<<< פרשת וארא >>>
*** יציאת מצרים ב כ ל רובדי הנפש. ***
"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים ".
בעניין המכות שהביא הקב'ה על מצרים, יש מחלוקת בין רבי אליעזר לרבי עקיבא.:
רבי אליעזר אומר שכל מכה "היתה של ארבע מכות" ורבי עקיבא אומר שכל מכה
היתה של "חמש מכות". ?
מסבירים המפרשים שהמחלוקת היא על עוצמת חדירתן של המכות, המספר 'ארבע'
מסמל את ארבעת היסודות שמרכיבים את החומר - אש, רוח, מים, עפר -
אך נוסף עליהם ישנו החומר ההיולי, שלמעלה מההתחלקות לארבעת היסודות.
זו אפוא המחלוקת : לפי דעת ר' אליעזר חדרו המכות רק לארבעת היסודות של החומר
ולכן היו "של ארבע מכות" ואילו רבי עקיבא מוסיף ואומר שהן חדרו עד החומר ההיולי
ולכן היו "של חמש מכות".
חז"ל אומרים שבכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו ה ו א יצא ממצרים.
תורת החסידות מסבירה, שהשם 'מצרים' הוא מלשון מיצר והגבלה.
והוא מסמל את כל המגבלות שמפריעות ליהודי לעבוד את קונו כראוי. מורים לנו
חז'ל שתמיד צריך 'לצאת ממצרים' = להיחלץ מן ההגבלות וההפרעות הללו.
אם כן, עלינו למצוא את המחלוקת בין רבי אליעזר ובין רבי עקיבא גם בעבודת ה'
של כל יהודי.
כשם שהחומר מתחלק לארבעת היסודות, כך עבודת ה' מתחלקת לארבעה רבדים :
1. הרובד המעשי - קיום התורה והמצוות בפועל.
2. החלק הריגשי - אהבת ה' ויראת ה'.
3. הצד השיכלי - ההבנה בגדולת ה'.
4. הנקודה הפנימית, שממנה נובעים מסירות הנפש למען הקב'ה.
אומר רבי אליעזר, שכדי להיחלץ מהמיצרים וההגבלות צריך להכות בכל הרבדים הללו.
תחילה להילחם עם היצר המונע את קיום התורה והמצוות בפועל.
אח'כ להתגבר על רתיעות רגשיות של 'מה יאמרו האנשים'..............
אח'כ להתעלות ממגבלות השכל ומהקרירות של ההגיון
ולבסוף, ברמה הדקה והעדינה ביותר - לוודא שמסירות הנפש נקיה מכל שמץ
של הרגשת ישות 'אני'.
בא רבי עקיבא ומוסיף שיש דרגה חמישית שבה צריך 'להכות' - בעצם הנפש,
בנקודה הפנימית והעמוקה ביותר של היהודי, צריך להגיע עד עצם הנפש, ולוודא
שאין שם שום דבר אישי מלבד התמסרות מוחלטת לרצון ה'.
~~~ חירות אמיתית ~~~
פירוש הדברים במילים פשוטות : לא די שיהודי לומד תורה ומקיים את מצוותיה.
צריך גם לסלק את המי- צרים הפנימיים ,את התחושות והמחשבות הזרות.
צריך שהלב יהיה נקי מפניות צדדיות ויהיה מלא רק אהבת ה' ויראת ה'.
כמו כן, המוח צריך להיות מלא בגדולת ה' ובהכרת מעלותיה של התורה ומצוותיה.
וגם בכך אין די,............. השכל - קר מטיבעו, והקרירות השיכלית עלולה לפגוע
בהתלהבות שצריכה להיות בעבודת ה'.
על כן, צריך לפרוץ גם את מגבלות השכל ואף את הספיחים שעלולים לחדור
לרבדים עמוקים יותר בנפש, כך מגיעים ל'יציאת מצרים' אמיתית ולחירות שלימה.
לזכות הרבי מלך המשיח ולהתגלותו המיידית מהירה למטה מעשרה טפחים אכי'ר.
*** לקוח מליקוטי שיחות כרך ט'ז עמ' 87.
|