בניית אתרים
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 
maatz-inspector
אתר הפקחים של החברה הלאומית לדרכים בישראל.
ברוכים הבאים לאתר הפקחים של החברה הלאומית לדרכים בישראל(מעצ) באתר תוכלו לדבר להתעדכן לקבל חדשות לראות תמונות ולנהל פורום על כל נושא
בחסות קבוצת אבידר. בחסות קבוצת אבידר.
 
בחסות קבוצת אבידר.
 
 
    דף הבית
    אודות החברה
    קבוצת אבידר
    תקנה בחוק
    לוח תמרורים
    מפות
    כביש 1
    כביש 2
    כביש 3
    כביש 4
    כביש 5
    כביש 6
    כביש 40
    כביש 42
    כביש 44
    כביש 90
    כביש 431
    חדשות מע"צ
    פרויקטים בפיתוח
    פרויקטים אחזקה
    סוללים את העתיד
    הכרויות
    אסטרולוגיה
    הורדות לסלולרי
    פורום כללי
סוללים את העתיד
תוכנית הפיתוח של החברה הלאומית לדרכים לשנים 2010-2006, בהיקף 19 מיליארד שקל, מיועדת לסלילת כבישים חדשים ולשדרוגם של הקיימים - גם באמצעות שיתוף פעולה בין המדינה למגזר הפרטי. כך תיראה מפת הכבישים של ישראל בעשור הבא
כביש 6 וכבישי רוחב עיקריים


תחום התשתיות בישראל נמצא באחת התקופות הטובות שידע אי פעם
כביש חוצה ישראל
תצלום: ניר כפרי
וחלק ניכר מעשרות המיליארדים המוקצים לו מושקע בכבישים. בין השאר מדובר בפרויקטים שמבצעת המדינה מתקציבה בשיתוף המגזר הפרטי באמצעות החברה הלאומית לדרכים בישראל (מעצ החדשה), חברת כביש חוצה ישראל, יפה נוף, מוריה ונתיבי איילון. בכתבה זו ננסה למפות את כבישי ישראל לקראת העשור הבא, אז אמורה רשת הכבישים להשתנות מהותית ולהפוך את חיינו לקלים ונגישים הרבה יותר.

נתחיל בכביש שרבים אוהבים לשנוא אבל מצביעים לטובתו כל חודש בגלגליהם - חוצה ישראל אמור לכלול 140 ק"מ עד 86) 2008 ק"מ כיום), מצומת אליקים בצפון ועד לצומת בית קמה בדרום בואך באר שבע. ההשקעה ב-140 הק"מ הללו אמורה להסתכם ב-1.6 מיליארד דולר (כ-7.5 מיליארד שקל) ולפי הערכות, תיגבה אגרה בקטע זה.

ואולם כאן לא מסתיים החזון. בימים אלה מקודם התכנון של הכביש לכיוונים צפון ודרום, וסביר להניח כי העבודות בקטעים אלה יתחילו לקראת העשור הבא. התכנון הנוסף מתייחס להמשך הכביש בצפון, מצומת אליקים ועד לצומת כברי ליד נהריה, בציר שאורכו 50 ק"מ, ולאורך ציר של 60 ק"מ בדרום, מצומת בית קמה ועד לצומת הנגב. לאחר השלמת הקטעים הללו ישתרע הכביש לאורך 250 ק"מ - מאזור נהריה עד לדימונה, ולפי הערכות הקטעים החדשים לא יהיו קטעי אגרה. בשלב זה לא נקבע לוח הזמנים, אך נראה כי השלמת הפרויקט תימשך 10 שנים לפחות. עלות הקמתם של קטעי הכביש החדשים מוערכת ביותר ממיליארד דולר.

כביש 6 הוא ציר התנועה המרכזי שיחצה את ישראל מצפון לדרום. ואולם כדי שהכביש יהיה אפקטיווי חייבים להזין אותו בכבישי רוחב - כמה מהם נמצאים בביצוע, בתקווה שבעשור הבא רובם יושלמו - כך שרשת הכבישים הזו תמצה את הפוטנציאל הגלום בה.

כביש הרוחב הצפוני ביותר הוא כביש מס' 9, שתכנונו מקודם בימים אלה. מדובר בכביש רוחב מהיר שהתוואי שלו מתחיל בכביש החוף, מול מכמורת, ממשיך צפונית לאזור התעשייה של עמק חפר דרך כביש 4, ומשם ממשיך צפונית ליישובים אלייכין ושדה יצחק - עד לחוצה ישראל. אורכו של הכביש כ-12 ק"מ ועלותו המשוערת היא כ-600 מיליון שקל.

דרומית לכביש 9 המתוכנן עובר כביש 57, שמחבר את כביש חוצה ישראל לצומת השרון (צומת בית ליד). אורכו של הכביש 8.5 ק"מ, בחלקו המערבי הוא עובר בתוך כפר יונה ובהמשכו, מזרחה, הוא נמצא על התפר בין המועצות האזוריות עמק חפר ולב השרון. על פי התכנון, הכביש יוסט לתוואי חדש בחלקו המערבי, כך שיעבור צפונית לכפר יונה. הכביש מתוכנן לכלול שני נתיבים לכל כיוון ועלותו כ-125 מיליון שקל.

