בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

לטייל בברלין

 
   דף הבית    אתרים    משפחות וילדים    איך מגיעים    מוזיאונים    לילות ברלין
   יהודים ושואה    היסטוריה    החומה    פוטסדאם    דרזדן    מידע שימושי
   קישוריות    צור קשר
 
 
כל הזכויות על תוכנו של אתר זה שמורות למשה ריינפלד
לטייל בברלין
האתר של מדריך הטיולים משה ריינפלד
 
 
 
 
מידע מורחב יותר על ברלין, דרזדן, פוטסדאם, ומקומות יפים אחרים במזרח גרמניה, שפע מסלולי טיולים, ועדכונים למטייל העצמאי, ניתן למצוא באתר נוסף שליwww.myberlin.co.il  
 
 
 
 
 מבט אל דרזדן העתיקה מעבר לנהר אלבה (הקלק על התמונה להגדלתה)  
 
דרזדן

 

נסיעה לדרדן, פירושה נסיעה למדינה אחרת. ממדינת ברלין, ומהמדינה המקיפה אותה ברנדנברג, אנחנו עוברים למדינת סקסוניה, שדרזדן היא בירתה. הנוף נשאר פחות או יותר אותו הדבר. מרחבים מישוריים עצומים. אבל ההיסטוריה משתנה. לא מדובר עוד במלכי פרוסיה ובנסיכיה, אלא במלכי סקסוניה ובנסיכיה.
דרזדן היא עיר קטנה בהרבה מברלין. מתגוררים בה 482 אלף נפש, והיא נמצאת משני עברי הנהר אלבה.. העיר זכתה לכינוי "פירנצה של האלבה", בזכות אוספי האמנות הנהדרים שלה והבניינים המונומונטליים. דרזדן היא בעיקרה מרכז בינלאומי של מדע ומחקר, אזור תעשייה, וכמובן מוקד התיירות של סקסוניה. מוסדות התרבות המפורסמים שלה הם (למי שרוצה להישאר בעיר עוד יום): האופרה הממלכתית הסכסונית (Saechsigen Staatsoper), וה-Kreuzchor שהיא מקהלה מעולה.
מעט היסטוריה: דרזדן היא בת גילה של ברלין. היא נוסדה במאה ה-13 (בערך 1200). לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, פברואר 1945, נחרבה העיר בהפצצה לדוגמה שעשו מטוסי בעלות הברית. דרזדן נכללה לאחר המלחמה במזרח גרמניה, וב-1951 החלו השלטונות הקומוניסטיים בעבודות השיקום. העיר העתיקה שוחזרה בדייקנות, והפכה לאחד מאתרי התיירות היפים באירופה.
כל המקומות הראויים לביקור נמצאים בתוך הטבעת הפנימית של העיר העתיקה ((Altstadt ring שעל הגדה השמאלית של הנהר אלבה.  
"העיר החדשה", שעל הגדה הימנית של הנהר, נוסדה ב-1403. כעבור כ-150 שנה התאחדו שתי הערים. לאחר שריפה שכילתה את העיר החדשה ב-1685, היא נבנתה מחדש בסגנון אחיד – סגנון הברוק.
ביקור ממצה בדרזדן מצריך חצי יום, כולו ברגל.
במוקד הביקור: הצווינגר (Der Zwinger). פירוש השם: חצר חיצונית של ארמון. זהו מתחם ארמונות מדהים ביופיו ובאוספי האמנות שבתוכו. זהו מתחם מלכותי יחיד במינו בסגנון הברוק. יצרו אותו האדריכל האמן הגרמני הגאוני מתיאוס דניאל פפלמן (Poeppelmann) והפסל בלתזאר פרמוזר (Belthasar Permoser). בראשית המאה ה-18.  
