x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 
                                                                                
 


 

   דף הבית    קצת עלינו...    ערוץ FlightAndFun    אנחנו ברשתות החברתיות    סרגל הכלים שלנו    קישורים
 
    פורום האתר
    פורום שאלות ותשובות
    בקשת מטוסים ותוספים לסימולטור
    הסימולטור הביתי שלכם
    הכירו את- Flight Simulator
    מדריך FSX למתחילים
    מקשים ופקודות בסיסיות
    הסברים על Flight Simulator
    Flight Simulator Demo להורדה
    שיפורים לסימולטור
    תנועת מטוסים לסימולטור
    חיפוש והורדת מטוסים
    מטוסים ותוספים בתשלום להורדה
    הורדת שירים וסרטונים מיוטיוב
    סינרים ישראליים לfsx
    סינרים ישראליים לfs9
    חיל האוויר
    תעופה קלה
    מטוסים
    מסוקים
    אל על
    ארקיע
    ישראייר
    סאן דור
    סקרים
    משחקים
    צ'אט
    מטוסי אל על להורדה
    חבילת צי המטוסים של אל על
    מטוסי ארקיע להורדה
    מטוסי ישראייר להורדה
    נמל התעופה בן גוריון
    שדה התעופה חיפה
    שדה התעופה אילת
    שדה התעופה דוב הוז
    שדה התעופה עובדה
    הצעות להוספת נושאים
    צור קשר

לחצו על הסמל והיכנסו
 לדף הפייסבוק שלנו.




נמל התעופה דב הוז

נמל התעופה דב הוז / כנף 15
Kanaf 15 sde dov.jpg
סמל בסיס חיל האוויר שדה דב
Sde Dov Airport050.jpg
מטוס ארקיע נוחת בשדה דב, מבט מכיוון מעגן רדינג
נתוני השדה
קוד IATASDV
קוד ICAOLLSD
סוג השדהציבורי/צבאי
מפעילרשות שדות התעופה,
חיל האוויר הישראלי
עיר סמוכהתל אביב
גובה מעל פני הים43 רגל
13 מטר
מיקום32°6′53″N 34°46′56″E
מסלולי טיסה
כיוון מגנטיאורךסוג מסלול
רגלמטר
21/035,7121,741אספלט
נמל התעופה דב הוז
מיקום שדה דב
שדה דב
שדה דב
דפית תרשים ש"ת שדה-דב‏‏[1]
מסלול הטיסה מדרום
שדה התעופה ותחנת הכוח רדינג במבט ממטוס קל שהמריא
מטוס קל נוחת בשדה מדרום על רקע מגדל הפיקוח

שדה דֹב, או בשמו הרשמי נמל התעופה דֹב הוז, הוא נמל תעופה שנמצא בצפון העיר תל אביב. הנמל משמש גם כבסיס טיסה של חיל האוויר הישראלי (כנף 15). בשנת 2010 עברו דרך הנמל 652,119 נוסעים ב-31,985 תנועות פנים ארציות[2]. מספר הנוסעים בטיסות בינלאומית היה קטן יחסית ועמד על 3,653 איש ב-1,005 טיסות בלבד.

תוכן עניינים

  [הסתרה

[עריכה]היסטוריה

[עריכה]בתקופת המנדט הבריטי

בשנת 1937 פנה ראש עיריית תל אביב, ישראל רוקח, לשלטונות המנדט הבריטי בבקשה להקים שדה תעופה כדי לפתור את בעיית התנועה בארץ ישראל בזמן המרד הערבי הגדול. בשנת 1938 החלו העבודות להכשרת שטח השדה, בשיתוף עם חברת נתיבי אוויר לארץ ישראל, מצפון לנחל הירקון בסמוך לשפת הים. במקום נסלל מסלול באורך 400 מ' וברוחב 40 מ' ונבנה מוסך לכלי טיס קטנים. טקס הפתיחה של השדה התקיים ב-23 בספטמבר 1938, ובמעמד זה נחנך קו הטיסה תל אביב-חיפה-בירות של חברת נתיבי אוויר לארץ ישראל. הקו נועד לפעול בתדירות יומית לחיפה ושלוש פעמים בשבוע לביירות. בשנת 1940 נהרג בתאונת דרכים דב הוז, סגן ראש עיריית תל אביב, מראשוני התעופה בארץ ישראל וממקימי חברת "אווירון", ולזכרו שונה שם השדה לשדה דב הוז ומאוחר יותר לשדה דב. בימי מלחמת העולם השנייה השביתו שלטונות המנדט את השדה ופעילותו חודשה רק בשנת 1947. השדה שימש כבסיס של מטוסי חברת אווירון, שהייתה חברת התעופה של ארגון ההגנה במסווה של חברה מסחרית.

