• 18-02-2015
  • מאת liran8258

צבי ויליגר נגד יצרניות המזון

אחת המילים היותר רווחות בדיונים אודות יוקר המחיה בישראל היא "ריכוזיות". הכוונה היא למצב שבו קבוצה קטנה של יצרניות מזון, לעיתים אפילו רק שתיים או אחת, שולטות בענף שלם באופן בלעדי ובהיעדר תחרות מכתיבות מחירים גבוהים מאוד - שאותם משלמים כולנו.

על פי נתוני 2013, למשל, 5 חברות - אוסם, שטראוס, נטו סחר, החברה המרכזית למשקאות וכמובן תנובה, התאגיד הגדול ביותר בענף המזון ישראל - מחזיקות ביחד בלמעלה מ-50% משוק המזון בארץ (!), כשלשם השוואה בקנדה 10 החברות הגדולות שולטות רק בכרבע מהשוק, ובאופן כללי ברוב מדינות ה- OECD החברות החזקות הן פחות חזקות ביחס לישראל, בהתאם ישנה יותר תחרות - והאזרחים נהנים ממוצרי מזון איכותיים במחירים סבירים.

לא קל להילחם בתאגידים החזקים הנ"ל, ובפרט לא בתנובה ובשטראוס, אולם יש מי שלא נרתע ממאבקים צודקים אלה - צבי ויליגר (צביקה ויליגר), מי שייסד את יבואנית המזון "ויליפוד", עושה זאת בהצלחה מזה כעשרים שנה, מאז הקמת החברה ב- 1994.

הריכוזיות המופרזת והנזק שהיא גורמת

5 החברות הגדולות בתחום המזון הישראל שולטות כאמור בכ- 50% מהשוק, וישנם לא מעט ענפים ומוצרים ספציפיים בהם השליטה של חברה אחת או שתיים אף גדולה יותר ועל כן גם מזיקה יותר.

בתחום מוצרי החלב מחזיקה תנובה בכ- 70% מהשוק (נכון ל- 2013), ובצוותא עם ה"מתחרה" שטראוס מדובר כבר בכמעט 100% - נתון מדהים שכמובן מאיין כל תחרות בתחום וגורם לכולנו לשלם ביוקר עבור חלב ומוצריו (פרט לאלה הבודדים שמחירם נמצא בפיקוח הממשלה).

גם בתחום הירקות הקפואים מחזיקה תנובה בלמעלה מ- 70% מהשוק ומנצלת את כוחה על מנת להקשות עד מאוד את כניסתם של מתחרים לרשתות השיווק השונות, כשמדובר במיונז הרי שיוניליוור שולטת בכ- 85% מהשוק, אוסם מוכרת 75% משקדי המרק בארץ, בשוק המשקאות הקלים הנתח של החברה המרכזית הוא כ- 55% וישנן עוד דוגמאות רבות.

לכאורה מדובר במצב שיצרו כוחות השוק החופשי, אולם בפועל, כדאי לדעת, הדבר גורם נזקים עצומים לכלכלה ולחברה בישראל, הן בשל כרסום הלכידות הגבוהה בה התאפיינה החברה בעבר ואפשרה לה להתמודד עם קשיים חמורים מבית ומחוץ, והן בשל העובדה שבעולם שבו חסמי המעבר ממדינה למדינה הופכים נמוכים יותר ויותר, מחירים מופקעים בשל ריכוזיות מופרזת מניעים רבים להגר - ואכן לא מעט ישראלים עזבו את המדינה בשנים האחרונות.

צבי ויליגר (צביקה ויליגר) הוא בראש ובראשונה איש עסקים - אולם המלחמה הנחרצת שלו ביצרניות המזון הגדולות שמנצלות לרעה את כוחן היא אינטרס לאומי רב חשיבות.

הכלים של צבי ויליגר (צביקה ויליגר)

לא קל להיאבק בתאגידים דוגמת אוסם, שטראוס ותנובה, אולם החושים החדים של צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ובפרט היכולת שלו לעוט על הזדמנות אמיתית ולא להרפות עד לחתימה על עסקה מאפשרים ל"וילי פוד" לצמוח ולשגשג ללא הרף מאז יום הקמתה ב- 1994, ולספק לתושבי ישראל אלטרנטיבה אמיתית בדמות מוצרים איכותיים במחיר לא מופקע ואף למטה מכך.

המוצרים שמציעה וילי פוד משתנים כל הזמן, בהתאם לתמורות בטעמו של הציבור הישראלי, ובהתאם להזדמנויות שצצות בשווקים העולמיים - כך שבאופן קבוע מאפשרת היבואנית המצליחה לתושבי ישראל ליהנות בדיוק מהמוצרים האהובים עליהם.

דוגמה מצוינת לכך היא גבינה צהובה איכותית אותה ייבאו צבי ויליגר (צביקה ויליגר) ו-ויליפוד על מנת לקרוא תיגר על המונופול של תנובה בתחום, ודוגמה נוספת היא גלידה מעולה תוצרת ספרד שהצליחה לנגוס נתח שוק נכבד ובכך ליצור תחרות אמיתית לשטראוס ואוסם (המחזיקה בנסטלה).


הוספת מאמר