"אנוכי ה' " זו הדיברה הראשונה. ומדוע היא הראשונה ? כדי ללמד אותנו על חשיבותה של מצוות האמונה.
ואמרו רבותינו ז'ל " איזו היא דרך ישרה שיבחר לו האדם"....... יחזיק באמונה יתירה. ומה זו אמונה יתירה ?
כל יהודי יש לו אמונה פשוטה ירושה מאבותינו הקדושים. ירושה מאברהם אבינו. כל יהודי "הוא מאמין בן מאמין". לכל אחד יש את נקודת האיתן בנפשו. נקודה קטנה של אמונה שיש אפילו ליהודי הרחוק ביותר או הכופר. כי זה בירושה - אברהם אבינו נקרא איתן האזרחי' בתהילים, לכל יהודי יש נקודת איתן בנפשו שאיתה הוא גם מוכן למסור את נפשו בעת הצורך.
איתן = אותיות תניא. לכן גם האדמו'הז קרא כך לסיפרו.
וע'י נקודת האמונה הזו ניתן לפתח אותה ולהרחיב אותה עד כדי ביטחון גמור בה'.
הרבה פעמים האדם חושב שיש לו אמונה שלימה בה' ואין עוד מה לחדש לו בנושא הזה.
אך ידוע שגם באמונה - יש אינסוף מדרגות. ואם האדם לא מטפח אותה ומגדל אותה, מזין אותה הרי שהיא תישאר בגודלה הראשוני או אף תקטן. כי האמונה היא עיקר מרכזי בעבודת ה'.
כתוב ש'צדיק באמונתו יחיה' ובתניא האדמוה"ז מסביר 'צדיק באמונתו יחייה' = יחייה אחרים גם מאמונתו.
כמו כן כאשר האדם כל הזמן 'עובד' על עניין האמונה - הרי שהוא מחזק את הקשר שלו עם ה'
ומכאן זה נותן לו המשך חיים וחיות בעבודת ה' שלו.
<<< אמונה והשגחה - >>>
הרבה פעמים האדם חושב שיש לו אמונה שלימה בה' ושאין עוד מה לחדש לו בנושא הזה.
כמובן שמחשבות מסוג אלה נובעות מחוסר ידיעה.
שהרי לאמונה - יש אינסוף מדרגות, ואם האדם לא מטפח את האמונה ולא שואף להגדיל אותה ולעלות בכל
פעם למדרגה גבוהה יותר אז לעולם הוא לא יכיר את ה' ית' ואין לו טעם אמיתי בחיים
{ כמו שאוכלים שוקולד איכותי ויש טעם טוב בפה......}
שאת עיקר החיים שואבים מהאמונה.
ידוע שה' מתקשר איתנו דרך ר מ ז י ם.
הוא רומז לנו בכל מה שעובר עלינו על מנת שנכיר אותו ונדע את רצונו מאיתנו.
כמובן שה' חפץ להוליך אותנו אך ורק לחיי אושר וטוב אמיתי. { שהרי כל הקילקול של העולם נבע מחטא עץ הדעת אך לאדם הראשון נתן ורצה לתת לו חיי אושר וטוב ניצחי ובלתי מוגבל. אלא ש"בגלל חטאינו גלינו"
לכן דעו שעיקר התיקון בזמן הנוכחי ----------
הוא ל ד ע ת את ה' . ללמוד אלוקות ! ללמוד חסידות ! }
אך מי שלא מבין את שפתו של ה' אכן מבולבל ולא מבין מה קורה סביבו ולמה באו אליו כל הבילבולים האלה...
הוא דומה לאדם שמחפש מטמון במפה - שהוא לא מבין את סימניה...
כמובן שלא ביום אחד זוכים לאמונה גדולה { צריך לפתח את נקודת האמונה הזו שנמצאת אצל כל אחד }
{ בדיוק כמו שמפתחים שרירים. ברוחניות הכל מדוייק להפליא רק שאנו לא רואים זאת בעיניים שלנו כי אנו מוגבלים בתוך הגוף } אך כל העולמות של ה' מדוייקים להפליא וכל עלה שנופל מהעץ - הבעש'ט לימד אותנו שזה בהשגחה פרטית נפלאה ומדוייקת.......
יסוד גדול בתורה - שיש השגחה מופלאה ופרטית על כל דבר בעולם ! על דומם, צומח, חי, מדבר
ובייחוד פרטי ורב על היהודי !!! שנקרא בנו של ה'.
לדוגמא כאשר אדם פוגש את רעהו ברחוב 'במקרה' - צריך האדם לחשוב מה ה' מרמז לו ע'י פגישה זו.
ה'צמח- צדק' אמר : "כאשר שני יהודים נפגשים - לא זו בלבד שצומחת טובה לשניהם מפגישתם אלא הם צריכים גם לעשות טובה ליהודי שלישי. כלומר עוד לחשוב איך לעזור לעוד יהודי "
ניתן להבין את הדבר ע'י משל נחמד :
אדם אחד גידל בביתו כלב במשך כמה שנים. והקשר היה ביניהם מאוד חזק. לפתע יום אחד הכלב נעלם.
בעל הכלב החליט למסור את נפשו בחיפושים לצורך כך תלה מודעות בכל מקום אפשרי, ואף הגדיל לעשות - הציע פרס כספי למוצא הישר. כמובן פירסם גם באינטרנט וכו'
הנה באחד הימים מתקשר אלמוני ומספר לו שמצא כלב העונה לתיאור שפירסם. כמובן שהלה שמח וקובע פגישה עם האלמוני.
כאשר הגיעו לפגישה, אין לתאר את שימחת הכלב כשראה את בעליו.
מנקודת ראות הכלב :
הכלב חשב שהם נפגשו 'במקרה'.
הוא לא חשב ולא ידע שבעליו תלה מודעות בכל מקום ואף שילם למוצא הישר כסף.
כך הדברים גם פועלים אצלנו. אנחנו לא יודעים ולא מרגישים בחוטים שמושך ה' מלמעלה כדי ל'שדך' לנו ארועים מסויימים יומיומיים או אנשים שנפגוש וכו'
כאשר ה' רוצה שניפגש עם אדם מסויים הוא נותן לנו מחשבה לחשוב שעלינו ללכת למקום X ואז 'לפתע' אנו פוגשים את פלוני.
ברוב המקרים אנו לא מייחסים לכך חשיבות יתירה, ואין אנו יודעים שזו פגישה מתוכננת מראש.
אך מי שמרגיל את עצמו באמונה וראייה של השגחה פרטית, עם הזמן { קצת סבלנות והתמדה חבר'ה....}
או - אז ה' ייתן לו את ההבנה לסיבת הדברים המתרחשים עימו.
המשך יבוא ב'ה.