כביש 551 מתוכנן להיסלל דרומית לכביש 57 ומטרתו לחבר את כביש 2 (כביש החוף) לכביש 6, דרך נתיבי איילון. הכביש אמור לנתב את התנועה בציר מזרח-מערב, תוך עקיפת גוש דן. זהו כביש הרוחב היחיד במרחב הכלוא בין כביש 57 בצפון ל-531 בדרום, מרחק של כ-20 ק"מ, והיחיד שקושר את כל כבישי האורך כציר רציף. בשלב זה, ביצוע הקטע בין כביש החוף לכביש 4 נדחה לאחרי 2010. אורך הכביש המתוכנן הוא 8 ק"מ ועלות הקמתו נאמדת ב-100 מיליון שקל.

כביש 531, שחלקו כמעט הושלם וחלק נוסף שלו נמצא בימים אלה בשלבי מכרז, אמור להיות מושלם תוך כשלוש שנים. הכביש ייצא מחוצה ישראל במחלף חורשים ויחצה את יישובי השרון - כפר סבא, רעננה, הוד השרון והרצליה - ויתחבר דרך כביש 4, נתיבי איילון, אל כביש החוף באזור מחלף שפיים. אורכו של הכביש 12.5 ק"מ והוא יכלול 11 מחלפים. עלות הקמתו מוערכת ב-1.7 מיליארד שקל והוא ייסלל בחלקו באמצעות המגזר הפרטי. בשלב ראשון הכביש אמור להיסלל כדו-נתיבי ובין מסלולי הכביש אמורה לעבור מסילת רכבת, שתשרת את היישובים לאורך הכביש ותאפשר גישה מהירה לתל אביב. חלקו המזרחי של הכביש, עד כפר סבא, כמעט הושלם; הקטע המערבי נמצא כאמור במכרז.

כביש 5 יחבר בין אריאל לכביש החוף דרך כביש 6, מחלף קסם, צומת מורשה ומחלף הירקון. כביש רוחב נוסף הנתון במחלוקת זמן רב, בתקווה שייפתח לתנועה מלאה בעתיד הלא רחוק, הוא כביש 471, המוכר גם ככביש מכבית. זהו כביש המתחיל במחלף בר אילן במערב ומסתיים בכביש חוצה ישראל במזרח. אורכו כ-9 ק"מ. הכביש יחצה את היישובים והמועצות פתח תקוה, דרום השרון, גבעת שמואל, קרית אונו, רמת גן וכפר אז"ר. פינוי התשתיות הקיימות מהווה את המכשול העיקרי לסלילת הכביש. עלות הקמתו מוערכת ב-420 מיליון שקל.

תוואי כביש 461 עובר דרומית לכביש 471, והוא עתיד לחבר את כביש 6 באזור מחלף כוח (צומת רנטיס) לכביש 4 באזור מחלף מסובים. קידומו מתנהל בעצלתיים. אורכו המתוכנן של הכביש 5.75 ק"מ ועלות הקמתו נאמדת ב-80 מיליון שקל.

כביש רוחב חשוב שצפוי להיפתח תוך שנתיים הוא כביש 431. הכביש עתיד לחבר את מודיעין, דרך כביש 6, עד לאזור נתיבי איילון במערב ראשון לציון. אורכו כ-18 ק"מ והוא יכלול 11 מחלפים. גם את כביש זה יסלול המגזר הפרטי (חברת נתיבי היובל שזכתה במכרז). עלות סלילתו נאמדת ב-1.5 מיליארד שקל.

כביש 411 עתיד לחבר בין צומת עקרון לכביש מס' 3 באזור צומת חולדה, והוא ישמש דרך גישה מכל יישובי הסביבה לחוצה ישראל. אורך הכביש המתוכנן הוא כ-11 ק"מ ועלותו המשוערת כ-110 מיליון שקל.

כביש 7 הוא כביש הרוחב הדרומי ביותר המתוכנן בשלב זה. הכביש למעשה הושלם והוא מחבר בין אזור אשדוד, דרך גדרה, לכיוון חוצה ישראל וממנו לכביש מס' 1 (ת"א-ירושלים). תחילתו בכביש 41, בצומת כנות, וקצהו בכביש 3 במחלף שורק. אורכו כ-8.3 ק"מ ועלות הקמתו כ-70 מיליון שקל.

נתיבים מהירים

בעשור הבא עתידה רשת הכבישים באזור המרכז לכלול מוצר חדש, שבימים אלה נמצא בשלבי מכרז מתקדמים - הנתיבים המהירים. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בישראל, שמטרתו העיקרית להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את עומסי התנועה במרכזי הערים. גם פרויקט זה יבוצע על ידי המגזר הפרטי.

