<<< "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך" >>>
פרשתינו נפתחת בציווי "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך".
שופטים הם הדיינים הפוסקים פסקי הלכות לעם ישראל ,ושוטרים - הם אלה שתפקידם
לכפות בכוח את בעלי הדין לבצע את פסק השופט. [פירוש רש'י על הפס' דברים ט'ז י'ח ].
פסוק זה מזכיר את אחד מיעודי הגאולה ::: "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה".
אולם בעוד שבפרשתינו נאמר 'שופטים ושוטרים' הרי בעניין הגאולה מדובר בשופטים
וביועצים . סיבת ההבדל היא שבזמן הגאולה לא יזדקקו עוד לשוטרים.
מכיוון שכולם יצייתו מעצמם לשופטים ולא יזדקקו לכפיית השוטרים.
אם כן, מהו עניין ה'יועצים' ??
ההבדל בין שופט ליועץ הוא - שהשופט עומד מול הנשפט וגוזר עליו פסק דין, בלי שום
התחשבות ברצונו ובמידת הבנתו. הנשפט חייב לקיים את פסק דינו של השופט בין אם
הדברים מתקבלים על דעתו ובין אם לא.
לעומתו, היועץ מדבר עם האדם לא מלמעלה למטה אלא כשווה אל שווה, ונותן לו עצה
שהשומע עצמו מבין ומרגיש שהיא טובה עבורו.
ויש בזה, מה שאין בזה :::: יתרונו של היועץ - שהשומע מקבל טוב יותר את העצה והיא
חודרת עמוק יותר לפנימיותו אולם לשופט יש יתרון, שדבריו מתקבלים מתוך סמכות עליונה
כמי שהקב'ה נותן לו כוח לפסוק את דבר התורה, והאדם מתבטל ומקיים את הוראתו
מתוך קבלת עול.
חלוקה דומה קיימת בין דברי תורה לדברי נבואה. התורה, בעצם מהותה היא חוכמתו
ורצונו של הקב'ה, [ תניא פרק ד' ] גם כשירדה למטה ונתלבשה במושגי העולם הזה
נשארה למעלה מהבריאה ולמעלה משכלו המוגבל של אדם.
לעומתה, הנבואה אף שהיא דבר ה', אשר 'גילה סודו אל עבדיו הנביאים' [ עמוס ג' ז' ]
בכל זאת היא נקלטת בדעתו ובשיכלו של הנביא והיא גם צריכה להתגלות בדיבור [קול גשמי]
וגם תוכנה קשור ל'דברים העתידים להיות בעולם' [כדברי הרמב'ם ].
ועל כך נאמר : "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה". כשתבוא הגאולה תחזור
השלימות של השופטים - פוסקי דיני התורה - והיועצים = הם הנביאים, ובראש בראשונה
משיח צידקנו עצמו שיהיה רב והן נביא.
ההכנה לזה נעשית גם לפני הגאולה, בעיקר בזמננו, כשכבר עומדים ברגעים האחרונים
שלפני הגאולה. ה'שופטייך' וה'יועצייך' הם רבותינו נשיאנו שמלמדים תורה [ גילוי פנימיות
התורה ] ע'י הבעש'ט והאדמו'ר הזקן והצמח - צדק וכל שושלת אדמורי חב'ד שלימדו תורה
ונתנו עצות בענייני תורה ויראת שמיים, עד לעניינים גשמיים - שזהו עניין הנביאים.
ועד הנבואה העיקרית - הנבואה ש'לאלתר לגאולה' ותיכף ומיד ממ'ש - "הנה זה משיח בא".
************ספר השיחות כרך ב' עמ' 780.
|