• 07-12-2015
  • מאת samsh13980

מיקי שחם מביא חידושים ומחקרי תאי-גזע ודם טבורי: מסלול רגולטורי גן מאסטר מתגלה כיעד מרכזי לטיפול בסרטן המוח בילדים האגרסיבי

בעבודה עם תאים שנלקחו מילדים עם צורה נדירה מאוד אבל אכזרית של סרטן המוח, מדעני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס זיהו מסלול גנטי שפועל כרגולטור ראשי של אלפי גנים אחרים ועלולים לגרום לצמיחה של סרטן תאים והתנגדות לטיפול נגד הסרטן .

נמסר לנו על ידי מיקי שחם כי הניסויים שלהם עם תאים מחולים עם גידול rhabdoid / teratoid לא טיפוסי (AT / RT) מצאו גם ש- selumetinib- תרופה נגד סרטן שכיום בניסויים קליניים לסרטן המוח, יכולה לשבש חלק מהמסלול המולקולרי שמוסדר על ידי אחד מהגורמים הללו, על פי צוות מחקר בראשותו של ד"ר אריק ראבה, פרופסור לאונקולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

AT / RT בעיקר מכה ילדים צעירים ושיעור ההישרדות הוא פחות מ- 50% אפילו עם ניתוח אגרסיבי, הקרנות וכימותרפיה, טיפולים שיכול גם לשבש את החשיבה, הלמידה והצמיחה.

AT / RT מהווה מעל 1% מ 4,500 גידולי מוח בילדים בארה"ב, אבל נפוץ יותר בילדים צעירים מאוד והוא מייצג 10% מכלל הגידולים במוח בתינוקות.

"מה שמרגש במחקר זה הוא שהוא מזהה דרכים חדשות לטפל ב- AT / RT עם תרופות ניסיוניות שכבר נבדקו בילדים", אומר ראבה.

ראבה ועמיתיו הפנו את תשומת לבם לגנים שיכולים להסדיר אלפי גנים אחרים בתאי הסרטן ב- RT בניסויים בזבובי פירות כבר הציעו גן הידוע כ- LIN28 שיכול להיות חשוב בוויסות גנים אחרים העוסקים בפיתוח של גידולים במוח. באופן ספציפי, חלבון LIN28 עוזר לווסת אלפי מולקולות RNA בתאי גזע נורמליים, לתת להם את היכולת לגדול, להתרבות ולהתנגד לנזק.

"גורמים אלה מספקים תאי גזע עם מאפיינים שיש גם לתאי סרטן, כגון התנגדות לפגיעות סביבתיות. תאים סרטניים אלה מסייעים לשרוד כימותרפיה והקרנות," אומרת ראבה. "חלבונים אלה גם עוזרים לתאי גזע לנוע סביב הגוף, תאי סרטן צריכים לשלוח גרורות."

מיקי שחם מסביר, כי מאז שנת 1988, דם טבורי הוא המקור המועדף לתאי גזע בטיפולים המטולוגיים ורפואת חידוש האיברים /רגנרטיבית. מחלות וטיפולים רבים באמצעות תאי גזע מדם טבורי ברפואה רגנרטיבית נחקרים ונוספים כל העת, דוגמת: אוטיזם, שיתוק מוחין, אלצהיימר, ראיה, לב, סוכרת, אורתופדיה ועוד.

בדו"ח של אחד מהמחקרים שלהם, שפורסם בכתב העת Oncotarget, בדקו שורות תאים שמקורם בחולי AT / RT של ילדים ואת הגידולים עצמם. הם מצאו כי שני בני משפחת LIN28 של גנים באו לידי ביטוי ביותר מ- 78% מהדגימות, וכי חסימת ביטוי LIN28 עם משתיקי קול גן מיוחד ממוקד שנקרא סיכה קצרה RNAs נבלמה הצמיחה והתפשטות תאי הגידול ומופעל מוות של תאים. כאשר ראבה ועמיתים חסמו LIN28A בתאי גידול AT / RT שהושתלו בעכברים, הם היו מסוגלים ליותר מכפול תוחלת החיים: 48-115 ימים.

באמצעות selumetinib בניסויי שורת תאים, המדענים הקטינו את התפשטות תאים סרטניים AT / RT במחצית ופי ארבעה את שיעור המוות של תאים בכמה קווים סלולריים.

מיקי שחם – ימשיך לעדכן אתכם בחידושים ותגליות תאי הגזע ודם טבורי – בכלל, ורפואת חידוש האיברים /רפואה רגנרטיבית.

במחקר שני, בכתב העת של נוירולוגיה וניסויי נוירולוגיה, ראבה ועמיתיו בחנו גורם נוסף במסלול LIN28 שנקרא HMGA2 אשר בא לידי ביטוי גם בגידולים ב.RT הם השתמשו שוב בקטעים קצרים של RNA ל- HMGA2, שהוביל לרמות נמוכות יותר של צמיחת תאים והתרבות ומוות של תאי גידול. HMGA2 גם הכפיל את שיעור ההישרדות של עכברים מושתלים עם גידולים שנבעו משורות תאי AT / RT בילדים ב- 58-153 ימים.

ראבה אומר ש "העבודה של הצוות שלו עם LIN28 ו- HMGA2 צריכה לא רק להוביל להבנה מדוע סרטן כמו AT / RT הוא כל כך אגרסיבי, גם לזהות עקבי אכילס שלהם."

מימיו הראשונים, הבעיה של התחום הפורץ ומציל חיים זה היא ביעילות הנמוכה של איסוף דם טבורי והמספר המוגבל של תאי גזע שנאספים ועל כן מתאים להשתלה המטולוגית לילדים בלבד.

מיקי שחם פיתח טכנולוגיות ומכשור, אשר לראשונה מאפשרים לאסוף מספר תאי גזע גבוה משמעותית (האחד ב- 33% והשני ב- 81%), שיכולים לשרת גם השתלות במבוגרים וסדרות השתלות של רפואה התחדשותית / רפואה רגנרטיבית למחלות שונות במהלך החיים.

הוספת מאמר