בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

לטייל בברלין

 
   דף הבית    אתרים    משפחות וילדים    איך מגיעים    מוזיאונים    לילות ברלין
   יהודים ושואה    היסטוריה    החומה    פוטסדאם    דרזדן    מידע שימושי
   קישוריות    צור קשר
 
 
 
כל הזכויות על תוכנו של אתר זה שמורות למשה ריינפלד
לטייל בברלין
האתר של מדריך הטיולים משה ריינפלד
 
 בעמוד זה תוכלו למצוא תדריך מפורט לדרכי הכניסה לברלין והיציאה ממנה ולתנועה בתוך העיר. 
 
מידע מורחב יותר על ברלין, פוטסדאם, דרזדן ומקומות יפים אחרים במזרח גרמניה, שפע מסלולי טיולים, ועדכונים למטייל העצמאי, ניתן למצוא באתר נוסף שליwww.myberlin.co.il  
 
 
איך מגיעים לברלין? איך נוסעים בברלין?
 
  
התחבורה אל ברלין וממנה מגוונת ונוחה ביותר.
אפשר כמובן להגיע בדרך האוויר לאחד משני נמלי התעופה החשובים של ברלין. 

 

נמל התעופה המרכזי לטיסות סדירות הוא כיום טגל ( Tegel  ) ( TXL ).  מומלץ לגשת לדוכן  BVG (חברת התחבורה הציבורית) ולבקש את תרשים קווי התחבורה הציבורית.  מתחנת האוטובוסים הנמצאת ממש מעבר לדלת של בית הנתיבות, נוסעים למרכז ברלין באוטובוס, באחד מהקווים  109, 128 X9 ,TXL.  בדרך אפשר לרדת ליד אחת מתחנות הרכבת העירונית (S-Bahn ) או התחתית (U-Bahn) ולהמשיך ליעד הרצוי. אפשר גם לנסוע בקווים  X9 ו-109  עד תחנת הרכבת הגדולה Zoo (או בשמה המלא   Zoologischer Garten)  שליד הרחוב  החשוב ביותר במערב ברלין "קו-דאם".  ליד תחנה זו יש ריכוז של אוטובוסים ותחנות רכבת תחתית ועירונית. בבניין הקרוי   Europa Centreנמצא מרכז מידע לתיירים, שאפשר להיעזר בו.

נסיעה באוטובוס, רכבת תחתית, רכבת עירונית או טראם (חשמלית) עולה 2.10 אירו (נכון לשנת 2006). נסיעה במונית מנמל התעופה למרכז העיר עולה בסביבות 18 – 20 אירו. 

נמל התעופה שבו נוחתות בעיקר טיסות שכר הוא שנפלד ( Schoenefeld) (SXF), כ-18 קילומטר מדרום מזרח לעיר. בעבר היה שנפלד נמל התעופה של מזרח ברלין. בעתיד יוקם בו נמל התעופה המרכזי של ברלין (מעין "נתב"ג 2000"). משנפלד אפשר לנסוע באוטובוס הישיר, המגיע לקו-דאם תוך חצי שעה בערך. אפשרות אחרת היא לנסוע באוטובוס 171 לתחנת הרכבת התחתית רודואו (Rudow ) ולהמשיך משם ברכבת התחתית בקו U-7 ל-  Zoo  או ברכבת העירונית  בקו S9 לכיכר אלכסנדר (אלכסנדר פלאץ). ניתן לנסוע גם בקווי אוטובוס ורכבת עירונית אחרים, לכיוונים אחרים, בהתאם לצורך.
נסיעה במונית משנפלד למרכז העיר עולה כ-30 אירו (כאמור, הנסיעה בתחבורה ציבורית זולה בהרבה).   

