חינוך מיוחד

  • 18-08-2014
  • מאת sharonkal80

מתי נפנה לאבחון פסיכודידקטי?

הפניה לאבחון פסיכודידקטי מומלצת כאשר תלמיד נתקל בכשלים וקשיים בתחום הלמידה. תלמידים הפונים לאבחונים פסיכודידקטיים, נתקלים בקשיים רגשיים פרט לקשיים הלימודיים אותם הם חווים, וייתכן שאחד התחומים משפיע על השני. כשקיים פער משמעותי בין רמת המשכל של התלמיד ובין ההישגים הלימודיים שלו מומלץ לפנות לאבחון, כדי לקבל תמונה ברורה יותר אודות סיבת הקושי.

האבחון הפסיכודידקטי בודק את מקור הקשיים של התלמיד, מאתר ומסווג אותם, והאבחון הפסיכולוגי משלים את התמונה ומעריך את היכולות הקוגניטיביות של התלמיד ואת קשייו הרגשיים. האבחון חותר לגיבוש תכנית טיפולית כוללת שתספק מענה לקשיי התלמיד ותסייע לו להגיע להישגים לימודיים גבוהים יותר.

אבחון פסיכודידקטי - מהלך האבחון

כאמור, האבחון הפסיכודידקטי מורכב משני אבחונים: האבחון הדידקטי והאבחון הפסיכולוגי. באבחון הדידקטי נבחנות מיומנויות הלמידה הבסיסיות של התלמיד, רמת הקשב והריכוז שלו, רמת הזיכרון ועוד. בסיום האבחון הנבדק מקבל המלצה על תכנית טיפולית והתאמות לימודיות. האבחון הפסיכולוגי, בשונה מהאבחון הדידקטי לא מתמקד בהיבט הלימודי אלא בהיבט הקוגניטיבי- רגשי של הנבדק. בתחומים אלו בודקים את יכולת ההתמודדות של הנבדק עם קשיים, יכולת פתרון בעיות, תפיסת מציאות ועוד. מטרת המרכיב הפסיכולוגי באבחון הוא לבחון האם קיים קשר בין החלק הרגשי להישגים הלימודיים הנמוכים. אבחונים פסיכודידקטיים מתבצע בשיתוף של שני אנשי מקצוע: פסיכולוג מומחה האחראי על התחום הפסיכולוגי של האבחון, ומאבחן דידקטי המעביר את המבחנים הדידקטיים ומסייע בעיבוד הנתונים והסקת המסקנות.

בסיום האבחון, מקבל הנבדק דו"ח מפורט המורכב מהמלצות לתוכנית טיפולית, מסקנות וסיכום הממצאים.

הילד זקוק לאבחון- מה הלאה?

הורים רבים מקבלים דיווח אודות ילדם, שלמרות היותו חכם ונבון, סובל מקשיים נרחבים בתחומים הלימודיים והחברתיים. ברוב המקרים, המחנך או היועץ הבית ספרי מספר זאת להורים, ומציע להם לפנות לאבחון יסודי ומקיף. הורה שילדו זקוק לאבחון, יכול לפנות לאחד ממכוני האבחונים הפסיכודידקטיים העובדים בשיתוף פעולה עם בית הספר, או למכונים פרטיים העוסקים בתחום. אפשרות נוספת היא לקבל הפניה לנוירולוג ילדים או פסיכיאטר שיסייע להם להבין האם הילד אכן סובל מליקוי משמעותי.



הוספת מאמר