בניית אתרים בחינם


לִפְנֵי שָׁנִים רַבּוֹת, בַּזְּמַן שֶׁבֵּית-הַמִּקְדָּשׁ הָיָה קַיָּם, בָּאוּ הַיּוונִים לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל וְהִתְחִילוּ מְצִיקִים לַיְּהוּדִים. הַמֶּלֶךְ הַיּוונִי, אנטיוכוס, הָיָה רָשָׁע וְאַכְזָר. הוּא בָּא לִירוּשָׁלַיִם, הֶעֱמִיד פֶּסֶל בְּבֵית-הַמִּקְדָּשׁ, צִוָּה עַל הַיְּהוּדִים להְשִׁתְחַוּוֹת לוֹ וּלְהַקְרִיב לוֹ קָרְבָּנוֹת.

אנטיוכוס גָּזַר עַל הַיְּהוּדִים גְּזָרוֹת קָשׁוֹת: לֹא לִשְׁמֹר אֶת הַשַּׁבָּת וְלֹא לִלְמֹד תּוֹרָה, וּמִי אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמַע בְּקוֹל הַמֶּלֶךְ - מוֹת יוּמַת.

וּבְעִיר הַקְטָנָה מוֹדִיעִין, לֹא רָחוֹק מִיְּרוּשָׁלַיִם, יָשַׁב כֹּהֵן זָקָן, אִישׁ גִּבּוֹר וְאַמִּיץ-לֵב, וְשָׂמוּ מַתִּתְיָהוּ הַחַשְׁמוֹנַאי. וּלְמַתִּתְיָהוּ חֲמִשָּׁה בָּנִים: יוֹחָנָן, שׁמעוֹן, יְהוּדָה, אלעזר וִיהוֹנָתָן - כֻּלָּם גִּבּוֹרִים כַּאֲרָיוֹת.

צַר הָיָה לְמַתִּתְיָהוּ וּלְבָנָיו לִרְאוֹת אֶת מַעֲשֵׂיהֶם הָרָעִים שֶׁל הַיּוונִים, וְהֵם הֶחְלִיטוּ לְגָרֵשׁ אוֹתָם מִן הָאָרֶץ.

בַּיּוֹם אֶחָד בָּאוּ פְּקִידֵי הַמֶּלֶךְ אֶל מוֹדִיעִין, הֵקִימוּ מִזְבֵּחַ בְּמֶרְכַּז הָעִיר וְעָלָיו פָּסַל יוונִי גָּדוֹל, אָסְפוּ אֶת כָּל הַיְּהוּדִים וְצַווּ עֲלֵיהֶם להְשִׁתְחַווֹת לְפַסֵּל. וְאֶל מַתִּתְיָהוּ הַכֹּהֵן פָּנוּ הַיּוֹנִים וְאָמְרוּ:

"אִתָּהּ אִישׁ זָקָן וּמְכבֵּד, עַל כַּן תּעלה אַתָּה ראשון וְתַקְרִיב קורבָן לֶאֱלֹהֵי הַיּוונִים. מִמְּךָ יִרְאָה כָּל הָעָם וְיַעֲשֶׂה כָּמוֹךָ".

מַתִּתְיָהוּ לֹא רָצָה לְמַלֵּא אֶת פּקודת הַיּוונִי וְהֵשִׁיב: "אָנוּ נעבוד רַק לֶאֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, וְאֶת תּוֹרָתוֹ נִשְׁמור. לֹא נִשְׁתַּחֶוה לְפַסֵּל".

מַתִּתְיָהוּ וּבָנָיו הִתְנַפְּלוּ עַל הַיּוונִים, הָרְגוּ אוֹתָם, אֶת הַמִּזְבֵּחַ הָרְסוּ וְאֶת הַפּסל שָׁבְרוּ.

אָז הֵנִיף מַתִּתְיָהוּ אֶת דֶּגֶל הַמִּלְחָמָה וְקָרָא לְכָל הָעָם: "מִי לה' - אֱלֵי!"

לְקוֹל קְרִיאָתוֹ שֶׁל מַתִּתְיָהוּ נֶאֶסְפוּ גִּבּוֹרֵי יִשְׂרָאֵל רַבִּים לָלֶכֶת לַהֶלְחֵם בַּיּוונִים וּלְגָרְשָׁם מִן הָאָרֶץ.

בְּרֹאשׁ צָבָא גִּבּוֹרֵי יִשְׂרָאֵל עָמַד יְהוּדָה הַמַּכַּבִּי, בָּנו שֶׁל מַתִּתְיָהוּ. הוּא הִכָּה בִּיוונִים מַכָּה רַבָּה וְגָרֵשׁ אוֹתָם מִן הָאָרֶץ.

