חג ס ו כ ו ת.
בחג הסוכות יש כמה וכמה מצוות ואחת מהן היא מצוות הישיבה בסוכה, ובכ'ז נקרא
החג כולו 'סוכות' על שם מצוות הסוכה ולא על שם מצוות אחרות כמו ארבעת המינים.
הסיבה הראשונה היא כי מצוות הסוכה מתחילה ברגע התקדש החג והיא נמשכת עד
תום החג. ואילו מצוות נטילת ארבעת המינים מתחילה רק למחרת בבוקר.
יתרון נוסף למצוות הסוכה, כל המצוות מוגדרות בפעולה פרטית מסויימת והן קשורות
באיברים מסויימים באדם, לעומתן, מצוות הסוכה אינה ספיציפית לאיבר מסויים, אלא
"תשבו כעין תדורו" = היא מקיפה את כל איברי האדם עם כל פעולותיו ומעשיו.
ויתרה מזו - הואיל ואמרו חז"ל [יבמות ס'ג] "כל אדם שאין לו בית אינו אדם".
מכאן שהפעולה של הדירה על האדם היא גם כשהוא נמצא מחוצה לה.
ועל כן בחג הסוכות, כשדירתו של האדם היא הסוכה, הרי גם בלכתו ברחוב הוא נתון
להשפעתה של הסוכה.
חודש תשרי הוא חודש כללי. [ויקרא רבא ] והוא מעניק כוחות מיוחדים לעבודת ה'
במשך כל השנה. מכל מצווה של מועדי החודש ,אנו שואבים כוחות והוראות לעבודתנו
במשך השנה. מ ה אנו מקבלים ממצוות ה ס ו כ ה ???
ובכן, מצוות הסוכה מעניקה ליהודי כוח לקיים את ההוראה "בכל דרכיך דעהו"
יהודי נדרש לעבוד את ה' לא רק בשעת התפילה ולימוד התורה, אלא גם בשעה
שהוא עוסק בענייניו האישיים ,הסוכה נותנת כוח לכך, שכן, כשיושבים בסוכה מקיימים
את המצווה גם כשעוסקים בצרכים האישיים כאכילה, שתיה, ואפילו שינה.
הגמרא מכנה את מצוות הסוכה "מצווה קלה" - כשיהודי יוצא לעבודת ה' במשך השנה
מתוך החלטה תקיפה ונחושה, יהיה מה שיהיה ,אני עבד של מלך מלכי המלכים הקב"ה
ושום דבר לא ימנע ממני למלא את רצונו - אזי קל לו לפעול שגם צרכיו הגשמיים
יהיו כראוי והוא יעשה 'דירה לו יתברך' גם בחייו הגשמיים.
וכאשר עושה האדם 'דירה לו יתברך' בכל מעשיו וענייניו מעניק לו הקב'ה מידו הרחבה
בכל הנצרך לו בבני [בנים] חיי ומזוני רוויחי. [בנים בריאות ופרנסה והכל...........בהרחבה ].
******************** ליקוטי שיחות כרך ב' עמ' 417.
|