בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
   -    
 
    דף הבית
    אוריאל אופק
    אנדה עמיר-פינקרפלד
    דוד זהבי
    דניאל סמבורסקי
    ידידיה אדמון
    יחיאל הלפרין
    יעקב פיכמן
    לוין קיפניס
    מנשה רבינא
    מרדכי זעירא
    משה דפנא
    משה וילנסקי
    מתתיהו שלם
    נחום נרדי
    עמנואל עמירן
    פניה ברגשטיין
    רבקה גוילי
    רפאל ספורטה
    שמואל בס
    שרה לוי תנאי
    קישורים
    פורום משוררים
אנדה עמיר-פינקרפלד
 
1902-1981
 
 
 
 
 
 
 
המשתלמות שערכו את הנושא על אנדה עמיר: 
ענת שפירא (רכזת)
בר גיל דנה, כהן אורנה, קרישר גבי, ברנס טלי, גלית רווח, אירית שער, שמרית בניטה, ענת ברונשטיין
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קורות חייה
 
אנדה עמיר-פינקרפלד
 
 
 
אנדה עמיר פינקרפלד משוררת חשובה שייעדה את כתיבתה גם למבוגרים וגם לילדים, אך דווקא יצירותיה לילדים הן אלה שקבעו את מקומה החשוב בפנתאון הספרות העברית. נולדה בשנת 1902 בפולין. עלתה ארצה לראשונה בשנת 1920, חזרה לפולין, למדה מיקרוביולוגיה, הוציאה ספר שירים ראשון בפולנית ושבה ארצה בשנת 1924.
 
המשוררת אנדה עמיר פינקרפלד התארחה בתכנית לעקרת הבית ב"קול ישראל" ב25 ביוני 1965 ושוחחה עם העיתונאית אסתר ברזל. כשנשאלה איך הגיעה לכתיבת שירי ילדים ענתה :

"כדרכם של סופרים צעירים לא עסקתי בילדים וכתבתי בעיקר שירים ליריים אותם אני כותבת עד היום והם נכללו בהרבה ספרים, הספר העיקרי היה "גדיש ועומר". לילדים התחלתי לכתוב בצורה די משונה. כאשר בתי ציפור היתה בת 5, נסענו לחו"ל והיא התגעגעה מאוד ארצה. היו לילות שהיתה עומדת בחלון וקוראת: איפה הים שלי? איפה החברים שלי? ואז חל יום ההולדת החמישי שלה. לא ידעתי איך לציין את היום המיוחד הזה בצורה נאותה. צעצועים, בובות ודובונים היו לה למכביר, חשבתי, אשב ואכתוב משהו מיוחד שישמח אותה וכתבתי 10 שירי ילדים, ממש מעולמה, על נעליים, על מיטה, על דובון, על עכברון, כל מיני שירים קטנים שהיא הבינה יפה יפה. ציירתי אותם בעפרונות צבע והיגשתי לה מתנה כזאת חגיגית ובזה היא שמחה מאוד.
כאשר חזרנו ארצה הראיתי את החוברת ליציב שאז נשא בליבו רעיון להוציא עיתון לילדים ליד עיתון "דבר" וכך נרקמה התכנית של השתתפותי ב"דבר לילדים" ודבר גרר דבר.
וכשהצטבר האוצר לאיזה 100 שירים, הבאתי אותם לביאליק שהיה עורך "דביר" זו הוצאת הספרים הגדולה שלו והוא קיבל את השירים.
למדתי ממנו הרבה. הוא, כעורך היה קפדן. לא היה לו זמן להתמסר לקריאת 100 שירים בבת אחת, והוא הועיד לי זמן, אחת לשבוע, אצל ידידו רבניצקי, והיינו נפגשים באותו בוקר. אני הייתי מגיעה לשם בחרדת קודש והיינו קוראים את השירים שהוא כבר עבר עליהם. ופעם אחת הוא הפתיע אותי בדבר כזה.
הביטי, אמר, את השיר הזה אני הייתי כותב בצורה כזאת. וליד שיר שלי רשום שיר בכתב ידו של ביאליק!, תארו לכם עד כמה היה ביאליק מתעמק בדברים שניתנו לו לעריכה, שלא התעצל לשבת על שיר קטן שלי ולכתוב עוד שיר על אותו נושא." 
(* מבוסס על ראיון שפורסם באתר דף-דף)
 
