פרשת וישלח.
פרשתינו מספרת כיצד זכה יעקב אבינו לשינוי שמו - מיעקב לישראל.
זה היה כשנאבק עם המלאך וסירב לשלחו עד שיברכו. ברכתו של המלאך היתה
"לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל, כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל".
שני השמות הללו, יעקב וישראל, הם גם השמות של כללות העם היהודי
לפעמים נקרא הם היהודי בשם 'יעקב' ולפעמים הוא נקרא 'ישראל'.
מוסבר בתורת החסידות כי שני השמות מסמלים שתי דרגות כלליות של עם ישראל.
יש מצב בעם ישראל שאז הוא מכונה 'עבד ה'. ויש מצב שבו הוא מכונה 'בן'.
כשעם ישראל הוא בדרגת 'עבד' בלבד, הוא נקרא 'יעקב' כפי שנאמר [ ישעיה מ'ד א ]
"ועתה שמע יעקב עבדי" וכאשר הוא מתעלה לדרגת 'בן' הוא נקרא [שמות כ'ד ]
ישראל ככתוב : " בני בכורי ישראל".
ההבדל בין בן לבין עבד ברור למדי. כשבן ממלא את רצון אביו, הוא עושה זאת בשמחה
באהבה, בעונג. לעומת זאת, העבד לא תמיד רוצה למלא את ציוויי אדונו, לעיתים קרובות
הוא ממלא את ציווייו רק מתוך הכרח ובתחושת חוסר ברירה.
שני המצבים הללו קיימים גם בעבודת ה'.
יהודי יכול ללמוד תורה, להתפלל לקיים מצוות ולעבוד את בוראו מתוך שמחה ועונג כמו 'בן'
והוא יכול גם לעשות זאת מתוך הכרח וחוסר ברירה כמו 'עבד'.
וזו המעלה של 'ישראל' על 'יעקב' ::::
כשיהודי עומד בדרגת 'ישראל' הוא רץ בשמחה לעבוד את ה' ואין לו שום מלחמות
פנימיות עם היצר הרע בעניין זה.
ואילו כשהוא נמצא בדרגת 'יעקב' פירוש הדבר הוא שהיצר הרע שלו אינו מתלהב יתר
על המידה בעבודת ה' ועליו להילחם עימו ולגבור עליו. ובשל כך הוא עובד לפעמים
את בוראו רק מתוך קבלת עול.
מובן מאליו שדרגת 'ישראל' היא השלימות שאליה עלינו לחתור, אולם אי אפשר להגיע
אליה מבלי לעבור תחילה את שלב ה'יעקב'.
במילים אחרות : כשיהודי מתלונן שקשה לו לעבוד את ה' ושלא תמיד מתחשק לו
לקיים את התורה ומצוותיה - עליו לדעת שזה מצב טבעי של תחילת הדרך,
לא בבת אחת יכול האדם לסלק מתוכו את היצר הרע ולהפוך את רצון ה' לרצונו הוא.
בהתחלה [ גם אם התחלה זו נמשכת שנים ] יצר הרע מתנגד ,נלחם, מנסה להפריע.
אך כשעומדים מולו בעקביות ובעקשנות ומבלי להתייאש, מצליחים לגבור עליו ולהגיע
למצב שבו חיי התורה והמצוות הופכים לעונג ולדבר שהאדם רץ אחריו בשמחה.
וזו הסיבה לכך שגם לאחר שקיבל יעקב אבינו את השם 'ישראל', עדיין הוא נקרא יעקב
[ ולא כאברהם אבינו ששמו הקודם 'אברם' נתבטל לגמרי ] שכן, אף על פי שדרגת
ישראל נעלית יותר, עדיין יש צורך בדרגת 'יעקב' כדי להגיע אליה.
יעקב = י' עקב = אנו בדור האחרון משולים לעקב של האדם הראשון. שהרי העקב
הוא העור הכי גס וחסר רגישות וכהה חושים, כך אנו לעומת הדורות הקודמים.
ישראל = 'ושרית עם אלוקים ואדם' - מלשון שררה ושלטון. כבר דרגה גבוהה יותר.
שנזכה לגאולה האמיתית והשלימה בחסד וברחמים אכי'ר.
************ ליקוטי שיחות כרך ג' עמ' 796.
|