בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
   -    
 
    דף הבית
    אוריאל אופק
    אנדה עמיר-פינקרפלד
    דוד זהבי
    דניאל סמבורסקי
    ידידיה אדמון
    יחיאל הלפרין
    יעקב פיכמן
    לוין קיפניס
    מנשה רבינא
    מרדכי זעירא
    משה דפנא
    משה וילנסקי
    מתתיהו שלם
    נחום נרדי
    עמנואל עמירן
    פניה ברגשטיין
    רבקה גוילי
    רפאל ספורטה
    שמואל בס
    שרה לוי תנאי
    קישורים
    פורום משוררים
מתתיהו שלם
(1975-1904)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
המשתלמות שערכו את הנושא על מתתיהו שלם: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מתתיהו שלם (וינר)
(1904-1975)
 
 
מתתיהו שלם נולד בט' בניסן תרס"ד (27.3.1904) בפולין בעיר זמושץ' לאמא שומרת הלכות מסורת ולאבא נתון לזרם ההשכלה ולרחשי הזמן. אמו דיברה אידיש ואביו מורה במקצועו לעברית דיבר עברית.
עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה בהיותו בן עשר משפחתו נדדה לאוקרינה עד למהפכת אוקטובר ובעקבותיה גל הפוגרומים חזרה המשפחה לזמושץ' והוא כבר בגיל ההתבגרות.
בעוד הוריו מתכננים את המשך לימודיו, מתתיהו נמשך לתנועת "החלוץ" עובר את הגבול לבוקובינה בדרך לישראל. הייתה אז ראשית שנת 1922, העלייה לארץ סגורה לכן נאלץ להמתין בבית החלוץ בעיר צ'רונוביץ'. בעודו מחכה להסרת ההסגר הוא הגיע עם קבוצת חלוצים לכפר רוחני שהיה בסביבה לעבוד בשדות, שם פגש איכרים עם הווי פולקלור עשיר וחיש מהר לקח חלק פעיל בארגון השמחות והאירועים המלווים זמר וריקודים.
בדצמ' 1922 הגיע לישראל ומאוד נקשר אל רעיון הקיבוץ בו ראה את התגלמות מאווייו, עד אשר החליט היכן התיישב עבד במושבות הגליל, טייל בארץ לאורכה ורוחבה וכן החליט ללכת בין הערבים להכיר את אורח חייהם בכדי להתערות במציאות של אז. השהייה בין הערבים והבדואים השאירה עליו רושם עמוק ופתחה בפניו את ההווי המזרחי על ניגוניו, עם סלסולי השירה וניגוני הדבקה.
באמצע שנות העשרים הצטרף לקיבוץ בית-אלפא. עם רכישת העדר הראשון היה בין אלה שנבחרו להיות רועה צאן.  החוויות אותם עבר באו לביטוי בחיבור שירים להנאתו. את השירים הראשונים שר בעילום שם. בחוג החברים נתבקש לשיר את שיריו עוד ועוד עד אשר מצא את עצמו מחבר שירים לצרכים שונים של הקיבוץ, לאירועי חג שונים, לילדי הגן ובית הספר.
ב 1941 עבר לקיבוץ רמת-יוחנן. ברמת יוחנן שמש מורה ומדריך בחברות נוער. במשך שנים יצא להשתלמויות במוסיקה. הרצון והצורך לשיר על אשר קרוב לו ולחברה בה חי והקשר שלו לעבודה עם הצאן יצרה שירים רבים.
 
 
 
 
תחומי יצירתו
 
בסיס היצירה של מתתיהו שלם נובע מחילוף עונות השנה וחגי הטבע, גשם, זריעה וקציר חיטים, טכס הבאת הביכורים שמקורו בטכסים עתיקים של הבעת תודה לבורא עולם, חידוש המסורת העברית העתיקה של גידול צאן ומקנה והגז, חג בציר הענבים והפיכתו לחג היין אך בעיקר, התאמתם של התכנים הללו לתבנית החיים בארץ בראשית הקיבוץ, הכפר, המושב והמושבה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כל הלחנים והמילים בשירים מאת מתתיהו שלם (פרט לבאים)
 
1. ביהודה והגליל מילים:- א.ז. בן-ישי לחן מ.שלם
2.והיה כי תבואו מילים:- ויקרא – כ"ג לחן מ.שלם
3.ודוד יפה עיניים מילים:- מהמקורות לחן מ.שלם
 
