בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
   -    
 
    דף הבית
    אוריאל אופק
    אנדה עמיר-פינקרפלד
    דוד זהבי
    דניאל סמבורסקי
    ידידיה אדמון
    יחיאל הלפרין
    יעקב פיכמן
    לוין קיפניס
    מנשה רבינא
    מרדכי זעירא
    משה דפנא
    משה וילנסקי
    מתתיהו שלם
    נחום נרדי
    עמנואל עמירן
    פניה ברגשטיין
    רבקה גוילי
    רפאל ספורטה
    שמואל בס
    שרה לוי תנאי
    קישורים
    פורום משוררים
עמנואל עמירן
 
(1993 - 1909)
 
 
 
 
 

המשתלמות שערכו את הנושא על עמנואל עמירן:

עפרה בכר (רכזת), דנה רוזנברג, מלי בוניאל, דלית קוטלר, נאוה עציון, נירה דריי, דינה משעלי, נורית פלג, תרצה יודלביץ, דיקלה פלאש, ליאת סבן, לאה אבן צור (צוות אשכול גני ערמונים רמת-גן)
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
עמנואל עמירן-פוגצ'וב
(8 באוגוסט 1909 - 18 בדצמבר 1993)
 
 
 

היה בין מייסדי אקו"ם וחבר הנהלתה במשך שנים רבות.

היה מפקח על החינוך המוסיקלי במשרד החינוך והתרבות (1949-1975), נמנה עם מייסדי אקו"ם ועוד.

עמירן פעל בתחומי יצירה שונים ומגוונים:

הוא הלחין מוסיקה לתיאטראות (הבימה, האהל, התיאטרון לילדים וכד')

הלחין מוסיקה להצגות (שומרים, האדמה הזאת, הבשורה, אהבת ציון ועוד ועוד..)

הלחין מוסיקה לסרטים ולתוכניות טלוויזיה (עודד הנודד, מעל החורבות..)

זכה בפרסים כמו פרס אנגל, יקיר העיר ת"א ועוד.

עמנואל עמירן נפטר בגיל 84, הניח אחריו בנים: אפרים, ליאור, חגי, נכדים ונכדות.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

אופן הצגת השירים לילדי הגן

ראשית מאחר ומדובר במלחין, היינו ממליצות שכשם שבגן עוסקים בנושא של סופר השנה, גם לעסוק ולהכניס לתוך תוכנית הלימודים את הנושא של משוררים ומלחינים.

תחילה לעסוק בביאור המושגים 'משורר' ו'מלחין', לשאול את הילדים האם הם מכירים משוררים או מלחינים, שכן ודאי רבים מהם מכירים את חיים נחמן ביאליק (כפועל יוצא של הלמידה בגן). לאחר שהבהרנו את המושגים אפשר להקצות לוח בגן ובו לאחר שבחרנו את הדמות בה נתרכז,במקרה הנ"ל המלחין עמנואל עמירן, נתלה את תמונתו וסיפור חייו בקצרה, נספר לילדים על פועלו ובכל חג או עונה נתלה על הלוח את השיר שהולחן על ידיו, וכמובן גם נשיר ונפעל מוסיקלית.

כך, הילדים ייחשפו באופן שוטף למלחין ויכירו את השירים שהולחנו על ידיו.

מאחר ומדובר במלחין ישנה אפשרות להכניס מושגים שונים במוסיקה, כמו: מקצב, מנעד וכד'.

פן נוסף שהילדים יהיו חשופים לו הינו הפן האורייני, שכן מילות כל שיר יהיו תלויות על הקיר והילדים יהיו נגישים לכך.
דמותו של עמנואל עמירן באמצעות ריקודי העם שכתב להן לחנים ומתאימים גם לילדים.
המועד: לקראת יום העצמאות.

הרציונאל:

עמנואל עמירן כתב מוסיקה לריקודי–עם, כדאי להכיר לילדים אותו באמצעות ריקודי-העם שלו.
הריקוד הראשון שהייתי מלמדת בתוכנית להכרת עמנואל הוא "ושאבתי מים" (בהמשך הסיפור שמסתתר מאחורי הריקוד).

