כמה מילים על הגיטרה ועל לימוד גיטרה
הגיטרה שייכת לקבוצת כלי המיתר וניתן להגיד שהיא היום הכלי הפופולארי והבינלאומי ביותר ביניהם. ניתן לראות ולשמוע אותה בכל העולם, בכל התרבויות ובהרבה מאוד סגנונות. שורשיה אינם ידועים בבטחה וקיימות דעות רבות. אחת טוענת שהיא צאצא של ה"עוד" הערבי שהוכנס לספרד בזמן הכיבוש המורי בה שלטו הערבים כ 800 שנה במאה ה 8. דעה אחרת טוענת שהגיטרה קדומה עוד יותר והיא מגיעה לתקופת היוונים שיצרו כלי מאוד דומה לגיטרה הקלאסית של היום אם כי צורתה הייתה מרובעת ובעלת 4 מיתרים שלאחר מכן הועתק ושופץ על ידי הרומאים- ויש הטוענים שכלי זה הוא שהוכנס לספרד כבר במאה ה 400 לפני הספירה.
אחד מסיפורי המיתולוגיה היוונית מספר על "הרמס" (בנם של זאוס ומיה) שבגיל "יום אחד" בלבד בנה לעצמו כלי מיתר עשוי משריון של צב שהיה כה נעים וערב לאוזן עד כדי כך ש"אפולו" קנה אותו ממנו ובתמורה העניק לו כוחות רבים. אך יש אחרים הטוענים שכבר במאה ה 1300 לפני הספירה היה קיים כלי בעל 4 מיתרים שהיה אפילו בעל קצוות מעוגלות. הלירה: דוד המלך היה מנגן ב"לירה" על מנת להרגיע את שאול. בסוף המאה ה 18 ובתחילת ה 19 הופיעה הגיטרה הראשונה מאוד דומה לגיטרה הקלאסית של היום שממנה התפתחו גם הגיטרה האקוסטית והחשמלית. צאצאי ה"לירה" הם: ה"סיטאר", ה"נבל", ה"באנדורה" (כלי אוקראיני) ה"עוד" ו"הגיטרה".
ה"לירה" |
ה"באנדורה" |
ה"סיטאר" |
ה"נבל" |
ה"עוד" |
לימוד גיטרההגיטרה הוא כלי נגינה שדורש ידע, טכניקה, מיומנות, קואורדינציה ותרגול. בכלי זה הידיים עובדות שונה אחת מהשנייה. יד ימין פורטת על המיתרים בעוד שיד שמאל לוחצת על המיתרים בצוואר הגיטרה ובכך משנה את גובה הצליל.
שלבי לימוד הגיטרה:שלב 1 בשעורי גיטרה ראשונים ילמד המורה את הטכניקה הבסיסית לאחיזת הגיטרה. שלב זה הוא החשוב ביותר אשר יהווה את הבסיס לנגינה נכונה בשלב מאוחר יותר. שלב זה אורך כשלושה שבועות עד חודש. שלב חיוני ביותר הכולל: א: צורת הישיבה הנכונה. ב: כיצד להניח נכון את הידיים על הגיטרה. ג: את תנועות פרקי יד ימין (ללא גיטרה). ד: הבאה לידי ביטוי של תנועת פרק האצבעות על המיתרים. ה: כיצד ללחוץ נכון ביד שמאל על מנת לא להפעיל לחץ מיותר אלא הלחץ המדויק.
שלב 2 לימוד גיטרה נעשה לפי מיתרים מהמיתר הראשון (התחתון) עד המיתר השישי (העליון). בכל מיתר מלמדים מורים לגיטרה כשניים עד שלושה צלילים מהשריגים הראשונים ומשלבים בהם שירים פשוטים. כל זאת נעשה בשלושת המיתרים הראשונים. מהמיתר הרביעי- מלמדים לנגן באגודל ולשלב אותה עם האצבעות. במקביל נלמדים ערכי המקצב למיניהם, הסימנים המוסכמים של שמות האצבעות, סימני ההתק ( דיאזים ובמולים) ומרווחים (נגינת שני צלילים בו זמנית). במקביל נלמדים גם האקורדים הבסיסיים לליווי שירים.
