בניית אתרים בחינם
 

חינוך ערכי -יהדות אורט קרית מוצקין

 
                              חומרים לקראת בחינה,שאלות אישיות ופורומים
 
    דף הבית
    שאלות כלליות
    צור קשר
    אלול
    סליחות
    ראש השנה
    חגי תשרי
    אמונה
    חשוון
    תפילה
    גבורה-חנוכה
    צומות
    שבת
    נספח לנושא שבת-ראיון עם טל ברמו
    שליחות- פורים
    חירות-פסח
    פסח-עיוני
    ספירת העומר
 
שבת
 
1. סדר בריאת העולם
(על פי בראשית, פרק א' עד פרק ב', פסוק ג')
א. יום ראשון- יצירת האור
יום שני- יצירת המים והרקיע (ים ושמים)
יום שלישי- חשיפת היבשה, יצירת הצמחים
יום רביעי- יצירת המאורות (שמש, ירח, כוכבים)
יום חמישי- יצירת שרצי המים (דגים וכו') ועופות השמיים (ציפורים וכו')
יום שישי- יצירת הבהמות והחיות (ביבשה), יצירת האדם
שבת- בריאת העולם הושלמה, ה' שובת
 
ב. ניתן לחלק את השבוע לזוגות משלימים- ראשון ורביעי (אור ומאורות), שני וחמישי (מים+שמים, חיות מים+חיות שמים), שלישי ושישי (יבשה, יצורי יבשה).
לשבת, בשונה משאר הימים, אין יום משלים.
בן הזוג המשלים של השבת הוא עם ישראל. כיצד?
כפי שבלי המים והשמים לא היו יכולים הציפורים והדגים להתקיים, כך בלי עם ישראל לא היתה יכולה השבת להתקיים- כי לא היה אף אחד שישמור אותה בצורה הראויה לה!
וכפי שבלי הציפורים והדגים לא היו המים והשמים מגיעים לכדי מימוש מלא, כך גם עם ישראל לא היה מצליח להגיע למימוש מלא ללא השבת. 
 
 
2. המנוחה בשבת
א. [הראיון עם טל ברמן נמצא בתפריט הראשי בעמוד "נספח לנושא שבת"] 
ב. בראיון אנחנו יכולים לראות שלמרות שעל פניו נראה שלטל ברמן יש את כל הנתונים כדי להיות מאושר- לא רק שהוא לא, אלא הוא אפילו מדוכא. למה?
הדיכאון פתאום היכה בו דווקא כשהוא היה בהפסקה. עד החופשה שהוא לקח, הוא תמיד היה בעשייה, כל פעם עשה, המשיך, רץ ממקום למקום, והתעסק בהמון דברים- חוץ מבעצמו. רק כשהוא סוף סוף לקח חופשה, אחרי כ"כ הרבה זמן של עומס ועשייה, הוא פתאום היה חייב לעצור ולהתמודד עם עצמו ועם המחשבות שלו- ואחרי שהוא הזניח את הפנימיות שלו במשך תקופה כ"כ ארוכה, ההתמודדות גם היתה קשה הרבה יותר.
ג. היהדות לא רוצה שאדם יגיע למצב כזה. למעשה, היא גם לא נותנת לו אפשרות להגיע למצב כזה! התורה בעצם אומרת לנו- גם אם אתה האדם הכי עמוס בעולם, אתה צריך עכשיו לעצור הכל בשבת, ולדאוג לשם שינוי גם לנפש שלך.

מידי שבוע אנחנו מקבלים את השבת. השבת היא נקודת העצירה שלנו, שבה על פי ההלכה אנחנו בעצם "שובתים". הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים של עשייה ויצירה, וביום השביעי- שבת. אבל זוהי לא סתם שביתה של עצלנות או של בטלה. הקב"ה שובת ובכך מביא את בריאת העולם לכדי שלמות. בלי השבת, לכל שאר ששת ימי הבריאה אין תכלית! השבת מביאה משהו נוסף ומשמעותי לעולם, שבלעדיו- העולם היה חסר.

כך גם אנחנו. במשך ששת ימי העבודה בשבוע אנחנו צריכים לעשות, לפעול וליצור. אבל אז מגיעה שבת, ואנחנו מפסיקים את כל העשייה והיצירה החיצונית.

שבת הוא יום שנועד לכוון אותנו למשמעות האמיתית של החיים. יום למשפחה, לעצמנו.. יום שבו אנחנו צריכים לעצור ולחשוב, להבין מה באמת חשוב, ולראות לאן אנחנו הולכים ואיך אנחנו ממשיכים מכאן.
 
 
 
3. רקע
א. השבת מתחילה בערב, סמוך לשקיעת החמה בסופו של יום שישי, ומסתיימת עם צאת הכוכבים ביום המחרת (זמן הקרוי "מוצאי שבת"). על פי ההלכה, המעבר בין יום ליום מתרחש סביב שקיעת השמש. הזמן בין השקיעה לצאת הכוכבים נחשב לספק חלק מהיום הקודם וספק חלק מהיום הבא, ולכן נהוגה "תוספת שבת", שאורכה משתנה בין עיר לעיר על פי מנהג המקום.
במוצאי שבת נהוג להמתין כמה דקות אחרי צאת הכוכבים כדי להראות שאנחנו אוהבים את השבת ולא ממהרים להוציא אותה מיד ברגע שזה מתאפשר.

ב. התיאור הראשון של השבת מופיע בתיאור הבריאה בספר בראשית. השבת היא לא מצווה שהתפתחה בשלב מאוחר, אלא קיימת כבר מראשית העולם.

ג. זכירת ושמירת השבת הן המצווה הרביעית בעשרת הדיברות.
 