- עמנואל נולד בשלהי העלייה הראשונה ועלה לארץ בעליה שלישית. סיפור משפחתו וחייו הוא סיפורם של החלוצים לפני קום המדינה. לכן כדאי להפגיש את הילדים עם דמותו לקראת יום העצמאות לספר להם שהוא נולד בפולניה ועלה עם משפחתו לא"י כשעדין לא הייתה מדינה וקראו לה פלסטינה. גר בכפר, עבד עבודת אדמה ולמד מוסיקה. הוא חשב שחשוב שלילדים בארץ יהיו שירים בעברית עם לחנים מעניינים ונעימים להאזנה על הנושאים הקשורים להם. הוא כתב מנגינות לשירים על נושאים שונים הקשורים להווי החיים בארץ "ארץ זבת חלב ודבש" ,לחגים "באנו חושך לגרש" ונושאים הקשורים לחיי החברה של הילדים "אל תכה".

כשנוסד צה"ל הוא אהב מוסיקה והיה חשוב לו שבכול מקום ינגנו וישמעו מוסיקה שכתבו והלחינו משוררים ומלחינים ישראליים לכן, ייסד את תזמורת צה"ל (תרועת הרמת הדגל), לקראת יום העצמאות הנושא הזה רלוונטי.

הפועלים החלוצים בסיום יום העבודה הקשה היו נוהגים לרקוד ריקודים לא היה אז טלוויזיה לראות בערב ואפילו לא מערכת שמע (טייפ וכו'). חבר היה מנגן באקורדיון ולצליליו היו רוקדים כל החברים. עמנואל, כתב לחנים לשירים (חלקם מן המקורות) כדי שחבריו החלוצים יוכלו לרקוד בהנאה.

"ושאבתם מים בששון"

  • הסיפור מאחורי השיר

(כל גננת תספר לילדים בהתאם לרמת התפתחותם וכראות עיניה)

הלחן לשיר זה נכתב ע"י עמנואל עמירן להצגה "האדמה הזאת" שכתב אשמן אהרון במלאות 50 שנה לחדרה, בהצגה שיחקה חנה רובינא.

חדרה הייתה מושבה שהוקמה במסגרת המושבות של עלייה הראשונה ע"י הברון רוטשילד.

המתיישבים חיו בכמה צריפים כשכול האזור מוכה ביצות וקדחת. לא היו להם מים טובים לשתייה והם נאלצו להשתמש בבארות של הבדויים דבר שגרם לעיתים קרובות למריבות וקטטות. הם חיפשו מעיין בקרבת מגוריהם כדי שיוכלו לחפור באר משלהם. אחרי שבועות רבים נמצא מעיין ונחפרה באר, לרגל המאורע (המסופר בהצגה) המתיישבים פוצחים בריקוד: "שאבתם מים..".

המשך הכרות עם עמנואל עמירן:

- לחבר עם הילדים צעדי ריקוד ל"מנורה וענפי זית", "ארץ זבת חלב ודבש"

כמובן לא לשכוח להביא תמונה שלו לגן וכן תמונות של חלוצים מתקופת העליות הראשונות.

- עמנואל ייסד את כנס המקהלות לכן כדאי לבחור עם הילדים שיר שהלחין ולשיר אותו במקהלה. לדעתי מתאים השיר: "מי ברגל ומי ברכב".

האופן שבו אני מציעה לספר לילדים על המלחין הוא קודם כל דרך השירים המוכרים להם.כמו"באנו חושך לגרש","כל הארץ דגלים...", מי ברגל ומי ברכב",אש אש על כל תל","ארץ זבת חלב ודבש".

אלה שירי חגים שאנחנו שרים בגן בכל שנה. להסביר מיהו מלחין, לדבר על השפה של המלחין - התווים, שאפשר להבין ,אם יודעים אותה, בכל מקום בעולם.

ולספר על עמירן בעקר בהקשרים שמתחברים אל הילדים בגן: לספר שהיה מורה למוסיקה גם בבתי ספר וגם בגנים. לספר על כך שהיה לו מאוד חשוב שילדים ילמדו מוסיקה,ושהוא גם לימד מורים למוסיקה איך צריך ללמד מוסיקה לילדים צעירים.לספר להם שהוא ייסד את תזמורת צה"ל. וכל ילד כמעט היה בטקס צבאי, או ראה ביום העצמאות את הנפת- הדגל.ולומר להם שעמירן חיבר את המנגינה להנפת- הדגל ואת המנגינה ל"אבל".

לדבר איתם על העושר של היצירה של עמירן, על כך שכתב סוגים שונים של לחנים.על כך שחיבר מנגינות להצגות בתיאטרון, ולחגיגות של הביכורים, ולעדלוידע בפורים. אפילו לציין את מספר היצירות, כ-600. חשוב לדעתי לספר שלעמירן היה מאוד חשוב שיהיה זמר ישראלי, כי המדינה הייתה בראשית הדרך והגיעו יהודים מכל מיני ארצות.