[עריכה]השדה במלחמת העצמאות

לאחר ההחלטה באו"ם על תוכנית החלוקה הפך שדה דב לבסיס המרכזי של שירות האוויר של ההגנה, שהיווה את הבסיס לחיל האוויר הישראלי. ההגנה קיבלה את רשות שלטונות המנדט להפעיל את השדה תחת המסווה של חברת "אווירון". בשדה, שהפך בעצם לבסיס של חיל האוויר שבדרך, התארגה "טייסת הנמר", שבה היו 21 כלי טיס - הגדול שבהם היה מטוס DC-3 דקוטה. בחודש דצמבר 1947 המריאה מהשדה הטיסה המבצעית הראשונה: הטייס פנחס בן פורת המריא במטוס RWD13 לבית אשל, כשהוא נושא עימו רופא, כדי לחלץ פצוע מבית אשל. בחודש אפריל 1948 הצטרפה "טייסת האריה" לסדר הכוחות של הבסיס הצבאי שבשדה, ועסקה בצילום אווירי. עם ההכרזה על הקמת המדינה גויסו מטוסי חברת אווירון שבשדה לטובת פעילות חיל האוויר. השדה הפך לבסיס של טייסת א', הטייסת הראשונה של "שירות האוויר". למטוסים שבשדה צורפו בחודשים מרץ ואפריל מטוסים קלים מסוג אוסטר אוטוקרט, שנרכשו מפורקים מעודפי הצבא הבריטי, והורכבו בשרונה, שהפכה אחר כך לקריה בתל אביב. מטוסים אלו כונו בשם "פרימוסים" בשל הרעש האופייני להם, שהזכיר את רעשה של כירת הגז בשם זה. ה"פרימוסים" ביצעו טיסות קישור ליישובים מבודדים, הובילו מזון, תחמושת וציוד רפואי ואף ביצעו גיחות סיור, צילום והפצצה. ב-15 במאי 1948, מיד לאחר הכרזת המדינה וראשית הפלישה המצרית, תקפו ארבעה מטוסי ספיטפייר מצריים את השדה וגרמו נזק למטוסים ולמבנים. אחד מהמטוסים התוקפים הופל באשנ"מ (חלקים מהמטוס שהופל שמשו לשם הרכבת מטוסי הספיטפייר של חיל האוויר הישראלי). בהתקפה נהרגו חמישה אנשים ונפצעו תשעה. עם תום המלחמה הוקמה בשדה "טייסת 100", שהועברה אחר כך למנחת ליד העיר רמלה.

[עריכה]פעילות אזרחית

בשנות החמישים הפך שדה דב לשדה אזרחי שבו עיקר הפעילות היא של מטוסים פרטיים מסוג סטירמן ופייפר סופר-קאב. השדה שימש גם כבסיס למטוסי הפייפר של משטרת ישראל ששמשו למטרות סיור, כמו גם לצי מטוסי הריסוס של חברתכימאוויר. עוד פעל בשדה קלוב התעופה לישראל שביצע בשדה פעילות הדרכה וגרירת דאונים. בשנת 1958 הועברה מפקדת חיל האוויר מרמלה לקריה בתל אביב, ובחודש מרץ 1959 שבה טייסת 100 לשדה דב.

בשנות השישים קיבל השדה צביון מסחרי יותר. חברת ארקיע העבירה אליו את מטוסי הDC-3 דקוטה שלה, ורכשה מטוסי הנדלי פייג' דארט הראלד, שקיצרו את זמן הטיסה לאילת לכ-50 דקות בלבד. משלב זה התבססה הפעילות האווירית בשדה דב על שני נדבכים עיקריים: חברת ארקיע וחיל האוויר. זה האחרון הגביר מאוד את פעילותו ואת כמות המטוסים והטייסות בשדה, ודחק את המפעילים הפרטיים משדה דב. רובם של מפעילים אלה, כולל חברת כימאוויר, עברו לשדה התעופה הרצליה.

טייסת הסיור של המשטרה התאחדה עם טייסת 100. בשדה החלה לפעול חברה חדשה, חברת "אוויתור", שהפעילה מטוסי דה הבילנד הרון בטיסות שכר ובשירות מונית אווירית לחיפה ולאילת. בשנת 1966 חנכה חברת ארקיע את הקו למנחת ליד מצדה. לאחר תום מלחמת ששת הימים התגברה הפעילות האווירית בשמי ישראל וגדל נפח הפעילות של חברת ארקיע, שהפעילה מהשדה טיסות לשדה התעופה עטרות שבקלנדיה, מצפון לירושלים, ולאילת. עם הגדלת הדרישה לטיסות החלה חברת ארקיע להפעיל מטוסי ויקרס ויקאונט שלהם שמונים מושבים. בשנות השבעים החלו להופיע בשדה מטוסי הדאש 7 החדשים של חברת ארקיע, שהחליפו את מטוסי ההראלד והויקאונט.

בשנת 1985 הצטרפה חברת "שחף" לחברות המפעילות שירות משדה דב והציעה, במשך 3 שנים, טיסות שכר לאילת בשני מטוסי אמבראר 110 בנדירנטה, מתוצרת ברזיל. בשנת 1986 החלה חברה נוספת, חברת "סנונית", להפעיל טיסות שכר למנחת בקרית שמונה, בתחילה במטוסי דאש 6 ולאחר מכן במטוסי ערבה. בשנת 1987 הצטרפו גם חברות נוספות: "אלרום", שהציעה טיסות לבאר שבעעין יהב ואילת במטוסים קטנים, ו"כנפי העמק" שהציעה טיסות ממגידו לערד דרך שדה דב במטוסי שורט 330, ומאוחר יותר במטוסי שורט 360.