אפשר להגיע לברלין גם ברכבת - מעיר אחרת באירופה או בגרמניה עצמה, מכל הכיוונים. מדי שעה יוצאות רכבות מהירות (ICE  ו-IC) מרחבי אירופה אל תחנת הרכבת המרכזית החדשה, הגדולה באירופה,  ואל התחנות Berlin-Spandau, Bahnhof Zoo ו- Ostbahnhof. מידע על לוחות הזמנים בטלפון:  118 61
התחנה המרכזית החדשה פועלת כל ימות השבוע מ-6 בבוקר עד 22 בערב.. ניתן  להמשיך משם ליעד הרצוי באחד מארבעה קווי רכבת עירונית  S5, S7, S75, S9 או  באוטובוס בקווים TXL, M41, 120, 123, 147, 240, 245.

רוב הרכבות עוצרות כאמור גם בתחנות גדולות אחרות בברלין. למשל, תחנת מזרח (Ostbahnhof) , שהייתה התחנה המרכזית של ברלין עד לבניית התחנה החדשה. תחנה זו נמצאת ברובע פרידיריכסהיין, ואפשר להמשיך ממנה ברכבת העירונית למרכזי תחבורה אחרים: אלכסנדרפלאץ, פרידריכשטראסה  וה- Zoo (Zoologischer Garten).  אפשר גם להשתמש באוטובוס בקווים 140, 147, 347

חשוב לדעת על קיומה של טבעת מסילות רכבת עירונית (Ringbahn )סביב מרכזה של ברלין. טבעת זו מקילה על המעבר לרכבת התחתית או  לקווי האוטובוס כדי לשנות כיוון. אחת מתחנות הרכבת הגדולות המחוברות לטבעת היא תחנת  Gesundbrunnen המצויה בצפון ברלין. בדרום העיר פועלת תחנת צומת דרום (Suedkreuz), שנפתחה ב-2006. גם היא מקושרת היטב עם מרכז העיר בקווי רכבת עירונית ובקווי אוטובוס.

בנוסף לתחנות המשרתות את הרכבות הרגילות, פועלות תחנות שבהן עוצרות הרכבות הרגיונליות (רכבות המגיעות ממדינות אחרות בגרמניה עצמה). הגדולה שבהן היא ה-Zoo. בתחנה זו פועל מרכז המידע של חברת הרכבות הגרמנית  Deutsche Bahn הידועה בראשי התיבות שלה DB. תחנה קטנה, אך חשובה לא פחות היא תחנת ואנזה, המשמשת תחנת מעבר למי שרוצים לעבור לעיר הסמוכה פוטסדאם, או סתם לטייל בקצה הדרום מערבי המרוחק של ברלין. כל תחנות הרכבת הרגיונלית מקושרות היטב לכל חלקי העיר בקווי רכבת עירונית ואוטובוסים.  

מידע על זמני היציאה וההגעה של הרכבות אפשר לקבל בטלפון    0180 599 66 33.  אגב, ניתן להשיג כרטיסי הנחה רבים ליעדים מחוץ לברלין. למשל, כרטיסים קבוצתיים. שימו לב: בעיני הרכבת, קבוצה היא: 5 אנשים או יותר. זה פותח כר נרחב לרכישת כרטיסים במחירים מצחיקים.

עוד דרך להגיע לברלין היא באוטובוס בין-עירוני. יתרונות: הנסיעה באוטובוס זולה בדרך כלל יותר מאשר ברכבת., ואפשר לראות נופים בדרך. חיסרון: הנסיעה איטית יותר, והנופים באזור הם חד-גוניים.
 
אפשר להגיע גם במכונית פרטית או ברכב שכור. בהחלט לא מומלץ (פקקים, בעיות חניה וכדומה). ראה פרק המבוא בדף הבית. אם בכל זאת, החלטתם לא לוותר על מכונית, ראו הוזהרתם: המשטרה מקפידה על נסיעה במהירות המותרת: 30 – 50 קמ"ש בכבישים עירוניים, ו-100 קמ"ש בכבישים דו-מסלוליים המכונים Schnellstrecke , כלומר: מסלול מהיר. לעומת זאת, אין הגבלת מהירות בכבישים המהירים שמחוץ לעיר, אלא אם כן צוין אחרת.   
 
