פיתוח משחקים - מאחורי הקלעים צילום: יח"צ
מיוחד |
עודכן 15:31 27/07/2010
תמיד רציתם לדעת ממה עשויים משחקי, אבל לא היה לכם את מי לשאול? עודד ויסמן מסביר ומפרט איך יוצרים משחק מחשב, מסרטוט על נייר עד להפצתו בחנויות ברחבי העולם. ולקינוח: גם אתם יכולים ליצור משחק משלכם
HOTELS - כל המלונות בקליק
מבצעים ודילים בלעדיים ישירות מהמלונות עצמם! לא נופשים לפני שנכנסים!
www.hotels.co.il
הכל מתחיל מאפס
סם ומקס. העלילה היא לב החוויה צילום: יח"צ
אז מה הוא בעצם משחק מחשב? עולם ומלואו, ממש כמו סרט בקולנוע, רק תחת שליטתנו; דמות עיקרית, עלילה, נקודת מפנה ונקודת שיא (אלא אם אתם משחקים ב FIFA, שם המפתחים חסכו לעצמם הרבה כאבי ראש). הסיפור הוא מה שבעצם מחזיק לנו את המשחק, לא משנה כמה הגרפיקה והמוזיקה טובים ומוצלחים. את העלילה אמורים לתכנן היטב בעזרת דף ועט לפני שבכלל מתחילים לפתח את המשחק עצמו.
מפתחים רבים אוהבים להשתמש בחלוקה לראשי פרקים כאשר כל פרק בעלילה הוא דף בפני עצמו, בו השחקן נדרש לכישורים כאלה ואחרים. התכנון חייב לכלול סקיצות של דמויות ואזורים שונים, סצנות מרכזיות ומשניות שסוחפות אותנו אל תוך הסיפור. את הדמויות והאזורים המפתחים מציירים, סורקים אל תוך המחשב ובונים אובייקט תלת מימדי שאותו הם מכניסים אחר כך אל תוך התוכנה. כאשר הכל מוכן ורשום, הם מוכנים לגשת אל המחשב ולהתחיל בעבודה הקשה.
יצירת המשחק
השיטה בה פועלת סביבת המשחק היא ציור בפוליגונים (צורות). כל אובייקט במשחק מורכב מתא, אותו תא מכיל תמונה מצוירת או אמיתית וצורתו מוגדרת ע"י קווי אורך ורוחב. את התאים עצמם מרכיבים בעזרת תוכנה מיוחדת ליצירת תלת-מימד, ביחד עם כרטיס מסך שיעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר. זכות ההתקדמות הטכנולוגית, ניתן היום ליצור תאים מורכבים ומציאותיים יותר המציגים סביבה כמעט פוטו-ריאליסטית.
תזוזות של אובייקטים הן עניין מורכב הרבה יותר. לאחר יצירת הדמות או הצורה על ידי תאים, עלינו לבחור את נקודות התזוזה ולהגדירן. כך למשל, כאשר רוצים לקבוע תזוזות של דמות מסוימת במשחק, נתבקש לסמן את איזור המפרקים של אותה דמות ולהגדיר את הזוויות והגבולות שבהן המפרק יוכל לנוע. כיום נהוג לעשות שימוש בחיישנים שניתן לחבר אל הגוף, ועל ידי מצלמה חכמה לתעד כל תזוזה של שחקן ולהמיר אותה היישר אל תוך התוכנה שבמחשב.
כאשר הכל מוכן, כל מה שנותר למפתח הוא לחבר את כל האובייקטים על ידי שפת התכנות. היכן כל אובייקט ממוקם, מה הקשר ביניהם ובאיזה אופן הם יתנהגו.
מלאכת התכנות
C++ צילום: יח"צ
פיתוח משחקים ברמה מקצועית וללא הגבלות מחייב אתכם בידע רחב בשפות התכנות. שפות התכנות שמשמשות מפתחים הן Visual Basic, C++, Python ו-Perl. הכרה מלאה של אחת מהשפות הללו מצריכה למידה ואימונים רבים, כמו גם יכולת מתמטית מכובדת. ככל שהמשחק מורכב יותר, כך שורות הקוד מסובכות יותר ורמת המפתח שנדרש לכתיבתן גבוהה יותר.
