סיפורי האישי     Talkחסידישקייט    מעמד האשה ביהדות    חלומות ופיתרונן    אימון עפ"י החסידות    לימוד בספר התניא
 
    שער כניסה
    שער הבית
    סיפורי האישי
    ל ע י ל ו י נשמות
    חלומות ומה שביניהם
    מאבק עם ש-ד
    לראות את החיצונים.
    תה עם נשמה
    לימודיי בסמינר למורות.
    זה מעניין מאוד...
    זה מעניין - המשך
    רגע לפני סיום - הדרן.
    השגחתו של ה' כיום
    חינוך הילדים כהטבת הנרות...
    צור קשר - keep in touch
    מהי פרנסתו של הקב"ה ???
    פרק אבות פרק ב' משנה א'.
    פרק אבות פרק ג' משנה א'
    פרק אבות פרק ה' משנה ה'
    פרקי אבות פרק א' משנה ב'
    פרקי אבות פרק ו' משנה ב'
    על תחיית המתים .......
    מה יקרה כשמשיח יגיע ?
    קריאה נרגשת מעומק הלב
    קדושת ארץ - ישראל
    אסטרולוגיה בראי החסידות
    beautiful song
    הגיגים קצרים
    על עידוד הילודה
    סרט על הרבי מומלץ movie
    זעקת המעיין
    ש ב ת שלום
    זוגיות ושלום - בית
    ח ש י ב ה חיובית
    לרבי באהבה
    who is the משיח ?
    האדמו"ר הזקן
    רבי יוסף יצחק שניאורסון
    רבי נחמן מברסלב
    כוחה של תפילה
    מעלת השמחה
    שביבי חסידות
    הבעל שם - טוב
    תכנון מוקדם או קלקול מתוכנן ?
    SADO - מה - זו ???
    שיר - השגחה פרטית
    מהותה האמיתית של התשובה
    חודש א ל ו ל.
    ח"י באלול
    יום כיפורים
    שנה --- טובה
    יום כיפור
    מה בין פורים למשפט נירנברג ???
    ס ו כ ו ת
    פורים happy
    סוכות- ניסוך המים.
    שמחת - תורה.
    פ ו ר י ם
    התוועדות חודש אדר.
    חג אורים מאיר ומזהיר
    'נס להתנוסס'
    ח נ ו כ ה
    פסח - על שום מה ???
   
    אמונה והשגחה פרטית
    מאמר "היום הרת עולם"
    ס ר ט הילות ומצוות צבעים מומלץ
    סרט חזרה בתשובה
    סרטי וידאו של הרבי
    סרט על מוות קליני
    סרט מצמרר על מוות קליני מפורט
   
   
    ט'ו בשבט מכתב הרבי
    מתן - תורה.
    מתן תורה
    חג השבועות
    תניא
    קדושת א'י
    מעמד האשה
    הקב'ה הציע לי חברות
    רחל אימנו נראתה לאחרונה ב......עזה.
    what is love ???
   
    י'ט בכסלו
    סיפור על האדמו'ר הזקן
    יום ההילולא של האדמו'ר הזקן
    י' בשבט ההילולא של האדמו'ר הריי'צ - יוסף יצחק שניאורסון
   