מצבם של הכבישים המהירים לברלין טוב למדי. בכביש בין ברלין להנובר (A 2) יש אפילו 6 נתיבים. אף על פי כן, כדאי לדעת שבכניסות לעיר, בעיקר בטבעת ( Stadtring) נוצרים פקקים לעתים תכופות. בתוך העיר, חייבים להביא בחשבון את חסימת הצירים התכופה בגלל עבודות בנייה ושיפוצים. חלק מרחובות ברלין סובלים מהזנחה ויש בהם מהמורות לא מעטות.
 
פרט חשוב נוסף: הנתיב הימני בכל רחוב שמור לאוטובוסים, מוניות ואופניים בלבד. בפנייה ימינה חייבים לתת זכות קדימה לכל אחד מכלי הרכב הנ"ל. יש נתיבים השמורים לאוטובוסים בשעות מסוימות, ולשאר כלי הרכב בשעות אחרות. הנהג הברלינאי ידוע בחוסר האדיבות שלו, ראו הוזהרתם. לגבי אופניים: בכל הרחובות יש נתיבי אופניים מסומנים, בדרך כלל בצבע אדום כהה. עליכם להשגיח בשבע עיניים לבל יצוץ פתאום רוכב אופניים כשאתם פונים ימינה.
 
שירותי דרך לרכב: מועדון המכוניות של גרמניה ADAC קשור בהסכם עם ממס"י ישראל, וניתן לרכוש בארץ מנוי לשירותיו. מידע בברלין בטלפון:  0180 510 11 12. בעת תקלה ניתן לטלפן ל- . 0180 222 22 22
מועדון נוסף הנותן שירותים כאלה  הוא ACE.
 

התחבורה הציבורית בברלין

 