 
סגנונה השירי המיוחד של אנדה גרם לכל קוראי שירתה לקלטם מיד בעל פה. השירים חרוזים, קלילים וקלים לזכירה. בנושאי שירתה נוגעת אנדה בכל הקשור בעולמו של הילד בגיל הרך: יצירותיה על פי רוב טבולות בהומור ילדי, הרואה בכל המצוי בסביבתו דמויות אנוש, וכך "דוד ירח בשמיים לא עצם את העיניים" ו"הלחם המטייל, שהגיע בסוף לשפת הים ונרדם". בשירתה מופיעים צעצועים רבים, הכושי, הדובון והסביבון, וכל אלה בעיצוב נפלא המשלב מציאות ודמיון, כפי שהם מצויים בעולמו של הילד בגיל הרך. עם סיום מלחמת העולם השנייה יצאה אנדה עמיר-פינקרפלד בשליחות למחנות של פליטי השואה בגרמניה וטיפלה בילדים ניצולי שואה. לאחר מלחמת השחרור עסקה בריכוז החומר הספרותי שהשאירו חיילים שנפלו במלחמה. עם קום המדינה הקימה את המחלקה להנצחת החיל ועסקה באיסוף עזבונות ספרותיים של הנופלים. לאחר מכן טיפלה בסופרים ובאמנים עולים.
במהלך שהותה בקניה הקימה שם חוג דרמטי ובשובה ניהלה את
בית מניה ביאליק.
בין הפרסים שקיבלה- פרס
ביאליק בשנת 1936,ופרס ישראל בשירה בשנת 1978 שלוש שנים לפני מותה. בנימוקי השופטים לפרס ישראל ב- 1978 כתבו השופטים: "שיריה מצטיינים בריתמוס המתנגן שלהם ובחריזתם הקלילה. הילד נהנה ומשתעשע למקרא שיריה הציוריים מלאי העליצות הלקוחים מעולמו ומאפשרים לו לחרוג מן המציאות האפורה של היום יום. המשוררת מפיחה רוח חיים בפרחים ובצעצועים ורוקמת הכל במרקם שירי מושך, המרתק את הילד בתנועתו, בסודיותו ובצליליו".
אנדה נפטרה בתל- אביב בשנת 1981, בגיל 79. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שירי אנדה עמיר
ממויין לפי א"ב

1. אורי החולם

2. אורי הקטן

3. בהלת שוא

4. גן חיות של פורים

5. דוד ירח בשמים

6. דרכו האחרונה

7. האנקור

8. האף

9. הבובה חולה

10. הבית מצטער

11. הגדי המתהדר

12. הדיג המסכן

13. החמור בנעלים

14. החתול על הגג

15. הסירים על הקיר

16. הסקרנית

17. הקיפוד

18. התנין מתחתן

19. חילזון

20. יש מקום בלב

21. כושי כלב קט

22. כפתור במצר

23. כשהדובון בלע סבון

24. לו הייתי מלך

25. מתחת לארון

26. מתי ילמד?

27. נוצת זהב - מחזור שירים לקול ולפסנתר (אנדה עמיר) (1934

28. נרות חנוכה

29. סוס היאור והצפור

30. עיני תכלת

31. על הים השקט

32. על מה תודה

33. עלה נידף

34. על ענן כביש

35. על ראש החרמון

36. פרת משה רבנו

37. צעצועים שכבו לישון

38. שלכת

39. שני זבובים ירוקים

40. שני חתולים

41. שעון מתקתק

42. תפרו לקוף

43. תרנגול אני

44. תרנגול בגינה

השירים מתוך הספר סחרחרת-פלא /אנדה עמיר פינקרפלד, ספר משנת 1939
 
1. אל הענן

2. אצבעונית וזערור

3. בארץ הגנים

4. "ביקור חולים"

5. במוצאי ט"ו בשבט

6. בנות הר הכרמל

7. גמל

8. דן עשה חנוכיה

9. האחרונה באלף בית

10. האצבעות מצטערות

11. הבטנונית

12. הזבוב בדואר

13. החגב והגבעול

14. היכן האביב

15. היכן האף?