פיתוח על ידי קוד לא דורש מהמפתחים לכתוב על כל פרט במשחק בנפרד. הם יוצרים רצף ארוך של קודים שבסופו של דבר הופך ל"מנוע המשחק" (Game Engine). על גבי קודים אלו, שנמצאים בלב כל השורות, מתבסס כל אופי ותהליך המשחק, ובכך הם חוסכים אלפי שורות חדשות של קוד. לאחר צירוף כל האובייקטים יחדיו, כתיבה שורות קודים שמבססות את אופן ואופי המשחק, הכנסת קטעי צליל, מוזיקה ואפקטים, מגיע החלק הביקורתי.
בדיקות אחרונות והפצה
לאחר סיום יצירת האובייקטים וכתיבת הקוד, מתחיל שלב הבדיקות המקצועיות. מטרתם של בודקי התוכנה היא לשחק שעות על גבי שעות ולמצוא את כל הטעויות והבאגים בכדי שהמפתחים יוכלו לתקן אותם טרם ההפצה. לאחר מציאת כל באג, אותם בודקים שולחים דיווח חזרה למפתחים עם פירוט מלא על אופן ומיקום הבעיה.
הגרסה הראשונה של המשחק, עוד לפני שהיא יוצאת לחנויות, נקראת "אלפא". בגרסה זו לרוב יהיו בעיות קוד גדולות וטעויות משמעותיות שהופכות אותו לבלתי-שחיק. כאשר כל הבעיות הגדולות נפתרות, המפתחים משחררים את גרסת ה-"בטא", המכילה תקלות מינוריות יותר. גרסת הבטא אף משוחררת לעתים לקהל הרחב על מנת לעזור בפיתוח וקידום המשחק. הגרסה הסופית לא תצא עד שכל הבודקים מרוצים ומאשרים זאת.
התהליך שאותו תארנו בכמה פסקאות קצרות, הוא למעשה אתגר אדיר שיכול להמשך שנים רבות ולעלות סכומים אדירים - לפחות 15 מיליון דולר למשחק מחשב ממוצע, כולל עלויות הפיתוח וההפצה ברחבי העולם.
כל אחד יכול להתחיל
Game Editor צילום: יח"צ
לא כל אחד יכול להיות מפתח מצליח. התפקיד דורש השקעה רבה מאוד, דמיון מפותח וכישרון. כל אלו אמורים לבוא לידי ביטוי בכתיבה בשפת התכנות. אך לא כל אחד חייב ללמוד את השפות הללו - היום ניתן לקנות תכנות שיעשו הכל בשבילכם. עם ידע בסיסיבמחשבים, גם אתם יכולים להיות חלק מקהילת המפתחים.
ישנן תוכנות שמציעות יצירת משחקים בתלת-מימד, וישנן כאלה המאפשרות ליצור משחקי דו-מימד בסיסיים יותר. תוכנות לדוגמא: Game-Maker ,RPG Toolkit ,Game Editor ,DarkBASIC Pro. חלק מהתוכנות לא דורשות כלל יידע בתכנות וחלקן אף ניתנות להורדה בחינם.
החיסרון הבולט בתוכנות אלה, שהן עושות הכל בשבילכם, ולמעשה מתערבת בכל פרט של היצירה ולא מעניקות חופש רב. אם יש לכם דמיון מפותח ותרצו ליצור כלי-נשק משלכם - לא תוכלו. תוכנות אלו מציעות לכם מאגר של אובייקטים שעליכם רק לבחור, להזיז ולמקם.
אז שיהיה בהצלחה, ואל תשכחו מי קובע לכם את חוקי המשחק! תוכלו לבקר אצלנו בפורום פיתוח וללמוד עוד כיצד להתחיל וללמוד בנושא.
|