• מאת rlcpa

פותח עסק חדש,עוסק מורשה או עוסק פטור? התשובות לכל השאלות!

תשובות לשאלות נפוצות

שי הראל רואה חשבון

למי מודיעים על פתיחת העסק?
לכולם !
מע"מ,מס הכנסה,ובטוח לאומי.
פתיחת תיקים ללא תשלום נעשית ע"י משרדנו.
ראה פתיחת תיקים ברשויות

האם מותר לי להיות גם שכיר וגם עצמאי?
בוודאי שכן.
בסוף השנה עם הגשת הדוח השנתי תצטרך לדווח על כל מקורות ההכנסה שלך,
עצמאי,שכיר,דיבידנדים,שכ"ד למגורים ועוד.

תוך כמה זמן התיק נפתח ברשויות המס ?
במידה ואתה מגיעה ישירות למשרדי מע"מ,התיק יפתח לך מיידית.
במס הכנסה ובטוח לאומי תוך מספר ימים.
בכל מקרה אתה יכול להתחיל לעבוד ברגע שפתחת את התיק במע"מ.

איפה אני מדפיס חשבוניות וקבלות ושאר מסמכי תעוד הפנים ?
במידה ואתה לא משתמש בתוכנה מוכרת ע"י נציבות מס הכנסה,כמעט בכל בית דפוס ישנם
דוגמאות לחשבוניות,קבלות ומסמכי תעוד פנים המתאימים לעסק שלך .
לא לשכוח להדפיס במקור+2 העתקים.

אני עובד מהבית מה מוכר לי?
בדוק כמה מ"ר מהווה חדר העבודה שלך מסה"כ מ"ר של הבית.
מקובל לדרוש בתור הוצאה את האחוז שמצאת 33.33% ,25% או כל אחוז אחר.
ההוצאות המוכרות יהיו כאחוז שמצאת:
ארנונה,חשמל,טלפון ועוד.
שים לב את הוצאות השכירות תוכל לרשום בתור הוצאה רק אם משכיר הנכס
ימציא פטור מניכוי מס במקור עבור השכרה לעסק.


אני רוצה לשלם פחות מס ?
כעקרון פקודת מס הכנסה מאפשרת לנכות הוצאות אשר נקראות הוצאת מוכרות.
לכל עסק על פי סוגו ישנם הוצאות ששולמו במסגרת הפעילות העסקית אשר שימשו לצורך
יצור ההכנסה,הוצאות אלו מקטינות את הרווח שלך לצורך מס.
בנוסף לזאת המחוקק מעודד חיסכון.
הפקדות בקרן השתלמות ובקרן פנסיה יחסכו לך מס .
המחוקק גם מעניק זיכויים שונים במס כגון בגין תואר אקדמי,משפחה חד הורית ועוד.
התייעץ איתנו לצורך חיסכון במס.

מה זה תאום מס?
במידה ויש לך הכנסות ממספר מקורות שונים,כגון מספר מקומות עבודה,עליך לפנות
לפקיד השומה על מנת שיורה למעבידים השונים כמה מס הכנסה עליהם לנכות ממשכורתך,
כדי שתשלם מס כחוק ועל מנת למנוע "הפתעות" בסוף שנה.


מה זה הוצאה מוכרת ומזה מוכרת בחלקה ?

מס הכנסה משלמים על רווח בלבד,כלומר ככל שיש לך יותר "הוצאות מוכרות",
כך תשלומי מס הכנסה, ובעקיפין גם בטוח לאומי יהיו נמוכים יותר.

כעקרון פקודת מס הכנסה קובעת כי כל הוצאה הכרוכה בייצור הכנסה מוכרת בניכוי,
למעט חריגים.

לפני שנגיע לחריגים נסביר מה זה הוצאות של העסק.
הרשימה היא ארוכה ולכל עסק הוצאות ייחודיות רק שלו.
להלן רשימה כללית :
קניות סחורה,קניות מוצרים,הוצאות שכר עבודה,החזקת רכב,דמי שכירות,ביטוחים,
הנהלת חשבונות,אחזקת מחשב,פרסום,חשמל,משרדיות ועוד.

לגבי הוצאות מסוימות מס בכנסה קבע כללים,שלמרות שהוצאת את כל ההוצאה
הוא יכיר לך רק בחלקה או לא יכיר כלל.
ההוצאות האלה הם :
אחזקת טלפון נייד
אחזקת רכב
נסיעה לחול
כיבוד
ביגוד
הוצאות שלא נוכה מהם מס במקור

כלומר החלק הלא מוכר של הוצאות אלו יתווסף לך לרווח ויגדיל כתוצאה מכך את חבות המס.

מה זה ניכוי מס במקור ?
כדי להגביר את גביית המיסים,קיימים שני סוגי תשלום שבהם חובה על המשלם לנכות
מס מהמקבל.
הסוג הראשון הינו תשלומי משכורת לעובדים שכירים : המעביד אחראי על ניכוי המס ממשכורתו של
העובד והעברתו למס הכנסה.