שלב 3 לאחר שנלמדו כל המיתרים עד השריג השלישי - ילמד הנגן לנגן קטעים קלאסיים ראשוניים שכוללים: שילוב הבסים והצלילים הגבוהים, שילוב נגינת האגודל עם כל אחת מהאצבעות, נגינה של האצבעות בו זמנית עם כל השילובים ביניהן, נגינת כל שילובי הפריטות השונות, נגינה במספר סולמות ראשוניים בסיסיים, נגינה בשריגים שמעבר לשריג החמישי ונגינה של הצלילים השונים הנמצאים על צוואר הגיטרה.
שלב 4 שלב זה נחשב לשלב מתקדם בו מנגן התלמיד קטעים ברמה ראשונית. קטעים שנמשכים עד כ - 3 דקות לקטע והוא בהחלט מתאים לנגינה בקונצרטים מול קהל. חלק מקטעים אלה נשמעים מרשימים ביותר וניתן לומר שזהו השלב המהנה ביותר. שיעורי גיטרה בשלב זה שונים מהשעורים הראשונים והם מתנהלים כעת ברמות מאוד גבוהות.
שלב 5 זהו שלב נגינה ברמה גבוהה מאוד בה הקטעים הם ארוכים וברמה טכנית גבוהה. אורך הקטעים יכול להגיע ל 5 דקות ולמידה של קטע כזה יכול להגיע לחודשיים. הקטעים לקוחים מהמוסיקה הקלאסית, ג'אז, עיבודים לגיטרה של שירים שונים, מוסיקה דרום אמריקאית ועוד. מכאן ואילך רמת הקטעים עולה הן מבחינה טכנית, מוסיקאלית, ומבחינת אורך הקטעים (אורכו של קטע יכול להגיע ל 15 דקות ואף מעבר לזה).
גם למידת הקטעים הורכת יותר זמן. למידת קטע ברמה גבוהה מאוד יכולה אף להגיע ל 6 חודשים ויותר. התייחסות המורה לגיטרה אל התלמיד היא כעת לנגן גיטרה יותר מאשר לתלמיד לגיטרה. מורים לגיטרה בשלב זה אף מנגנים ומופיעים עם תלמידיהם.
ה"איך" של הנגינהבכל השלבים הנ"ל מלמד המורה לגיטרה את התלמיד את ה "מה" של הנגינה. אילו צלילים, באילו אצבעות וכ"ו. הרמה הגבוהה ביותר של הנגינה באה לידי ביטוי ב: "איך" של הנגינה פרט ל "מה". גיטרה הוא כלי נגינה שמנגן מוסיקה. המוסיקה היא תחום רחב בתחום רחב עוד יותר בשם: "אומנות". האומנות היא: ביטוי של תחושות או חוויות באמצעות יצירה. במילים אחרות: אומנות = תחושה + יצירה
ה"מה" היא היצירה. ה"איך" היא התחושה. מורה לגיטרה כמו מורה לכל כלי נגינה או ככל מורה לאומנות בכלל –עליו ללמד את התלמיד כבר בשלבים הראשונים ואף בשיעורי הגיטרה הראשונים את ה"סודות" הקטנים והכול כך חשובים על מנת להפוך את הנגינה לחוויה אמיתית, ללמד כיצד להביע תחושות:
פחדים, אהבה, סבל, התרגשויות, צער, גאווה, כעסים, לבטים, געגועים, תסכול, סקרנות, סבל, חיבה, ריקנות, תקווה, אכזבה, מבוכה, שנאה, שמחה, בדידות, ייאוש, אושר רחמים, קנאה, ציפייה, אדישות, ענווה, בושה, דאגה, התלבטות, חמדה, חרטה, אומץ, עלבון, עצבנות, תדהמה וכלל התחושות הנוספות.
דברים אלה הופכים בסופו של דבר את הנגינה לסיבה העיקרית ואולי החשובה ביותר שהביאה את התלמיד לנגן ואת המורה לגיטרה ללמד: הכיף, ההנאה, היכולת להגיד את מה שלעיתים כל כך קשה להגיד והיכולת להביע תחושות.
אמר ויקטור הוגו: "המוסיקה מביעה את שלא ניתן לומר על מה שאי אפשר להחריש"
יש לזכור שלימוד גיטרה הוא תהליך וככזה הוא דורש סבלנות והתמדה. יש לקחת בחשבון שאת התוצאות יתחיל לראות התלמיד לא בשיעורי הגיטרה הראשונים ואף לא בחודשים הראשונים אבל בהחלט לאחר כחצי שנה. משלב זה הנגינה בגיטרה היא חוויה אלוהית ואינסופית. "גיטרה הוא כלי מוסיקלי אשר אור ירח אצור בחובו" : ג'יימס מ. קיין
|
|
|