16. הירח הסקרן

17. הכדור נבהל

18. הכלבלב וצילו

19. הלהבה היתומה

20. המצפן החכם

21. הנמש מתאונן

22. העיפרון חזר מטיולו

23. העכביש הבנאי

24. העכביש רעב

25. העצלן

26. הצבעונים מתחפשים

27. הצבעים בלילה

28. הציירת השובבה

29. הקומקום מקשקש

30. הקוף הזקן

31. הרכבת

32. חג פורים לקולב

33. חושם הלך לאיבוד

34. חלב רותח

35. חלום שאבד

36. ידידי תמיד

37. כלבלבי

38. מדורת ל"ג בעומר

39. מחפש דירה

40. מי המאיר?

41. מעשה במסרק ובשיניו

42. נס חנוכה

43. סוד הסבל

44. סחרחרת נפלאה

45. סיפורים לפי הריח

46. פטפטנית

47. פני ירח

48. פנסים בלילה

49. צבר

50. רעם וברק

51. שחוק של פורים

 
 
רשימת הספרים שכתבהאנדה עמיר
 
· אני שר מאושר הוצאת מסדה

· הגמד החכם

· חרוזים עליזים

· השפן הלבן

· התנין והבובה

· ובכל זאת: שירים הוצאה לאור יחדיו 1980

· יום הולדת לדובדובה

· כוכבים בדלי: שירים לילדים הוצאה לאור דביר 1994

· כזה היה: עשר אפיזודות דרמטיות מחיי אנצו סירני

· נוצת הזהב

· סחרחורת פלא: שירי ילדים, נכתב ב-1939

· על מה תודה

· על ענן כביש

· שנים-עשר אחים

· שירי ילדים הוצאת דביר 1959

* שלום ילדים
 
 
 
 
 
 
 



כיצד לספר לילדים על היוצר ויצירתו?


שלבי הצגת סופר/משורר חדש:


א. נציג את התמונה של היוצר ונספר מעט מקורות חייו.


ב. נשאל את אחד הילדים אם מכיר יוצר זה, שמע על אחת מיצירותיו וכן הלאה.

ג. נציג שיר אחד משיריו: נדקלמו, נשוחח יחד על המלל והטקסט של השיר.

ד. הגננת שרה אותו בפעם הראשונה. (כמובן אם ישנם ילדים שמכירים את השיר, הם יכולים להצטרף כבר)

ה. לאחר שהגננת שרה עם הילדים בפעם הראשונה, בפעם השנייה הילדים האחרים מצטרפים גם כן.

ו. במרכז המוסיקה
  • נתלה תמונות של המשוררת.
  • ניצור שירון ונארגנו בקלסר, וניתן לילדים לאייר את השירים. 
  • נניח את קלטת/ דיסק של שירי אנדה עמיר בצרוף סדר השירים.


 
 
 
הפעלות לדוגמא:


 השיר "כושי כלב קט",

א. מדקלמים את השיר ומשוחחים על הטקסט.

ב. שרים את השיר בפעם הראשונה.

ג. שרים את השיר בפעם השנייה.

ד. ניתן להמחיז עם הילדים את השיר:


לחלק תפקידים שהם: כלב קט, שועל, תרנגול וילדים.

הכלב - עומוד בעמידת ארבע, ונובח כאשר מופיע המלל בבית השני, בהתאם למילות השיר.

השועל - צריך לנסות לאכול את התרנגול, והכלב שומר על התרנגול מפני השועל.