הסוג השני הוא תשלומים לעצמאיים וחברות:
כעקרון סוגיית הניכוי במקור נקבעת על פי שני מבחנים.
מי המשלם –מבחן א
מי המקבל-מבחן ב
כל בעל עסק יתכן ואליו יהיה לנכות מס במקור מהתשלום לספקים השונים.

מה זה אישור על ניכוי מס במקור ואישור על ניהול ספרים?
כל בעל עסק צריך להיות מצויד בשני טפסים :
אישור על ניכוי מס במקור שבו מס הכנסה יקבע כמה הלקוחות שלך צריכים לנכות מהתשלומים
שלהם עבורך.
והאישור השני הוא אישור על ניהול ספרים,על מנת שתוכל לבצע עיסקאות עם גופים גדולים.
המס במקור שנוכה הוא על חשבון המס השנתי.
לעסקים חדשים מס הכנסה בד"כ לא נותן פטור מלא מניכוי מס במקור,אלא שיעור מוקטן כלשהו.
במידה וקיבלת את טופס הפטור המלא זה לא אומר שאתה פטור ממס הכנסה...
אלא רק שמס הכנסה "סומך עליך",כך שבמידה ותגיע לחבות מס אתה תשלם את חובותיך.


מה זה שוטף+30 (או כל תקופה אחרת)?
כבעל עסק קרוב לוודאי אתה נותן אשראי ללקוחותיך או מקבל אשראי מספקים.
החודש שבו הוצאת את החשבונית ללקוח נקרא שוטף ( עד סוף החודש).
ה +30 הוא תוספת הימים מתום החודש השוטף.
לדוגמא הוצאת חשבונית ללקוח ב 1 לאוגוסט.
השוטף יסתיים ב 31 באוגוסט.
ה+30 יסתיים ב 30 בספטמבר...
ורק אז ירשמו לך את השיק.

אבדה החשבונית ללקוח מה עושים ?
במידה והחשבונית שהוצאת ללקוח אבדה לו והוא
לא יודע כמה לשלם לך..
צלם את העתק החשבונית מפנקס החשבוניות שלך.
תרשום "העתק נאמן למקור" ותחתום.
שלח לו במהרה וצפה לשיק.

דילגתי על חשבונית בפנקס חשבוניות מה עושים?
טעויות אנוש קורות.
בטל את החשבונית שדילגת עליה ורשום עליה מבוטל.


טעיתי בחישוב כלשהו בחשבונית מה עושים?
אסור למחוק את הטעות.
יש להעביר קו בעט על הטעות על מנת שיהיה אפשר
לראות את הטעות שנעשתה.
לאחר מכאן רשום כמו שצריך.


איך אני מחשב את המע"מ?
המע"מ כיום הוא 15.5% .
לדוגמא מחיר המוצר שלך הוא 100 ₪ לפני מע"מ.
כך את המחשבון והכפל :
100*0.155 =15.5 ₪
לכן,מחיר המוצר לפני מע"מ הוא 100 ₪
המע"מ הוא 15.5 ₪
מחיר המוצר כולל מע"מ הוא 115.5 ₪
דרך נוספת כדי לדעת מהו מחיר המוצר כולל מע"מ
היא פשוט לכפול בצורה הבאה :
100*1.155=115.5

אני יודע את המחיר הסופי כולל מע"מ,איך אני יודע מהו מחיר המוצר לפני מע"מ ?
נניח שמחיר המוצר כולל מע"מ הינו 115.5 ₪.
הפעולה שעליך לעשות כדי לדעת מהו המחיר לפני מע"מ היא
115.5/1.155 = 100 ₪

תשלום המע"מ חל ב 15 לחודש יום שבת,מתי לשלם ?
אם יום התשלום ה-15 לחודש חל ביום שבת ניתן לשלם את דוח המע"מ ב-16 לחודש,
ללא קנסות או עונשים אחרים.
שים לב שעל גבי השובר מצוין ה-16 לחודש.

על איזה עסקאות אני לא צריך לשלם מע"מ ?
מעבר למע"מ על העסקאות הרגילות שלך ישנם סוגים נוספים של עסקאות שאין צורך לשלם מע"מ בגינם.
הסוג הראשון הוא עסקאות הפטורות ממע"מ( רשימה חלקית):
השכרת דירה למגורים בתנאי שתקופת השכירות אינה עולה על 25 שנים (למעט בתי מלון)
השכרה ומכירה בדמי מפתח
עסקאות עוסק פטור
שים לב מאחר והעסקה פטורה ממע"מ לא ניתן לנכות מע"מ תשומות בגינה.
הסוג השני הוא עסקאות בשיעור מע"מ אפס(רשימה חלקית):
יצוא טובין לחו"ל
מתן שירות בחו"ל בידי עוסק שמקום עיסוקו העיקרי הוא בישראל
מתן שירות לתייר
הכנסות מפירות וירקות לא מעובדים
להבדיל מעסקאות הפטורות ממע"מ במקרה זה תוכל לקזז את התשומות בגין עסקאות אלו.

