• מאת rotemr

השמנת ילדים, סיבות ודרכי ההתמודדות עימה

מספרם ההולך וגדל של ילדים בעודף משקל בארץ ובעולם בכלל, מצריך מחשבה, דאגה, והתערבות. שולה זק, יו"ר עמותת משקל בריא, מביאה את הנתונים המדאיגים הבאים: באנגליה בין רבע לשליש מהילדים סובלים מהשמנת יתר, ואילו 15% מילדי ארה"ב סובלים מהשמנה חריפה (המדובר בכ-9 מיליון ילדים בני 6 עד 11). בישראל הנתונים מדאיגים לא פחות. מסקר שערך משרד הבריאות בשנת 2008 עולה כי בקרב בני נוער 13% מהבנים הם בעלי עודף משקל, כאשר 7% מהם סובלים מהשמנת יתר חריפה. מבין הבנות 13% הן בעלות עודף משקל, כאשר 4% מהן סובלות מהשמנה חריפה. השמנה עלולה לגרום לבעיות בריאותיות שונות: בעיות אורטופדיות כגון כאבי בירכיים; בעיות נשימה בזמן שינה; שיבוש הורמונלי; סוכרת; יתר כולסטרול ושומנים בדם; בעיות לחץ דם; מחלות לב וכלי דם. בנוסף, השמנת ילדים עלולה לגרום לפגיעה בדימוי העצמי ובדימוי הגוף ולקשיים בתחום החברתי.
אף שהטיפול בהשמנת ילדים איננו פשוט, ישנה חשיבות מכרעת לטיפול בבעיה בגיל צעיר ככל שאפשר. הסיכוי שילד שמן יהפוך למבוגר שמן הוא גדול משמעותית בהשוואה לסיכוי שילד רזה יהפוך לכזה, ולכן הצלחת הטיפול בהשמנת ילדים תסייע גם למניעת השמנה בקרב מבוגרים והשלכותיה.
להשמנת ילדים עשויות להיות מספר סיבות: גורם גנטי, גורם תרבותי וגורמים סביבתיים כגון אורח חיים עליהם נרחיב את הדיון.
תזונת ילדים בימינו אנו היא לרוב ירודה ותעשייתית, מלאה בהורמונים ובשומנים וחסרה באבות המזון החיוניים לגדילה התקינה ולבנייה של הגוף. בנוסף לכך, רב הילדים אינם מוציאים במשך היום את אותה האנרגיה שנהגו ילדים להוציא בעבר. בעידן הטלוויזיה והמחשב ילדינו פחות מאמצים את גופם במשחקים וספורט בחוץ.
הסיבה המרכזית לעלייה במשקל בקרב ילדים היא אורח החיים המודרני אשר גורם לילדים להיות פחות פעלתניים. לרוב הם מבלים את זמנם הפנוי בישיבה כאשר הם צופים בטלוויזיה, משחקים במחשב או גולשים באינטרנט במקום לצאת ולשחק עם חבריהם בחוץ ולהיות פעילים מבחינה גופנית. סיבה נוספת היא, שהורים מקפידים להסיע את ילדיהם לכל מקום ולכן ילדים היום הולכים מעט מאוד ברגל. יתר על כן, הרגלי האכילה של ילדים השתנו באופן משמעותי במהלך שני הדורות האחרונים והם ניזונים ביותר קלוריות נטולות ערך תזונתי, עקב אכילת מאכלי ג'אנק פוד וחטיפים אשר לרוב מכילים כמות גדולה של שומן, מלח וסוכר. סיבה נוספת להשמנת ילדים הקשורה באורח חיים היא שמשפחות רבות אינן נוהגות לקיים ארוחה משפחתית מסודרת לעיתים קרובות, כתוצאה מכך הילדים אוכלים בגפם ולכך יש השלכות עליהן נדון בהמשך.
כפי שכבר צוין, כאשר ילד סובל מבעיית השמנה ישנה חשיבות רבה להתחיל את הטיפול בגיל צעיר ככל האפשר. הטיפול כולל בעיקר שינוי תזונתי והגברת פעילות גופנית.
שינוי תזונתי
ההמלצה להורים היא לא להכניס הביתה מזון שאינו בריא, כגון ממתקים וחטיפים מיותרים, ממרחים שאינם מזינים, מזון תעשייתי כגון שניצלים מטוגנים מראש ואבקות אינסטנט לאכילה. יש לדאוג שיהיה בבית מזון טרי ומגוון (ירקות ופירות שונים, דגנים מלאים, קטניות בשר שלא מתועש ודגים). בנוסף, על ההורים לחנך להרגלי אכילה נכונים, למשל: לקיים מספר ארוחות מסודרות ביום ולהימנע מאכילה מפוזרת, לחנך לאכילה איטית, ללא צפייה בטלוויזיה או במחשב בזמן האוכל, דבר אשר עלול לשבש את מנגנון השובע והעיכול.
