טיפול בהתנגדויות סביר להניח שהמצב שלכם הוא כזה. אתם בעלי דירה בבניין משותף בן 3 קומות, בבניין 9 דירות – הרוב תומכים מאוד בפרויקט אבל יש את שני בעלי הבתים שלא מעניין אותם כלום, טוב להם ככה... למרות הסכנה לנפש ולרכוש, למרות ההטבות יוצאות הדופן של הרשויות – עדיין ישנם כאלה שטומנים את ראשם בחול. מבחינה חוקית, ניתן להוציא את הפרויקט לפועל גם עם 67% אחוזי הסכמה, אבל רצוי מאוד להביא למאה אחוזי הסכמה. בגלל המורכבות המשפטית של העברת בעלות על נכסים המוגדרים כנכסים משותפים (גג הבניין שעליו יבנה הקבלן את יחידות הדיור הנוספות), מעדיפים הקבלנים הטובים להתקשר עם בניינים בהם יש הסכמה מלאה. GP of construction התנסינו בכמה וכמה הידברויות עם דיירים מתנגדים. לרוב, עצם התערבותו של איש מקצוע חיצוני, בעל תקשורת בין-אישית טובה, אשר חף ממשקעי העבר בבניין והיסטוריית הריבים בין הדיירים – מביאה להטבה מיידית בהידברות עם הדיירים המתנגדים. בנוסף, רקע הנדסי (לפתרון יצירתי של בעיות בנייה) וידע משפטי (לפנייה לערכאות בעלות סמכות משפטית כמו המפקח על המקרקעין) – יכולים רק לעזור... ולעיתים, דרוש רק הסולם המתאים כדי להוריד אותם מהעץ בצורה מכובדת.
מספר שיטות טכניות לטיפול בהתנגדויות בתוספת טיעונים שונים המצדדים בביצוע הפרויקט: 1. הגעה לצרכים האמיתיים – לרוב, התנגדות לפרויקט תמ"א נובעת מהתנגשות אמיתית של צרכים ורצונות ולא משרירות לב (אם הדייר המתנגד רק מחפש לקבל תשומת לב, ראה סעיף 3). אלא שבדרך כלל, ההתנגדות שמעלה הדייר אינה ההתנגדות האמיתית אלא כיסוי להתנגדות האמיתית. אחת הדרכים לבדוק האם ההתנגדות היא אמיתית היא לשאול שאלות כמו "אם נתגבר על הבעיה הזו, ניתן יהיה לסגור היום?". אם התשובה שלילית, היא תחייב את הדייר לספר לנו מהי ההתנגדות האמיתית. אם התשובה חיובית, יש לטפל בבעיה, כאשר יצירת אמון, קרקע נוחה להידברות וחשיבה יצירתית משותפת יכולים להביא פתרון בר קיימא. חשוב שלא לנסות 'לשכנע' את הדייר, אלא ליצור מצב שבו הדייר מרגיש שההתנגדות שלו עלתה מחוסר מידע או הבנה לקויה, ולאחר שהבנתו השתפרה הוא מעוניין בביצוע הפרויקט. לדוגמא, ניתן להשתמש בכיסויים מיוחדים לחלונות כדי להתמודד עם מטרד האבק, ניתן להגביל את עבודות הבנייה לשעות מסוימות על מנת להתמודד עם מטרד הרעש, קיימים פתרונות הנדסיים שיכולים לפתור התנגדויות על רקע בעיות בחנייה, שימוש בפתרונות אדריכליים יצירתיים על מנת לפתור בעיות שונות החל מרעש ועד להזזה של חדר האשפה. בהידברות טובה (ליתר דיוק, בעזרת השאלות הנכונות) ניתן גם למצוא את הדברים אשר ידליקו את המתנגד העיקש ויאפשרו לו לראות את הצד החיובי בפרויקט, יאפשרו לו ל"רדת מהעץ" ולפתור את הבעיה במהירות וללא הליכים משפטיים. 2. לחץ חברתי של הדיירים בבניין - מפתיע כמה דברים פשוטים ואמיתיים, שנאמרים בפגישה מקרית בחדר המדרגות יכולים להביא לשינוי בגישה של הדייר המתנגד. למשל, אם זה אדם גרוש שחי לבדו בדירה, אפשר לומר לו דברים כמו: "תראה, יש לנו ילדים והדירות קטנות..", " תעזור לנו שיהיה לנו את השקט הנפשי שעשינו את מה שצריך לקראת רעידת האדמה.." או "אנחנו נבוא לקראתך בדברים אחרים". טיעון חשוב נוסף הוא שהבניין ישן מאוד ואם לא יתבצע חיזוק הבניין כיום, ללא תשלום, נאלץ לבצע זאת בעוד עשר שנים בתשלום מלא. מעבר לכך, יש לגרום למתנגד להבין שאתם איתנים בדעתכם לבצע את הפרויקט, ושהוא יתבצע. נקודה. 3. שימוש באמצעים משפטיים - ולפעמים דיירים מתנגדים הם אנשים מרירים אשר מחפשים לעשות "דווקא" או שהם אנליטיים מאוד ומאמינים שכדאי להם לחכות להטבות נוספות של הרשויות. כאן ניתן להשתמש בכל הארסנל המשפטי שלרשותנו. בין היתר, ניתן לפנות למפקח על המקרקעין. הוא יקשיב לטיעוני שני הצדדים ויקבל החלטה, כאשר הנטייה של הרשויות ברורה. יש לקדם את ביצוע תכנית תמ"א 38. בשל חשיבות הנושא, גם בתי המשפט עוסקים תדיר בתיקים הקשורים לסכסוכי שכנים על רקע תמ"א 38. ניתן לומר שלרוב, פסקי הדין מוכרעים בצורה ברורה לטובת ביצוע הפרויקטים.
|
|
|