הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

   דף הבית    מידע כללי    מיקום    תכנון וארכיטקטורה    ארכיון    גלריית תמונות    פורום
 
 
"אצטדיון סמי עופר יהיה מהמפוארים באירופה", כך אמר לא פעם יונה יהב. האומנם? 
בפרויקט מיוחד סקרנו 22 אצטדיונים בני 30,000 עד 35,000 מקומות ישיבה שנבנו
בעשור האחרון ברחבי העולם.
קודם כל נבחן באופן אובייקטיבי את האצטדיון הנבנה בחיפה. אומנם האצטדיון רחוק
מלהיות מוכן, אך מההדמיות השונות ומהנתונים השונים הידועים לנו ניתן לדעת דבר
או שניים על האצטדיון הקורם עור וגידים.
 
האצטדיון בדרזדן, גרמניה. אחד מתוך 22 האצטדיונים שנסקרו על ידינו.
 
 
אחת הסוגיות המרכזיות שהמתכננים היו צריכים לקבוע היא האם האצטדיון יכיל מפלס
אחד או שניים.
לסוגיה זאת אין תשובה חד משמעית של מה טוב פחות ומה טוב יותר, אצטדיון בעל
קיבולת של 30,000 מקומות ישיבה ניתן לתכנן בשני האופנים באופן מוצלח.
במפלס אחד הצופים שיושבים בשורות הרחוקות יותר ירגישו קרוב יותר לדשא, אומנם
במקרה של שני מפלסים אותם צופים ייהנו מזווית צפייה טובה יותר מהסיבה הפשוטה
שמפלס שני תמיד בונים בשיפוע גדול יותר על מנת להגיע לראות אופטימאלית של כר
הדשא.
במפלס אחד האצטדיון מרגיש קטן יותר אך אולי דווקא ביתי יותר. בשני מפלסים
האצטדיון יוצר את הרושם שהוא גדול יותר מהתכולה האמיתית שלו.
אגב, בתכנון הראשוני של האצטדיון רק יציע אחד מתוך ארבעה היה אמור להיבנות
בשני מפלסים.
מבין האצטדיונים שסקרנו בשמונה שני מפלסים בדומה לאצטדיון בחיפה, באחד שני
מפלסים בשלושה יציעים, בשלושה שני מפלסים בשני יציעים לאורך המגרש, באחד
שני מפלסים ביציע אחד בלבד ובתשעה קיים מפלס בודד.
מסקנה: אין תמימות דעים לכאן או לכאן.
 
האצטדיון באתונה. מפלס אחד, אווירה מדהימה, בעיקר בזכות הקהל.
 
סוגיה מרכזית נוספת הייתה עיצוב הגג ומעטפת האצטדיון. בתחילה היו מספר אופציות
אפשריות, האופציה שנבחרה נקבעה באופן אישי ע"י ראש עיריית חיפה, יונה יהב.
יהב בחר באופציה הלא שגרתית והמקורית ביותר- גג מוזהב עם קווים מעוגלים. לפי
ההדמיות, יש שיגידו שהגג נראה מרהיב, מלהיב ונעים לעין. לעומתם אחרים יגידו שגג
שכזה כלל לא מתאים לאצטדיון כדורגל. מה אנחנו אומרים? על טעם ועל ריח אין
להתווכח, מה שבטוח מדובר בבחירה מקורית ויוצאת דופן שאין דומה לה בעולם.
בכל האצטדיונים שבדקנו קיים גג, כאשר לכל אצטדיון את הגג הייחודי לו. את חלקם
אהבנו יותר, חלקם פחות.
 
אצטדיון באיי-ארנה, לברקוזן, גרמניה. מבנה וגג ייחודיים.
 
קיימת סוגיה שיש לתת את הדעת עליה והיא ייחודית לאצטדיון החיפאי, אם כי לשלילה.
מחצית מהמפלס הראשון של אצטדיון נבנה על תלולית, כלומר הטריבונה מוקמת על
קרקע ולא על עמודי בטון. בנייה באופן זה מצמצמת את השטחים הפנימיים מתחת ליציע
אשר יכולים לשמש למסחר ולשירותים שונים לטובת ולנוחיות האוהדים. חיסרון נוסף
הוא שלמתבונן מבחוץ האצטדיון נראה קטן יותר ומרשים פחות מכיוון שחלקו שקוע
בקרקע. אם כן, מהי הסיבה שבונים באופן הזה? הסיבה היא כמובן כלכלית- חסכון בעלויות.
גם בחלקו השני של האצטדיון שלא שקוע בקרקע, החלק החיצוני יראה דומה לחלק שממול,
הסיבה לכך היא רחבה מוגבהת חיצונית לאצטדיון שמתחת לרובה יהיו אזורי מסחר.
בשורה התחתונה, החזית החיצונית מאבדת 8.5 מטרים של המפלס הראשון, אם כי נותרים
17 מטרים של חזית אנכית ועוד 10 מטרים של החלק העליון של הגג שמתעקל כלפי פנים
האצטדיון.
 
חזית אצטדיון פולקסווגן, וולפסבורג, גרמניה.
 
אותו אזור מסחרי שנמצא מאחורי היציע המערבי, גם הוא יוצא דופן בהשוואה
לאצטדיונים הנסקרים. מדובר בשטח בנוי נרחב שחורג מהקו החיצוני של היציעים. ייתכן
אף כי מבין 22 האצטדיונים שסקרנו מדובר בשטח המסחרי הגדול ביותר, אשר ישרת את
קהל האוהדים שיגיע לאצטדיון וכן את הציבור בכללותו. ניכר אינטרס כלכלי מובהק
בבניית שטחים אלה, אשר יניבו הכנסות רבות משכ"ד וארנונה.
 
