הורים וילדים

  • 11-12-2014
  • מאת mindfulness

ילדים בעולם אינטנסיבי -מה יעזור להם.

 

 

ילדים בעולם אינטנסיבי

מאיה ברש

 

בעולם האינטנסיבי המהיר והמתקדם שבו אנו חיים,  הקצב והדנמיקה גם האישית וגם הבין אישית

ובכלל בכל המרחבים. מאוד לוחצת. מאוד תחרותית.מאוד קצרת סבלנות וממהרת. 

בבית/בעבודה/במשפחה/עם חברים/בלימודים ובגנים. כן כן גם בגני הילדים משם זה מתחיל.

פיתוח מיומנות  שפת הקשב  = מיינדפולנס בעבודה עם ילדים ונוער כוונתה להקנות לילדים קשר לעולם הפנימי עולם של תחושות,רגשות,חושים.. ,והתרגול היום יומי תומך ויוצר שינוי של קבע ומביא איתו

 העצמה אישית,הערכה אישית ובניית בטחון עצמי פנימי, סבלנות וסובלנות, הקשבה.קודם כל לעצמי ואז פנוי להקשיב לחברי, העצמת המסוגלות ויכולת הריכוז.

במהותו זה אימון מנטאלי המבוסס על תרגול מדטטיבי וטכניקות הנרכשות בקלות ובחוויה נינוחה ושקטה .

ומאפשרות יישום יומיומי.מחקרים והתנסויות בשטח מדווחים על ירידה משמעותית בנושא האלימות המילולית והפיזית  אצלנו הבוגרים ולא מפתיע אבל מעודד ביותר הממצאים והתוצאות המדהימות בקרב ילדים ונוער.

"Mindfulness על פי הגדרתו של ד"ר ג'ון קאבאט זין,  הפניית תשומת לב בצורה שמאפשרת לנו פשוט לצפות בתודעתינו באופן מכוון לרגע הנוכחי .רגע ההווה ולחוות דברים בלי לשפוט או לפרש אותם."

 הפסיכולוגית באאר, באחד מהמאמרים שלה מספרת על קשיבות וספרות פסיכותרפיסטית,

תשומת לב מכוונת, לרגע הנוכחי, ובצורה לא שיפוטית להתפתחותה של החוויה מרגע לרגע".

 כ"התבוננות לא שיפוטית בזרם השוטף של גירויים פנימיים וחיצוניים בעת התרחשותם".

חוסר שיפוט מטפח קשיבות כאשר אנו מתמודדים עם מצבים פיסיים או רגשיים קשים.

 על ידי כך שאנו לא שופטים את החוויה שלנו, אנו עשויים לראות אותה בדיוק כפי שהיא..

 

 

http://www.mindfuleducation.org/

http://www.mindfuled.org/

 

 

 

.מדיטציית התפוח/צימוק

מוזמנים להתנסות  (עם הסתיגות קלה שעדיף ללמוד ולהתנסות בפעמים הראשונות עם מנחה/מורה מוסמך)

 

כל משתתף אם זה בקבוצה או במפגש פרטני  מקבל תפוח/צימוק

בשלב ראשוני יעשו הכרה עימו.

 יתבוננו  .בצורה..צבע...מירקם. בצורה...תחושה ביד..נעימה?קרה?חמה?דביקה?.....

"יגלגל מחשבה  מהיכן  הגיע  התפוח/צימוק?    מה היו גילגוליו?   מהחנות? כיצד הוא הגיע לחנות? מי שתל אותו? מה הזין אותו?

 תפקיד הגשם? האדמה? אור השמש? כמה אנשים טיפלו בו, איזה סוג עבודה נדרשה כדי להביאו ליד שלך??,

ושלב השני יהיה התנסות באכילה.

"לפני   שאתם   נוגסים  תפוח, הביטו בו מקרוב.

הריחו אותו. איזה ריח יש לו?  משמשו אותו בכף היד, איזו תחושה עולה בכם?   אולי זיכרון או אסוציאציה למשהו שמזכיר..

מה התחושה בכף היד כשהוא מונח עליו?

ושימו לב: האם אתם ממהרים לקחת ביס?האם אתם ממהרים לינגוס?  אולי זו פעולה איטית וטבעית שלכם?

 ועכשיו קחו ביס, אולם אל תבלעו אותו עדיין!

 גלו מה הלשון שלכם עושה בזמן שאתם לועסים.או מגלגלים את הצימוק על הלשון בפה? מה התחושה בחייך? מה מרגישות פנים הלחיים?

איך השפתיים??האם סגורות היטב? אולי מתקווצות?

 תלעסו בתנועה איטית ותראו אם אתם יכולים להרגיש את הלשון שלכם מזיזה את התפוח/צימוק  ודוחפת אותו לכיוון השיניים? מה עוד מתרחש במרחב הפה?? האם יש פרץ של טעמים? איזה טעם יש לתפוח/צימוק? האם הוא מתוק? האם חמוץ? האם זה טעים או לא? האם מזכיר משהו?או סיטואציה? או אירוע? או חוויה? מה עולה שם בזמן הבדיקה של תשומת הלב?

 האם הוא גורם לכם לרצות עוד? האם אתם רוצים מיד לקחת עוד ביס לפני שתבלעו את הביס הנוכחי? מה יקרה אם תעשו זאת? מה החוויה?
בתהליך ההתבוננות וההקשבה השקטה אנו לומדים כיצד להאט ולהיות מודעים לרשמים ולדחפים של קשת רחבה של  החושים.

 

מאיה ברש

ייעוץ והנחיה בשיטת   "סמכות הורית חדשה" 

מיינדפולנס  -  תת מודע  -  אוטוסוגסטיה

Mayush.bar@gmail.com

0528-365990

.

 

 


הוספת מאמר