות המשיח, שהרי אז
תימלא הארץ "דעה את ה' כמים לים מכסים" וגילוי פנימיות התורה הוא הכנה לכך.
אבל איזה קשר ואיזו שייכות יש בין התגלות חכמות העולם לימות המשיח ?
מהעניינים העיקריים שיתחדשו בימות המשיח הוא היעוד "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר
יחדיו כי פי ה' דיבר ". מוסבר בתורת החסידות, שלעתיד לבוא, יתקיים "וראו כל בשר".
כלומר, הבשר הגשמי ,בעיניים שלנו הגשמיות, נראה שכל קיום העולם בחי צומח דומם
קיים רק ממהותו של הקב'ה. נראה את האלוקות שבכל דבר בעולם.
כלומר, לא רק הכוחות הרוחניים יוכלו להשיג את הכוח האלוקי אלא גם הבשר הגשמי.
העולם החומרי עצמו יהיה כלי לגילוי ה אלוקי.
ההכנה לכך היא ההתגלות של חוכמות העולם. מטרתה העיקרית של התגלות זו היא
לשרת את הקב'ה. בכל דבר בעולם ש"לא בראו אלא לכבודו" [ אלא שבכדי שתתאפשר
בחירה חופשית ניתנה לאדם אפשרות להשתמש בכוחות אלה, למטרות אחרות ואף הפוכות
ממטרתם האמיתית ! ]
כאשר יהודי מ נ צ ל חוכמות אלה לתורה ולעבודת ה', בכך מכינים את העולם לקראת
ייעודו בזמן הגאולה, כאשר כל פרט בעולם הגשמי עצמו יהיה כלי להשראת אור ה'.
על כן נתגלו החוכמות האלה דווקא בזמן הזה, סמוך לביאת המשיח כדי שתהיה לעם
ישראל אפשרות לנצל גם חלקים אלה של הבריאה לתורה ולעבודת ה'.
ובכך להכשיר את העולם לקראת הגאולה.
דווקא ההתפתחות של חוכמות העולם מקרבת אותנו להבנה האמיתית של האחדות האלוקית.
פעם חשבו שכל אחד ואחד מכוחות הטבע הוא כוח נפרד בפני עצמו.
ושהחומר מורכב מיסודות שונים. דווקא בימינו אנו יודעים שבשורש הדברים נובע הכל
מנקודה בסיסית אחת, שהיא למעשה ביטוי לאחדות האלוקית.
אחדות זו תתגלה בקרוב ממש בגאולה האמיתית והשלימה.
*********** ליקוטי שיחות כרך ט'ו עמ' 42.
" מתחילת ברי[א]תו של עולם לא היה קילוסו של הקב'ה עולה אלא
מן המים..............עמד דור המבול ומרד בו..........אמר הקב'ה :::
יפנו אלה ויעמדו ויבואו אותן שבו שישבו בהן מקודם ".
[ בראשית רבה פרשה ה' א' ]
פעמים רבות הביטוי החיצוני של דבר מה סותר לגמרי את מהותו הפנימית.
למשל, כשרואים אב המעניש את בנו - נראה הדבר כמעשה אכזריות, אך האמת
היא שבפנימיות הדברים זהו ביטוי לאהבתו של האב ולדאגתו הגדולה לשלום הבן
ולחינוכו הטוב.
כך גם בעולם, קורים דברים שנראים בגלוי דברים רעים ושליליים, אולם בשורשם
ובמהותם הפנימית מסתתרים טוב נעלה וכוונה נאצלת, דוגמא לכך היא ה- מבול.
במבט חיצוני זהו דבר איום ונורא. - כליה של כל החי על פני האדמה, אולם מצד
שני אנו מוצאים שמהותו הפנימית של המבול היתה - טהרה. לטהר את העולם
מהטומאה שהיתה בו לפני, בדוגמת מקווה - מים המטהר.
במדרש [בראשית רבה] נאמר שמצב העולם בימי המבול היה מצב עילאי. דומה לזה
שהיה בתחילת הבריאה. באותו זמן בראשיתי כאשר העולם היה מוצף כולו במים,
זה היה מצב שביטא את 'קילוסו של הקב"ה' ולאחר ש"עמד דור המבול ומרד בו"
החזיר הקב'ה את העולם למצבו הראשוני הנעלה - עולם המקלס את הקב"ה !
עלינו להבין אפוא, במה מתבטא 'קילוסו של הקב"ה' בכך שהעולם מוצף במים, ואיך
משתלב דבר זה עם מהותו הפשוטה של המבול - "לשחת כל בשר" = מחיית כל העולם.
התכונה הבולטת של המים היא, שהם מכסים על ה כ ל. מקום שיש עצמים רבים ,שונים
ונפרדים, מקבל מראה אחיד כאשר המים מכסים אותו. שום דבר אינו בולט עוד ואינו מבליט
את שונותו לעומת האחרים. בדרך זו מבטאים המים את האחדות האלוקית הכוללת,
החובקת את כל המציאות.
זוהי גם המשמעות העמוקה של הטבילה במקווה - האדם מבטל את י ש ו ת ו העצמית ומתמזג
עם המים, הרומזים ל'מי הדעת' [ כלשון הרמב'ם הילכות מקוואות פרק י'א ]
מצב כזה שרר בתחילת הבריאה וגם בימי המבול, - העולם כולו היה מכוסה במים, דבר
המסמל את התבטלותה של כל הבריאה בתוך ההוויה האלוקית הכוללת.
זו היתה המשמעות הרוחנית - הפנימית של המבול, כפי שהדברים נראים בראיה האלוקית
העליונה, אמנם כפי שהדברים השתלשלו והתבטאו כאן למטה - בא הדבר כעונש על השחתת
העולם, ככתוב "והשחית כל בשר " - שכל מין התערבב במין שונה ממנו ,מהאדם ועד לחי.
על כן לנו זה נראה ככליה וחורבן אולם..........
מצידו של הקב'ה זו היתה טהרה והתעלות לעולם.
אף על פי כן נ ש ב ע הקב"ה שלא יביא עוד מבול ,שכן התכלית היא שהתבטלות
כוללת זו בתוך האמת האלוקית לא תבוא ע'י מבול חיצוני אלא....
שהאדם באמצעות ע ב ו ד ת ו יגלה בעולם, בצורתו הקיימת, את ההכרה, שהאמת האלוקית
חובקת ומקיפה את כל המציאות.
המבול נתן את הכוח לכך ועכשיו העבודה הזאת היא בידינו. עד............. השלימות שתתגלה
בימות המשיח. כי אז.... תתמלא הארץ "דעה את ה' כמים לים מכסים".
[ ככתוב בישעיה י'א ט' ]
דרך אגב, לידע כללי - כאשר אנו רואים קשת בענן, זה לא סימן כ'כ טוב בשבילנו.
כי הקשת היא הסמל שהקב"ה הבטיח ונשבע שלא יביא מבול שנית לעולם והוא.............
עומד ומקיים הבטחתו.
אך הקשת מראה לנו - שאנו לא בסדר, אנו חוטאים וכן היה צריך לשטוף את העולם מבול
עקב חטאינו כאן, אך רק בגלל שה' ה בטיח ומקיים הבטחותיו [לא כמונו ] איננו נענשים
במבול. מי שרואה קשת שישפיל מבטו למטה ויהרהר בתשובה.
זו המשמעות של קשת בענן. גיט שבת כוווווווווווווווולם !
********************** ליקוטי שיחות כרך ל' עמ' 16.
|