בניית אתרים
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 
 
              
            תורה לי - תנ"ך לבית ספר יסודי
     מנהלת האתר -  צביה קלפר ויסברוד

 

<!--
   פורום מורים    פורום תלמידים
 
    דף הבית
    הכרות עם ספר התנ"ך
    טעמי המקרא
    יהושע
    ספר שופטים
    שמואל א'
    שמואל ב'
    מלכים
    צור קשר
    מלכים א'
    מלכים ב'
    תהילים
    הרמב"ם
    רש"י
    תהילים מבנה שיעור למורה
    מגילת אסתר
    פרקי המגילה
    שמות
יהושע פרק ו'
                                            פירוש מילים קשות                פעילות             מספר טיפולוגי                                    
 
א וִירִיחוֹ סגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא:
ב וַיּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת יְרִיחוֹ וְאֶת מַלְכָּהּ גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל:
ג וְסַבּתֶם אֶת הָעִיר כּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַקֵּיף אֶת הָעִיר פַּעַם אֶחָת כּה תַעֲשֶׂה שֵׁשֶׁת יָמִים:
ד וְשִׁבְעָה כהֲנִים יִשְׂאוּ שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים לִפְנֵי הָאָרוֹן וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תָּסבּוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים וְהַכּהֲנִים יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת:
ה וְהָיָה בִּמְשׁךְ בְּקֶרֶן הַיּוֹבֵל (בְּשָׁמְעֲכֶם) [כְּשָׁמְעֲכֶם] אֶת קוֹל הַשּׁוֹפָר יָרִיעוּ כָל הָעָם תְּרוּעָה גְדוֹלָה וְנָפְלָה חוֹמַת הָעִיר תַּחְתֶּיהָ וְעָלוּ הָעָם אִישׁ נֶגְדּוֹ:
ו וַיִּקְרָא יְהוֹשֻׁעַ בִּן - נוּן אֶל הַכּהֲנִים וַיּאמֶר אֲלֵהֶם שְׂאוּ אֶת אֲרוֹן הַבְּרִית וְשִׁבְעָה כהֲנִים יִשְׂאוּ שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת יוֹבְלִים לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה:
ז (וַיּאמֶרו) [וַיּאמֶר] אֶל הָעָם עִבְרוּ וְסבּוּ אֶת הָעִיר וְהֶחָלוּץ יַעֲבר לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה:
ח וַיְהִי כֶּאֱמר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם וְשִׁבְעָה הַכּהֲנִים נשְׂאִים שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים לִפְנֵי יְהוָה עָבְרוּ וְתָקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת וַאֲרוֹן בְּרִית יְהוָה הלֵךְ אַחֲרֵיהֶם:
ט וְהֶחָלוּץ הלֵךְ לִפְנֵי הַכּהֲנִים (תּקְעֵו) [תּקְעֵי] הַשּׁוֹפָרוֹת וְהַמְאַסֵּף הלֵךְ אַחֲרֵי הָאָרוֹן הָלוֹךְ וְתָקוֹעַ בַּשּׁוֹפָרוֹת:
י וְאֶת הָעָם  צִוָּה יְהוֹשֻׁעַ לֵאמר לא תָרִיעוּ וְלא תַשְׁמִיעוּ אֶת קוֹלְכֶם וְלא יֵצֵא מִפִּיכֶם דָּבָר עַד יוֹם אָמְרִי אֲלֵיכֶם הָרִיעוּ וַהֲרִיעתֶם:
יא וַיַּסֵּב אֲרוֹן יְהוָה אֶת הָעִיר הַקֵּף פַּעַם אֶחָת וַיָּבאוּ הַמַּחֲנֶה וַיָּלִינוּ בַּמַּחֲנֶה:
יב וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבּקֶר וַיִּשְׂאוּ הַכּהֲנִים אֶת אֲרוֹן יְהוָה:
יג וְשִׁבְעָה הַכּהֲנִים נשְׂאִים שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּבְלִים לִפְנֵי אֲרוֹן יְהוָה הלְכִים הָלוֹךְ וְתָקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת וְהֶחָלוּץ הלֵךְ לִפְנֵיהֶם וְהַמְאַסֵּף הלֵךְ אַחֲרֵי אֲרוֹן יְהוָה (הָולךְ) [הָלוֹךְ] וְתָקוֹעַ בַּשּׁוֹפָרוֹת:
יד וַיָּסבּוּ אֶת הָעִיר בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי פַּעַם אַחַת וַיָּשֻׁבוּ הַמַּחֲנֶה כּה עָשׂוּ שֵׁשֶׁת יָמִים:
טו וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיַּשְׁכִּמוּ (בַּעֲלוֹת) [כַּעֲלוֹת] הַשַּׁחַר וַיָּסבּוּ אֶת הָעִיר כַּמִּשְׁפָּט הַזֶּה שֶׁבַע פְּעָמִים רַק בַּיּוֹם הַהוּא סָבְבוּ אֶת הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים:
טז וַיְהִי בַּפַּעַם הַשְּׁבִיעִית תָּקְעוּ הַכּהֲנִים בַּשּׁוֹפָרוֹת וַיּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הָרִיעוּ כִּי נָתַן יְהוָה לָכֶם אֶת הָעִיר:
יז וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם הִיא וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ לַיהוָה רַק רָחָב הַזּוֹנָה תִּחְיֶה הִיא וְכָל אֲשֶׁר אִתָּהּ בַּבַּיִת כִּי הֶחְבְּאַתָה אֶת הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר שָׁלָחְנוּ:
יח וְרַק אַתֶּם שִׁמְרוּ מִן הַחֵרֶם פֶּן תַּחֲרִימוּ וּלְקַחְתֶּם מִן הַחֵרֶם וְשַׂמְתֶּם אֶת מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל לְחֵרֶם וַעֲכַרְתֶּם אוֹתוֹ:
יט וְכל כֶּסֶף וְזָהָב וּכְלֵי נְחשֶׁת וּבַרְזֶל קדֶשׁ הוּא לַיהוָה אוֹצַר יְהוָה יָבוֹא:
כ וַיָּרַע הָעָם וַיִּתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת וַיְהִי כִשְׁמעַ הָעָם אֶת קוֹל הַשּׁוֹפָר וַיָּרִיעוּ הָעָם תְּרוּעָה גְדוֹלָה וַתִּפּל הַחוֹמָה תַּחְתֶּיהָ וַיַּעַל הָעָם הָעִירָה אִישׁ נֶגְדּוֹ וַיִּלְכְּדוּ אֶת הָעִיר:
כא וַיַּחֲרִימוּ אֶת כָּל אֲשֶׁר בָּעִיר מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה מִנַּעַר וְעַד זָקֵן וְעַד שׁוֹר וָשֶׂה וַחֲמוֹר לְפִי חָרֶב:
כב וְלִשְׁנַיִם הָאֲנָשִׁים הַמְרַגְּלִים אֶת הָאָרֶץ אָמַר יְהוֹשֻׁעַ בּאוּ בֵּית הָאִשָּׁה הַזּוֹנָה וְהוֹצִיאוּ מִשָּׁם אֶת הָאִשָּׁה וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָהּ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתֶּם לָהּ:
כג וַיָּבאוּ הַנְּעָרִים הַמְרַגְּלִים וַיּצִיאוּ אֶת רָחָב וְאֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ וְאֶת אַחֶיהָ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָהּ וְאֵת כָּל מִשְׁפְּחוֹתֶיהָ הוֹצִיאוּ וַיַּנִּיחוּם מִחוּץ לְמַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל:
כד וְהָעִיר שָׂרְפוּ בָאֵשׁ וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ רַק הַכֶּסֶף וְהַזָּהָב וּכְלֵי הַנְּחשֶׁת וְהַבַּרְזֶל נָתְנוּ אוֹצַר בֵּית-יְהוָה:
כה וְאֶת-רָחָב הַזּוֹנָה וְאֶת בֵּית אָבִיהָ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָהּ הֶחֱיָה יְהוֹשֻׁעַ וַתֵּשֶׁב בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַזֶּה כִּי הֶחְבִּיאָה אֶת-הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר שָׁלַח יְהוֹשֻׁעַ לְרַגֵּל אֶת יְרִיחוֹ:
כו וַיַּשְׁבַּע יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא לֵאמר אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי יְהוָה אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת הָעִיר הַזּאת אֶת יְרִיחוֹ בִּבְכרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ:
כז וַיְהִי יְהוָה אֶת יְהוֹשֻׁעַ וַיְהִי שָׁמְעוֹ בְּכָל הָאָרֶץ:
 