כמו כן כדאי: א. לאכול ארוחת בוקר משום שאכילת ארוחת בוקר מעודדת את חילוף החומרים, תורמת למניעת רעב גדול במשך היום ואכילת יתר. ב. לעודד אכילה איטית. כדאי שהארוחה תימשך כ- 20 דקות, משום שזהו הזמן שלוקח לתחושת השובע להתפתח בגוף. אכילה איטית והקפדה על לעיסה יסודית מקלים על תהליך העיכול של המזון וכן תורמים לאכילת כמות קטנה יותר של מזון בארוחה. ג. להקפיד על ארוחות ביניים בריאות- כאשר רעבים בין הארוחות ומחפשים נשנוש, ישנן אפשרויות בריאות ומזינות שניתן לבחור: יוגורט , פרי, דגני בוקר מדגנים מלאים וכו'.
מחקרים הוכיחו כי כאשר ילדים אוכלים עם הוריהם, לרוב הארוחה היא מזינה יותר. כמו כן, ארוחות משפחתיות מסודרות מספקות סדר ומשמעת בעניין תזונת המשפחה ומאפשרות להורים להוות מודל לחיקוי עבור ילדיהם באכילת מזון בריא ומגוון.
הגברת הפעילות הגופנית
בהשוואה לילדים שהינם פעילים מבחינה גופנית, ילדים אשר אינם עוסקים בפעילות גופנית הם בעלי אחוזי שומן גדולים יותר, רמת כולסטרול טוב נמוכה יותר, רמה גבוהה של כולסטרול בדם, סובלים מיתר לחץ דם, חלשים יותר מבחינה פיסית. לפיכך, ילדים זקוקים לשעה ביום של פעילות גופנית.
לפעילות גופנית אצל ילדים יש יתרונות נוספים מלבד היותה מזרזת ירידה במשקל ותורמת לבריאות הכללית: ילדים שמשתתפים בספורט ומתנסים בלקיחת סיכון זוכים לחוש באופוריה ובהרגשת ניצחון, ילדים אלה משפרים את רמת הקשב שלהם, את הזיכרון, את חדות הראיה, רמת התובנה, מיקוד בחשיבה והם גם יותר יצירתיים בפתרון בעיות וקונפליקטים. הם לא נרתעים מבעיות החיים, אלא להיפך, בעיות משמשות להם כאתגר ולא כמכשול. כמו כן, פעילות גופנית תורמת לבניית מסת העצם בעת תהליך הגדילה וההתפתחות וחשובה ביותר להתפתחות הקוגניטיבית של הילד. מחקרים עכשוויים מראים שהשתתפות בתנועה ובפעילות גופנית מסודרת לילדים בכל הגילים, יתכן ויש לה חלק חשוב בשיפור הביצוע הלימודי בכיתה. מחקרים הוכיחו קיומו של קשר ישיר בין התנסות בפעילות גופנית והצלחה בבית-הספר.
בגילאים הצעירים ניתן לעודד ילדים לבצע פעילות גופנית דרך משחק.כדאי לעודד את הילדים לשחק בחוץ, לרשום אותם לחוגים כמו שחיה, אומנות לחימה, משחקי כדור, התעמלות ועוד וגם לקיים פעילות גופנית ביחד,כמשפחה, דבר אשר יכול להוות דוגמא טובה, חיזוק הקשרים בין בני המשפחה, תמיכה וזמן איכות. מומלץ לנסות לשלב פעילות גופנית בחיי היום יום שלנו ושל ילדינו, למשל: ללכת ברגל אל הגן או בית הספר, לעלות במדרגות במקום במעלית, לרחוץ ביחד עם הילדים את האוטו וכו'. כל הפעולות הללו מגבירות את הוצאת הקלוריות היומית ותורמות לירידה במשקל.
ולסיום, גם לנו יש המלצה: על מנת לעזור לילדים לפתח גישה חיובית כלפי פעילות גופנית, על הפעילות להיות מהנה עבורם ורצוי שתהיה בחברותא. מתנפחים להשכרה מספקים בדיוק את הפתרון האידיאלי. קיימים מתנפחים לימי הולדת אותם ניתן להשכיר במחיר השווה לכל כיס ולהשתמש בהם כמעט בכל מקום. הם קלים לנשיאה ותפעולם הוא פשוט ונוח. השכרת מתנפחים הם חגיגה של ממש עבור ילדים, הם משלבים הנאה, צחוק וכיף יחד עם פעילות גופנית אשר תורמת לבריאות של ילדינו. בדרך זו ניתן גם לשלב פעילות גופנית בימי הולדת, אירועים ומפגשים משפחתיים. כדאי לנסות...


הוספת מאמר