מחשוב עסקי

  • מאת ניו-אספקט

בינה עסקית - אליה וקוץ בה

לפי סקר רחב שערכה חברת IDC ישראל בתחילת 2009, כמחצית מהעסקים הקטנים והבינוניים (SMB) שכבר הטמיעו תוכנות BI (בינה עסקית) אינן מרוצות מתפקודן. נתון זה, לכאורה, מפתיע ביותר. הרי כל מטרת מערכות ה-bi, הינו לשפר את היכולת של מנהלים ובעלי תפקידים להשתמש במגוון מערכות המידע שבארגונם. כלומר, לייצר נוחות וזמינות למשתמש שאינו מנהל ה-IT של הארגון. אולם, מתברר כי לאחד את כל הנתונים ממערכות המידע השונות, למסד אחוד וגדול (data warehouse) הינה משימה שאליה וקוץ בה.

את הבעייתיות ניתן לסווג לשני תחומים עיקריים: מחד גיסא - הקושי הטכני באיחוד, מאידך - היכולת לנצל את כל המידע שנאגר לטובת הפקת לקחים וזיהוי צווארי הבקבוק.

אודות הקושי הראשון לא ארחיב כאן, אולם אציין שקיימות כיום מספר גישות לטפל בנושא (OLAP, שיטות הקובייה למינהן, ורבות נוספות).

הקושי השני, בעייני הוא המעניין יותר והוא מקור חוסר שביעות הרצון של משתמשי הבינה העסקית בארץ. הצלחה בהתגברות על הקושי הטכני, מציבה בעיה אמיתית בפני מאפייני מערכות הבינה העסקית - איך אני מסנן? איך אני חוצב (כורה בשפה היותר מקצועית), מתוך 'אינסוף' המידע, רק מה שיעניין את המנהל. על הקושי הזה רבים לא מתגברים מסיבה אחת פשוטה: מאפייני מערכות ה-BI אינם מנהלי-חברות, ומשתמשי ה-BI (אותם מנהלים) אינם מאפייני מערכות.
לכאורה, אין תוכן של ממש במשפט ולא 'גיליתי את אמריקה' לאף אחד. אולם, בדיוק הקשר הזה, ההבנה של מאפייני המערכת את הצרכים המדויקים של משתמשי הקצה היא המפתח למערכת בינה עסקית יעילה שתשפיע על השורה התחתונה במאזן הרווח של חברה. יתרה מזאת, לעיתים רבות מאפייני המערכות עובדים מול בעל תפקיד מסויים (בד"כ, איש מערכות המידע של ארגון) והתוצאה היא במקרה הרע, שהמערכת תהיה נוחה ויעילה רק לאותו אדם. במקרה הטוב, גם למנכ"ל (הרי כולם רוצים להרשים אותו…)

אז איך בכל זאת מתגברים על הקושי? ובכן, השיטה הנפוצה ביותר הינה שימוש ביועצים חיצוניים. השוק מלא ב'מנהלים לשעבר' שהחליטו לפתוח חברה של איש אחד ולייעץ לארגונים מניסיונם. ישנם יועצים טובים מאוד בשוק, אולם, יחד עם זאת, קיימים גם לא מעט שרלטנים במסווה, שכשלו כמנהלים וכעת מנסים את מזלם בעולם שאין בו דירקטוריון ואין בו חובת דיווח לאף אחד (חוץ ממס הכנסה…)

פתרון נוסף, שבנתיים בהחלט מוכיח את עצמו, הוא שימוש במטמיעי BI שמביאים איתם את החוכמה העסקית ולא רק הטכנית. קניית מערכת BI שה'מוח' העסקי והארגוני כבר נמצא בהן, יכול לחסוך הרבה כאב ראש.

לסיכום, על אף שעולם ה-BI מתגלה כהכרחי בעולם שבו נאגר, למעשה, 'אינסוף' מידע ארגוני, לעיתים השימוש בו רק מציף את הבעיה ולא באמת מסייע לפתור אותה. הפתרונות מתחילים לצאת לשווקים בתקופה זו, אך יקח זמן עד שיתפסו תאוצה.

עוד על הפתרונות והעולם המתפתח של הבינה העסקית (BI) במאמר הבא.

הכותב הינו מאפיין בינה עסקית BI בחברת ניו-אספקט בי.אי בע"מ


הוספת מאמר