  • כיצד ניתן להציג בגן את האיש ופועלו?

· תחילה נציג את תמונתו ונכין שירון צבעוני של שירי הילדים שלו

· נספר על פועלו: משורר ומלחין, כתב מוסיקה למחזות וסיפורים ועוד..

· לאחר מכן נבחר מספר יצירות משלו ונלמד בגן.

· נקליט על קלטות קטנות לפינת המוסיקה, נכין שירים לכל קלטת – צבעוני וברור לילדים.

· נתאים פעילויות תנועה והתאמת כלי מוסיקה בהתאם:

1. למבנה השיר

2. מילות השיר-חזרה, אוצר מילים ועוד

3. המחזה של סיפור וכו'.

· נוכל להכין קונצרט לכל ילדי הגן משיריו או מאחת היצירות ללא מילים.

· מחזה לכל ילדי הגן המותאם לדוגמה: סיפור תנ"כי של משה (ומשה היכה בסלע)..
 
 
 
  • נשלב קטיגוריות נוספות מחוץ למוסיקה – עבודות באמנות, אוריינות, ניתוח שיר, פעילויות ספורט, עבודות במחשב הגן ועוד

1. קריאת השיר – הגננת תקרא לילדי הגן שיר המוכר להם, למשל, "אל תכה" ושהולחן על ידי עמנואל עמירן. הגננת תספר לילדים ששיר זה נכתב על ידי המשוררת שרה לוי-תנאי.

קראתי בפניכם את השיר ללא מנגינה.ניתן להראות לילדים תמונה של עמנואל עמירן ולומר להם שהוא מלחין. סביר שהילדים ישאלו מה זה מלחין. נחפש יחד במילון ונכתוב הגדרה מילונית.

בואו נשמע את השיר עם המנגינה שעמנואל עמירן כתב.

2. השמעת השיר המולחן.

3. ריקוד בזוגות על-פי מילות השיר.

4. שימוש בכלי נגינה.

5. משימה לבית: למצוא שירים נוספים שעמנואל עמירן הלחין.

בחרתי בשירים שניתן לעבוד באמצעותם על מקצבים בסיסיים – רבעים ושמיניות – ושניתן לתזמר אותם – שירים דידקטיים.

  • עבודה מוזיקלית על השירים:

תזמור השיר

נגינה באמצעות קולות גוף

הליכת מקצב השיר

 
השיר בנוי משני משפטים מקצביים החוזרים על עצמם בעלי ערכים ריתמיים המתאימים לילדי הגן :

רבע; רבע; שתי שמיניות; רבע = טא ; טא; טיטי; טא

שתי שמיניות; שתי שמיניות;שתי שמיניות; רבע - טיטי; טיטי; טיטי; טא

התייחסות למבנה השיר ולהפסקות (שתקים)

חלק ראשון: שירים משפט ראשון ושתי מחיאות בהפסקה:

ארץ זבת חלב

שתי מחיאות

חלב ודבש

חלק שני: מחיאת כף על הפעמה השניה (הלא מודגשת)

- הליכת השיר ועצירה בהפסקות

תזמור השיר

שירה: מי ברכב מי ברגל, מי יצעד בסך

מחיאת כף (בסוף המשפט הראשון)

שירה: מי בראש ישא הדגל ובתוף מי יך

הקשה אחת על תוף

הך בתוף – הקשה בתוף

במצילתיים – שתי הקשות במצילה אחת

בשליש – הקשה אחת בשליש

בצלצל – פעמונים

שירה: נעלה נא לירושלים שם נחולה כל הליל

עבודה קולית עם דינמיקה של קרשנדו ודימינואנדו

- דקלום השיר תוך כדי טפיחת הפעמה

- דקלום השיר בלחישה עד התעצמות

- מחיאת מקצב השיר תוך כדי דקלום

- שירה דמומה ומחיאת מקצב השיר

- בפזמון מחיאה אחת ארוכה על כל משפט

- הליכת מקצב השיר

- תזמור השיר עפ"י מבנה השיר – בית ופזמון או לפי משפטים מוסיקליים.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  האתר פותח על ידי המשתתפות בהשתלמות מוזיטק והוקם על ידי ענת שפירא
חינוך מוזיקלי לגיל הרך, האגף לחינוך קדם יסודי