 

---

שקיעת החמה= הזמן בו שוקעת השמש
צאת הכוכבים= הזמן בו ניתן לראות בשמיים לפחות 3 כוכבים
המעבר בין יום ליום= כמו שלפי הלוח הלועזי התאריך מתחלף ב12 בלילה, כך לפי ההלכה היהודית התאריך מתחלף בשקיעת החמה
תוספת שבת= מכיוון שלא ברור לאיזה יום משתייך הזמן הקרוב לשקיעה, מוסיפים מספר מסויים של דקות לפני השקיעה כדי שלא יקרה מצב שנכניס את השבת מאוחר מידי בטעות
זכירה= מודעות לכך שיום שבת הוא יום קדוש ומיוחד
שמירה= קיום המצוות הקשורות לשבת
 
 
 
4. מהלך השבת
א. הדלקת נרות שבת. מצווה שמטרתה (בין היתר) ליצור אווירה נעימה. במיוחד בעבר, כשלא נהגו להאיר את הבית בלילה, ההדלקה בשבת יצרה ייחודיות ונועם. נהוג שהאישה היא המדליקה, אך החובה חלה גם על גברים.
ב. תפילת ערב שבת. התפילה מורכבת מקבלת שבת (פרקי תהלים, "לכה דודי"), ותפילת ערבית של שבת.

ג. קידוש. ברכה הנאמרת על היין, לפני האוכל בליל שבת וביום שבת. נוסח הקידוש כולל פסוקים מהתורה וברכות על היין והשבת. הקידוש מהווה את קיום מצוות זכירת השבת.

 ד. שלושסעודות. בשבת אנחנו מצווים להתענג ולקדש את הדברים הגשמיים, ולכן נהוג לאכול 3 סעודות, הכוללות זמירות ודברי תורה
ה. תפילת שחרית, קריאת התורה, תפילת מוסף. נאמרות ברצף בשבת בבוקר. כבר מאות רבות של שנים קיים נוהג לחלק את התורה לחלקים כמספר שבתות השנה. כל חלק נקרא "פרשת השבוע", ומכיל מספר פרקים. באופן הזה מסיימים בכל שנה בשמחת תורה לקרוא את כל התורה, ומיד מתחילים אותה מחדש. כל שבת נקראת על שם הפרשה שלה.
ו. הבדלה. בצאת השבת אומרים נוסח הכולל מספר פסוקים, וברכות על היין, הבשמים, האש, ועל ההבדל וההפרדה בין שבת וימי החול.
 
 

---

החובה= בכל בית צריכים להיות נרות דולקים. במקרה שאין אשה במשפחה, הגבר הוא זה שמדליק
לקדש= ביום רגיל אנחנו אוכלים כתוצאה מרעב ומתאווה לאוכל, אבל בשבת אנחנו מעלים את האכילה לרמה של קדושה- אנחנו יושבים עם כל המשפחה, שרים שירי שבת, אומרים דברי תורה ומברכים, וכך מקדשים גם דבר חומרי כמו אוכל
גשמיים= חומריים
 
 
 
5. ל"ט אבות מלאכה
א. על פי ההלכה, בשבת אסורה עשיית מלאכה. ההגדרה ל"מלאכה" ע"פ חז"ל היא אחת מ39 פעולות שנדרשו לבניית המשכן, וכל אחת מהפעולות הנגזרות מהן.

מלאכה אינה נמדדת במידת האנרגיה והכוח המושקעת בעשייתה, אלא במידת היצירתיות שבה.

ב. לפי האמונה, הקב"ה הוא בורא העולם, והוא ממשיך ומנהל את העולם ואת כל הבריות. בני האדם קיבלו את הכוח לנהל ולשנות את העולם, ומתוך כך לפעמים אנחנו גולשים לחשיבה כאילו אנחנו שולטים באופן מוחלט בעולם. השבת היא, בין היתר, הכלי היהודי לוודא שלא נטעה לגבי המקום שלנו ביקום. מידי שבוע באה השבת, בה אנחנו מסירים את ידינו מעשייה ומיצירה בעולם, ומצהירים שלא אנחנו הממונים על העולם. יש לנו את הרשות ואנו אף מצווים לנהל את ענייני העולם, אך אנחנו לא בעלי הבית.

מעבר לחיזוק האמונה, ההימנעות ממלאכה מאפשרת לנו לחוות מנוחה אמיתית ולהתמקד במטרות הרוחניות שלנו (כפי שפורט בסעיף 2).
 

---

חז"ל= חכמינו זכרונם לברכה. כינוי למנהיגים הרוחניים-הלכתיים של עם ישראל בתקופה שבין המאה ה3 לפני הספירה עד סוף המאה ה6 לספירה
משכן= המשכן היה מקדש נייד שבו השתמשו בני ישראל כשנדדו במדבר. בכל פעם שבני ישראל עצרו הם הרכיבו את המשכן, ובכל פעם שהמשיכו ללכת הם פירקו אותו ולקחו את החלקים איתם
 
 
 
6. מעין עולם הבא

א. ישנו מדרש המספר שכשעמדו בני ישראל לקבל את התורה, ה' אמר להם שהשכר על שמירת המצוות יהיה גן עדן. שאלו בני ישראל- "איך נדע שגן עדן טוב כל כך?", והקב"ה נתן לנו דוגמית קטנה- שבת, שמאפשרת לנו לטעום מעט מההנאה הרוחנית המיוחדת של העולם הבא. לכן מכונה השבת "מְעֵין עולם הבא", ואנו צריכים ליהנות ולהתמלא ביום זה.

ב. בשבת לא נוהגים מנהגי אבלות, ונהוג להימנע בה ככל שניתן מצער ועוגמת נפש.
 

---

מְעֵין= כמעט כמו