פרושי מילים קשות
סגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת  - העיר יריחו סגורה . בני ישראל מונעים מאנשי יריחו לצאת או להיכנס לעיר.
נָתַתִּי בְיָדְךָ  - אתן בידיך את הניצחון.
מַלְכָּהּ - המלך שלה
גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל - לוחמים חזקים ואמיצים.
וְסַבּתֶם - הסתובבתם סביב העיר.
שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים  - שופרות עשויים קרן אייל.
בִּמְשׁךְ בְּקֶרֶן הַיּוֹבֵל  - כאשר תשמעו תקיעה ארוכה בשופר העשוי מקרן אייל ( יובלים הם איילים).
 יָרִיעוּ  - ירימו קול גדול, יצעקו.
וְעָלוּ הָעָם אִישׁ נֶגְדּוֹ - יכנסו בני ישראל אחד אחרי השני.
וְהֶחָלוּץ  -הלוחמים שצועדים ראשונים - שנים וחצי השבטים.
כאמור - כפי שנאמר.
הַמְאַסֵּף - האנשים שנמצאים מאחור.
סבבו את העיר - ביום השביעי יקיפו שבע פעמים.
וַיָּלִינוּ - התלוננו
כַּמִּשְׁפָּט  - כפי שעשו בששת הימים הראשונים.
וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם  -כל השלל והרכוש שתמצאו יהיה מוקדש לה'.
שִׁמְרוּ מִן הַחֵרֶם  - אסור לקחת מן השלל באופן אישי, רק לה'.
וַעֲכַרְתֶּם - תביאו על עם ישראל צרה גדולה.
אוֹצַר - מחסן.
בּאוּ - הגיעו.
וַיַּנִּיחוּם - הניחו אותם.
אָרוּר הָאִישׁ  - האיש מקולל.
בִּבְכרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ - מי שיבנה את העיר בכורו ימות וכשיסיים את השערים בנו הצעיר ימות.
שָׁמְעוֹ - פרסום שמו.
 