הצווינגר לא שימש מעולם למגורים. מלכתחילה תוכנן מתחם הארמונות לשמש לצורכי ייצוג.  ב-1710, שנה לאחר שנבנה, הורה אוגוסט "החזק" (August der Starken) מלך סקסוניה לאדריכל פופלמן להפוך את המתחם לחממה לגידול תפוזים (Orangerie). ב-1872 הפך הצווינגר לגלריית תמונות. הוא נחרב עד היסוד בהפצצה הגדולה, ושוחזר בדייקנות גרמנית טיפוסית ב-1964.
החלק היפה ביותר של הצווינגר קרוי Wallpavillon. הוא התפרסם בזכות פסליו של פרמוזה. כמו כן זכו לפרסום: אוסף כלי הפורצלן, גלריית הציורים, שבה מוצגת בין היתר "המדונה הסיסטינית" של רפאל, וכן המוזיאון ההיסטורי של סקסוניה הקרוי Ruestkammer ובו אוסף מרשים של כלי נשק.
 סמוך לצווינגר: ככר התיאטרון (Theaterplatz) שסביבה שוכנים: גלריית סמפר (Semper), האופרה, ארמון טאשנברג (Taschenberg), ארמון המלוכה (Schloss) וכנסיית החצר (Hofkirche). במרכז הככר אנדרטת יוהנס מלך סקסוניה (Johanns von Sachsen) רוכב על סוסו, יצירתו של הפסל יוהאנס שילינג (Johannes Schilling) (1883).
בקצה העיר העתיקה, על גדת האלבה, משתרעת ככר הארמון (Schlossplatz), וממנה מוביל גרם מדרגות מעוטר בפסלים של יוהאנס שילינג אל ברולשה טראסה ( ( Bruehlsche Terasse, מרפסת תצפית שנבנתה על שרידי הביצורים של דרזדן העתיקה, צופה אל האלבה.
שמה של הטראסה בא לה משר החצר הסקסוני הגראף היינריך פון ברול (von Bruehl) שקיבל באמצע המאה ה-18 את השטח במתנה והפך אותו לגן שעשועים פרטי. ב-1814 הפך הגן לציבורי, והיה לטיילת פופולרית, עם בתי קפה שקנו להם מוניטין בכל העולם.ממזרח לטיילת שתל הגראףגן מקסים הקרוי אף הוא על שמו:י Bruehlische Garten, וגם בו כמו בכל האתרים המשוחזרים להפליא שמניתי, מומלץ לבקר.
מי שמטייל בברלין ורוצה "לקפוץ" לדרזדן צריך להביא בחשבון יום שלם, כולל נסיעות. הדרך היעילה והנוחה ביותר היא ברכבת. המחיר למבוגר הוא בדרך כלל 70 אירו (הלוך חזור) במחלקה שניה (נכון ל- 2006), ולעתים הוא מחייב החלפת רכבת. נסיעה לדרזדן אפשרית מרוב תחנות הרכבת האזורית של ברלין. הנסיעה ברכבת נמשכת כשעתיים וחצי לכל כיוון. שימו לב! נסיעה בקבוצה (5 איש או יותר, ולא משנה אם הם בני משפחה אחת או זרים המציגים עצמם כקבוצה) עולה כ-60 אירו הלוך חזור (כלומר פחות ממחיר לזוג!). כדאי לנצל זאת.
הנסיעה באוטובוס זולה יותר מאשר ברכבת, אבל היא נמשכת זמן רב יותר, פחות נוחה, והנוף בדרך חד-גוני בין כך ובין כך. מי שמעוניין בנסיעה באוטובוס צריך להתעניין בלוח הזמנים ובמחירים בתחנה המרכזית, שליד מרכז הירידים (ICC) של ברלין.
 
הצעות מפורטות למסלולי טיולים ואתרים מעניינים בברלין, פוטסדאם, דרזדן ומקומות אחרים במזרח גרמניה,
 
אפשר לקבל באתר www.myberlin.co.il
 
 
 
 
ניתן לפנות אלי, לטלפון 050-6861811  או בדוא"ל: mosherein@yahoo.co . שמי משה ריינפלד, מורה דרך ומדריך טיולים, בעיקר בירושלים וסביבתה, בעל רשיון מורה דרך של משרד התיירות (על שירותי ההדרכה שאני מספק בארץ - ראה אתר www.tourguide.area.co.il).