הנסיעה בתוך ברלין במכונית שכורה או פרטית היא, כאמור, מעשה לא חכם ומיותר, לא רק בגלל הפקקים, מחסומי הדרכים ובעיות החנייה, אלא גם משום שהתחבורה הציבורית בברלין היא אחת המסודרות והנוחות בעולם.
בימי ו' ושבת פועלים כמעט כל קווי הרכבת התחתית 24 שעות ביממה, ובקטעים שהם אינם פועלים בהם בשעות הלילה, יש הסעות באוטובוסים לגישור על פני הקטע.
הרכבת העירונית או הרכבת העילית (S-Bahn ) פועלת בדרך כלל עד 1 בלילה. מחירי הנסיעות מחושבים על פי אזורי הנסיעה. ברלין מחולקת ל-3 אזורים: A ו-B הכוללים כמעט את כל העיר עצמה, ו-C כולל את השטח שמסביב לעיר, ואת העיר הסמוכה פוטסדם. המחירים מתעדכנים מעת לעת. נכון לאוקטובר 2006 היה מחיר כרטיס נסיעה רגיל באזור A: 2.10 אירו. הרוכש כרטיס זה יכול לנסוע עד שעתיים מרגע רכישתו בכל אחד מאמצעי התחבורה הציבוריים (שכולם שייכים לרשות התחבורה של ברלין BVG:)  רכבת תחתית, רכבת עירונית, אוטובוס וחשמלית. (בתוך שעתיים אלה, רשאי הנוסע לעבור מאמצעי תחבורה אחד לאחר בלא הגבלה). ניתן להוזיל את הנסיעה באמצעות רכישת כרטיס יומי. הכרטיס עולה כמובן יותר אך מאפשר נסיעה בלא הגבלה באזורים המסומנים בו. יש גם כרטיס לשלושה ימים, וכרטיס שבועי. מידע על תעריפי התחבורה הציבורית בטלפון:  194 49 או באתר האינטרנט www.bvg.de. לתייר המגיע עם בני משפחה ומתכוון לשהות בברלין 3 ימים כדאי להצטייד בכרטיס הקרוי Welcome-Card. כרטיס זה עולה יותר מ-20 אירו אך הוא מעניק למבוגר אחד ושלושה ילדים מתחת לגיל 14 אפשרות לנסוע בלא הגבלה בכל ברלין ומדינת ברנדנבורג. המקיפה אותה. את הכרטיס ניתן לרכוש באתר האינטרנט  www.btm.de , במרכזי המידע לתיירים של ברלין, אצל פקידי הקבלה במלונות,  ובדלפקי המכירה של רשות התחבורה הברלינאית  BVG .
חשוב ביותר! כרטיסי נסיעה קונים באוטומטים המיועדים בכניסה לכל תחנת רכבת, או אצל נהג האוטובוס, או במשרדי חברת התחבורה הציבורית הפזורים בכל התחנות החשובות. לפני תחילת הנסיעה יש להחתים את הכרטיס באוטומט אחר המיועד לכך (על האוטומט כתוב בגרמנית entwerfen ובדרך כלל צבעו אדום. יש להעביר את הכרטיס בחריץ כשפניו כלפי למעלה). אוטומט כזה נמצא בתוך כל אוטובוס או חשמלית. ברכבת התחתית או העירונית (עילית) יש לחפש את האוטומט על הרציף (בתוך הקרונות - אין אוטומטים כאלה!).
ההתמצאות בקווי הרכבות והאוטובוסים קלה ביותר אם מצטיידים בתרשים שלהם. את התרשים אפשר לקבל חינם אין כסף בכל דוכני BVG (חברת התחבורה הציבורית). כל קו של אוטובוס או רכבת מזוהה על פי שם תחנת הקצה שלו (לכל קו יש כמובן שני קצוות). הנתונים שאנו חייבים לדעת כדי להגיע למחוז חפצנו הם: מספר הקו, שם תחנת הקצה, שם תחנת היעד ושם התחנה שבה אנו עומדים. לדוגמה: אם נרצה לנסוע מתחנת הרכבת התחתית ברחוב ברלינר (Berlinerstrasse) לככר הרמן (Hermanplatz), עלינו לבחור בקו U7 (ולא ב-U9 העובר אף הוא בתחנת רחוב ברלין). תחנת הקצה היא Rudow ולא Rathaus Spandau. את השם של תחנת הקצה (במקרה שלנו rudow) נזהה: א. על השלט המואר שבכל רציף; ב. על השלט המואר על ראש הקרון הראשון של הרכבת המתקרבת; ג. בקולו של הקריין המודיע ברמקול בתוך הקרון.לאחר שעלינו על הקרון, כיצד נדע היכן לרדת? ראשית, שמה של תחנת היעד (במקרה שלנו ככר הרמן) יופיע על שלט גדול בתחנה עצמה ונוכל לזהותו במבט מהחלון (הרכבת עוצרת בכל תחנה); שנית, בתוך רוב הקרונות, יודיע לנו שלט מואר (ולפעמים גם קריין) את שם התחנה הבאה; שלישית, אפשר לבדוק בתרשים בכמה תחנות תעצור הרכבת עד שנגיע לתחנת היעד (בדוגמה שלנו: 9 תחנות; רביעית, ניתן לשאול את הנוסעים. אופן ההתמצאות בקווי האוטובוס דומה, אם כי השילוט בחוץ פחות ברור. מצד שני, אפשר תמיד לשאול את הנהג (על פי הכללים,יש לשאול אותו רק כשהאוטובוס איו בנסיעה).                                    
 
פירוט נרחב מעודכן יותר על התחבורה אל ברלין, ובתוך העיר, והצעות מפורטות למסלולים למטייל העצמאי, ראה אתר www.myberlin.co.il  
 
ניתן לפנות אלי, לטלפון 050-6861811  או בדוא"ל: mosherein@yahoo.co . שמי משה ריינפלד, מורה דרך ומדריך טיולים, בעיקר בירושלים וסביבתה, בעל רשיון מורה דרך של משרד התיירות (על שירותי ההדרכה שאני מספק בארץ - ראה אתר www.tourguide.area.co.il).