• 17-06-2015
  • מאת dzrihen

חלבון לטבעונים


אדם טבעוני מתאפיין בעקרונותיו אשר מונעים ממנו לאכול כל מזון אשר מגיע מהחי לדוגמא בשר, מוצרי חלב, דגים, ביצים וכדומה. לאימוץ תפריט טבעוני יש שתי סיבות: הראשונה בריאותית, השנייה מוסרית.

 

המאמר באדיבות אתר פארם סטור - קניון הבריאות של ישראל

כל אדם בוגר זקוק בממוצע ל-0.8 גרם חלבון על כל ק״ג ממשקל גופו. החלבונים אחראיים על בניית השרירים והעצמות בגוף שלנו.

 

הם מובילים תהליכים וחומרים בגוף, מספקים לנו אנרגיה ומסייעים ליצירה של הורמונים ונוגדנים רבים. זה נכון שמזונות מן החי כמו אלה שהצגנו בהתחלה, מכילים רמה גבוהה יחסית של חלבון, אך יחד עם זאת חלבון מן החי מכיל בתוכו גם אחוזי שומן גבוהים יחסית ולעיתים גם רמות גבוהות של כולסטרול. מומלץ להפחית בכמויות אכילת הבשר זאת משום שריבוי חלבון מן החי עלול להוביל למחלות לב וכלי דם, בריחת סידן ולדלדול מסת העצם.

 

יתרונותיהם של חלבונים מן הצומח

המזונות העיקריים המשמשים כמקור של חלבון לטבעונים מתחלקים לשתי קבוצות:                                       1. קטניות -לדוגמא עדשים, חומוס, מש, פול ושעועית.

2. דגנים- חיטה (לחם, פסטה), אורז, שיבולת שועל, קינואה וכוסמת.

רמות גבוהות של חלבונים בתפריט הטבעוני מגיעים בעיקר מהקטניות אשר בנוסף לחלבון, הן מהוות גם מקור מעולה לברזל, סידן ונוגדי חמצון שונים. יתרון נוסף של חלבונים מהצומח, הוא תחושת השובע הממושכת שהם משרים על הקיבה והיותם מתעכלים בקלות ואינם מכבידים על הקיבה. פרט להיותם של הדגנים והקטניות מהווים מקור לחלבון, שילוב שלהם ביחד ,לדוגמא אורז מלא עם עדשים (מג׳דרה) נחשב לחלבון מלא, כלומר חלבון המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות לגוף שלנו. מקורות נוספים של חלבון לטבעונים הם מנבטים, עלים ירוקים, גרעינים, זרעים לסוגיהם ואגוזים.

 

מזון -על מקור מצוין לחלבון לטבעונים

-אצות ים מכילות כמות גבוהה של חלבון. לדוגמא מ-3 כפיות של אצת ספירולינה הגוף מצליח לספוג בערך 10 גרם של חלבון זמין.

-תותי גוג׳י ברי נחשבים למקור עשיר במיוחד לחלבון. התות מכיל 19 חומצות אמינו שונות המסייעות לתהליכי בנייה, גדילה, צמיחה וחידוש של התאים בגוף.

-זרעי צ׳יה מכילים 20% חלבון.


הוספת מאמר