תרנגול – מקרקר ובורח מהשועל, בהתאם לטקסט בשיר.


הילדים שנבחרים הם אלו שרוקדים וצוהלים לרגל הצלחתו של

"כושי הכלב הקט" ושאר ילדי הגן שרים את השיר.

בבית האחרון של השיר ניתן ללמד את הילדים שירקדו ריקוד מעגל סביב הכלב.





 
 
 

א. מדקלמים את השיר ומשוחחים על הטקסט.


ב. שרים את השיר בפעם הראשונה.

ג. שרים את השיר בפעם השנייה.

ד. ניתן להמחיז עם הילדים את השיר:


בתחילה מחלקים לילדים כלי מטבח שמופיעים בשיר: מחבת, קומקום, סיר ומטאטא.

נותנים לילדים לקשט את הכלים כרצונם, לתת להם תכונות אנושיות.

ממחיזים את השיר עם הכלים שקישטנו.

הכלים לא רק מבצעים פעולות כמו הקשה אלא גם שרים.



 
 
 
 
 השיר "השלכת"

א. מדקלמים את השיר ומשוחחים על הטקסט.

ב. שרים את השיר בפעם הראשונה.

ג. שרים את השיר בפעם השנייה.

ד. משוחחים על השיר:


  • איזו רוח מתוארת בשיר?
  • מה עושה הרוח?
  • באילו כינויים מכנה המשוררת את הרוח?
  • באילו קולות משמיעה הרוח?

· ציירו תמונה מתאימה לשיר.

· אילו מפגשים היו לכם עם הרוח?

  • ניתן לצאת עם הילדים לחצר לאסוף עלים, לחוש את העלים, למולל, לצבוע את העלים בגואש.



פעילות בתנועה:


ולאט- לאט נופלים מטה- מטה העלים.פעילות בתנועה של סוגי רוחות (ניתן להוסיף מוזיקת רקע מתאימה)

  • הוספת אביזרים: מטפחות לרוח, ענפים, עלי זהב (ניתן לשלב את העלים שנאספו).
  • הילדים מקבלים תפקידים של רוח, עצים, ענפים ועלים.
  • הילדים פועלים בהתאם למילים בשיר.



 
 
 
 
 

א. מדקלמים את השיר ומשוחחים על הטקסט.

ב. שרים את השיר בפעם הראשונה.

ג. שרים את השיר בפעם השנייה.


ד. שיחה עם הילדים: אילו צורות יש לעננים בשיר.

  • אילו סוגי עננים הם מכירים.
  • לדמיין כיצד יראו העננים שלהם.
  • לצייר את העננים אותם הם מדמיינים.
  • מה קורה שהרוח נושבת?

ה. בתנועה:

  • הילדים שומעים מוזיקה ומסתובבים בחדר שהמוזיקה מפסיקה הם הופכים לענן דמיוני.
  • הילדים שומעים מוזיקה ומסתובבים בחדר כשהמוזיקה מפסיקה הם הופכים לענן ועומדים מול ענן נוסף,ומשוחחים איתו.
  • הילדים מקבלים מבחר פריטים כגון: כובע, הגה, חולצה, טלפון וכו' כל ילד בתורו בוחר פריט ומסתובב בחדר וכשהמוסיקה מפסיקה לנגן, הופך לענן, שאר ילדי הגן צריכים לנחש איזה ענן הוא בחר להיות.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קישורים
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גלריית תמונות
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
                        אנדה עמיר בת 9     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
אנדה עמיר עם הבן עמוס 1950
 
 
 
 
 
 
קבלת פרס יציב 1960
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אנדה עמיר 1970
 
 
 
 

 
אנדה עמיר 1972
 
 
 
 
(מתוך אתר דף-דף)
 
 
  האתר פותח על ידי המשתתפות בהשתלמות מוזיטק והוקם על ידי ענת שפירא
חינוך מוזיקלי לגיל הרך, האגף לחינוך קדם יסודי