   
    חוכמת המזרח ? או מזרחה מן התלמוד
    מסר מהרב בצרי שליט'א
    פרשת בראשית
    פרשת נח
    פרשת לך לך
    פרשת וירא
    כוחה של ברית המילה.
    פרשת חיי שרה נסיונות אברהם
    פרשת תולדות
    פרשת ויצא
    פרשת וישלח
    פרשת מקץ
    פרשת ויגש
    פרשת ויחי
    פרשת שמות
    פרשת וארא
    פרשת בא
    פרשת בשלח
    פרשת יתרו
    פרשת תרומה
    פרשת ויקרא
    שבת הגדול
    פרשת בהר בחוקותי
    פרשת במדבר
    פרשת נשא
    פרשת שלח
    פרשת קורח
    פרשת חוקת
    פרשת בלק
    פרשת פנחס
    פרשת מטות מסעי
    פרשת מסעי
    פרשת דברים
    פרשת ואתחנן
    פרשת עקב
    פרשת ראה
    פרשת שופטים
    פרשת שופטים
    פרשת כי תצא
    פרשת כי תבוא
    פרשת ניצבים וילך
    למה יש שיווק רישתי בעולם ???
    תשובה מאהבה
    ירושלים של זהב
    משיח באאא..........
    נו...אנו מחכים למשיח - ומה הוא עושה ? יושב רגל על רגל ???
    עתה ידעתי - על הגאולה מס' 1
    על הגאולה פרק 2
    השתלשלות אורו של משיח פרק 3
    שיחת נפש חלק א'
    קבלה וחסידות
    שיר השירים
    חג האהבה ? או חג האכזבה ?
    ד ע את אלוקי אביך.
    על הנסיון הנוכחי [1]
    הוכחות שהרבי הוא מלך המשיח [2]
    הוכחות......חלק 3
    הוכחות.....חלק 4
    הוכחות.... חלק 5
    חודש ניסן
    ספירת העומר - 1.
    מה המשמעות של ספירת העומר ?
    ספירת העומר - 2.
    ספירת העומר - 3.
    ל'ג בעומר
    ל'ג בעומר 2
    מהו 'פסח שני' ?
    ג' בתמוז
    בית המקדש א'
    בית המקדש ב'
    י' בטבת.
    משיח הוא בשר ודם.
    משיח מנצח במלחמת ה'
    כ' בחשוון יום הולדת לרבי הרש"ב
    ליטוף וחום מהקב'ה
   
    פסח-להיות באמת בן חורין.
   
   
    בכל יהודי חלק מנשמת משיח.
    י'ב בתמוז = חג הגאולה.
    שורש הנפש הבהמית
    מהו כוח ההיולי ? 1
    על כוח ההיולי 2
    ניצוצות משיח.
    סיפורים לפני פסח.
                                                              
 "אמר  רבי  יהושוע  בן  לוי  - בכל  יום  ויום  בת  קול  יוצאת  מהר  חורב  ומכרזת  ואומרת  'אוי  להם  לבריות  מעלבונה  של  תורה  שכל  מי  שאינו  עוסק  בתורה,  נקרא  נזוף  שנאמר :  נזם  זהב  באף  חזיר  אשה  יפה  וסרת  טעם.
ואומר :  והלוחות  מעשה  אלוהים  המה  והמכתב  מכתב  אלוהים  הוא  חרות  על  הלוחות  אל  תקרא  חרות  אלא  חירות.  שאין  לך  בן  חורין  אלא  מי  שעוסק  בתלמוד  תורה,  וכל  מי  שעוסק  בתלמוד  תורה  הרי  זה  מתעלה  שנאמר :  וממתנה  נחליאל  ומנחליאל  במות".          {  פרקי  אבות   פרק  ו'  משנה  ב'  }
 
 
ידועה  השאלה  -  איזו  תועלת  יש  באותה  'בת - קול'  שאיש  אינו  שומע  את  הכרזתה  ???
 
על  כך  משיבה  תורת  החסידות :  את  הבת -  קול   שומעת  הנשמה  שלמעלה,  דהיינו  אותו  חלק  בנשמה  שלא  ירד  למטה  להתלבש  בגוף  הגשמי.  יש  לנו  חמישה  חלקים  שמרכיבים  את  הנשמה  והם :
נפש  -  רוח  -  נשמה  -  חיה   -  יחידה.
בגוף  יש  לנו  נפש  - רוח  -  נשמה.
ולמעלה  נשארו  שני  חלקים  שלא  ירדו  להתלבש  בגוף :  חיה   ויחידה.
ושתי  חלקים  אלה  הם  ששומעים  את  הבת -  קול   מכריזה.  ואז  לפעמים  בנאדם  מרגיש  כל  מיני  תחושות  מקדימות  למיקרים  שקורים  לו  והוא  מרגיש  שניבא  דברים  לפני  שקרו.
"אילולא  הוא  לא  חזי  מזלא  חזי"  -  אם  הוא  לא  ראה  את  הנולד  אך  המזל  שלו  ראה.  כלומר  חלקי  הנשמה  שלמעלה  הם  רואים  את  העתיד  ולפעמים  אנו  מרגישים  זאת  'באינטואיציה'  בלשוננו.       
 