בשנות התשעים הורחבה הפעילות בשדה התעופה ומסוף הנוסעים בשדה הוגדל כדי להתמודד עם תנועת הנוסעים המתגברת. חברת "ישראייר" שקמה מתוך חברת "כנפי העמק" החלה להפעיל מטוסי ATR-42 בקו לאילת. בשנת 1999 נחנכה רחבת המטוסים הצפונית שנסללה על ידי מנהל התעופה האזרחית. בשנים האחרונות, חל צמצום משמעותי במספר יעדי הטיסה משדה דב, וכיום ישנן טיסות יומיות סדירות רק ליעדים אילתנמל התעופה חיפהשדה התעופה ראש פינה ומנחת ספיר ליד עין יהב. מערכת תאורת המסלולים של השדה שופצה בסוף שנת 2008, ולשם כך הושבתה פעילותו משך כמעט חודשיים.

[עריכה]עתיד השדה

מזה שנים מתנהלים דיונים על סגירתו של שדה דב או העתקתו אל שטח שייובש בים, שכן הוא תופס חלק ניכר מהשטח הפתוח הגדול היחיד שנותר בתל אביב, ומונע את התפתחות העיר באופן רציף צפונה. ב-7 בפברואר 2010 החליטו שר התחבורה ושר השיכון לפעול בהקדם לסגירת השדה כדי לפנות מקום לבניית 12,000 יחידות דיור בשטחו, במסגרת תוכנית "מנהטן על הים" של עיריית תל אביב-יפו[3]. ההחלטה נתקלה בהתנגדות חברות התעופה הפועלות בשדה, הטוענות לחשיבותו ולתנועת הנוסעים השנתית הערה העוברת דרכו.

[עריכה]מבנה

בשדה אולם לנוסעים נכנסים ולנוסעים יוצאים. טרמינל 2 של השדה משמש לטיסות הנוחתות מחו"ל של עד 30 נוסעים. בשנת 2003 נבנה במקום מגדל פיקוח חדש (במתחם הצבאי של השדה), שהחליף את המגדל הישן שנבנה לפני כשבעים שנה. במגדל החדש 13 עמדות לפקחי טיסה שיכולים להתמודד עם כ-80,000 ההמראות והנחיתות המתבצעות בשדה מדי שנה, בחודש יוני 2006 (3 שנים לאחר מכן) נחנך מגדל בקרה חדש, המגדל הקודם היה נמוך יחסית (דבר שמאפשר זווית ראיה טובה יותר לפקחי המגדל ולהעלאת רמת הבטיחות בתחום האווירי של השדה). פיקוח הטיסה בשדה דב מבוצע על ידי חיל האוויר ובאחריותו.

בשדה דב מסלול טיסה בודד (03/21), ולצידו משטחי חנייה ותדלוק שמשמשים את ארקיע וישראייר. מסלול הסעה מוליך לקצה הדרומי של המסלול. המסלול בשדה דב אינו שטוח לגמרי, כך שמצד אחד של המסלול לא ניתן לראות מטוס שיעמוד בצד השני. בעבר כמעט ואירעה התנגשות כשמטוס שהמריא ניצב פנים אל פנים מול מטוס אחר.

[עריכה]בסיס חיל האוויר

שדה דב משמש גם כבסיס טיסה של חיל האוויר הישראלי (כנף 15). שדה דב הוא בסיס האם של שתי טייסות התובלה הקלה של חיל האוויר: טייסת 100 ("טייסת הגמל המעופף"), המפעילה כיום את מטוסי הקינג אייר B-200 ("צופית"), וטייסת 135 ("טייסת מלכי האוויר") המפעילה כיום את מטוסי הקינג אייר ("קוקיה" ו"צופית"), והבוננזה A36 ("חופית"). הפעילות המבצעית העיקרית של הבסיס מתמקדת סביב איסוף מודיעין ותובלה.

בשנת 2011 נפתחה טיסית הכיבוי טייסת 249 המפעילה מטוסי אייר טרקטור AT-802 הטיסת נפתחה כתוצאה מלקחי אסון הכרמל.

שדה דוב מהווה, בנוסף, גם "שער כניסה לחיל האויר". בבסיס נמצאת יחידת ימ"מ (יחידת מעבר ומיון, המקבילה באופיה לבקו"מ) חילית, אליה מגיעים לראשונה חיילים חדשים המתגייסים לחיל.

בעבר, עד סגירתה בסוף שנות ה-90', היה הבסיס משכנה של טייסת 125, שהטיסה מסוקי בל 206 ("סייפן" ו"סייפנית") ומוקדם יותר גם מסוקי בל 212 ("אנפה").

[עריכה]חברות תעופה שמשתמשות בנמל בקביעות


 

 
גלישה מהנה!
כל הזכויות שמורות ל FlightAndFun  ©
 




















.