נעבור כעת לפנים האצטדיון, היציעים יהיו קרובים לכר הדשא, כבכל אצטדיון מודרני
שנבנה כיום. ברוב האצטדיונים שסקרנו היציעים מקבילים לכר הדשא (בדומה לטדי
ולאצטדיון החדש בפ"ת), אם כי במספר אצטדיונים היציעים טיפה מעוגלים (בדומה
לבלומפילד). האצטדיון בחיפה יאמץ את האופציה הראשונה. בפן העיצובי ועל פי
ההדמיות בלבד ניתן להבחין בשתי מגרעות בפנים האצטדיון, האחת היא מוטות התמיכה
של הגג, אשר היו יכולות להיות מתוכננות באופן קצת יותר נעים לעין. השנייה היא
ההפרדה בין שני המפלסים, הפרדה שברובה בנויה מקיר אנכי שפתחי הכניסה למפלס
התחתון יעברו דרכו. באצטדיונים שבדקנו הפרדה זאת נעשתה באופן גס פחות, באמצעות
מרחבים פתוחים ולא באמצעות קיר היקפי סביב האצטדיון כולו.
 
אצטדין פפסי ארנה, ורשה, פולין. הפרדה מפלסית שכמעט ולא מורגשת.
 
אז לאיזה אצטדיון יש את נקודות הדמיון הרבות ביותר לאצטדיון החדש בחיפה?
דווקא שני אצטדיונים שלא נסקרו מזכירים את האצטדיון, שניהם בצרפת, האחד נחנך בשנה
האחרונה בולנסאיין שבצרפת, תכולתו 25,000 מקומות ישיבה ולכן לא נסקר. השני בעיר
לה-הבר, נמצא בשלבי בנייה מתקדמים יותר מהאצטדיון החיפאי וגם הוא כמו זה שבחיפה
תוכנן ע"י חברת KSS הבריטית. גם אצטדיון זה צפוי להכיל 25,000 מקומות ישיבה.
מבין האצטדיונים שנסקרו אף לא אחד מזכיר את האצטדיון בחיפה מבינה חיצונית, מבחינה
פנימית ישנן נקודות דמיון לאצטדיוניהן של ברן משוויץ, ורשה מפולין ודיסבורג מגרמניה.
 
הדמייה של האצטדיון בלה-הבר. דמיון ניכר להדמיות האצטדיון בחיפה.
 
האצטדיון החדש בולנסאיין. גם כאן ניתן למצוא קווי דמיון.
 
האצטדיון בברן, שוויץ. מזכיר את מבנה הטריבונות באצטדיון בחיפה.
 
אצטדיון פפסי ארנה, ורשה, פולין. מרשים וביתי. יארח את יורו 2012.
 
לסיכום, מבנה האצטדיון הינו סטנדרטי ומקובל בעולם (מלבד הבנייה החלקית שמתבצעת
על התלולית), היציעים קרובים לדשא ויעניקו חווית כדורגל מיטבית, הגג הינו ייחודי ומקורי
אם כי לא כולם יאהבו אותו, מבחוץ האצטדיון מעוצב בצורה הנעימה לעין, אם כי לא משרה
אווירה של גודל ועוצמה.
סך הכול באמת נבנה אצטדיון כדורגל מודרני וחדיש שנבנה בקריטריונים המחמירים ביותר,
אצטדיון כדורגל שיהיה אחד המשוכללים בעולם לגודלו, אם כי לא אחד היפים ומעוררי
השתאות שבהם.
אגב, האצטדיון שאותנו הרשים ביותר הוא אצטדיונה הביתי של קייסריספור הטורקית שנחנך
לפני שנתיים, לו חזית של מבנה לא מהעולם הזה. אצטדיון מרשים נוסף שנחנך רק השנה
הוא אצטדיון קזימוקאן שנמצא בלא פחות מאשר קזחסטן. האצטדיון בעל מראה עתידני, עם
גג מרשים שמכסה את כר הדשא ויכול להיפתח ולהיסגר בהתאם לתנאי מזג האוויר. גם
אצטדיון במלבורן שבאוסטרליה ייחודי ובעיקר הגג שלו שנותן בלילה תצוגת אורות
צבעונית מהפנטת. האצטדיון באביירו, פורטוגל, גם הוא משהו שקשה להתעלם ממנו בזכות
הצבעוניות שלו שניכרת גם מבפנים וגם מבחוץ.
 
אצטדיון קאדיר האס בקייסריספור. מבט מבחוץ.
 
אצטדיון קאדיר האס בקייסריספור. מבט מבפנים.
 
האצטדיון במלבורן, אוסטרליה, בעל גג ייחודי. צלעות המשלושים בגג זוהרים בלילה.
 
אצטדיון אביירו בפורטוגל. אירח משחקים ביורו 2004. אולי הצבעוני בעולם, הן מבפנים-
 
והן מבחוץ-
 
האצטדיון החדש באסטאן, קזחסטן.
 
מראה חיצוני מרשים. האצטדיון בשלג הקזחי.
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות - האתר הלא רשמי של האצטדיון החדש בחיפה ©  2011-2013
 
האתר נבנה במערכת 2all בניית אתרים