 חלקים  אלה  בנשמה  מעבירים  'הד'  מהבת - קול  גם  לאותן  חלקים  תחתונים  יותר  של  הנשמה  שנתלבשו  בגוף.
במסכת  מגילה  כתוב  אני  מצטטת  בדיוק  :  "אף  על  גב  דאיהו  לא  חזי  מזלייהו  חזי".
לכן  רואים  כי לפעמים  מתעוררים  באדם  הרהורי  תשובה  פתאומיים.  הרהורים  אלה  הן  תולדה  של  שמיעת  בת  הקול  ע'י  החלק  הגבוה של  הנשמה.
 
אולם  מכיוון  שהתעוררות  זו  באה  מלמעלה  וללא  שום  פעולה  של  האדם  למטה  סופה  לחלוף  כלא  היתה.  אלא  אם  כן  ינצל  האדם  את  אותם  רגעי  התעוררות  להתבוננות  פנימית  ולהוספה  בפועל  בלימוד  תורה  ובקיום  מצוותיה.
 {  ליקוטי  שיחות  כרך ט'  עמ'  25  }
 
 
מכיוון  שמטרת  הבת  קול  היא  לעורר  את  ישראל  לעסוק  בתורה  היה  עדיף  לכאורה  להכריז הכרזה  חיובית  בשבח
לימוד  התורה,  ומדוע  מדגישה  ההכרזה  את  החיסרון  שבהעדר  לימוד  תורה  ?
 
שאלה  זו  מתחזקת  עקב  העובדה  שקריאת  הבת  קול  פונה  גם  לבריות  הרחוקים  מעבודת  ה'  ותורתו  ולכן  נקראים בשם  'בריות  בעלמא'. { תניא  פרק  לב }   והבת  קול  קוראת  להם  לעסוק  בתורה.
כדי  לעודד  את  הבריות  ללימוד  תורה  בוודאי  מוטב  היה  להבליט  את  מעלת  הלימוד  מאשר  לייסרן  בתוכחה  על  העדר  עיסוקן  בתורה. !!!
 
יש  לבאר  זאת  :   בתוך  כל  יהודי  ויהודי  שוכנת  נפש  אלוקית  שכל  רצונה  הוא  לקיים  את כל  המצוות.  כמו  כן  יש  בכל  נשמת  יהודי  ויהודי  'אוצרות  יקרים'  של  אמונה  ואהבת  ה'.
עפ'י  גישה  זו  אין  צורך  להסביר  לנפש  האלוקית  את  מעלת  העיסוק  בתורה.
כל  מה  שצריך  הוא  לגלות  את  פנימיותו  של  היהודי  ואזי  ממילא  יעסוק  הוא  בתורה.
 
מכיוון  שהמשנה  עוסקת  בבריות  שחומריות  וגסות  מכסות  על  אור  נשמתם,  מן  ההכרח  הוא  ל'שבר'  את  החומריות ואת  הגסות  הללו.  זאת  נעשה  ע'י  הבת  קול  שנוזפת  בהן  ומייסרת  אותן  "  אוי  להם  לבריות  מעלבונה  של  תורה"
{  ליקוטי  שיחות  כרך  ט'ו  עמ'  123  }
 
 להר  חורב  יש  עוד  ארבעה  שמות  ובד'כ  כשמזכירים  הר  זה  בקשר  לתורה,  משתמשים  בשם  'הר  סיני'
כמו  בפס'  " משה  קיבל  תורה  מסיני ".  מדוע  אפוא  בחר  התנא  בשם  'חורב'  דווקא  .?
 