  • שירי זריעה וקציר
 
2. והיה כי תבואו
4. שיר התנופה
5. ביהודה ובגליל
6. בא השמש
 
  • שירי רועים וגז
 
8. שישו ושמחו
 
  • שירי בציר ויין
 
10. הכורמים
 
  • שירי חגים ומועדים
 
 
  • שירי ילדים וטף
 
14. יום הולדת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
המפגש על היוצר והיצירה בגן
 
1. נקריא אחד משיריו של מתתיהו שלם המתאים לנושא בו אנו עוסקים בגן (יש הרבה מילים שאינן שגורות בשפה הדבורה)
2. נשיר/נאזין לאחד משיריו של מתתיהו שלם המתאים לנושא בו אנו עוסקים בגן.
3 נחשוף את תמונתו של מתתיהו שלם ונספר עליו ועל שיריו.
4. נשיר/נאזין פעם נוספת לשיר בלווי תמונות/תנועות/ נדבר על מילים בתוך הטקסט.
5. לשירים רבים חיברו ריקוד נלמד את הריקוד, לחילופים צעדים שמתאימים לילדי הגן.
 
 
 
בפינת המוזיקה
 
1. נתלה את השיר עם תמונות או איורים תואמים לשיר.
2. נכניס לפינה תמונה של המשורר.
3. נניח קלטת או דיסק עם השיר ליד המערכת.
4. אם השתמשנו בפעילות בחומרים נוספים נכניס גם אותם לפינה ( כמו כלי נגינה).
 
 
 
 
פעילויות למפגש
 
 
מפגש 1
הכנה מראש:- תמונות תואמות לשיר א. לוח עם התמונות
ב. תמונות בודדות
1. נקריא את השיר ונברר עם הילדים מילים לא ברורות.
2. שרים את השיר.
3. נשיר או נשמיע את השיר כל פיסקה מתאימה נראה את התמונה המתארת את הפיסקה בשיר.
4. כל ילד מקבל/בוחר תמונה אשר מתארת פיסקה בשיר.
משמיעים את השיר. ילד אשר שומע את תאור התמונה שלו
בשיר, קם ומניח את תמונתו על הרצפה, עד אשר נוצר רצף
השיר בתמונות.
לאחר הפעילות מעבירים את החומר לפינת מוזיקה.
 
 
 
מפגש 2
 
הכנה מראש:- שני סוגי כלים, שביחד יספיקו לכל ילדי הגן.
אביזרים:- מטפחות וסרטים שביחד יספיקו לכל ילדי הגן.
מבנה השיר:- בית, פזמון, בית, פזמון.
1. מזמינים את הילדים למפגש לצלילי השיר פנה הגשם.
2. מחלקים את הכלים כלי א' לבית א' למחצית הילדים,
כלי ב' לבית ב' למחצית השנייה של הילדים.
3. נשמיע את השיר, הילדים מלווים את השיר בכלי נגינה.
בבית מנגנים, בפזמון הפסקה, קבוצה שנייה מתכוננת לנגן בבית ב'.
4. מניחים את כלי הנגינה מתחת לכיסא, כל ילד בוחר עם הוא רוצה לנוע בבית עם מטפחת או עם סרט.
נשמיע את השיר הילדים מלווים את השיר.
בית אחד מלווים עם המטפחות בית שני מלווים עם הסרטים.
בבית נעים בפזמון חוזרים למקום.
5. כל ילד בוחר עם הוא רוצה לנגן או לנוע בהשמעת השיר.
6. משמיעים את השיר הילדים מנגנים או נעים על פי בחירתם.
בית נעים או מנגנים, פזמון חוזרים למקום, בית נעים או מנגנים, פזמון חוזרים למקום.
 
 
 
 
מפגש 1
 
" שיבולת בשדה" הוא השיר הידוע מבין שירי מתתיהו שלם. לשיר
כ- 50 ביצועים.
1. נקריא את השיר, נברר עם הילדים מילים שאינן ברורות.
2. נשיר את השיר.
3. נראה תמונות של קציר בעבר, מראשית ההתיישבות בארץ ישראל לאומת תמונות של קציר במקצרה או קומביין.
4. נלמד את הילדים את הריקוד/צעדים חלופיים לריקוד.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
          מתתיהו שלם ליד שולחן העבודה
 
 
 
 
 
 

מתתיהו שלם במרעה        

 
 
  האתר פותח על ידי המשתתפות בהשתלמות מוזיטק והוקם על ידי ענת שפירא
חינוך מוזיקלי לגיל הרך, האגף לחינוך קדם יסודי