הנתיב הראשון שייצא לדרך יהיה חד-כיווני בכביש ירושלים-תל אביב - יתחיל מקטע הכביש שבאזור מחלף לוד ויימשך עד למחלף קיבוץ גלויות. היזם יקים חניון חנה-וסע בלא תשלום לכ-2,000 כלי רכב באזור מחלף שפירים, ומשם יפעיל מערכת שירות הסעות מיוחדת, בלא תשלום, לקריה בתל אביב ולבורסה ברמת גן. הנתיב המהיר נועד לנסיעת כלי רכב ציבוריים וכלי רכב רבי תפוסה - יותר משלושה נוסעים - בלא תשלום אגרה.

נסיעת כלי רכב פרטיים אחרים בכביש תתבצע בשיטת אגרת גודש דינמית - אגרה שתיקבע לפי העומס, כך שככל שהנתיב יהיה עמוס יותר האגרה תהיה גבוהה יותר. עלות הפרויקט מוערכת ב-300 מיליון שקל. במסגרת המכרז מקודם נתיב מהיר נוסף בכניסה לירושלים, מאזור גינות סחרוף ועד לכניסה לעיר. במשרדי התחבורה והאוצר שוקלים לקדם ארבעה נתיבים מהירים נוספים - שלושה בכניסות לתל אביב מצפון, דרום ומזרח, ואחד בכניסה לירושלים. הצלחת הפרויקט הראשון עשויה להשפיע על קידום הפרויקטים האחרים או על הקפאתם, במקרה של כישלון.

איילון או לא להיות

אחד מצירי התנועה החשובים בישראל הוא נתיבי איילון - כביש שאנשי אגף התקציבים באוצר חשבו לפני 30 שנה שאין לו זכות קיום. שערו בנפשכם כיצד היו נראים חיינו בלא כביש זה. נתיבי איילון עתידים להשתרע בעשור הבא מאזור נתניה בצפון ועד למחלף חולות, אחרי ראשון לציון, בדרום. נתיבי איילון הוא אחד הכבישים הצפופים בעולם ועל פי נתונים של חברת נתיבי איילון, חולפים בו מדי יום כ-750 אלף כלי רכב.

נתיבי איילון אינם מתוכננים לשמש צירי צפון-דרום בלבד. בימים אלה מקודמת הזרוע המזרחית של הכביש, המוכרת כ"איילון מזרח" או כביש 491. מדובר באחד הכבישים המרכזיים המתוכננים במטרופולין תל אביב. איילון מזרח יתחיל במחלף רוקח במערב, ימשיך במקביל לתוואי נחל הירקון, ויגיע עד למפגש עם כביש 5 במחלף התקווה. הפרויקט נועד ליצור כניסה חדשה למטרופולין מכיוון מזרח ולחבר את מבואותיו הצפון-מזרחיים לציר איילון הקיים. בנוסף, הוא ישמש כביש רוחב המחבר בין לבו של מטרופולין תל אביב לכביש 5, ומשם לכביש חוצה ישראל.

ההשקעה באיילון מזרח נאמדת ב-800 מיליון שקל, כשהאומדן הסופי עדיין לא נקבע. במשרדי האוצר והתחבורה בוחנים בימים אלה את הכדאיות הכלכלית של הכביש, ונבחנת אף האפשרות להפעילו ככביש אגרה. על פי תוכניות משרד התחבורה, איילון מזרח אמור להיסלל רק לקראת 2020 - אך בכל זאת הוחלט לקדם אותו כיום, שכן לטענת חברת נתיבי איילון עומסי התנועה בכביש גדולים מהצפוי.

לעקוף את הקריות

אחד הכבישים החשובים בצפון המדינה, ואחד הוותיקים שבהם, יעלה כבר השנה על פסי ביצוע והשלמתו מתוכננת לעשור הבא. התוכניות לכביש עוקף קריות הוכנו כבר בשנות ה-30 של המאה הקודמת, אך מאז לא נמצאה הממשלה שתצליח לקדם אותן. כביש "עוקף קריות", שעתיד לקשר את צומת הצ'ק פוסט בחיפה עם צפון המדינה ולשמש חלופה לשדרות ההסתדרות, אושר סטטוטורית ב-2000. מאז עבר התכנון תהפוכות רבות, אבל העיקרון נותר זהה - לעקוף את ציר ההסתדרות.

הכביש, באורך 20 ק"מ עם 6-4 נתיבים, עתיד להיסלל על ידי מעצ החדשה בשיתוף המגזר הפרטי. הוא יהיה ככל הנראה כביש אגרה ועלותו מוערכת במיליארד שקל.

במקביל לעורקי התחבורה המרכזיים הללו, תקדם החברה הלאומית לדרכים במסגרת תוכנית הפיתוח הרב-שנתית שלה (2010-2006), בהיקף 19 מיליארד שקל, סלילה, שיפוץ ושדרוג של כבישים קיימים. מדובר בין השאר בכביש החוף, הכביש הישן (כביש מס' 4) כבישי הצפון בהם כבישים 79 ו-77 בגליל, וכן כביש 90 החוצה את המדינה בחלקה המזרחי, מצפון לדרום.
  www.ringoo.co.il פורטל תוכן לסלולרי.  
האתר נבנה במערכת 2all   בניית אתרים