האם יש שתי 'תחיות' ???
מי שלא לומד את הנושא כראוי עלול להתבלבל בין אחד מעיקרי האמונה שהוא 'תחיית המתים'.
של כ ל ל ישראל לאחר הגאולה, לבין תחייה נוספת שתהיה לצדיקים יחידי סגולה עוד לפני הגאולה.
איך יודעים על כך ?
מגלה לנו הזוהר הקדוש - שיש צדיקים יחידי סגולה שקמים לתחיה, קודם ביאת משיח. וכן
מפורש בגמרא [יומא ה, א] שכבר בתחילת הגאולה 'משה רבינו ואהרון עימהם'.
בתוספות [ פסחים קיד ] ---'כשיבנה בית המקדש משה ואהרון יהיו עימנו'.
וזאת אף על פי שתחיית המתים הכללית [לכל ישראל] תהיה רק 40 שנה לאחר קיבוץ גלויות.
[זוהר קל'ז, ברכות מ'ט, תנחומא נ'ח י'א].
הרבי דיבר על כך לא אחת, וביאר שתחיית המתים של יחידים היתה גם בעבר, 'וכידוע כמה
סיפורים בש'ס ומדרשים ומצדיקים שהחיו מתים'.
אף בספרי הלכה הובא חידוש זה ומבאר ה'ערוך לנר' [נדה ס'א] "הרי דפשיטא להגמרא".
לכשיבנה בית המקדש יקומו משה ואהרון ובניו בתחיית המתים'.
ובספר שו'ת הרדב'ז [חלק ג' סימן א'] ---- כתב כן להלכה פסוקה בשם הריטב'א ז'ל, שיש
שתי תחיות !---- 'אחת פרטית לצדיקים שמתו בגלות והיא סמוכה לביאת המשיח ויזכו לכל
ימות המשיח בגוף ונפש ויראו בטובתן של ישראל. ואחת כללית - עולם התחייה.
ובסיפרו 'מגדל דוד' [ פ'ג א' ] חוזר על כך הרדב'ז ואומר שזוהי בשורה טובה ונחמה עצומה.
'כי שתי תחיות הן'. ומוסיף שזוהי דעת ענקים וקדושי עליון "וכן הסכימו חכמי הקבלה והרמב'ן
והרשב'א והריטבא ז'ל ... והוא אמת אין בו ספק".
|