 
העיר יריחו היתה עיר בצורה, מוקפת חומה. אנשי העיר לא פותחים את השערים
מכיוון שהם פוחדים מבני ישראל. יריחו שימשה כפתח המזרחי לארץ ישראל 
והיתה קרובה מספיק לעבר הירדן שבו נשארו שנים וחצי השבטים. ה' מבטיח
ליהושע כי יוכל לכבוש את העיר ואפילו שאנשי יריחו גיבורי חייל בעזרת ה' הם יוכלו 
לנצח בקרב. יהושע מורה לבני ישראל להסתדר כך: כח החלוץ כלומר הכח המוביל
יהיו הלוחמים אחריהם ילכו שבעה כהנים נושאי שופרות עשויים מקרני איילים אחרי
הכהנים ינשא ארון הקודש ובמאסף ילכו שאר העם.  במשך כשישה ימים יסובו
מאות אלפי אנשים סביב חומות יריחו מבלי להשמיע קול , נאמנים וממושמעים
 בצורה מוחלטת להוראות יהושע , רק הכהנים יתקעו בשופרות.
דמיינו את הקולות הנשמעים בעיר יריחו: קולות צעדים וקול אדם לא נשמע, רק קולות
השופרים פחד וחרדה אופפים את העיר. לעת ערב העם חוזר אל המחנה ורק ארון ה'
 מקיף את העיר יומם ולילה.  ואז, ביום השביעי, עם הזריחה סובב העם סביב העיר
7 פעמים ובפעם השביעית תוקעים הכהנים בשופרות ויהושע נותן פקודה לצעוק
ולהריע ומבטיח לעם כי ינצחו. החומות נופלות פנימה על יושביהם. יהושע מצווה
 להכניס את ארון ה' לקרב וזאת על מנת להראות לעם ישראל  ולעמי הארץ כי יש
שיתוף בין עם ישראל לאלוהיו והניצחון הוא קודם כל בזכות ה'. חלק אחד בחומה לא נופל .
זהו החלק שבו נמצא ביתה של רחב ובני משפחתה. יהושע מקיים את הבטחת המרגלים
ומציל אותה ואת בני ביתה. כל יתר בני האדם, הבקר והבהמות נהרגים בקרב.
אסור ללוחמים לקחת חרם - שלל. כלומר כל רכוש ששיך לאויב כגון כלי זהב,
כסף ונחושת שימצאו שייכים לה' ויש להעבירם לאיחסון באוהל מועד.
בני ישראל הורגים את תושבי יריחו , שורפים את העיר  ויהושע מקלל את העיר ואומר:
 כי ארור ומקולל האיש אשר יבנה את יריחו. כשיתחיל לבנות אותה ימות בנו הבכור וכשיסיים
להעמיד את שעריה ימות בנו הצעיר. כלומר כל בניו ימותו. יהושע עושה זאת כנראה כדי
שזכר נס נפילת חומת יריחו יזכר לעד.
 דבר נפילת יריחו נתפרסם בכל הארץ וכוחו של ה' הגיע לאזני כל בארץ כנען.
 
 

 צייר: Schnorr von Carolsfeld, Julius

מספר טיפולוגי הוא מספר בעל משמעות סמלית, מספר המבטא שלמות וסגולות מיוחדות. 
 ההתייחסות היא לא לערכו המתמטי אלא לסמליות שבו.
במקרא מצויים כמה וכמה מספרים טיפולוגיים:
המספר7
  7 ימים בשבוע (שבת בשביעי) , 7 המינים (כמו שציינת) ,7 שנים - שמיטה ,
 7 שבועות סופרים ספירת העומר,  7 ברכות  - של ברכות הנישואין ,7
 ימים יושבים על הנפטר  ,בשמחת תורה - מקיפים 7 פעמים (מה שנקרא 'הקפות')
  הכלה מסובבת את החתן בחופה ב7 סיבובים, 7 אנשים מזמינים ב'אושפזין' בסוכות  ועוד...
המספר 40 
  40 יום ו 40 לילה נמשך המבול,    40 שנה נדדו בני ישראל במדבר.   40 יום  ו 40 לילה
 היה משה על הר סיני.
 
כל הכפולות של 10, 4, ו-7 הם מספרים טיפולוגיים.

 

 

 

 
 

האתר של צביה קלפר ויסברוד

 
האתר נבנה במערכת 2all   בניית אתרים