מחשוב עסקי

  • מאת קובי_שפיבק

תוכנות SCM / SRM - החיסכון, הרווח ואזהרה או למה ואיך לנהל ספקים?

מתוך תחקיר מקצועי שמרכז את ההיבטים הכי מעניינים וחשובים על תוכנות SCM / SRM - איך לנהל ספקים? אני רוצה לשתף בשורה של תבונות חשובות:
למה כדאי לנהל את הספקים?

בעולם המחשוב התלות בספק היא גבוהה וארוכת טווח. יתרה מזאת, גם כאשר פועלים בעולם תחרותי שבו יש פתרונות מקבילים למרבית צורכי המחשוב של הארגון, ברגע שבוחרים בספק מסוים ובמיוחד כאשר מדובר במערכות תשתית, הופכים להיות תלויים בו. כל ניסיון להחלפת הספק, יעלה בדרך כלל בכסף רב ויימשך זמן רב. כדי לנהל בחוכמה את הספקים לחוסך כסף רב, שימוש בתוכנות SCM ו-SRM הם "מפתחות" בדוקים, שמגדילים משמעותית את סיכויי ההצלחה.

כמה מרוויחים?

לפי גרטנר, שוק תוכנות ה-SCM הגיע בשנת 2011 להיקף 7.7 מיליארד דולר, עלייה של 12.3% לעומת שנה קודמת. חברת SAP מובילה בתחום, עם 19.9% מנתח השוק והכנסות של כ-1.5 מיליארד דולר.
אחד האתגרים במדידת התועלת הכלכלית מניהול ספקים היא העובדה שזו יכולה לבוא הן בצורת חיסכון בעלויות (למשל תמחור זול יותר על ידי הספק) והן בצורת עידוד הצמיחה (למשל שימוש בטכנולוגיה חדשנית של הספק) - היבט קשה יותר למדידה. עם זאת, גם היבט החיסכון לבדו מספק נתונים מרשימים. למעלה מ-80% ממשתמשי ה-SRM דיווחו על חיסכון של 2%-6% בשנה מול כל אחד מהספקים (Flux) וחברת פיטני בואוס שהטמיעה את תוכנתSAP SRM , מדווחת על חיסכון של 250 מיליון דולר, בחמש שנים.
ניסיון למדוד את היבט הצמיחה, מצא שבקרב ארגונים ששמו את תכנית ה-SRM בעדיפות גבוהה, דווח על ROI של 3.05%, כאשר למעלה מרבע מרווח זה, מקורו בצמיחה (The Hackett Group).
רווחים מניהול קשרי ספקים קיימים גם בתוכניות בתחום שאינן כוללות כלים ממוחשבים. לדוגמא: תאגיד בומברדיה, המייצר רכבות ומטוסים, יזם סדנאות לספקים, שמטרתן הפחתת ה-TCO. אחת הסדנאות הולידה בלם חדש, שהפחית את עלויות הייצור ב-23%.

להיזהר מאפקט הבומרנג

התחרות הגוברת, אי הוודאות הכלכלית וכלים אסטרטגיים שונים מאפשרים לארגון להוריד עלויות עד כדי "הובלת" הספקים לזכייה במחירי הפסד. חשוב להסתכל מעבר לרווח הכספי הנקודתי ולזכור כי מצב שבו לספק לא יהיה רווח סביר, מעלה את הסיכוי לפגיעה בארגון מבחינת לוחות זמנים וטיב השירות ולעתים אף עלול להביא לעימותים ולהתדיינויות משפטיות. אחד העקרונות הבולטים ביותר בניהול קשרי ספקים חכם הינו ה-WinWin, לפיו קבלת שירות איכותי, יעיל וארוך טווח, מחייבת קיום רווח לשני הצדדים. בנוסף, כדאי לקחת בחשבון שעלות הרכישה היא חלק קטן יחסית (15%-20%) מ-TCO המוצר, כך שהיא איננה בהכרח המקום החשוב ביותר לחסוך בו.

לסיכום


אימוץ כל ה-SCM ו-SRM לניהול קשרי הספקים, יאפשר להפחית עלויות, לצמצם סיכונים, לפשר את התקשורת ולהתאים את הרכש לצרכי הארגון. למי שמחפש איך לחסוך, מדובר על עוד דרך מעשית.
לרוצים לדעת יותר (כל המידע בחינם!!!)...


המעוניינים לחסוך לארגון כסף רב מוזמנים לקבל במתנה את התחקיר - איך לחסוך בתקשורת הרבה ומייד?
אם יש לך שאלות בנושא או תרצה עצה והכוונה, אשמח לענות ולסייע. אני גם מזמין אותך לקרוא מאמרים נוספים שלי באתר זה.

קובי שפיבק
העורך הראשי של pCon ומומחה לקידום מקבלי החלטות מחשוב
טל' 03-9667939 – koby@pcon.co.il

מילות מפתח – SRM, SCM, איך לנהל ספקים?, ניהול ספקים, איך לחסוך, קובי שפיבק, pcon


הוספת מאמר