הורים וילדים

  • 02-09-2014
  • מאת mindfulness

ותירגול שפת הקשב - מיינדפולנס עם ילדים ונוער.

 


היום  כבר יודעים בוודאות שפיתוח שיטתי של מודעות קשובה עוזר להפחתה של 

מתח, חרדה, תסמינים פסיכוסומטיים, עוצמת כאב, ובמקרים מסויימים אפילו דיכאון.

אימון  עקבי של 45 דקות ביום במשך כמה שבועות מוביל לשיפור בחוסן הנפשי וביכולת הכלה של מצבים קשים.

 

לכן  אפשר למצוא היום  לא מעט קורסים  שהולכים ותופסים תאוצה למודעות קשובה

 בבתי חולים,   בתי ספר,   קליניקות לטיפול פסיכולוגי   ו אפילו בחברות  ענק כמו  גוגל, פייסבוק, , ועוד.

 

כיצד מודעות כזו עובדת?

 

לכולנו יש  את היכולת ה מסויימת הזו לכוון את תשומת הלב אם רק נרצה ונתמקד.  

ללא יכולת זו לא הייתם קוראים את השורות האלה.

 אבל היכולת הזו מוגבלת,  ולא מיומנת דייה 

 הסחות דעת וקשיי ריכוז המאפיינים תשומת לב שאינה מאומנת. 

למודעות קשובה יש מאפיינים נוספים מלבד ריכוז. היא מכוונת את תשומת הלב לדברים מסויימים:

 במיוחד למה שקורה כאן ועכשיו. 

אנחנו מבלים שעות וימים בעיסוק במה שהיה או במחשבות ודאגות על מה שיהיה.

 לעומת זאת, מה שקורה ממש עכשיו חומק מאיתנו. 

למה זה חשוב?

 כי כל הרגעים היפים והמרגשים של החיים מתרחשים בזמן הווה. זה הזמן היחיד שיש כדי לחוות אותם. 

מצד שני, גם כל הדאגות והכאב נולדים בהווה, 

ואם לא נשים לב הם עלולים להגיע למימדים גדולים ואנחנו לא נדע אפילו מניין הם באו. 

הרגע הזה, כאן ועכשיו, הוא הרגע היחיד שקיים בו אפשר לעשות איזה שינוי בקשר לחיים שלנו.

 

ההיבט השלישי והחשוב כל כך!!!של מודעות קשובה הוא חוסר שיפוטיות. !!!

שיפוט הוא כמובן כלי קוגניטיבי חשוב לאדם החושב, אבל עודף שיפוטיות, 

ובמיוחד שיפוטיות עצמית המופנת כלפי עצמנו עלולה לגרום לקונפליקטים פנימיים וחיצוניים

 בין המציאות עצמה ממש לבין הציפיות שלנו ממנה. 

במקום לטפח שיפוטיות וביקורתיות, 

עם מודעות קשובה אנחנו מטפחים 

הכלה והתבוננות בלתי שופטת שתאפשר לנו לראות גם את הטוב וגם את הרע באופן ברור יותר.

 

שלושת המרכיבים האלה — 

הפעלה מכוונת של תשומת הלב, לרגע הנוכחי, וללא שיפוטיות —

 הופכים את התרגול של מודעות קשובה לכלי רב עצמה. 

האימון הנו הרכב המוביל אותנו אל המטרה והיא לראות דברים בבהירות גדולה יותר,

 בנוחות ובשלווה, ללמוד להכיל את קשת הרגשות.מספק את היכולת להתמודד באופן מאוזן יותר.

וללמוד לעשות שינויים נחוצים באופן יעיל ומועיל לעצמנו ולאחרים.

 

כיצד לומדים לטפח מודעות קשובה?

 

את אימון שפת הקשב - פיינדפולנס אפשר לפתח על ידי אימון שיטתי, 

כמו שמפתחים שריר או מיומנות בנגינה . 

אם האימון ממושך ומשמעותי  ( מחקרים מוכיחים שעל ידי 10-12 מפגשים ואימון יומיומי) נוצרים שינויים קבועים, 

שבאופן חיצוני באים לידי ביטוי בשינויים בהתנהגות, ברגשות, ובצורות חשיבה.

 


 

 מאיה ברש

לימוד ותירגול שפת הקשב - מיינדפולנס עם ילדים ונוער.

אפשרות לקורס מובנה שישלח למייל האישי.+הנחיה מוקלטת + שיחה אישית.

mayush.bar@gmail.com

 


הוספת מאמר