x
בניית אתרים בחינם
   צור קשר    כתב הסמכה מינוי לכהנים    טפח באישה ערווה?    כי יפלא ממך דבר למשפט?    יקום נביא או חלם חלום?
   האם "חכמים" סוטים?    אל תוסף על דבריו?    נישואין לגויה מותר אסור?    12 אבות נישאו לגויות?    חכמי גמרא בישלו עוף בחלב?
   שאלות ותשובות    מי כתב את התורה?    עולם הבא?    על גימטריה בתנ"ך.    שמעון בר יוחאי
   שכינה?    פסח    משלם לאדם כפועלו    היו במצרים 430 שנה או 210?    120 שנה לאדם.
   רשב"ם וסבא רש"י    ככל אשר יורוך?    נחמן מברסלב צדיק?    המקל    ירבעם והנביא מסר לחיים
   אל תפלל לא לתפילה    פתק בכותל?    ואכלת ושבעת וברכת - ושמחת    פיגול    הבנת הנקרא
   ודרשת וחקרת ושאלת היטב    ניסיון    מצאת כי תדרשנו    בשמו תשבע    המילה אלוהים קדושה? אלוקים?
   בתי כנסת?    מסורת ממשה לאן נעלמו כהנים?    הוכח תוכיח צופה    רחב הזונה    נישואין חובה?
   לא תבשל גדי בחלב אמו?    חשוב חשוב    אלוהים? שטן?    שאלות בראשית א ב 5    יום תנ"כי?
   כהן = מורה?    גר גרים גיור    וקשרתם מה זה?    וקשרתם?    וקשרתם על? על מה?
   מאמין ואינו מקיים    שומרים על התורה השבת החג?    לשמור? להגן? "ולהילחם" את מלחמות יהוה?    דגל, מאמין ואינו מקיים,    ברכות מוזרות
   מי הוא אליעזר?    ספר הזהר?    יצחק ומצרים    נפש תחת נפש ממון?    אדם?
   איש?    ט באב?    אגרת הגר"א    מהו מלאך    הרמב"ן על ימין ושמאל
   על ימין שמאל?    ימין שמאל דרך אמצעית    לא תסורו ימין ושמאל?

ניסיון,

תהלים יא (ה) יְהֹוָה צַדִּיק יִבְחָן וְרָשָׁע וְאֹהֵב חָמָס שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ:---(כ) וַיהֹוָה צְבָאוֹת שֹׁפֵט צֶדֶק בֹּחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב אֶרְאֶה נִקְמָתְךָ מֵהֶם כִּי אֵלֶיךָ גִּלִּיתִי אֶת רִיבִי:  

ירמיהו יז (י) אֲנִי יְהֹוָה חֹקֵר לֵב בֹּחֵן כְּלָיוֹת וְלָתֵת לְאִישׁ <כדרכו> כִּדְרָכָיו כִּפְרִי מַעֲלָלָיו:  

ירמיהו כ (יב) וַיהֹוָה צְבָאוֹת בֹּחֵן צַדִּיק רֹאֶה כְלָיוֹת וָלֵב אֶרְאֶה נִקְמָתְךָ מֵהֶם כִּי אֵלֶיךָ גִּלִּיתִי אֶת רִיבִי: 

תהלים ז (י) יִגְמָר נָא רַע רְשָׁעִים וּתְכוֹנֵן צַדִּיק וּבֹחֵן לִבּוֹת וּכְלָיוֹת אֱלֹהִים צַדִּיק:

משלי יז (ג) מַצְרֵף לַכֶּסֶף וְכוּר לַזָּהָב וּבֹחֵן לִבּוֹת יְהֹוָה:

דברי הימים א כט (יז) וְיָדַעְתִּי אֱלֹהַי כִּי אַתָּה בֹּחֵן לֵבָב וּמֵישָׁרִים תִּרְצֶה אֲנִי בְּיֹשֶׁר לְבָבִי הִתְנַדַּבְתִּי כָל אֵלֶּה וְעַתָּה עַמְּךָ הַנִּמְצְאוּ פֹה רָאִיתִי בְשִׂמְחָה לְהִתְנַדֶּב לָךְ:

 

בני אם קרבת לעבוד את יְיָ,        מסור נפשך לניסיון:

הכן לבך וחזק,     ואַל תיבהל בעת איד:

דבק בו ואל תרף,    למען תגדל באחריתך:

כל הבא עליך קבל,     ובחליפות עונייך הארך רוח:

כי באש יבחן זהב,     ואנשים רצויים בכור עוני:

בטח בו והחזיק בך, ישר אורחותיך וקווה לו:

יִרְאֵי יְיָ קוו לחסדו,  ואַל תסורו פן תפלו:

יִרְאֵי יְיָ בטחו בו,  לא יגרע שכרכם:

יִרְאֵי יְיָ קוו לטוב,  ולשמחת עולם וישועה:

בינו דורות ראשונים, וראו, מי בטח בו ויבוש:

או מי עמד ביראתו ויעזב, או מי קרא אליו ויתעלם ממנו:

כי רחום וחנון יְיָ, וסולח לעוונות, ומושיע בעת צרה:  דברי שמעון בן סירא עמ'  תנא'

 