בַּיּוֹם כ"ה בְּכִסְלֵו כֶּבֶשׂ יְהוּדָה הַמַּכַּבִּי אֶת יְרוּשָׁלַיִם, נִכְנַס בִּתְרוּעַת שִׂמְחָה אֶל בֵּית-הַמִּקְדָּשׁ, הִשְׁלִיךְ מִתּוֹכוֹ אֶת אֱלִילי הַיּוונִים, טַהֵר אֶת הַהֵיכָל, וְכָל הָעָם חָגַג אֶת חַג חֲנֻכַּת הַבַּיִת.

רָצוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְהַדְלִיק אֶת הַמְּנוֹרָה בְּבֵית-הַמִּקְדָּשׁ - וְלֹא הָיָה בָּהּ שָׁמֵן. חַפְּשׂוּ וּמָצְאוּ פַּךְ קָטָן, וּבוֹ שֶׁמֶן-זַיִת זַךְ, שֶׁהִסְפִּיק לַיּוֹם אֶחָד. נַעֲשָׂה בּוֹ נֵס, וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ שְׁמוֹנֶה יָמִים.

לִזְכַר נִצָּחוֹן הַמְּכַבִּים הַגִּבּוֹרִים עַל הַיוונִים הָרְשָׁעִים וְלִזְכַר נֵס פַּךְ הַשָּׁמֵן אָנוּ חוֹגְגִים אֶת חַג הַחֲנֻכָּה - חַג הָאוֹרוֹת - שְׁמוֹנֶה יָמִים, מִדַּי שָׁנָה בַּשָּׁנָה, עַד הַיּוֹם הַזֶּה.



חג החנוכה (הַחֲנֻכָּה) או חג האורים הוא חג יהודי הנחגג במשך שמונה ימים. ימים אלה הם ימי הודאה, שאותם תיקנו חכמי ישראל בזמן בית המקדש השני, לזכר ניצחונם של החשמונאים במרד נגד היוונים, חנוכתו מחדש של בית המקדש, ונס פך השמן. החג מצוין באמירת הלל והודאה וכן בהדלקת נרות חנוכה, בשמונת הימים מכ"ה בכסלו עד ב' בטבת או ג' בטבת. חנוכה נחשב כמצווה דרבנן. חנוכה (יחד עם פורים) הוא אחד משני החגים הבולטים ביותר שנוספו למסורת ישראל, על ידי חז"ל.

 

למידע נוסף הקליקו כאן.


המאבק בין היהודים ליוונים היה בראש ובראשונה מאבק דתי ותרבותי – ולא מאבק לאומי, ומרד החשמונאים פרץ על רקע גזירות הדת הקשות של אנטיוכוס נגד היהודים – גזירות ללא תקדים בתולדות ישראל.* המרד פרץ במודיעין – אך שיאו של הניצחון בא לידי ביטוי בכיבוש ירושלים ובטיהור בית המקדש מן הפסילים ועבודת האלילים. החשמונאים, ובראשם יהודה המקבי, הכינו כלים חדשים למקדש, ובהם המזבח והמנורה, וביום כ"ה בכסלו שנת 164 לפני הספירה חנכו החשמונאים את המזבח החדש בתפילה ובשמחה. החשמונאים קבעו את יום חנוכת המזבח – כ"ה בכסלו – כחג החנוכה, ועניין זה השתמר גם בתפילות של ימי החנוכה, שבהן מזכירים את המשמעות הדתית של הניצחון ואת טיהור בית המקדש: "ואחר כך באו בניך לדביר ביתך (לבית המקדש)… וטיהרו את מקדשך …"

 

למידע נוסף הקליקו כאן

 

מי הם המכבים?

 

המילה "מכבים" הפכה לשם נרדף לקבוצה הקטנה של לוחמי החירות היהודים ששחררו את יהודה מהכובשים היוונים בתקופת בית שני, בסיפור החנוכה – שהובלו על ידי משפחת כוהנים ממודיעין, בראשות מתתיהו הכוהן הגדול. אם כי במקור, רק יהודה, בנו של מתתיהו ומי שתפס את הפיקוד אחרי מותו, נקרא "יהודה המכבי".

 

אז מה משמעות השם "מכבי"? הנה כמה הסברים מעניינים.

למידע נוסף הקליקו כאן







                                                   










2all - בניית אתרי אינטרנט