על איזה הוצאות אני יכול לנכות מע"מ תשומות ובאיזה אחוזים?
כעקרון אין לנכות מע"מ תשומות אלא אם כן הן נועדו לעסקה חייבת במס.
בנוסף לזאת ישנם עוד מספר תנאים מצטברים:
א.מדובר במע"מ תשומות
ב.הניכוי נעשה על יד עוסק בלבד(ולא עוסק פטור או מלכ"ר)
ג.חשבונית המס היא על השם שלך (למעט מקרים שאתה שוכר נכס ואז חשבונית החשמל הגז וכו' היא על שם הבעלים של הנכס) במקרים אלו בכל זאת ניתן לנכות.
על פי רוב אתה זכאי לקזז את מלוא המע"מ המופיע בסכום החשבונית,אבל ישנם הוצאות מסוימות
שלא ניתן לקזז את מלוא המע"מ או לא ניתן לקזז כלל מע"מ.
במקרים הבאים תצטרך לבדוק אם עיקר השימוש היה לעסק או לצורך אחר,במידה ועיקר התשומות
היו לשימוש עסקי תוכל לנכות 66% מסכום המע"מ של החשבונית.
במידה והם היו לשימוש אחר תוכל לנכות רק 25% מסכום המע"מ של החשבונית.
ואלו הם המקרים(רשימה חלקית):
טלפון סלולרי,הוצאות אחזקת רכב –דלק תיקונים ועוד.
ישנם מקרים נוספים שלא ניתן לקזז מע"מ תשומות מאחר ואין המדובר בחשבונית מס כגון:
ביטוח,עמלות בנקים,ארנונה.
וישנם מקרים שאסור כלל לנכות אפילו אם יש חשבונית מס כגון רכישת רכב(למעט חרגים)
התייעץ איתנו לגבי אחוז המע"מ לקיזוז.

היו לי הכנסות מעטות והרבה הוצאות,כך שנוצר לי עודף מע"מ תשומות על מע"מ עסקאות
האם מע"מ באמת מחזיר את הכסף?
כן,כל עוד אין להם סיבה לעכב את ההחזר.

לא הייתה לי כל פעילות בחודשים האחרונים,האם אני צריך לדווח?
כן אתה חייב!
פשוט תדווח אפס.
אי דיווח יגרור קנסות וצרות אחרות,לכן חשוב לדווח.

מה זה חשבונית עצמית?
עוסק או מלכ"ר אשר קיבל שירות ממי שאינו עוסק(כלומר לא מוציא חשבונית) ועיקר הכנסתו
היא ממשכורת ,גימלה,או קיצבה ,חייב להוציא במקום נותן השירות חשבונית ערוכה על שם מקבל השירות.
שים לב, חשבונית כזו ניתן להוציא רק במקרים ספציפים,או שרותים של בעלי מקצועות שונים.
אין חשש שתשלם מע"מ מאחר וזו חשבונית שלך.
התוצאה הסופית תיהיה העברת סכום אפס.
לדוגמא קיבלת שרות מרקדנית לצורך העסק שלך שהיא עובדת שכירה והיא לא מוציאה לך חשבונית.
תצטרך לעשות במקרה זה חשבונית עצמית.
ישנה רשימה ארוכה של בעלי מקצועות ספציפים ומקרים שונים שישלהוציא בגינם להוציא חשבונית עצמית.
התייעץ איתנו.

כבר תקופה ארוכה אני מדווח אפס למע"מ כי התחלתי לעבוד כשכיר,מה לעשות?
ניתן להקפיא את התיק במע"מ לתקופה שאינה עולה על שישה חודשים.
או פשוט לסגור אותו.


אני רוצה להעסיק עובד איך אני יודע כמה הוא יעלה לי ?
עלות שכר העבודה של העובד מורכבת משכרו ברוטו בתוספת
עלויות נילוות בהתאם לחוקי והסכמי העבודה.
העלויות הנילוות כוללות:
ביטוח לאומי-עלות המעביד
חבות לפיצויים
חופשה שנתית
דמי מחלה
דמי הבראה
ביטוח פנסיה
באופן תיאורטי אתה יכול להגיע ל 20% ואף יותר אם תעסיק את העובד
למעלה משנה.


איך אני קובע באיזה סכום למכור?
קביעת מחיר המוצר או השרות שלך יקבעו את גורלו.
התמחיר בה למעשה לעזור ולסייע לך לקבוע מחיר זה.
התמחיר לוקח בחשבון פרמטרים רבים כגון עלויות ישירות ,
עלויות עקיפות ובסיסי העמסה שונים שיש להעמיס על עלות המוצר.
ישנם שיטות רבות ומגוונות לתמחיר כגון תמחיר ספיגה,תמחיר תהליך,תמחיר הזמנה ועוד.
שיטת התמחיר "המקובלת" אצל בעלי עסקים קטנים היא תמחיר בסיסי ביותר
שמכפיל את עלות החומרים או עלות רכישת המוצר פי 3 או פי 4.


הכותב הינו ממשרד רואה חשבון שי הראל המתמחה בייעוץ וליווי עסקים קטנים ובינוניים


הוספת מאמר