איוב לב (ו) וַיַּעַן אֱלִיהוּא בֶן בַּרַכְאֵל הַבּוּזִי וַיֹּאמַר צָעִיר אֲנִי לְיָמִים וְאַתֶּם יְשִׁישִׁים עַל כֵּן זָחַלְתִּי וָאִירָא מֵחַוֹּת דֵּעִי? אֶתְכֶם:(ז) אָמַרְתִּי יָמִים יְדַבֵּרוּ? וְרֹב שָׁנִים יֹדִיעוּ חָכְמָה?:(ח) אָכֵן רוּחַ הִיא בֶאֱנוֹשׁ וְנִשְׁמַת שַׁדַּי תְּבִינֵם:(ט) לֹא רַבִּים יֶחְכָּמוּ? וּזְקֵנִים יָבִינוּ מִשְׁפָּט:(י) לָכֵן אָמַרְתִּי שִׁמְעָה לִּי אֲחַוֶּה דֵעִי? אַף אָנִי:(יא) הֵן הוֹחַלְתִּי לְדִבְרֵיכֶם אָזִין עַד תְּבוּנֹתֵיכֶם עַד תַּחְקְרוּן מִלִּין:(יב) וְעָדֵיכֶם אֶתְבּוֹנָן וְהִנֵּה אֵין לְאִיּוֹב מוֹכִיחַ עוֹנֶה אֲמָרָיו מִכֶּם:(יג) פֶּן תֹּאמְרוּ מָצָאנוּ חָכְמָה אֵל יִדְּפֶנּוּ לֹא אִישׁ:(יד) וְלֹא עָרַךְ אֵלַי מִלִּין וּבְאִמְרֵיכֶם לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ:(טו) חַתּוּ לֹא עָנוּ עוֹד הֶעְתִּיקוּ מֵהֶם מִלִּים:(טז) וְהוֹחַלְתִּי כִּי לֹא יְדַבֵּרוּ כִּי עָמְדוּ לֹא עָנוּ עוֹד:(יז) אַעֲנֶה אַף אֲנִי חֶלְקִי אֲחַוֶּה דֵעִי? אַף אָנִי:(יח) כִּי מָלֵתִי מִלִּים? הֱצִיקַתְנִי רוּחַ בִּטְנִי: "דֵעִי" או דעתי? "מָלֵתִי" או מלאתי? האם כוונת הכתוב אני מלא במילים? יש לי כל כך הרבה מה לומר,

 

 

ספר בן סירא במהדורת דוד כהנא, פרק לד. תרגום בן זאב  (133)

גבר מנסה(מנוסה) רבה(הרבה) מדעו(הידע שלו), ואיש נבחן ישכיל דבריו: איש לא נסה(ניסה)? מה ידע,? כי במסה(בניסיון) תרב(תרבה) חכמה:  מנוסה, ניסה, (ניסיון המקור ליידע)

גבר מנסה רבה מדעו, ואיש נבחן ישכיל דבריו: איש לא נסה מה ידע, כי במסה תרב חכמה: מנוסה, ניסה, (ניסיון המקור ליידע)

(גבר מנוסה ידיעתו רבה, ומי שעבר כבר מבחן, יודע מה להשיב, אדם שלא עבר ניסיון, איך ידע? מי שכבר התנסה, יש לו מספיק חכמה/ידע מניסיונו.)

לגבר מנוסה יש הרבה ידע, ואיש שעבר מבחן או שיש לו ניסיון ידע לענות או מה לעשות, איש אשר אין לו ניסיון איך ידע, כי בניסיון תרבה החוכמה,  ניסיון הוא לא מה שקורה לך, אלא מה אתה עושה כשזה קורה לך.

אין חכם כבעל ניסיון. חז"ל  החיים מלמדים טוב יותר מאשר ספרים או מרצים. - יוהן וולפגנג פון גתה

המקור היחיד לידע הוא הניסיון.אלברט איינשטיין

אם תשתה מן המים, תלמד להכיר את המעיין. אם לא שתית, איך תדע מה טעם המים?

המיומנות החשובה ביותר מכל היא היכולת ללמוד מניסיון אישי, שלנו ושל הזולת. אדוארד שפירו

בני אדם הם היצורים שיש ביכולתם ללמוד מניסיונם של אחרים, והמעניין שרק מעטים משתמשים ביכולת זו, 

 

ניסיון הוא בית ספר טוב, אבל המחיר גבוה. היינריך היינה

כל "ניסיון" כושל, מקרב אותנו אל "המטרה"!

 

כדי להכיר את הדרך שלפניך, שאל את אלה שחוזרים. פתגם סיני

רק מי שעשה את הדרך יודע אילו מן הבורות הם עמוקים. פתגם סיני

רק זה שנועל את הנעל יודע איפה היא לוחצת. פתגם אנגלי

 

טעויות הן כמו טבע קדוש, לעולם אל תנסה לתקן אותן, להיפך: תבסס אותן באופן שכלי, ותבין את הטעות באופן יסודי. ורק אחר כך יהיה באפשרותך להתעלות עליהן. סלבדור דאלי

 

החיים הם אבן משחזת: או שהם טוחנים אותך עד דק או שהם רק מלטשים אותך, תלוי בחומר שממנו קורצת. - ג'יקוב מ. בראודה

אין דבר כזה טעויות, אין מקריות. כל האירועים הינם ברכה אשר עלינו ללמוד מהם.- אליזבת קובלר-רוז

אנו לומדים מהניסיון לאט, ובמחיר שגיאות מרובות.- זיגמונד פרויד

  אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר
אזור זה נשאר קבוע בכל חלקי האתר