יש  לבאר  כי  בזאת  ביקש  רבי  יהושוע  בן  לוי  לבטא  עניין מיחד  הקשור  לדרגתו  ולאופן  עבודתו.  על  המייחד  את  עבודתו  של  רבי  יהושוע  אפשר  ללמוד  מהמסופר  עליו  בגמרא.  "שנכנס  חי  לגן  עדן"  וכן  "לא  נראתה  קשת  בימיו"
הקשת  =  היא  מסמלת  את  הבטחת  הקב"ה  לישראל  שהוא  לא  יביא  עוד  פעם  מבול  לעולם.
אפילו  אם  העם  חוטא  ה'  הבטיח  שלא  יביא  מבול.  ומהי  הקשת  ?  היא  מראה  לנו  סימן  מה'  שאנו  עכשיו  חוטאים  ואנו  לא  עומדים  בהבטחה  שלנו  -  אבל  רק  בגלל  שהוא  כן  עומד  בהבטחתו  הוא  לא  מביא  שוב  מבול  לעולם.
 
את  העניין  הראשון  "נכנס  חי  לגן  עדן "  מצאנו  גם  אצל  אליהו  הנביא  ש"עלה  בסערה  השמיימה"  והנה  בתורת  החסידות  מבואר  עניין  עליית  אליהו  הנביא  בסערה  השמיימה  שזה  נבע  מכך  שעיקר  עבודתו  היתה  בזיכוך גופו.
הוא  זיכך  את  גופו  עד  כדי  כך  שגם  הגוף  יכול  היה  להיות  'כלי'  לזיו  השכינה  שבגן  עדן.
 
 לפי  זה  נבין  גם  בעניינינו  :  רבי  יהושוע  בן  לוי  עסק  בעיקר  בזיכוך  גופו  עד  כי  נכנס  חי  לגן  עדן.  לא  רק  את  גופו  שלו  זיכך  אלא  את  כל  העולם  סביבו.  עד  שנשללה  לגמרי  האפשרות  של  הורדת  מבול   על  העולם  ולכן  לא  היה  צורך  בקשת.  ומובא  עוד  בגמרא  שרבי  יהושוע  בן  לוי  היה  לומד  תורה  עם  חולים  'בעלי  ראתן'.
אף  על  פי  ששאר  האמוראים  התרחקו  מהם  וכאזהרת  רבי  יוחנן  "היזהרו  מזבובי  בעלי  ראתן".
נמצא  שרבי  יהושוע  בן  לוי  הפיץ  תורה  גם  במקומות  השפלים  ביותר.
 
ולפי  שעבודתו  העיקרית  היתה  בזיכוך  החומר  שלו  ושל  העולם,  לכן  גם  בלימוד  התורה  היתה  עיקר  כוונתו  לבחינה  המיוחדת  שבתורה.  שבכוחה  לזכך  את  חומר  הגוף  ואת  חומריות  העולם.  כדי  שיוכלו  להיות  'כלי'  לאלוקות.  זאת  מדגיש  רבי  יהושוע  בן  לוי  באומרו  'בת  קול  יוצאת  מהר  חורב'   וכדברי  חז'ל  :  'חורב'  למה  ?
שבו  ניתנה  התורה  שנקראת  חרב  { sword  }    כלומר  ששם  זה  מבטא  את  כוח  התורה  להחריב  את  החומריות  שבאדם  ושבעולם.
 
{  ליקוטי  שיחות  כרך  ד'  עמ'  1228  }. 
 
 
 
                                                       

@ ALL  RIGHTS  RESERVED  TO  RAZMICHAL.   קריאת תהילים באינטרנט